Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsStartdosis bepalen

Startdosis bepalen

21 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dosering is ook persoonsafhankelijk, en voor mannen mag je volgens sommige bronnen een bovengrens van 2mg/kg lichaamsgewicht aanhouden. Als je gemerkt hebt dat je vorige doseringen te laag waren (en 45mg is echt heel weinig) dan kun je zeker een hogere dosering proberen.
Zelf reken ik grofweg 70% als startdosis, en neem ik twee à drie uur na inname de rest. (In mijn geval 90mg en dan 40mg meestal.)

Verandering van setting kan zeker invloed hebben op je roll. Gewoon onthouden voor de volgende keer dat je, als je naar buiten gaat, je beter voelt als je een jas aantrekt en misschien ook een sjaal of muts.

En goed dat je je normaal (als ik het goed begrijp) streng aan de driemaandenregel houdt! Om heel af en toe een paar weken te vroeg te gebruiken is geen enorme ramp, zolang je er maar geen gewoonte van steeds te vroeg weer te rollen. Het is uiteindelijk een richtlijn.

Veel plezier morgen!
s
stm92Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik heb een vraag over startdosissen. Ik ga nu voor de 6e keer xtc gebruiken maar ik heb de afgelopen 2 keer er niet heel erg van genoten. Het was best leuk maar dat intense geluk ontbrak toch een beetje. Nu heb ik daar een vraag over.

Ik denk dat het wellicht door het volgende komt; de een na laatste keer waren er erge wisselingen in temperatuur (buiten koud, binnen warm) en als ik dan lekker in de flow zat en ik even naar buiten ging naar een volgende stage dan stapte je de kou in en was het een beetje een klap.

De laatste keer had ik een kwartje genomen van een 175 mg pil en heb het daar die avond bij gelaten omdat ik er niet echt super happy van werd.

Nu wil ik morgen graag (helaas wel maar 9 weken na de vorige keer) weer aan de xtc. Hoe bepalen jullie je start dosis? Ik snap dat je 1-1,5 mg per kilo lichaamsgewicht de veilige dosis is maar is dat dan ook jullie startdosis? Ik ben bang dat een kwartje misschien teweinig is omdat het vorige keer wat tegenviel. Ik heb dezefde pil van 175mg
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hoi

Met een kwart pilletje weet je nooit precies wat je gebruikt. Misschien was het niet goed gemixed en had jij net het verkeerde kwartje.
Of wie weet wat er in dat pilletje zat.

Wil je een leuke ervaring met Mdma dan zou ik voor de kristallen gaan gewoon pure Mdma.

Kleine vingertopjes achter op je tong leggen.
En dan spoelen. Als je niet veel neemt zal je keel daar niet veel last van hebben.

Anders doe je een beetje in een vloetje en slik je dat door.
Voor mij blijft dat altijd wel de echte intense Mdma gevoel geven.
Het liefst gebruik ik helemaal geen pillen meer maar gewoon Mdma in zijn pure vorm.
Want dat is waar ik het voor doe.
s
stomme eendLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik denk toch dat het ook met die rustpauze ertussen te maken heeft . WEet niet hoeveel er voor die teleurstellende ervaringen zat, maar door er deze keer vrij kort tussen te laten, vergroot je de kans op dat echte love gevoel in ieder geval niet :wink:

Verder ben ik wel van een stevige begin dosis, als die niet goed zit, heb ik echt een evering waarbij je de hele tijd zo half tegen het gevoel aan zit te schurken, alleen maar bezig met áls er dan een mini golfje komt, daar vooral aan vast te willen klampen. Bloed irritant. ( want daarna volgt dag snel weer de teleurstelling dat je er alweer afgedonderd bent voor je er goed en wel op zat)

En mijn derde cent:
Ik denk ook dat het wel een gevoel is dat iedereen op een gegeven moment wel kent, na x aantal keer in die hemel te zijn geweest. Het kan voor de meesten helaas niet elke keer dat paradijselijke zijn. Hier hielp een echt lange pauze ( >jaar) wel om weer echt dat fijne gevoel terug te krijgen.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#5
Rebell zei:
Kleine vingertopjes achter op je tong leggen
Klik om te vergroten...

Niet zo verstandig advies. Vingertopjes of een dip in het zakje is ook geen goede manier van doseren. Dan weet je nog niet hoeveel mg je nou had. Elke vinger heeft een andere dikte en bij elk “dipje” kan er een verschillende hoeveelheid aan het topje plakken. Plus dat kristallen ook vervuild kunnen zijn.
Als je kristallen of mdma poeder gebruikt zul je een weegschaal moeten hebben en kunnen wegen.

OT: te frequnt gebruiken “verpest” je xtc ervaring. Dan gaat de magie heel snel weg. Als je altijd maar 3 maanden (of dus minder) er tussen laat zal die magie alleen maar sneller minder worden. Dat gebeurd bij zo goed als iedereen op den duur dan. Neem een lange pauze en probeer het dan nog eens. Start met 1 tot 1,5mg per kg lichaamsgewicht en laat het daar bij.

