Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBenzo switch binnen psychiatrie.

Benzo switch binnen psychiatrie.

39 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#1
Die had denk zelf valium op of zo. :P
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik zit met een vraag waar ik maar niet echt duidelijkheid op krijg. Misschien zitten hier mensen met ervaring en kunnen mij het fijne hiervan vertellen?

Ik baseer dit op werkelijk en ervaring van mijn eigen zus.

Mijn zus kreeg op ten duur 10 mg lorazepam per dag , vanwege haar paniekaanvallen, en de tolerantie die ervoor ontstaat. Helaas was dit het enigste medicijn waar ze daadwerkelijk wel baat bij had, maar op ten duur steeds minder werkzaam wordt. Antidepressiva kon ze gewoon steeds maar niet verdragen.

Op een dag besluit een psychiater om de lorazepam stop te zetten, en over te zetten op diazepam.

Wat ik dus begon te leren was dat het normaal dat het binnen de psychiatrie via deze weg vaker gedaan wordt, om van de andere benzo af te komen. Daarna bouwen ze de diazepam af. Klinkt best logisch?

Maar wat nu..... Ik vroeg dit van de week bij apotheker waarom ze dat precies doen, omdat ik zelf aan het afbouwen ben met de alprazolam.

De apotheker zegt tegen mij daarop dat diazepam wel een benzo is, maar meer gericht als spierverslapper, en niet zoals alprazolam of lorazepam die meer ontwikkeld zijn voor angsten.

Dus je snapt de vraag al wel denk?

Waarom wordt je abrupt van de een op andere dag van 10 mg lorazepam benzo gericht op angsten overgezet op valium gericht op de spieren? Uiteraard blijft het wel een kalmeringsmiddel, dat snap ik wel. Ik weet ook dat deze langer in je bloedspiegel blijft.

Maar ook al is 10 mg lorazepam niet meer zo effectief door de tolerantie, je stapt wel over op een benzo die dus voor een andere doelgroep ontwikkeld schijnt te zijn. (spierverslapper)

Het resultaat ervan was wel dat mijn zus door deze overgang extreem agressief werd.

Dus doen ze het binnen de psychiatrie wel helemaal goed vraag ik mij dan af?

Bedankt voor de reacties! ( ik wil hier gewoon even het fijne van weten)
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Benzos zijn heel verslavend dat weetje.
En dat ze binnen de psychiatie iemand verslaafd voeren dat kan natuurlijk niet.
Zelfs als die benzos hard nodig zijn.
Binnen de psychiatrie zijn ze echt niet gul met pammen of zolammen.

Het overzetten naar diazepam doen ze best vaak met hogere doseringen.
Je weet wel waarom.
Als ze echt heel erg veel last heefd van haar angsten zou ze ook een antipsychoticum of gabapentine/lyrica kunnen vragen(anti psychotica is echt kut spul houd daar rekening mee). Maar ik ben geen expert op dit gebied
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#4
Benzoboss zei:
Benzos zijn heel verslavend dat weetje.
En dat ze binnen de psychiatie iemand verslaafd voeren dat kan natuurlijk niet.
Zelfs als die benzos hard nodig zijn.
Binnen de psychiatrie zijn ze echt niet gul met pammen of zolammen.

Het overzetten naar diazepam doen ze best vaak met hogere doseringen.
Je weet wel waarom.
Als ze echt heel erg veel last heefd van haar angsten zou ze ook een antipsychoticum of gabapentine/lyrica kunnen vragen(anti psychotica is echt kut spul houd daar rekening mee). Maar ik ben geen expert op dit gebied
Klik om te vergroten...

Dat snap ik. Maar is het dan niet logischer om gewoon met de benzo die je op dat moment gebruikt in stapjes af te bouwen van bijvoorbeeld 1 mg per 2 weken?

Antipsychotica is denk een oplossing voor haar in die zin als een ondersteuner. Daarnaast zou ze toch d.m.v. psychotherapie moeten leren omgaan met haar klachten, en hoe ze haar brain weer kan manipuleren, wat dat doet het brein in feite nu met haar.

Lyrica heeft ze geprobeerd, ook afgekapt. Bij mij werkt het wel redelijk goed op 300 mg voornamelijk bij hypochondrie gaf het mij wat uitkomst.

