Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMdma en epilepsie in het verleden, HELP?

Mdma en epilepsie in het verleden, HELP?

15 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
R
RemcoLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo,

Over een aantal dagen wil ik voor de eerste keer (pure) mdma doen. Wel heb ik hier een aantal vragen over. Ik heb namelijk in mijn verleden een (best) zware vorm van epilepsie gehad. Ik ben nu 20 jaar, mijn laatste aanval kreeg ik ongeveer 12 jaar geleden. Sindsdien mocht ik ook stoppen met de medicatie (11-12 jaar geleden).

Sindsdien heb ik geen aanvallen meer gehad en/of andere verschijnselen van epilepsie.
In de tijd van mijn puberjaren tot nu heel wat alcohol genuttigd, gebruik gemaakt van hasj/wiet/hasj en wiet, 15mg ritalin per dag (i.v.m. Attention Dificit Disorder (A.D.D.)), doe ik aan verschillende vechtsporten (boksen, kickboksen, jiu jitsu, mma) waarbij ik behoorlijk wat klappen op m'n hoofd vang. Alle bovengenoemde beschrijvingen zonder dat ik ook maar enige verschijnselen krijg van epilepsie.
Ik heb geen last van gekleurde lichtjes in een club, alleen soms van fel wit knipperende lichtjes. Nou hoor ik ook van vrienden (die geen epilepsie hebben/hadden) dat zij ook last hebben van deze lichtjes, wat me wel gerust stelt.

Nou wil ik ongeveer 20/30mg pure mdma bij een feestje in een club over een paar dagen.
Ik vroeg me af wat de kans is dat ik weer een aanval krijg?
En mocht ik een aanval krijgen, is mijn epilepsie dan ook weer terug?
Het is namelijk wel een erg kleine dosis mdma lijkt me.
Wat kan ik voor de rest verwachten / waar moet ik voor de rest rekening mee houden?
Hoe verstandig is dit om te doen?
Heb ik een grotere kans dan een ander voor het krijgen van een aanval?

Ik hoor graag antwoord van deskundigen en/of ervaringen

Gr.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik durf helaas geen uitspraken te doen over de vragen die je stelt. Wellicht een idee om dit eens aan een arts te vragen. Probeer anders eens het spreekuur partydrugs, daar kun je gewoon mee bellen en zij zijn gespecialiseerd in drugs gerelateerde klachten. In principe zijn zij er voor wanneer er al klachten zijn, maar lijkt me dat ze je bij een preventieve vraag ook wel willen helpen.

Remco zei:
Nou wil ik ongeveer 20/30mg pure mdma bij een feestje in een club over een paar dagen.
Klik om te vergroten...
In principe juich ik lage doseringen alleen maar toe. Echter is dit zo laag dat je het net zo goed niet kan doen. Je zult hier amper wat van merken en toch zal het nog een groot deel van je serotonine voorraad leeg trekken. Het leeg trekken hiervan zal dan echter over zo'n lange periode uitgesmeerd worden dat je er dus amper wat van gaat merken.
R
RemcoLid
01-01-2024, 00:00
#3
Psychedelibee zei:
Ik durf helaas geen uitspraken te doen over de vragen die je stelt. Wellicht een idee om dit eens aan een arts te vragen. Probeer anders eens het spreekuur partydrugs, daar kun je gewoon mee bellen en zij zijn gespecialiseerd in drugs gerelateerde klachten. In principe zijn zij er voor wanneer er al klachten zijn, maar lijkt me dat ze je bij een preventieve vraag ook wel willen helpen.


In principe juich ik lage doseringen alleen maar toe. Echter is dit zo laag dat je het net zo goed niet kan doen. Je zult hier amper wat van merken en toch zal het nog een groot deel van je serotonine voorraad leeg trekken. Het leeg trekken hiervan zal dan echter over zo'n lange periode uitgesmeerd worden dat je er dus amper wat van gaat merken.
Klik om te vergroten...
Bedankt voor je antwoord!
Zou ik dit denk je ook met mijn huisarts kunnen bespreken, Of is dit misschien niet zo handig?
Is het trouwens niet zo dat een minder hoge dosis resulteert in een minder hoge kans op een aanval? Want daar hoopte ik namelijk op bij het nemen van zo'n lage dosis.

