Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWellbutrin

Wellbutrin

30 antwoorden
56 weergaven
18-5-2026
p
pammetje82Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Late reactie maar nu gaat het wel weer ok. Ik slik nog steeds Wellbutrin XR en dipiperon 40 mg als stemmingsstabilisatoren. Maar het is gebleken dat de methadon de boosdoener is. mijn lichaam verwerkt methadon er snel en het werkt ong 20 uur bij mij dan komen de afkickverschijnselen.
En 1 van de eerste symptomen die dan de kop op steken zijn suicidale gedachten met een vreselijk depressief gevoel. Ohh ik kan niet in woorden uit drukken hoe ik het haat als ik met zo voel
A
AkimboLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo allemaal.

Sinds 9 dagen aan de Wellbutrin. Voor ADHD- lymfische type ( met depressie en terugkerende negatieve gedachten ) Ik ben een vrouw van 55 jaar, al 34 jaar verpleegkundige in een universiteitsziekenhuis, heb vwo in 8 jaar gehaald, mijn rijexamen behaald in de 4e poging met 2 ingrepen en na 76 rijlessen. Anorexia gehad en boulemia, fors gezopen in mijn studententijd ( nederlandse taal en letterkunde 1 jaartje ) hypochondrie en angststoornissen waarvoor jarenlange therapieën , en alleen lekker in mn vel gezeten tijdens de 7 jaar dat ik topatletiek deed en tijdens 1 van mijn 2 zwanger schappen.Verder als kind af aan niet gelukkig, piekerig, nerveus, angstig voor alles, een mist en storm in mn kop, het gevoel anders te zijn dan anderen veel overgevoeliger. Een levenlang superslecht slapen, gebruik sinds 20 jaar daarvoor 50mg trazolan.helpt erg matig.
Sinds een half jaar eerst ritalin, hielp super, ik sliep !!!! maar veel te hoge bloeddruk en hartslag, toen dexamfetamine, voelde prima , ik was mijzelf even creatief maar rustiger en vrolijker,maar midden in de nacht forse rebound en veel piekeren/ angstaanvallen en altijd 1 tuut-oor, ook gewrichtsklachten aan mn handen, zit in fam maar werd verergerd., ook bloeddruk verhoogd en ik kon niet hoger dan 4 keer 2,5 mg per dag. OP werk nog steeds te
ongeconcentreerd.Wellbutrin nu, even samen met dex, na 1 maand mag de dex araf. om niet in een gat te vallen. Geen tuutoor meer, bloeddruk lager, wel af en toe lichte zenuwscheuten, erge gewrichtsklachten en erg slecht slapen, maar kan gewenning zijn, ging met dex ook over.
IK heb er veel voor over, hoop dat het werkt, alles beter dan de 54-8 jaar in mijn leven dat ik het allemaal maar net aankon, altijd gedachten, vooral negatief, prikkelbaar, ongeduldig, waardeloze concentratie, laag zelfbeeld, gevoel van onheil, bang voor toekomst vd kinderen,bang een grote fout te maken op het werk en alsmaar mezelf overal op controleren, ook thuis.Nee ik was niet sociaal, veel rust nodig om bij te komen van alle indrukken, altijd lichamelijk moe. Het is ontzettend verbeterd, bij mij werken ritalin en dex maar vooral Wellbutrin WEL tegen angsten. IK ben vrolijk en opgewekt, alle negativiteit uit de omgeving glijdt zo van me af.
IK wil nooit meer zonder en wil iedereen die gelijk al wil stoppen vragen het de kans te geven, niet na 1 dag of 4 weken al stoppen, zoeken naar de juiste dosering. Overigens Wellbutrin remt niet de dopamine en noradrenaline maar remt de heropname/afbraak, dus je houdt meer over.
Al voel ik me lichamelijk minder goed, kan ik wat minder goed hardlopen, ik wil rust en lucht en licht in mijn hoofd, ik wil me fijn voelen met mezelf, een aardig mens zijn en functioneren. Helaas is er nog niks gevonden wat werkt zonder bijwerkingen en zal niet bij iedereen t juiste spul zijn, maar t kan bij ADHD fantastisch zijn. Sterkte allemaal en houd vol !!Liefs v A
A
AkimboLid
01-01-2024, 00:00
#3
Overigens over dexamfetamine en retalin, bij de regenboogapotheek te Bavel, kun je op doktersvoorschrift dexamfetamine retard bestellen, dat is de langwerkende vorm met overdag geen rebounds. Wordt vergoed !!!! Ritalin ( methylfenidaat -) retard werkt iets korter dan concerta maar langer dan de normale ritalin dus minder rebounds. Deze wordt in tegenstelling vd concerta WEL vergoed. Kijk op de site vd regenboogapotheek en als je dr Harding of zoiets mailt stuurt hij een aanvraagformulier voor je huisarts.Sukses en zeker de moeite vh proberen als je vaak vergeet of rebounds hebt of bij wie ritalin niet werkt en concerta wel.
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#4
Fijn om een keer een reactie te lezen van iemand die Wellbutrin voor de AD(H)D neemt. Heb zelf jaren RItalin en straatamfetamines genomen om naar eigen zeggen beter te kunnen omgaan met mijn ADD. Inmiddels verdraagt mijn lichaam geen ritalin of amfetamine meer terwijl mijn ADD vrolijk verder stuitert.