Antipsychotica kan naar spul zijn mits er niet goed gemonitord wordt, om te kijken hoe de patient op de bijwerkingen en de effectiviteit ervan in de gaten te houden. Helaas in mijn ervaring gebeurd dit niet altijd. Het wordt gewoon heel gemakkelijk voorgeschreven door huisartsen voor allerlei kwaaltjes, en daar ben ik het dus zelf helemaal niet mee eens. Dit soort medicijnen moeten nauwkeurig binnen de psychiatrie bekeken worden ben ik van mening. Huisartsen doen zich voor met de kennis van een psychiater maar hebben helemaal niet echt de kennis betreft medicatie op psychisch gebied is mijn ervaring.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Jixx zei:
Benzoboss zei:
Benzos zijn heel verslavend dat weetje.
En dat ze binnen de psychiatie iemand verslaafd voeren dat kan natuurlijk niet.
Zelfs als die benzos hard nodig zijn.
Binnen de psychiatrie zijn ze echt niet gul met pammen of zolammen.

Het overzetten naar diazepam doen ze best vaak met hogere doseringen.
Je weet wel waarom.
Als ze echt heel erg veel last heefd van haar angsten zou ze ook een antipsychoticum of gabapentine/lyrica kunnen vragen(anti psychotica is echt kut spul houd daar rekening mee). Maar ik ben geen expert op dit gebied
Klik om te vergroten...

Dat snap ik. Maar is het dan niet logischer om gewoon met de benzo die je op dat moment gebruikt in stapjes af te bouwen van bijvoorbeeld 1 mg per 2 weken?

Antipsychotica is denk een oplossing voor haar in die zin als een ondersteuner. Daarnaast zou ze toch d.m.v. psychotherapie moeten leren omgaan met haar klachten, en hoe ze haar brain weer kan manipuleren, wat dat doet het brein in feite nu met haar.

Lyrica heeft ze geprobeerd, ook afgekapt. Bij mij werkt het wel redelijk goed op 300 mg voornamelijk bij hypochondrie gaf het mij wat uitkomst.

Antipsychotica kan naar spul zijn mits er niet goed gemonitord wordt, om te kijken hoe de patient op de bijwerkingen en de effectiviteit ervan in de gaten te houden. Helaas in mijn ervaring gebeurd dit niet altijd. Het wordt gewoon heel gemakkelijk voorgeschreven door huisartsen voor allerlei kwaaltjes, en daar ben ik het dus zelf helemaal niet mee eens. Dit soort medicijnen moeten nauwkeurig binnen de psychiatrie bekeken worden ben ik van mening. Huisartsen doen zich voor met de kennis van een psychiater maar hebben helemaal niet echt de kennis betreft medicatie op psychisch gebied is mijn ervaring.
Klik om te vergroten...
Omdat diazepam een halfwaarde tijd van 100+ uur heefd dan kan je een constante bloed spiegel opbouwen (geen ups en downs) zodat je lichaam gelijdelijk kan wennen aan het "tekort" van benzos
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#6
In die zin snap ik het ja. Dat was ook de logica die ik erin zag. Alleen weet je zeker dat de half waarden tijd 100 uur is, en niet 12 uur ?
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Jixx zei:
In die zin snap ik het ja. Dat was ook de logica die ik erin zag. Alleen weet je zeker dat de half waarden tijd 100 uur is, en niet 12 uur ?
Klik om te vergroten...
De werkings duur is 12-24 uur ja.
Maar er zit een verschil tussen de werkings duur en de halfwaarde tijd.
EDIT De half waarde tijd is volgens wiki 24-100 uur
Ik neem aan dat ze met die honderd uur ook de actieve metabolieten meerekenen (oxazepam temazepam en nog wat.
Dat staat allemaal in de link hier beneden
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Benzoboss zei:
Jixx zei:
In die zin snap ik het ja. Dat was ook de logica die ik erin zag. Alleen weet je zeker dat de half waarden tijd 100 uur is, en niet 12 uur ?
Klik om te vergroten...
De werkings duur is 12-24 uur ja.
Maar er zit een verschil tussen de werkings duur en de halfwaarde tijd.
Klik om te vergroten...
https://www.farmacotherapeutischkompas. ... diazepinen
Lees dit maar mischien dat het handig kan zijn
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#9
Als ik dit zo lees , dan weten die apothekers ook niet altijd wat ze zeggen. :wink:

Bedankt voor de info!