Gr.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Remco zei:
Zou ik dit denk je ook met mijn huisarts kunnen bespreken, Of is dit misschien niet zo handig?
Klik om te vergroten...
Dat zou zeker moeten kunnen, uiteindelijk hangt het een beetje af van hoe open minded je huisarts is of die hierin echt wilt meedenken natuurlijk. Vandaar dat ik eventueel het spreekuur partydrugs adviseerde, Google het eens zou ik zeggen.

Remco zei:
Is het trouwens niet zo dat een minder hoge dosis resulteert in een minder hoge kans op een aanval? Want daar hoopte ik namelijk op bij het nemen van zo'n lage dosis.
Klik om te vergroten...
In principe wel, maar wat je nu gekozen hebt is zo laag dat je er waarschijnlijk amper wat van merkt. Dan loop je nog steeds risico en tegelijk heb je er geen voordelen aan, dus dat schiet ook niet op.
R
RemcoLid
01-01-2024, 00:00
#5
Psychedelibee zei:
Dat zou zeker moeten kunnen, uiteindelijk hangt het een beetje af van hoe open minded je huisarts is of die hierin echt wilt meedenken natuurlijk. Vandaar dat ik eventueel het spreekuur partydrugs adviseerde, Google het eens zou ik zeggen.
Is goed, ik zal het even googlen. Hopelijk is het in de buurt van Amsterdam .

In principe wel, maar wat je nu gekozen hebt is zo laag dat je er waarschijnlijk amper wat van merkt. Dan loop je nog steeds risico en tegelijk heb je er geen voordelen aan, dus dat schiet ook niet op.
Klik om te vergroten...
Wat zou dan een goede (veilige!) dosis is voor de eerste keer (pure) mdma? Want als het inderdaad zo weinig is, is het het inderdaad misschien niet waard.
Misschien ook goed om te vermelden dat ik niet van plan ben dit vaker te gaan doen, en meer eenmalig is?

Nogmaals bedankt voor de reactie!
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#6
Remco zei:
Wat zou dan een goede (veilige!) dosis is voor de eerste keer (pure) mdma? Want als het inderdaad zo weinig is, is het het inderdaad misschien niet waard.
Misschien ook goed om te vermelden dat ik niet van plan ben dit vaker te gaan doen, en meer eenmalig is?

Nogmaals bedankt voor de reactie!
Klik om te vergroten...
Zoals ik in je andere status vertelde en daarna Psychedelibee hier nog eens, is dat niet te voorspellen. Dus is daar over advies geven niet verstandig. Überhaupt of je mdma kunt nemen. Zoals al geadviseerd is vraag je dat best aan je (huis)arts.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Remco zei:
Wat zou dan een goede (veilige!) dosis is voor de eerste keer (pure) mdma? Want als het inderdaad zo weinig is, is het het inderdaad misschien niet waard.
Misschien ook goed om te vermelden dat ik niet van plan ben dit vaker te gaan doen, en meer eenmalig is?

Nogmaals bedankt voor de reactie!
Klik om te vergroten...
Ik zou eerst checken bij een arts of het verantwoord of wel het risico acceptabel is in jouw geval.

Als het antwoord daar ja op is, dan zou ik 1mg per kg aanhouden. Genoeg om het goed te voelen in ieder geval.
R
RemcoLid
01-01-2024, 00:00
#8
Psychedelibee zei:
Ik zou eerst checken bij een arts of het verantwoord of wel het risico acceptabel is in jouw geval.