Heb vaker gehoord dat antidepressiva zoals Wellbutrin bij AD(H)D worden gegeven. Vraag me soms af of ik van Wellbutrin net zo hevige reactie zal krijgen als bij ritalin etc. Heb door de jaren heen leren leven met mijn ADD maar wat meer controle in mijn hoofd is nooit weg.
i
ilsemarianneLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hoi Akimbo,

Ik herken me zo erg in je verhaal. Het is alsof je mijn leven op hebt geschreven. Ik heb het middel net voorgeschreven gekregen, naast prozac en de rest en ik ga opbouwen naar 450 mg. Als ik ook wat lichter in mijn hoofd word, wat blijer, wat opgeruimder dan ben ik blij.
Ik kan mijn verhaal niet vertellen omdat het teveel pijn doet en ik huil al heel de dag en kom tot niets. Ik wil je bedanken dat je me een lichtpuntje gegeven hebt met je verhaal. Dank je, Ilse
i
ilsemarianneLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik slik nu ruim twee weken Wellbutrin, naast Prozac en Lithium en Thyrax. Ik merk dat ik niet meer zo vreselijk moe ben de hele dag. Ik ben vrolijker, valt ook op in mijn omgeving. Ik wordt wel s nachts soms wakker en slaap dan moeilijker in maar ik ben in de ochtend voor het eerst sinds jaren wakker, gewoon op tijd en ready to go.

Ik ben gediagnosticeerd met PTSS, Borderline, Bipolaire stoornis, chronische depressie en ADHD.

Wist niet dat er zoveel stickers op mijn hoofd pasten....!!!!

Ik heb jarenlang samen met mijn kinderen geleefd en een full time baan gehad. Mijn kinderen hebben A.S.S. en ADHD. Ik heb vorig jaar de handdoek in de ring gegooid en mijn kinderen zijn 'vrijwillig' uit huis geplaatst.

Ben helemaal ingestort. Kinderen weg, werk weg, huis weg en nu zoek ik mijn weg terug naar boven. Met pillen en therapie? Hoe anders?

Ik hoop dat 450 mg Wellbutrin mijn hoofd rustig maakt en mij minder angstig maakt. Wie slikt er al 450 mg Wellbutrin??

gr.Ilse
G
Ganja-manLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik neem en krijg van mijn psychiater voorgeschreven ook wellbutrin.
Welblbutrin 300 XR's,maar ik neem ze,en werd me erbij gezegt dat ik als ik opsta,er 1 s'morgens moet innemen,met dan nog andere ochtendmedicatie.

Maar een slaperig gevoel van wellbutrin heb ik nu wel niet,zelfs eens niet gapen ofzo,of eender welk ander probleem(en),neen nog nooitiets van last gehad,zelf niet versuft.
Niets negatiefs,buiten dan,dat het zijn werking wel doet bij mij,zonder nevenwerkingen.

Dus mijn mening qua wellbutrin 300 XR,werkt prima voor me,meer kan ik niet zeggen.

Mvg,van

Ganja-man :smoke:
L
LotjaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Hey!

