Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPsychiater stopt behandeling nu geen medicijnen meer...

Psychiater stopt behandeling nu geen medicijnen meer...

17 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik denk dat er drie dingen zijn die je kunt doen. Zelfmedicatie. Stoppen. Andere huisarts. Weet je al welke het gaat worden?
z
zoviacLid
01-01-2024, 00:00
#2
Beste, Forum

Ik zit een beetje met een dilema, een tijd geleden heeft mijn psychiater besloten de behandeling te stoppen wat als gevolg heeft dat zij ook gestopt is met het voorschrijven van mijn medicijnen.
Nu zou het zo moeten zijn dat mijn dokter dit over moet nemen en dat deed hij ookcin het begin maar nu doet hij een keer moeilijk en schrijft niks meer voor.
Ik zit dus nu al een dikke week zonder en kan het bijna niet uithouden voel me zo slecht + mijn psychiese gesteldheid is ook heel erg verslechterd..

Ik weet gewoon echt niet wat te doen, dit zijn de medicijnen die ik altijd slikte:

Effexor XR 300mg (antidepresiva)
Lorazepam 3×1mg
Haldol 1mg
Temazepam 40mg

Ik heb alles geprobeerd om mij enigzin rustig te houden wied,alcohol maar goed die dingen zijn natuurlijk niet de oplossing.
Heeft iemand van jullie een idee hoe ik dit het beste kan oplossen?

m.v.g

Zoviac
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#3
Lastig tja ik zou 2nd opinion vragen of van arts switchen in dat geval.
Legt je arts uit waarom er ineens moeilijkheden zijn met je medicatie?
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#4
dat klinkt als een flinke coctail medicijnen bij elkaar. die zal je niet voor een zere teen krijgen.

ik neem aan dat de medicatie wel afgebouwd gaat worden, of al is? wil je vertellen waarvoor je al deze medicatie voorgeschreven kreeg, of vind je dat prive?

en als laatste, alcohol en wiet zijn zeker op de lange termijn geen vervangers van deze soorten medicatie. met een beetje pech hebben ze op korte termijn al slechte invloed op je psychische gesteldheid.

laat je even weten hoe het verder gaat?

sterkte.
z
zoviacLid
01-01-2024, 00:00
#5
Nou het zit zo ik had altijd een mannelijke dokter maar die is een tijd geleden met pensioen gegaan was al 70 altijd goed mee kunnen vinden nooit problemen etc..
Nu heb ik verplicht een andere dokter gekregen een vrouwelijke en nu in een keer moet alles anders zo had ze in het begin gelijk de temazepam verlaagd van 40 naar 20 zonder overleg of reden en nu doet ze in een keer heel moeilijk nu moet ik verplicht een afspraak hebben met een of andere ggz medewerker die ook op de praktijk werkt enzo en doet ze alles om er maar onderuit te komen om mij maar medicijnen te geven.
Overgens begin ik binnekort een nieuwe behandeling bij een andere instelling en heb daar woensdag gesprek maar goed eer die mij medicijnen willen voorschrijven is het een maand verder man man waarvoor betaal nog ziekefonds als dokters je op vandaag nog niet meer willen helpen.

Zoviac
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Klinkt erg naar dat je zomaar zonder reden moet stoppen met medicatie. Gezien de zwaarte van de medicatie lijkt me afbouwen op zijn minst op zijn plaats. Ik zou dan ook een second opinion vragen al is het alleen maar voor het afbouwen van je medicatie.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#7
Gezien de medicatie die je noemde heb je wel psychische klachten(gehad). als je huisarts die achtergrond niet kent, of van mening is dat je gespecialiseerde zorg nodig hebt die een huisarts niet altijd kan leveren snap ik dat dat redenen zijn je door te sturen naar een GGZ collega, als die toch daar in de prakthijk werkt.

alleen zijn het wel alle 4 medicijnen die je geleidelijk en onder toezicht af moet bouwen. zomaar stoppen is niet slim of verantwoord.

als ik tussen de regels doorlees ben je het niet eens met de aanpak van je nieuwe huisarts. het is wel de bedoeling dat je meewerkt aan je eigen behandeling, anders is zulke medicatie voorschrijven ook onverantwoord.

maar dat is absoluut geen reden voor je huisarts om te gaan sjoemelen met je medicatie.
F
FallingSnowLid
01-01-2024, 00:00
#8
Efexxor...da's geen antideppresiva maar een paardenmiddel...maar ik zou idd niet zomaar overswitchen naar eigen middelen...geen idee wat jou klachten waren maar als je dat voorgeschreven kreeg moet je wel heel goed opletten wat je er allemaal bij gaat doen...
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#9
Uit je eerste reactie verneem ik dat het om een mannelijke arts gaat die je niks meer wilt voorschrijven, en al je medicatie heeft stop gezet. Maar in je tweede reactie gaat het ineens om een vrouwelijke arts, die alleen maar 20 mg van je temazepam heeft verlaagd?