Als het antwoord daar ja op is, dan zou ik 1mg per kg aanhouden. Genoeg om het goed te voelen in ieder geval.
Klik om te vergroten...
Bedankt voor de reactie.
Versta je onder arts gewoon de huisarts, of een meer gespecialiceerde discipline?
L
LangspeelplaatLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ooit heb ik me zwaar misdragen op MDMA en vervolgens scheen ik enorm te trillen en te schokken in mijn slaap. Mijn vriendin heeft me toen wakker gemaakt. Daarna weer rustig in slaap gevallen zonder problemen. Zou dit een voorstadium van een epileptische aanval kunnen zijn geweest? Ik heb overigens verder nooit last gehad van een epileptische aanval.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Remco zei:
Bedankt voor de reactie.
Versta je onder arts gewoon de huisarts, of een meer gespecialiceerde discipline?
Klik om te vergroten...
Zoals eerder gezegd zou de huisarts moeten volstaan. Echter zou ik het spreekuur partydrugs doen als ik jou was aangezien die gespecialiseerd zijn in klachten bij drugs gebruik. Zij hebben gewoon veel meer expertise hierover dan de gemiddelde arts.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Elpee zei:
Ooit heb ik me zwaar misdragen op MDMA en vervolgens scheen ik enorm te trillen en te schokken in mijn slaap. Mijn vriendin heeft me toen wakker gemaakt. Daarna weer rustig in slaap gevallen zonder problemen. Zou dit een voorstadium van een epileptische aanval kunnen zijn geweest? Ik heb overigens verder nooit last gehad van een epileptische aanval.
Klik om te vergroten...
Daar lijkt het wel op ja. Alle stimulerende middelen geven een verhoogd risico op epileptische aanvallen, zeker in hoge doseringen.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#12
Elpee zei:
Ooit heb ik me zwaar misdragen op MDMA en vervolgens scheen ik enorm te trillen en te schokken in mijn slaap. Mijn vriendin heeft me toen wakker gemaakt. Daarna weer rustig in slaap gevallen zonder problemen. Zou dit een voorstadium van een epileptische aanval kunnen zijn geweest? Ik heb overigens verder nooit last gehad van een epileptische aanval.
Klik om te vergroten...

Ik denk eigenlijk van niet. Althans, het is geen goed teken natuurlijk en ben geen arts, maar het lijkt me geen neurologisch verschijnsel. Eerder een gevolg van teveel spierspanning door teveel MDMA.

Ik heb zelf ooit een rekenfout gemaakt met dosering (capsules MDMA), daardoor per ongeluk een overdosis MDMA genomen waar ik gelukkig goed vanaf ben gekomen. Ik had ook de verschijnselen die jij beschrijft, erg schokken/trillen toen ik (nog wakker) in bed lag. Maar dat was puur fysiek, door de spierspanning, ik had absoluut geen epileptische aanval.

Mijn ex was heel gevoelig ervoor, die schokte bijna altijd in zijn slaap na MDMA. Ook bij normale doseringen.
k
krannatomLid
01-01-2024, 00:00
#13
Een oude vriend van me nam vroeger wekelijks een paar pillen, volgens zijn vriendin lag hij ook continue de schudden in zn slaap. Nuja, wil je zeker zijn, bel dan je een medicus :)
G
Guapo TemudginLid
01-01-2024, 00:00
#14
Als we met zijn alle roepen dat je omvalt ga je het dan niet doen? :P
C
ChillaxLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik kan je nou al vertellen dat er geen enkele arts jou gaat zeggen dat het wel kan. Zelfs niet als je geen verleden had met epilepsie blijft er risico, daar kan niemand je uitsluitsel over geven en willen ze ook niet.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#16
Dit is een oud topic maar ben benieuwd of @Remco het heeft geprobeerd.
Hij was een paar maanden geleden online zie ik.
Als je dit leest kan je laten weten of je het had gedaan?

Vond wel informatie online dat verschillende factoren bij MDMA epilepsie kunnen oproepen ook al heb je het nooit gehad.

https://www.hersenletsel-uitleg.nl/oorzaken-ziektebeelden/hersenletsel-door-drugs

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."