Diazepam wordt hier omschreven als angst remmend, dus dat het gericht is als spierverslapper zou dan wel niet geheel kloppen?
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#10
Jixx zei:
Als ik dit zo lees , dan weten die apothekers ook niet altijd wat ze zeggen. :wink:

Bedankt voor de info!

Diazepam wordt hier omschreven als angst remmend, dus dat het gericht is als spierverslapper zou dan wel niet geheel kloppen?
Klik om te vergroten...
Het is ook een spierverslapper.
Ook een goed slaapmiddel
En werkt ook goed tegen angsten.
Alle benzos hebben wel een spierverslappende angstremmende en sederende werking.
Alleen hoe sterk die zijn dat verschilt per soort
En het is trouwens heel slecht van de apotheek dat ze zeggen dat het voornamelijk een spierverslapper is.
De apotheek moet wat mij betreft meer weten over de medicatie als de doktor zelf
Zij zijn tenslotte degene waarvan je het krijgd dan is het wel zo normaal om ook te weten wat voor product je verkoopt
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Jixx zei:
Die had denk zelf valium op of zo. :P
Klik om te vergroten...
Wie weet :P
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#12
Benzoboss zei:
Jixx zei:
Die had denk zelf valium op of zo. :P
Klik om te vergroten...
Wie weet :P
Klik om te vergroten...

Vind dat type dokter/apotheek/psychiater mensen altijd lijken op valiumdrainers :-P
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Tekzor668 zei:
Benzoboss zei:
Jixx zei:
Die had denk zelf valium op of zo. :P
Klik om te vergroten...
Wie weet :P
Klik om te vergroten...

Vind dat type dokter/apotheek/psychiater mensen altijd lijken op valiumdrainers :-P
Klik om te vergroten...
Zwz
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#14
ELIMINATION
Half-life: 20-70 hr (active metabolite)
Renal clearance: 20-30 mL/min
Excretion: Urine

METABOLISM
Metabolized by hepatic P450 enzymes CYP2C19, CYP3A4
Metabolites: N-desmethyldiazepam, 3-hydroxdiazepam, oxazepam
Klik om te vergroten...
Bron http://www.medscape.com zoek daar diazepam.

Het word tot temazepam , oxazepam en rest van diazepam in je lever omgezet.
Oxazepam is wel (aardige) een angstremmer, alleen zou je een 'redelijke' dosis diazepam moeten er voor moeten hebben. En 3 giften ipv 1 om de bloedspiegel goed (vooral oxazepam in dit geval) te houden. Maar dat doen ze meestal alleen in klinische zetting. Voorbeeld 40mg dagelijks
9 uur in de ochtend 8 mg diazepam om 15-16.00 10 mg en voorhet slapen 22mg.
Dan om de 2 weken 20 tot 25% verlagen tot de 0.0 mg :)
Welke dosering geven ze?

Ps vind wiki zelf niet accuraat genoeg voor de goede kennis. :{ Doe mij maar Farmaceutisch Kompas zelfde als waar vele huisartsen mee werken. Ook deze zijn beter www.medscape.com , webmd.com etc een stuk handiger.

Succes iig!
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#15
Misschien willen ze helemaal afbouwen met de benzo's? (kan het namelijk niet helemaal uit je verhaal opmaken). Als ze dan een overstap maken naar diazepam, om ontwenningsverschijnselen tegen te gaan maar nog wel een "beetje effectief" kan zijn en met deze langzaam afbouwen?
(Grote gok, verder geen benzo-fanaat).

Maar er moet dan wel veel met je zus aan de hand zijn. 10 mg lorazepam is geen grappige dosis. Ik lag (ik doe dan ook heel sporadisch benzo's) met 2.5 mg best wel slaperig bij. Was erg relaxed en vind ik ook dan een hele fijne benzo. Werkte wel redelijk lang vond ik en duurde ook best lang voordat het inwerkte. Van 10 mg zal ik blackouts krijgen, ik denk al bij de 4 á 5 mg.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#16
Yaizer zei:
Misschien willen ze helemaal afbouwen met de benzo's? (kan het namelijk niet helemaal uit je verhaal opmaken). Als ze dan een overstap maken naar diazepam, om ontwenningsverschijnselen tegen te gaan maar nog wel een "beetje effectief" kan zijn en met deze langzaam afbouwen?
(Grote gok, verder geen benzo-fanaat).