Lees de link hieronder maar goed door.

https://drugsforum.nl/threads/mdma-xtc-handleiding.61333/
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#6
De Dunne zei:
Vingertopjes of een dip in het zakje is ook geen goede manier van doseren. Dan weet je nog niet hoeveel mg je nou had. Elke vinger heeft een andere dikte en bij elk “dipje” kan er een verschillende hoeveelheid aan het topje plakken. Plus dat kristallen ook vervuild kunnen zijn.
Als je kristallen of mdma poeder gebruikt zul je een weegschaal moeten hebben en kunnen wegen.
Klik om te vergroten...

Dit gaat over heel licht gebruik.
Ik verwacht ook niet dat hij met een af gesabbelde vinger het halve pakje leeg lepeld. Als iemand al zo voorzichtig is met pillen dan zouden dat een paar korreltjes zijn.

Heb het wel vaker gedaan snel een likje.
Iz makkelijk te doseren want het zijn likjes.
s
stm92Lid
01-01-2024, 00:00
#7
stomme eend zei:
Verder ben ik wel van een stevige begin dosis, als die niet goed zit, heb ik echt een evering waarbij je de hele tijd zo half tegen het gevoel aan zit te schurken, alleen maar bezig met áls er dan een mini golfje komt, daar vooral aan vast te willen klampen. Bloed irritant. ( want daarna volgt dag snel weer de teleurstelling dat je er alweer afgedonderd bent voor je er goed en wel op zat
Klik om te vergroten...

Dit is precies hoe ik de laatste keer ervaarde. Ipv zweven van geluk was dit een huppeltje om daarna je alleen maar net wat opgejaagd te voelen.

Verder laat ik er vaak wel een half jaar ertussen zitten. Ik ga vanavond 1x een halfje doen en dan later misschien nog een kwartje en dan daarbij laten. Ik heb wel eens gehad dat ik heel vaag in mn hoofd werd en het leek alsof ik steeds wakker werd op het feest en even niet wist waarom ik daar was en dat was echt niet chill.

Het is vaak wel moeilijker om streng te zijn tegen jezelf als je zo in de flow zit maar ik heb mij goed ingelezen en neem het serieus. Ook wel erg geschrokken van die ene keer overigens.

80-85 mg is dus een prima stattdosis als ik het goed begrijp
Thanks voor jullie tips en advies guys!
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#8
Rebell zei:
Dit gaat over heel licht gebruik.
Ik verwacht ook niet dat hij met een af gesabbelde vinger het halve pakje leeg lepeld. Als iemand al zo voorzichtig is met pillen dan zouden dat een paar korreltjes zijn.

Heb het wel vaker gedaan snel een likje.
Iz makkelijk te doseren want het zijn likjes.
Klik om te vergroten...
Rebell, ts wil een JUISTE dosering weten. Gokken met dipjes werkt dan niet. Zoals gezegd, elk dipje is een andere hoeveelheid. Dan weet ts nog niet hoeveel die nou neemt.
Meten is weten, gissen is missen.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#9
Als je zo een pilletje breekt weet je ook niet hoeveel je binnen krijgt...
L
Lytje poleLid
01-01-2024, 00:00
#10
Vroeger een keer voor t eerst mdma poeder gesnoven. Uit hebberigheid 2 dikke lijnen a la coke. Volgens mij kon je dat een overdosis noemen.

Vond de wachtende buspassagier in de rij wiens jas ik onderkotste ook denk ik.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#11
Las een keer dat je blind kan worden van MDMA snuifen
L
Lytje poleLid
01-01-2024, 00:00
#12
Rebell zei:
Las een keer dat je blind kan worden van MDMA snuifen
Klik om te vergroten...
Echt
s
stomme eendLid
01-01-2024, 00:00
#13
Van rukken ook.
L
Lytje poleLid
01-01-2024, 00:00
#14
stomme eend zei:
Van rukken ook.
Klik om te vergroten...
Wat is dat, rukken?
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#15
Liefde maakt ook blind..
Dus pas maar op
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#16
stomme eend zei:
Van rukken ook.
Klik om te vergroten...
Daar werd je toch doof van? Van trekken word je doof zeiden ze.. :tearsofjoy:
S
SosofiefieLid
01-01-2024, 00:00
#17
Wat raden jullie aan? beginnen met een kwartje (mijn geval 50mg) of een halfje (100mg)? Ik ben altijd begonnen met een kwartje en mijn eerste keer met 1/8 (was echt ruk). Bij een kwartje duurt het altijd zó lang voordat ik wat voel. De laatste keer begon ik daarom met een halfje (100mg). Ik werd super duizelig, misselijk en moest voor mijn gevoel overgeven. De hele avond ging ik niet lekker en was heel erg in mijzelf gekeerd. Kan het liggen aan slechte pillen of een overdosis?
A
AnderemaanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Sosofiefie zei:
Wat raden jullie aan? beginnen met een kwartje (mijn geval 50mg) of een halfje (100mg)? Ik ben altijd begonnen met een kwartje en mijn eerste keer met 1/8 (was echt ruk). Bij een kwartje duurt het altijd zó lang voordat ik wat voel. De laatste keer begon ik daarom met een halfje (100mg). Ik werd super duizelig, misselijk en moest voor mijn gevoel overgeven. De hele avond ging ik niet lekker en was heel erg in mijzelf gekeerd. Kan het liggen aan slechte pillen of een overdosis?
Klik om te vergroten...
Overdosis lijkt mij niet, in ieder geval geen gevaarlijke.. of je moet heel licht zijn. Had je goed gegeten/geslapen? Foute pil is altijd mogelijk, daarom zou ik het laten testen. Het is handig om niet te hoog te beginnen, maar een kwartje (in jou geval dan, 50mg) ben ik ook niet zo van. De eerste dosis moet goed zijn, en dan een beetje bijnemen. Ik weeg 60 kilo, dus mag 90/max 120 totaal (echt max max). Ik zou dan 70-90mg nemen (ik neem MDMA dus meet iets meer af wegens niet 100% pure stof), en dan de rest later. Als het een lange nacht word, tja, meer nemen kan, maar is niet aan te raden. Katers zijn ook echt naar.

