Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRitalin bij afronden scriptie?

Ritalin bij afronden scriptie?

11 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
S
SkirreLid
01-01-2024, 00:00
#1
gandwarf777 zei:
Waar ligt de grens wat betreft drugs/farmaceutica gebruiken dan als ik vragen mag?
Iets voor de lol nemen is wel toegestaan?

Er zijn ook genoeg mensen die van mening zijn dat je lol moet kunnen hebben zonder 'iets' te gebruiken.

Mijn punt is, hij/zij moet zelf weten of die ritalin wil nemen maar uit persoonlijke ervaring zeg ik dat het voor mij niet werkte. En gaan oordelen over iemand die ritalin gebruikt is wel misplaatst als je zelf ook drugs om wat voor reden dan ook gebruikt.
Klik om te vergroten...

Er zit verschil tussen recreatief gebruik van drugs en functioneel gebruik. Ikzelf ben hier ook niet heilig in maar functioneel gebruik zonder dat het noodzakelijk is, is niet goed te praten.

En over het lol hebben zonder drugs... Een ja nee discussie die je niet kan winnen omdat het argument "ik kan ook lol hebben zonder" blijkbaar niet sterk genoeg is aangezien de vraag die je dan krijgt is: "waarom doe je het dan?".
S
SkirreLid
01-01-2024, 00:00
#2
Omdat jij slecht bent in plannen (ik zeg lui, maar ik ken je verder niet) wil je iets gebruiken om je te concentreren?
In plaats van te wachten op een antwoord op dit forum, ga aan je scriptie werken ofzo.
S
SROADSLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dag allemaal!

Mijn scriptie deadline is op 2 juni en ik moet echt nog behoorlijk wat. Ik ben wat studie en deadlines betreft niet de beste, maar ik wil echt op 2 juni mijn scriptie inleveren aangezien ik al heel wat vertraging heb opgelopen.

Nu zat ik te denken om een hulpmiddeltje te nemen om mijn concentratie te verhogen. Ik vroeg me af of Ritalin geschikt is bij het schrijven van een scriptie. Zo ja, welke hoeveelheid? Of is het handiger bij bijvoorbeeld het leren van een tentamen?
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Skirre zei:
In plaats van te wachten op een antwoord op dit forum, ga aan je scriptie werken ofzo.
Klik om te vergroten...

:tearsofjoy: :wave:
J
JoopiejoLid
01-01-2024, 00:00
#5
Als concentratie je probleem is kan het misschien helpen, maar misschien ook niet. De werking van ritalin is per persoon verschillend, ook de dosis is persoonlijk. Er valt dus geen direct antwoord te geven op je vraag door de forumgangers hier.

Anders vraag je aan je dokter of je het kan proberen, als je de situatie uitlegt schrijft hij het misschien wel voor. Moet je wel echt duidelijke concentratieklachten hebben om aan je dokter voor te leggen.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Goed is het natuurlijk niet, maar ik heb ook wel eens ritalin voor het schrijven van een scriptie of paper gebruikt. Het zorgt er voor dat je minder snel afgeleid raakt en dus effectiever bezig bent. Zou het alleen niet dagen achter elkaar gebruiken, want dan bouw je al een lichte gewenning op.

Probeer het eerst gewoon even zonder, want met een beetje discipline kom je al een heel eind. Voor mij zijn dat soort middelen meestal meer iets wat ik de laatste dag nog gebruik.

Qua dosering zou 5 tot 10 mg genoeg moeten zijn voor studie. Neem je veel meer dan wordt je echt high en dat bevorderd het studeren niet.
S
SROADSLid
01-01-2024, 00:00
#7
Skirre zei:
Omdat jij slecht bent in plannen (ik zeg lui, maar ik ken je verder niet) wil je iets gebruiken om je te concentreren?
Klik om te vergroten...
Precies om die 'ik ken je verder niet' moet je dit soort opmerkingen gewoon laten. Verdere persoonlijkere motivaties wil ik er niet bij geven, maar iedereen heeft zo zijn redenen om (te overwegen) bepaalde dingen te doen. Volgens mij snappen we allemaal dat de middelen die 'we' gebruiken niet de meest gezonde en verstandige keus zijn.