Ik heb her en der wat verhalen gelezen en ben nogal overspoeld en overprikkelt door alle verschillende ervaringen dus vind het nog moeilijk om op mensen te reageren. Ook ben ik veel sites afgegaan maar heb gekozen om hier mijn verhaal te willen delen en ik zou het heel fijn vinden als iemand op mij wil reageren die herkenning voelt in mijn verhaal en de klachten die ik ervaar en het zou fijn zijn om tips te krijgen aangezien ik een beetje radeloos aan het worden ben..
Ik ben 26 jaar en ik ben 2 maanden geleden gediagnosticeerd met ADD en ben daarbij erg HSP (hoogsensitief) helaas weet ik dit dus pas om redelijk late leeftijd waardoor ik behoorlijke struggles heb gehad op allerlei fronten, opleidingen starten die ik niet afmaak.. relaties die ik niet kan onderhouden.. super veel moeite met het verwerken van nare gebeurtenissen en vaak negatieve gevoelens niet kwijt kunnen raken. Ik heb jaren gedacht, wat is er toch mis met mij.. maar ik heb altijd een maskertje op weten te zetten en maar een beetje door gedenderd van baantje naar baantje totdat ik vorig jaar overspannen (in een burn-out) thuis kwam te zitten.
Klachten zoals paniek, (faal) angst, onzekerheid waren al wel aanwezig maar niet zo heftig als toen, ik begon paniekaanvallen te krijgen en was emotioneel gebroken en er ging/(gaat nog steeds) geen dag voorbij zonder tranen.. hele heftige emotionele uitbarstingen.
Daarbij heb ik erge stemmingswisselingen. Naast deze klachten ben ik ook depressief maar elke dag is anders.. soms kan ik het niet opbrengen om uit bed of van de bank te komen zo neerslachtig, lusteloos, waardeloos en moe voel ik mij dan en gelukkig zijn er nog wel dagen dat t vechtertje in mij naar boven komt en ik toch probeer mijn leven op te pakken.
Ik ben momenteel met vanalles bezig : Ik doe een AD(H)D vaardigheids cursus om daarmee om te leren gaan.. en ik zit in een re-intergratie traject om te kijken welke weg ik in moet slaan om weer een doel te hebben en aan het werk te kunnen of het liefs werkend leren.. (BBL opleiding bvb.)

Ik kan nog wel heeel lang doorpraten over alle dingen in het leven waar ik moeite mee heb en die mij belemmeren maar de overprikkeling door mijn ADD 'het filteren wat mij niet lukt', het mij alles heel sterk (persoonlijk) aantrekken en de depressie / angst die de laatste tijd veel aanwezig is zijn de grootste blokkeringen waar ik momenteel tegen vecht en ik zou heel graag tips willen horen over medicatie en iemand die zich herkent in mijn klachten en stoornis.

Ik ben bij de psychiater geweest en heb Wellbutrin 150 voorgeschreven gekregen waar ik nu presies een week mee ben gestart, de eerste 2 dagen voelde ik mij opgewekt ik had het idee dat het meteen wat positiefs deed voor me maar helaas kwamen de dagen erna mijn klachten even heftig misschien nog wel heftiger terug.. ik ben nu momenteel ziek geworden ik heb spanning in mijn bovenlichaam en ik voel mij heel erg depressief tegen het suïcidale aan (ik zou dit zeker nooit doen zo helder ben ik nog wel, ik besef mij dat ik hier doorheen moet maar het is natuurlijk verschrikkelijk om met deze intense gevoelens de dagen door te moeten komen)

In ieder geval eens fijn om even van mij af te schrijven en ik hoop dat iemand op mij wilt reageren (L)
Everything you go trough, grow you!

Liefs Lotja
L
LotjaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Akimbo zei:
Hallo allemaal.