Misselijkheid tijdens de comeup is normaal, al ervaar ik het nooit, maar de hele tijd niet goed gaan is natuurlijk niet de bedoeling. Veel plezier volgende keer!
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#19
Sosofiefie zei:
Wat raden jullie aan? beginnen met een kwartje (mijn geval 50mg) of een halfje (100mg)? Ik ben altijd begonnen met een kwartje en mijn eerste keer met 1/8 (was echt ruk)
Klik om te vergroten...
Dat ligt eraan hoeveel je weegt. De beste plek om te beginnen is je lichaamsgewicht in mg, en als je van plan bent bij te nemen later nog eens de helft. Vanuit daar kun je je begindosis aanpassen naar boven of beneden als je meer of minder effect wil.
Sosofiefie zei:
Ik ben altijd begonnen met een kwartje en mijn eerste keer met 1/8 (was echt ruk). Bij een kwartje duurt het altijd zó lang voordat ik wat voel.
Klik om te vergroten...
Een tip: denk in milligram en niet in kwartjes. Elke pil heeft een andere hoeveelheid MDMA, en elk kwartje of halfje dus ook. Als je in kwartjes denkt is het dus bijna onmogelijk om elke keer een goede dosis te bepalen.
Sosofiefie zei:
De laatste keer begon ik daarom met een halfje (100mg). Ik werd super duizelig, misselijk en moest voor mijn gevoel overgeven. De hele avond ging ik niet lekker en was heel erg in mijzelf gekeerd. Kan het liggen aan slechte pillen of een overdosis?
Klik om te vergroten...
Dat kán zeker aan een vervuilde pil of een te hoge dosis hebben gelegen. Ook je mindset, fysieke gezondheid op dat moment, bloedsuiker, vochtgehalte en een heleboel andere factoren kunnen een rol gespeeld hebben.
Ik begrijp uit deze vraag dat je pil niet getest was? Het is verstandig om elke keer dat je nieuwe pillen haalt (zelfs al zijn het "dezelfde" als de vorige keer) even naar het testcentrum te gaan. Zo weet je altijd zeker dat je pil veilig is, en hoeveel MDMA erin zit.
S
SosofiefieLid
01-01-2024, 00:00
#20
Stonologie zei:
Overdosis lijkt mij niet, in ieder geval geen gevaarlijke.. of je moet heel licht zijn. Had je goed gegeten/geslapen? Foute pil is altijd mogelijk, daarom zou ik het laten testen. Het is handig om niet te hoog te beginnen, maar een kwartje (in jou geval dan, 50mg) ben ik ook niet zo van. De eerste dosis moet goed zijn, en dan een beetje bijnemen. Ik weeg 60 kilo, dus mag 90/max 120 totaal (echt max max). Ik zou dan 70-90mg nemen (ik neem MDMA dus meet iets meer af wegens niet 100% pure stof), en dan de rest later. Als het een lange nacht word, tja, meer nemen kan, maar is niet aan te raden. Katers zijn ook echt naar.

Misselijkheid tijdens de comeup is normaal, al ervaar ik het nooit, maar de hele tijd niet goed gaan is natuurlijk niet de bedoeling. Veel plezier volgende keer!
Klik om te vergroten...

Bedankt voor je reactie! Licht ben ik absoluut niet (haha). Had ook wel goed geslapen volgens mij, eten niet zo, was uiteten geweest en was nogal zout en eet zelf weinig zout. Had al dorst toen ik naar het feest ging en hele avond dorst gehouden.. Misschien dat ik daarom niet lekker ging. Volgende keer maar gewoon goed beginnen en niet te veel nemen. Denk dat jet daar ook wel eens mis is gegaan.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."