Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsanti-antidepressiva, maar werkt l-tryptofaan niet hetzelfde?

anti-antidepressiva, maar werkt l-tryptofaan niet hetzelfde?

10 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
Re: anti-antidepressiva, maar werkt l-tryptofaan niet hetzel

L-tryptofaan is tegen depressies niet echt heel effectief denk ik, het zal wel bijdragen maar of het er van over gaat... Misschien kan ZERO- hier inspringen, die heeft er ervaring mee. Zij gebruikte sint janskruid dacht ik.
L

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
Linda1979
Lid
Hoe verslavend is l-tryptofaan?en heeft het dezelfde nadelige bijwerkingen als antidepressiva (libido zero,afvlakking)
S
SkittlesAndMeLid

Nee L-Tryptofaan werkt heel anders. Simpel uitgelegd:

Tryptofaan is een stof die in je lijf kan omgezet worden in een aantal dingen zoals 5-HTP en uiteindelijk daarmee serotonine. Dit werkt dus alleen voor het aanvullen.

De meeste anti-depressiva zijn Reuptake Inhibitors, dus heropname-remmers. Deze zorgen ervoor dat de serotonine die in je brein vrijkomt, niet of vertraagd opnieuw wordt opgenomen waardoor het langer werkzaam blijft.

De een zorgt dus voor eventueel verhoogde aanmaak, en de ander zorgt ervoor dat de balans in je hersenen veranderd. Anti-depressiva zijn daarmee veel heftigere stoffen, maar wel veel effectiever.
L
Linda1979Lid

Ok dan ga ik voor de l-tryptofaan. Antidepressiva liever niet.te veel nadelen en antidepressiva schijnt zelfs op latere leeftijd vooral bij vrouwen de kans op hersenbloedingen extreem doet toenemen.
Z
ZERO-Lid

Joehoe! Sint Janskruid is homeopathisch maar tegelijkertijd wel bewezen effectief als middel bij lichte tot matige depressies. Ik heb capsules gebruikt met een combinatie van Sint Janskruid, Rhodiola Rosea en Griffonia Simplicifonia. Die andere twee zijn ook kruidjes die een positieve werking hebben op je stemming en de combinatie zou nog beter werken. Ben er zelf heel positief over, heb het 2,5e maand geslikt en merkte echt verbetering, hoewel het 2-4 weken duurde voordat ik verschil merkte. En daarnaast had ik het gecombineerd met een aantal gesprekken bij een psycholoog. Pilletjes helpen zeker, maar voor resultaat op de lange termijn moet je eigenlijk wel echt leren je foute gedachtegangen leren te herkennen en aanpassen. Als je echt niet lekker in je vel zit zou ik in ieder geval naar de dokter gaan voor een doorverwijzing naar een psycholoog.

En oh ja: het is wel heftig spul, dus je kan het niet combineren met drugs, moet voorzichtig zijn met alcohol en de anticonceptiepil werkt er niet bij.
P
PsychedelibeeLid

ZERO- zei:
Sint Janskruid is homeopathisch maar tegelijkertijd wel bewezen effectief als middel bij lichte tot matige depressies.
Klik om te vergroten...
Sint Janskruid is niet homeopatisch hoor, het is een natuurlijk medicijn maar dat is iets anders als homeopathie. Je zou uiteraard wel een homeopatische versie van Sint Janskruid kunnen maken, in dat geval verdun je de Sint Janskruid enkele honderden keren en geloof je dat op een of andere magische wijze de geneeskrachten van de plant bewaard zijn gebleven maar de vervelende bijwerkingen niet. Het geloven ervan is eigenlijk het meest essentiele deel aan homeopathie.

Maargoed Sint Janskruid is best een optie inderdaad, zal een stuk beter werken dan alleen maar L-Tryptofaan slikken in ieder geval. Sint Janskruid en L-Tryptofaan combineren lijkt mij geen goed plan overigens. Sint Janskruid dus alleen gebruiken als je verder niks anders gebruikt.
Z
ZERO-Lid

^ Dan haal ik dat door de war met in het algemeen alternatieve geneesmiddelen? Ik dacht altijd dat dat zo goed als hetzelfde was?
F
FoolLid

Homeopatische medicijnen vallen onder de alternatieve geneeswijzen (zoals een kip onder de gevogelten valt).