Niet dat ik het netjes vind dat een arts zomaar medicatie gaat afnemen, zonder overleg en afbouwen.
Maar als er alleen maar 20 mg van je temazepam is afgehaald, dan is het toch nog niet zo een ramp?

Corrigeer me als ik je verkeerd begrijp.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#10
TS heeft niet meer ingelogd sinds registratie hoop dat hij of zij nog even laat weten hoe het is nu? En hoe je afgelopen tijd door het leven ging.

Groet
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Gov zei:
Andere dokter. Ik heb de mazzel dat ik kerngezond ben, maar dit is de reden voor mij om zeoveel mogelijk alles zelf te doen. Ik heb een pesthekel aan afhankelijkheid. Dokters zouden adviseurs moeten worden zonder de mogelijkheid een bindend advies te geven....Zo simpel is dat. Wij raden je dit en dat aan, maar jij moet het zelf weten. Zoiets.
Klik om te vergroten...

Haha, dokters kunnen je tot niets verplichten hoor.
Maar jij kan hen ook niet verplichten om iets voor te schrijven of een operatie te doen die jou wel leuk lijkt om wat voor reden dan ook.
Gelukkig hebben ze wel de plicht jou de behandelijk aan te bieden die ze geloven dat het beste voor jou is.

En dat lijkt me heel redelijk en prima geregeld zoals het is.

Of ze drugs moeten legaliseren en dan dus ook gelijk alle medicijnen zonder recept moeten verkopen is natuurlijk wat anders. (maar nu schrik ik ineens van mijn eigen gedachten dat ik dit heel eng vind. Drugs legaliseren ben ik altijd voor geweest en denk ik niet dat gebruik gaat doen vergroten, maar alle medicijnen zonder recept verkopen is veel gevaarlijker aan gezien mensen die niet als "drugs" zien.)
G
GovLid
01-01-2024, 00:00
#12
zoviac zei:
Nou het zit zo ik had altijd een mannelijke dokter maar die is een tijd geleden met pensioen gegaan was al 70 altijd goed mee kunnen vinden nooit problemen etc..
Nu heb ik verplicht een andere dokter gekregen een vrouwelijke en nu in een keer moet alles anders zo had ze in het begin gelijk de temazepam verlaagd van 40 naar 20 zonder overleg of reden en nu doet ze in een keer heel moeilijk nu moet ik verplicht een afspraak hebben met een of andere ggz medewerker die ook op de praktijk werkt enzo en doet ze alles om er maar onderuit te komen om mij maar medicijnen te geven.
Overgens begin ik binnekort een nieuwe behandeling bij een andere instelling en heb daar woensdag gesprek maar goed eer die mij medicijnen willen voorschrijven is het een maand verder man man waarvoor betaal nog ziekefonds als dokters je op vandaag nog niet meer willen helpen.

Zoviac
Klik om te vergroten...

Andere dokter. Ik heb de mazzel dat ik kerngezond ben, maar dit is de reden voor mij om zeoveel mogelijk alles zelf te doen. Ik heb een pesthekel aan afhankelijkheid. Dokters zouden adviseurs moeten worden zonder de mogelijkheid een bindend advies te geven....Zo simpel is dat. Wij raden je dit en dat aan, maar jij moet het zelf weten. Zoiets.
G
GovLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mijn punt is niet dat zij iemand kunnen dwingen, het punt is dat ze mensen medicatie ontzeggen omdat ze dat beter vinden.

Ik vind dat alles vrij gegeven moet worden. Zoalng je sigaretten en alcohol zomaar kunt krijgen...Die zijn zeer verslavend en dodelijk! En dan gaat men moeilijk doen over bijvoorbeeld benzo's? Wil ik de cijfers wel eens zien naar de invloed van deze middelen tov sigaretten of alcohol...Eens kijken welke gevaarlijker zijn...Je kunt ibuprofen krijgen met een bijsluiter, je kunt omeprazol krijgen nu etc. Bijsluiter lezen. Klaar.