Sinds 9 dagen aan de Wellbutrin. Voor ADHD- lymfische type ( met depressie en terugkerende negatieve gedachten ) Ik ben een vrouw van 55 jaar, al 34 jaar verpleegkundige in een universiteitsziekenhuis, heb vwo in 8 jaar gehaald, mijn rijexamen behaald in de 4e poging met 2 ingrepen en na 76 rijlessen. Anorexia gehad en boulemia, fors gezopen in mijn studententijd ( nederlandse taal en letterkunde 1 jaartje ) hypochondrie en angststoornissen waarvoor jarenlange therapieën , en alleen lekker in mn vel gezeten tijdens de 7 jaar dat ik topatletiek deed en tijdens 1 van mijn 2 zwanger schappen.Verder als kind af aan niet gelukkig, piekerig, nerveus, angstig voor alles, een mist en storm in mn kop, het gevoel anders te zijn dan anderen veel overgevoeliger. Een levenlang superslecht slapen, gebruik sinds 20 jaar daarvoor 50mg trazolan.helpt erg matig.
Sinds een half jaar eerst ritalin, hielp super, ik sliep !!!! maar veel te hoge bloeddruk en hartslag, toen dexamfetamine, voelde prima , ik was mijzelf even creatief maar rustiger en vrolijker,maar midden in de nacht forse rebound en veel piekeren/ angstaanvallen en altijd 1 tuut-oor, ook gewrichtsklachten aan mn handen, zit in fam maar werd verergerd., ook bloeddruk verhoogd en ik kon niet hoger dan 4 keer 2,5 mg per dag. OP werk nog steeds te
ongeconcentreerd.Wellbutrin nu, even samen met dex, na 1 maand mag de dex araf. om niet in een gat te vallen. Geen tuutoor meer, bloeddruk lager, wel af en toe lichte zenuwscheuten, erge gewrichtsklachten en erg slecht slapen, maar kan gewenning zijn, ging met dex ook over.
IK heb er veel voor over, hoop dat het werkt, alles beter dan de 54-8 jaar in mijn leven dat ik het allemaal maar net aankon, altijd gedachten, vooral negatief, prikkelbaar, ongeduldig, waardeloze concentratie, laag zelfbeeld, gevoel van onheil, bang voor toekomst vd kinderen,bang een grote fout te maken op het werk en alsmaar mezelf overal op controleren, ook thuis.Nee ik was niet sociaal, veel rust nodig om bij te komen van alle indrukken, altijd lichamelijk moe. Het is ontzettend verbeterd, bij mij werken ritalin en dex maar vooral Wellbutrin WEL tegen angsten. IK ben vrolijk en opgewekt, alle negativiteit uit de omgeving glijdt zo van me af.
IK wil nooit meer zonder en wil iedereen die gelijk al wil stoppen vragen het de kans te geven, niet na 1 dag of 4 weken al stoppen, zoeken naar de juiste dosering. Overigens Wellbutrin remt niet de dopamine en noradrenaline maar remt de heropname/afbraak, dus je houdt meer over.
Al voel ik me lichamelijk minder goed, kan ik wat minder goed hardlopen, ik wil rust en lucht en licht in mijn hoofd, ik wil me fijn voelen met mezelf, een aardig mens zijn en functioneren. Helaas is er nog niks gevonden wat werkt zonder bijwerkingen en zal niet bij iedereen t juiste spul zijn, maar t kan bij ADHD fantastisch zijn. Sterkte allemaal en houd vol !!Liefs v A
Klik om te vergroten...
L
LotjaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Erg herkenbaar verhaal...
ik ben momenteel 4 weken bezig met wellbuterin en ik heb de hoop dat het mij ook verlichting bied en herken al jouw klachten ben ook super gevoelig vaak is alles te overweldigend en kan ik de wereld niet meer aan.. HSP gecombineerd met mijn ADD waardoor het allemaal ongefilterd binnenkomt. Ik kan er niet mee omgaan ben 26 jaar en weet mijn diagnose pas 2 maanden zit al 10 jaar in een rollercoaster van heftige emoties verdriet negatieve gedachten depressies en angst, heb ook veel paniekaanvallen en idd ook lichamelijke klachten door de spanning en het moet er allemaal uit waar je mee in gevecht bent in je hoofd..

Ik ben ook tot mijn 14e ''gelukkig' geweest (had ik iig geen last van deze klachten) toen ik topsport deed (turnen) toen die houvast en passie wegviel.. ben ik in een donker gat gevallen en het lijkt soms alleen maar erger te worden maar ik ben wel een vechter ik wil er ALLES aan doen om uit deze cirkel te komen en mij gezond en gelukkig voelen...
Ik heb ook eerder een verhaal gepost maar las jouw verhaal wilde toch even kort reageren, ben momenteel laag in energie en emotioneel ik houd het hier bij.. als je behoefte hebt een reactie op mij vind ik fijn.