Alternatieve geneeswijzen zijn methoden van genezen waardoor nog geen/niet voldoende wetenschappelijk bewijs is om aan te tonen dat het daadwerkelijk werkt, dat wil lang niet altijd zeggen dat specifieke methodes niet werken, want het houd ook niet in dat er bewijs zou moeten zijn dat het niet werkt. (Dit bewijs is er bij homeopathie trouwens wel)
L
Linda1979Lid

Dank voor de reacties.ik ben van mening dat antidepressiva wellicht een hulpmiddel is bij ernstige depressie, maar het ook het laatste redmiddel moet zijn in mijn optiek.heb twintig jaar seroxat gebruikt.Alhoewel het op het laatst niet meer werkte,bleek het onmogelijk er vanaf te komen.moeilijker dan heroine.veel moeilijker.ik heb ook het idee dat de farmaceutische industrie en de hulpjes in de vorm van de psychiaters graag ziet dat iedereen verslaafd raakt aan deze middelen. Ik ga liever voor de l-tryptofaan of 5htp of id.al ben ik nog steeds benieuwd naar mensen die er ervaring mee hebben
L
Linda1979Lid

ZERO- zei:
Joehoe! Sint Janskruid is homeopathisch maar tegelijkertijd wel bewezen effectief als middel bij lichte tot matige depressies. Ik heb capsules gebruikt met een combinatie van Sint Janskruid, Rhodiola Rosea en Griffonia Simplicifonia. Die andere twee zijn ook kruidjes die een positieve werking hebben op je stemming en de combinatie zou nog beter werken. Ben er zelf heel positief over, heb het 2,5e maand geslikt en merkte echt verbetering, hoewel het 2-4 weken duurde voordat ik verschil merkte. En daarnaast had ik het gecombineerd met een aantal gesprekken bij een psycholoog. Pilletjes helpen zeker, maar voor resultaat op de lange termijn moet je eigenlijk wel echt leren je foute gedachtegangen leren te herkennen en aanpassen. Als je echt niet lekker in je vel zit zou ik in ieder geval naar de dokter gaan voor een doorverwijzing naar een psycholoog.

En oh ja: het is wel heftig spul, dus je kan het niet combineren met drugs, moet voorzichtig zijn met alcohol en de anticonceptiepil werkt er niet bij.
Klik om te vergroten...

Mee eens dat van het herkennen van.foute gedachtengangen.ik loop al bij psyq.weet ze te herkennen,maar ben nog niet in staat ze om te zetten en daardoor mijn kwaliteit van.leven te veranderen.had jij moeite of afkickverschijnselen toen je stopte met st.janskruid en die andere middelen? En wat is het gevaar van druggebruik in combinatie met wat jij nam? Weet natuurlijk dat drugs niet slim zijn bij depressie,maar ik bedoel de interactie.heb zelf twintig jaar seroxat gebruikt in combinatie met grote hoeveelheden drugs.ben nu compleet gestopt. Op drie halve oxazepam per dag na.afbouw is te moeilijk vooralsnog.ben benieuwd
M
MedicLid

Antidepressiva is heel erg breed, je hebt veel verschillende categorieën, zoals SSRI's, TCA's en MAO-remmers. Daarnaast zijn er geneesmiddelen die antidepressieve eigenschappen hebben, maar geen puur antidepressivum zijn; XTC is ook een heel erg sterk antidepressivum.

L-tryptofaan is een aminozuur, een precursor voor 5-htp en 5-htp weer op zijn beurd voor serotonine.

De meeste antidepressiva op recept werken direct op serotonine, maar vaak ook op de nor-adrenaline en sommige ook op de dopamine (zoals sommige MAO-remmers) en bijvoorbeeld Venlafaxine in hoge dosering.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."