Zo zou het met alle medicatie moeten zijn. Je hebt bepaalde klachten...je arts kijkt naar bijwerkingen (niet iedereen kan dit even goed bepalen natuurlijk) en wijst je op de voor- en nadelen. De keuze is aan jou. Het is jouw lijf en leven. Het is jouw verantwoording. Maar in deze angstmaatschappij gaat het steeds meer om het voorkomen van enig risico lijkt het. Hou op: risico hoort bij het leven, verantwoording nemen over wat je doet hoort bij volwassen zijn. Niet bij een arts. De arts adviseert wat mij betreft, dat zou de regel moeten zijn.

Moet zeggen dat mijn arts ook zo werkt. Ik ging voor een scheur op een plaats waar de zon nooit schijnt (en dat is echt zeer pijnlijk, vooral na een aantal uur). Had zelf al bekeken dat ik een creme wilde gebaseerd op een calciumchannelblocker. Was ie mee eens. Kreeg ik. Na 3 weken was de pijn volledig verdwenen. Ik vertelde hem over etizest met een korte uitleg (kende hij niet): volledig mee eens. Armodafinil: volledig eens met wat ik deed.

Maar uitgerekend mensen wiens geestelijkwelbevinden afhangt van een juiste combinatie van medicijnen zijn zo afhankelijk van de soms nukkige artsen. Nieuwe arts: afhankelijk van zijn inzicht. Ik heb schoonfamilie die in de pyschiatrie werkt (HBO verpleegkundigen en psychiaters) en die geven aan dat dit inderdaad zo'n teer punt is. Ik las meen ik in het stuk hierboven van een dame die gewoon even alles ging strepen. Goed: weet niet of het nu goed of slecht ging. Maar ik kan je via mijn schoonfamilie talloze voorbeelden oplepelen waarbij iemand (arts) het "niet eens was" met benzo gebruik en dat over wilde zetten naar antidepressiva.
Sterker: ik ken mensen 9collega's) waarbij dit is gebeurt...Wat een drama! SSRI in de opbouw die veel spanning gaf en half werk afleverde. AQfbouw na 4 maanden ivm matige of geen werking en een van hen was 2 weken aan het janken. SSRI's zijn bekend om toename vanzelfmoordideatie voor zover ik weet met name bij jongere gebruikers....

Een grooot probleem met artsen is dat ze op "hun ervaring" afgaan waarbij de wetenschap dus overboord wordt gesmeten en men valt in de val van subjectiviteit. De waarneming van een arts is net van zoveel waarde als kruidendokter X die zegt dat een bepaalde combi duidelijk wel of niet werkte. Ook dat is onderzocht, maar artsen geloven werkelijk in hun eigen superieure waarnemingsvermogen. En dat beslist dan over de geestelijke gezondheid van soms erg fragiele mensen. lekker.

Ah....nog een: mijn eigen vriendin had veel last van gewrichtspijn. Mevrouw de huisarts schreef paracetamol metr codeïne voor. 8 weken later: nul effect. Maar de arts wilde maar doorgaan op die voet. Dus ik gezocht. of mijn vriendin tramadol wilde proberen (dit speelt in 2007 overigens). Dat wilde ze wel. Dus ik in India besteld (kon toen nog). Het werkte super. Zij naar haar arts die haar als een kleuter terecht wees. Doorverwijzing naar reumatoloog geeeist. Mijn vriendin vroeg of ik mee wilde gaan als steun omdat ik mijn mondje meestal wel klaar heb en arrogant gedrag van een wie dan ook ook echt niet accepteer. Niet door iemand af te bekken, maar puur door rustig aan te geven wat ons standpunt is en wiens belang hier gediend zou moeten worden. Een dogma tegen een bepaalde medicatie van een arts is natuurlijk een weinig steekhoudend standpunt dat eenvoudig te pareren is.
Maar dat was helemaal niet nodig. "Wat! geen tramadol terwijl het goed werkt?! Ik schrijf u voor 8 maanden voor bent u er ook voorlopig klaar mee!"....Die arts was merkbaar geirriteerd over de huisarts.

Dat soort zaken dus. De macht over je gezondheid moet bij jou liggen en niet een derde. Dat is althans mijn mening. En ja: risico hoort bij het leven. Als je kiest en tegen het advies van een arts ingaat dan zijn de gevolgen ook voor jou. Zo werkt dat. Ik zie het probleem niet. Maar dat is het wel in een maatschappij die vaak zo angstig is en risico's maar wil uitbannen en uitbannen. Accepteer ze, zou ik zeggen. Etcetc.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#14
Dat soort zaken dus. De macht over je gezondheid moet bij jou liggen en niet een derde. Dat is althans mijn mening. En ja: risico hoort bij het leven. Als je kiest en tegen het advies van een arts ingaat dan zijn de gevolgen ook voor jou. Zo werkt dat. Ik zie het probleem niet. Maar dat is het wel in een maatschappij die vaak zo angstig is en risico's maar wil uitbannen en uitbannen. Accepteer ze, zou ik zeggen. Etcetc.
Klik om te vergroten...