Wat dat betreft is dit forum natuurlijk onwijs dubbel. Aan de ene kant is het een kanaal om vragen te stellen en advies te geven/krijgen over het gebruik van verboden en ongezonde middelen. Aan de andere kant lopen sommige gebruikers elkaar massaal te veroordelen en soms zelfs te kleineren wanneer iemand een dergelijke vraag stelt... het forum schiet zijn doel voorbij als dit soort reacties in plaats van goedbedoelde adviezen de boventoon gaan voeren.

Overigens heb ik vanochtend een 10mg pilletje Ritalin genomen en dit werkte erg fijn. Een aantal uur opperst geconcentreerd kunnen werken en veel vooruitgang geboekt. Ik ben van plan het de komende week nog een paar keer te gaan gebruiken, uiteraard met mate omdat ik er niet afhankelijk van wil worden.
g
gandwarf777Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Ritalin is een beetje over rated wat betreft leren en school denk ik. Ik had er niks aan met eindexamens.
S
SkirreLid
01-01-2024, 00:00
#9
gandwarf777 zei:
Ritalin is een beetje over rated wat betreft leren en school denk ik. Ik had er niks aan met eindexamens.
Klik om te vergroten...

Jij vindt ritalin dus overrated. Het zal ongetwijfeld goede effecten hebben, anders zouden niet zoveel mensen het voor studeren gebruiken. Ik ben van mening dat je jezelf ertoe moet zetten om te gaan leren, aan een scriptie werken of wat dan ook. Zodra je echt iets nodig hebt omdat je het anders niet aankan moet je maar gaan nadenken of je een bepaald niveau qua studie wel aankan.
g
gandwarf777Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Dat het ongetwijfeld goed werkt omdat veel mensen het doen vind ik een aparte redenatie.


Use of methylphenidate among medical students: a systematic review.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23680277

Methylphenidate does not improve cognitive function in healthy sleep-deprived young adults.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15222409

Ritalin before an exam fails the test of common sense
http://www.theguardian.com/commentisfree/2012/nov/07/ritalin-exams-performance-enhancing-drug

Deze onderzoeken/artikelen zeggen dat het niet werkt.


http://www.researchgate.net/profile/Ber ... 9b1889.pdf
In dit artikel zeggen ze dat placebo pillen studenten ook het gevoel gaf dat ze beter presteerde, terwijl dit niet zo was. Dat kan verklaren waarom zoveel studenten denken dat ritalin werkt.
S
SkirreLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik zeg dat mensen het gebruiken omdat het (blijkbaar) goed werkt, ik zeg niet dat het goed werkt omdat veel mensen het gebruiken.
Dat palcebos ook werken zegt niks over ritalin zelf trouwens.
g
gandwarf777Lid
01-01-2024, 00:00
#12
SROADS zei:
Dag allemaal!

Mijn scriptie deadline is op 2 juni en ik moet echt nog behoorlijk wat. Ik ben wat studie en deadlines betreft niet de beste, maar ik wil echt op 2 juni mijn scriptie inleveren aangezien ik al heel wat vertraging heb opgelopen.

Nu zat ik te denken om een hulpmiddeltje te nemen om mijn concentratie te verhogen. Ik vroeg me af of Ritalin geschikt is bij het schrijven van een scriptie. Zo ja, welke hoeveelheid? Of is het handiger bij bijvoorbeeld het leren van een tentamen?
Klik om te vergroten...

Ik kan je als tip geven: De meeste winst valt te behalen op goed eten, slapen en sporten. Verder is het misschien goed om in etappes van 2 uur per keer te werken en tussendoor te pauzeren en iets anders te doen.




Ik ben van mening dat je jezelf ertoe moet zetten om te gaan leren, aan een scriptie werken of wat dan ook. Zodra je echt iets nodig hebt omdat je het anders niet aankan moet je maar gaan nadenken of je een bepaald niveau qua studie wel aankan.
Klik om te vergroten...

Waar ligt de grens wat betreft drugs/farmaceutica gebruiken dan als ik vragen mag?
Iets voor de lol nemen is wel toegestaan?

Er zijn ook genoeg mensen die van mening zijn dat je lol moet kunnen hebben zonder 'iets' te gebruiken.




Mijn punt is, hij/zij moet zelf weten of die ritalin wil nemen maar uit persoonlijke ervaring zeg ik dat het voor mij niet werkte. En gaan oordelen over iemand die ritalin gebruikt is wel misplaatst als je zelf ook drugs om wat voor reden dan ook gebruikt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."