Liefs
f
freak1Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Iemand ervaring met Wellbutrin xr?
Ik kreeg het een maand geleden voorgeschreven om wat socialer te worden
maar ben er nog altijd niet mee begonnen.
Als ik al die bijwerkingen lees in de bijsluiter en op het internet.... :(
Toch ben ik van plan er morgen mee van start te gaan.
Ik zie wel hoe ik er me bij voel.
Wel vervelend dat men bij zo'n middel eerst een paar weken tot een maand ongeveer moet wachten voordat men enig effekt voelt! :angry:
Ik zou het in combinatie van een kwart of een halfje zolpidem of lorazepam of atarax nemen.
(ik wissel af, zo raak ik aan niets verslaafd)
Ik slaap niet echt goed tegenwoordig en het middel zou op de koop toe ook slaapstoornissen teweeg brengen.
Nu ja, aan alles zitten bijwerkingen,
kwestie is er met gezond verstand mee om te gaan.
:rock:
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#12
Zoals je zelf al aan geeft zit aan alles bijwerkingen. De bijwerkingen zijn verschijnselen die kunnen voorkomen, maar lang niet bij iedereen zullen voorkomen. De een krijgt het wel, de andere niet.
Als je het voorgeschreven hebt zou ik het gewoon in gaan nemen als ik jou was. Het is idd een middel met een langere inwerkperiode, maar daarna heeft het misschien wel baad voor je!
f
freak1Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Best mogelijk dat ik er daarna baat bij heb.
Als ik het niet probeer zal ik het nooit weten!
Ik kreeg tabletjes van 150 mg voorgeschreven.
Misschien met een halfje beginnen..
Ik weet het nog niet.
Ik zie morgen wel.
Maar ik ga er in elk geval mee van start! :)
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#14
Inderdaad, als je het niet probeert zul je het nooit weten. En misschien loop je dan wel een goeie kans mis. Als je 150 mg via de officiele weg hebt voorgeschreven gekregen dan zou ik je adviseren ook gewoon die dosis te nemen. Dan zul je het beste en het snelste effect hebben. Ga je met halfjes werken, dan duurt het dus ook dubbel zolang.

Mocht je vragen hebben over deze medicatie, dan kun je ook altijd bij de apotheek een klant vriendelijke bijsluiter halen. Dus niet de standaard bijsluiter die men bij de medicatie moet doen wettelijk gezien, maar eentje gericht voor gebruikers van een middel. Staat het veelal allemaal wat makkelijker in beschreven.

Succes!
a
acidboyLid
01-01-2024, 00:00
#15
freak1 zei:
(ik wissel af, zo raak ik aan niets verslaafd)
Klik om te vergroten...

Je snapt natuurlijk dat je moet oppassen met die gedachtengang.
f
freak1Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Gisteren eerste dag tabletje Wellbutrin genomen
maar ben er alweer mee gestopt!
Ik heb heel slecht geslapen afgelopen nacht.
Goed spul maar dat wakker liggen is er toch teveel aan.
En k'heb geen zin om weer vast te komen zitten aan 1 of ander slaapmiddel.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#17
Jammer dat je na 1x proberen er al gelijk mee bent gestopt. Je hebt het middel niet voor niks gekregen, en het zal inderdaad een paar nadelige werkingen met zich mee kunnen brengen. Vaak zijn die maar tijdelijk, en als het middel eenmaal werkt dan heb je daar veel minder last van.
Ik zou zeggen zet gewoon even door, maar het blijft natuurlijk jou eigen keuze of je het neemt of niet.
p
peggyLid
01-01-2024, 00:00
#18
he hallo

ben nu voor de 2e keer gestart met wellbutrin ben nu alleen heel moe,
slik het in combinatie met citalopram voor depressie en de wellbutrin voorr adhd,

weet iemand of dat normaal is heel moe en lusteloos,

nou alvast bedankt
S
StabbyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik werd heel moe van Wellbutrin. Viel steeds een uurtje in slaap in de zetel vroeg in de avond. Ik ben er dan mee gestopt, want als je constant zo moe en zonder energie bent word je heus niet socialer.
B
BrabbelsLid
01-01-2024, 00:00
#20
Wellbutrin zou geen slaap moeten geven, eerder het tegendeel. Meestal wordt juist aangeraden om het 's morgens te nemen zodat je 's avonds geen last van slapeloosheid hebt. Misschien is de sufheid wel een bijwerking gedurende de eerste twee of drie weken.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."