Maar er moet dan wel veel met je zus aan de hand zijn. 10 mg lorazepam is geen grappige dosis. Ik lag (ik doe dan ook heel sporadisch benzo's) met 2.5 mg best wel slaperig bij. Was erg relaxed en vind ik ook dan een hele fijne benzo. Werkte wel redelijk lang vond ik en duurde ook best lang voordat het inwerkte. Van 10 mg zal ik blackouts krijgen, ik denk al bij de 4 á 5 mg.
Klik om te vergroten...

Ja, ze wilde haar helemaal van de lorazepam afkrijgen aangezien het leek of het tegenovergesteld begon te werken. Dus ze hadden het vermoeden ze er op langer termijn alleen maar agressiever van werd. Dus ze wilde haar inderdaad helemaal van de lorazepam afkrijgen.

Het enigste wat ik kan zeggen dat die switch een enorme flop was. En ik snap je theorie, want dat is denk ook de bedoeling ervan.

Maar.... daarna is ze opgenomen binnen de psychiatrie. Terug gezet op lorazepam, en daarmee laten afbouwen , en dat is gewoon prima verlopen. Ze is nu min of meer benzo vrij. Al gebruikt zo nu en dan nog een lorazepam omdat haar ziektebeeld heel erg heftig en complex in elkaar zit.

Betreft die blackouts. Ja de eerste paar keer wel misschien, maar je weet dat als je dit vaak gaat doen, daarna al snel aan een heel doosje zit er nog weinig van merkt.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik zou eerder een psychiater vertrouwen dan een huisarts.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#18
Het zou bijna een wonder zijn als er een benzo achtig middel met dezelfde effectiviteit als de een benzo heeft. En je zou daar maar 1 tablet van nodig hebben per dag, en elke dag weer effectief is?

Was dit maar waar.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Yaizer zei:
Misschien willen ze helemaal afbouwen met de benzo's? (kan het namelijk niet helemaal uit je verhaal opmaken). Als ze dan een overstap maken naar diazepam, om ontwenningsverschijnselen tegen te gaan maar nog wel een "beetje effectief" kan zijn en met deze langzaam afbouwen?
(Grote gok, verder geen benzo-fanaat).

Maar er moet dan wel veel met je zus aan de hand zijn. 10 mg lorazepam is geen grappige dosis. Ik lag (ik doe dan ook heel sporadisch benzo's) met 2.5 mg best wel slaperig bij. Was erg relaxed en vind ik ook dan een hele fijne benzo. Werkte wel redelijk lang vond ik en duurde ook best lang voordat het inwerkte. Van 10 mg zal ik blackouts krijgen, ik denk al bij de 4 á 5 mg.
Klik om te vergroten...
Met 2,5mg al damn
Ik vond 10mg +100mg diazepam op een bepaald punt al niet meer recreatief.
Maar dat zecht hellaas meer over mij
Ik heb dan ook de pech dat een tolerantie razend snel gaat bij mij
j
jamLid
01-01-2024, 00:00
#20
Iedere mens is natuurlijk anders ook, ik denk dat wanneer er afgebouwd wordt het zoieso belangrijk is dat de psychiater dit goed afspreekt met de patiënt en de afbouw ook goed opvolgt, binnen psychiatrie is er ook de verpleging etc die dit in het oog kan houden.
Ik heb eerst in een ontwenningsprogramma gewerkt en werk nu in de psychiatrie.
In het ontwenningsprogramma werden mensen die veel alcohol dronken ook ontwend met diazepam. Gewoon zodat ze rustig blijven gedurende de periode van ontwenning.
Nu in de psychiatrie bouwt onze psychiater ook bij zoveel mogelijk mensen de benzos af (ze worden vaak vervangen door antidepressiva ). Ik denk dus dat het in de toekomst ook steeds minder voorgeschreven zal worden.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."