#1
Als je geen schade wilt krijgen, gebruik dan niet. Drugs gebruik is altijd met risico's. Het kan 100x goed gaan, en de 101ste keer kan je bad gaan etc.
Onderzoek doet men wel genoeg hiernaar, het wordt alleen niet allemaal openbaar gepubliceerd. Stel dat XTC (MDMA) geen schade aanricht als je de 3 maanden 'regel' aanhoud, dan gaat dit niet op het nieuws komen, nee zeker niet haha.Probleem is gewoon dat de wetenschap nog te weinig onderzoek naar de neurotoxiteit van mdma heeft kunnen doen. Het lijkt echter zeer aannemelijk dat frequent gebruik of te hoge doseringen mdma gewoon wel echt heel slecht voor je hersenen zijn, maar of dat echt zo is en hoe dat dan precies zit weet niemand.
Het is ook gebaseerd op mijn eigen ervaring, mijn mening, 't zijn ook geen feiten dat ik opnoem. Het is gewoon een advies van; als je toch XTC wilt gebruiken, gebruik om een bepaalde periode en wees hier zeer streng in. Als je het niet hanteert en je gaat hierdoor vaker gebruiken, dan is er een kans aanwezig dat je maag 'wat schade' oploopt.Leuk dat hierboven gesuggereerd wordt dat het allemaal wel mee zal vallen, maar dat is nergens anders op gebaseerd dan anekdotisch bewijs van de posters zelf en dus letterlijk niks waard in het beantwoorden van je vraag.
Oja, welk onderzoek dan? Het wetenschappelijk onderzoek naar de neurotoxiteit van mdma is zeer beperkt en uit het onderzoek dat er wel gedaan is is nog niet echt duidelijk of er überhaupt sprake is van neurotoxiteit. Het wordt aangenomen dat het zo is, maar dat is niet bewezen ofzo. En door de complexiteit van de vraag is dat helaas ook niet zomaar te bewijzen.Onderzoek doet men wel genoeg hiernaar, het wordt alleen niet allemaal openbaar gepubliceerd. Stel dat XTC (MDMA) geen schade aanricht als je de 3 maanden 'regel' aanhoud, dan gaat dit niet op het nieuws komen, nee zeker niet haha.
Met die opmerking doelde ik niet op je punt over maagschade, maar de opmerking ervoor dat het gebruik van mdmja niet schadelijker zou zijn dan elke drie maanden. Dat kun je helemaal niet zo stellig zeggen, dus waar baseer je dat dan op? Je kunt niet zomaar bij jezelf aanvoelen of je hersenbeschadiging hebt opgelopen, tenzij je het echt heel bont hebt gemaakt of wellicht jaren later pas.Op zich wel een belangrijk advies, want je weet nu dat er sowieso een kans is op schade als je het toch vaker gaat gebruiken in een tijdsbestek van 3 maanden. (dus eigenlijk wel wat waard in het beantwoorden van Mdmja's z'n vraag) (:
Oja, welk onderzoek dan? Het wetenschappelijk onderzoek naar de neurotoxiteit van mdma is zeer beperkt en uit het onderzoek dat er wel gedaan is is nog niet echt duidelijk of er überhaupt sprake is van neurotoxiteit. Het wordt aangenomen dat het zo is, maar dat is niet bewezen ofzo. En door de complexiteit van de vraag is dat helaas ook niet zomaar te bewijzen.
Met die opmerking doelde ik niet op je punt over maagschade, maar de opmerking ervoor dat het gebruik van mdmja niet schadelijker zou zijn dan elke drie maanden. Dat kun je helemaal niet zo stellig zeggen, dus waar baseer je dat dan op? Je kunt niet zomaar bij jezelf aanvoelen of je hersenbeschadiging hebt opgelopen, tenzij je het echt heel bont hebt gemaakt of wellicht jaren later pas.
Onderzoek naar mdma over mogelijke positieve effecten bij ptsd wordt gelukkig steeds vaker toegestaan. Dat onderzoek zegt echter niks over de neurotoxiteit, dat zijn twee totaal verschillende soorten onderzoek. Er zijn overigens wel onderzoeken naar de neurotoxiteit van mdma gedaan, maar door de aard van de complexiteit van dit vraagstuk zijn de resultaten niet eenduidig. Meer onderzoek is nodig, maar door de illegale status is dat bijna onmogelijk. Bovendien is deze vraag zo complex dat we er vermoedelijk nooit een bevredigend antwoord op krijgen, tenzij we een aantal etnische bezwaren opzij willen zetten.Heb geen idee welk onderzoek, het is ook maar een veronderstelling. Het lijkt me sterk dat men geen onderzoek doet naar MDMA. De XTC pillen bevatten steeds meer MDMA, wat iedereen ondertussen weet die dit gebruikt, dus ik ga er gewoon van uit dat er onderzoek naar gedaan wordt. Onderzoek naar het feit waarom er meer MDMA in XTC pillen wordt verwerkt en alle gevolgen hier van. D'r zijn redenen genoeg om MDMA nader te onderzoeken, net als cannabis heeft ook MDMA positieve bijwerkingen en zou het ooit gebruikt kunnen worden als medicijn. Een tijdje geleden was er nog op het nieuws, ja hier gaan we dus, te lezen over een onderzoek naar de effecten van MDMA bij (volgens mij) veteranen met stress stoornissen.
Als je geen schade in welke vorm dan ook wilt; gebruik dan niet. Er zal hoe dan ook schade komen, maar wat voor schade er wordt veroorzaakt is gewoon niet bekend. XTC zal wel zeker meer doen dan alleen je serotonine voorraad opmaken.
Nee, ik denk dat het niet veel schadelijker is. Het effect zal waarschijnlijk wel wat minder zijn of anders, maar meer niet. Als je maagwand etc. gewoon tegen de XTC kan, is er geen reden tot paniek.Dat er schade is begrijp ik en heb ik er voor over, m’n vraag is echt puur of deze manier van gebruiken heel veel schadelijker is dan elke 3 maand
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."