Wie is die derde waar je het over hebt? Je hebt jezelf en een arts die je gelukkig zelf kan kiezen.

In Nederland houden we niet zo van risico's. vandaar dat wij bijna allemaal bijna over tegen verzekerd zijn. Sommige risico's zijn aanvaardbaar, andere niet. Met medicijnen is het vaak de vraag of bijwerkingen op korte en lange termijn aanvaardbaar zijn tegenover de te verwachten risico's.

En doe liever geen Etcetc., want je bent al niet erg kort van stof.
G
GovLid
01-01-2024, 00:00
#15
MeejheM zei:
Dat soort zaken dus. De macht over je gezondheid moet bij jou liggen en niet een derde. Dat is althans mijn mening. En ja: risico hoort bij het leven. Als je kiest en tegen het advies van een arts ingaat dan zijn de gevolgen ook voor jou. Zo werkt dat. Ik zie het probleem niet. Maar dat is het wel in een maatschappij die vaak zo angstig is en risico's maar wil uitbannen en uitbannen. Accepteer ze, zou ik zeggen. Etcetc.
Klik om te vergroten...

Wie is die derde waar je het over hebt? Je hebt jezelf en een arts die je gelukkig zelf kan kiezen.

In Nederland houden we niet zo van risico's. vandaar dat wij bijna allemaal bijna over tegen verzekerd zijn. Sommige risico's zijn aanvaardbaar, andere niet. Met medicijnen is het vaak de vraag of bijwerkingen op korte en lange termijn aanvaardbaar zijn tegenover de te verwachten risico's.

En doe liever geen Etcetc., want je bent al niet erg kort van stof.
Klik om te vergroten...

Ik weet niet wie deze "we" zijn. Een meerderheid? Hoeveel roken er? Hoeveel drinken (veel) alcohol? Hoeveel verlaten zich op alternatieve "geneeswijzen"? Weinig risico allemaal, die dingen?

Ik geef verder aan dat er risico is maar dat die bij jou ligt. Ik heb persoonlijk een redelijke hekel aan dat risicomijdende gedrag dat deze samenleving lijkt te bepalen.
m
mariocartLid
01-01-2024, 00:00
#16
ik moet er niet aan denken dat mijn arts in één keer al mijn medicatie stop zet :confused: als ik jou was zou ik op zijn minst met die GGZ medewerker praten en ik zou een klacht indienen bij een landelijke organisatie. Want een dokter kan jou dit niet zomaar maken man. als je in één keer stopt haldol kun je zo weer psychotisch worden....wat een nare dokter.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Vertel je psychiater hetzelfde als wat je ons verteld
Hij zal je waarschijnlijk weer pillen geven.

Gr. Benzoboss
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#18
Gov zei:
[knip] Ik weet niet wie deze "we" zijn. Een meerderheid? Hoeveel roken er? Hoeveel drinken (veel) alcohol? Hoeveel verlaten zich op alternatieve "geneeswijzen"? Weinig risico allemaal, die dingen?

Ik geef verder aan dat er risico is maar dat die bij jou ligt. Ik heb persoonlijk een redelijke hekel aan dat risicomijdende gedrag dat deze samenleving lijkt te bepalen.
Klik om te vergroten...

Met 'we' bedoel ik met name doorsnee Nederlanders, maar vrijwel de hele westerse maatschappij vertoont vergelijkbaar gedrag. Dit is een drugsforum, dus ik neem aan dat de meeste mensen enig gezondheidsrisico veelal wel aandurven.



@B-Boss: TS komt echt niet meer terug denk ik.

In tegenstelling tot drugsdealer hebben artsen een zorgplicht over hun klantenkring. Ook zijn veel medicijnen enkel op recept verkrijgbaar. Als een arts denk dat een medicijn meer leed veroorzaakt dan dat het verzacht zijn ze moreel verplicht de behandeling met dat middel te staken.

Aangezien TS toch niet meer terugkomt, en er in die 2 posts onvoldoende informatie over de situatie staat is verder discussiëren niet echt zinvol denk ik.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."