Hallo allemaal.
Sinds 9 dagen aan de Wellbutrin. Voor ADHD- lymfische type ( met depressie en terugkerende negatieve gedachten ) Ik ben een vrouw van 55 jaar, al 34 jaar verpleegkundige in een universiteitsziekenhuis, heb vwo in 8 jaar gehaald, mijn rijexamen behaald in de 4e poging met 2 ingrepen en na 76 rijlessen. Anorexia gehad en boulemia, fors gezopen in mijn studententijd ( nederlandse taal en letterkunde 1 jaartje ) hypochondrie en angststoornissen waarvoor jarenlange therapieën , en alleen lekker in mn vel gezeten tijdens de 7 jaar dat ik topatletiek deed en tijdens 1 van mijn 2 zwanger schappen.Verder als kind af aan niet gelukkig, piekerig, nerveus, angstig voor alles, een mist en storm in mn kop, het gevoel anders te zijn dan anderen veel overgevoeliger. Een levenlang superslecht slapen, gebruik sinds 20 jaar daarvoor 50mg trazolan.helpt erg matig.
Sinds een half jaar eerst ritalin, hielp super, ik sliep !!!! maar veel te hoge bloeddruk en hartslag, toen dexamfetamine, voelde prima , ik was mijzelf even creatief maar rustiger en vrolijker,maar midden in de nacht forse rebound en veel piekeren/ angstaanvallen en altijd 1 tuut-oor, ook gewrichtsklachten aan mn handen, zit in fam maar werd verergerd., ook bloeddruk verhoogd en ik kon niet hoger dan 4 keer 2,5 mg per dag. OP werk nog steeds te
ongeconcentreerd.Wellbutrin nu, even samen met dex, na 1 maand mag de dex araf. om niet in een gat te vallen. Geen tuutoor meer, bloeddruk lager, wel af en toe lichte zenuwscheuten, erge gewrichtsklachten en erg slecht slapen, maar kan gewenning zijn, ging met dex ook over.
IK heb er veel voor over, hoop dat het werkt, alles beter dan de 54-8 jaar in mijn leven dat ik het allemaal maar net aankon, altijd gedachten, vooral negatief, prikkelbaar, ongeduldig, waardeloze concentratie, laag zelfbeeld, gevoel van onheil, bang voor toekomst vd kinderen,bang een grote fout te maken op het werk en alsmaar mezelf overal op controleren, ook thuis.Nee ik was niet sociaal, veel rust nodig om bij te komen van alle indrukken, altijd lichamelijk moe. Het is ontzettend verbeterd, bij mij werken ritalin en dex maar vooral Wellbutrin WEL tegen angsten. IK ben vrolijk en opgewekt, alle negativiteit uit de omgeving glijdt zo van me af.
IK wil nooit meer zonder en wil iedereen die gelijk al wil stoppen vragen het de kans te geven, niet na 1 dag of 4 weken al stoppen, zoeken naar de juiste dosering. Overigens Wellbutrin remt niet de dopamine en noradrenaline maar remt de heropname/afbraak, dus je houdt meer over.
Al voel ik me lichamelijk minder goed, kan ik wat minder goed hardlopen, ik wil rust en lucht en licht in mijn hoofd, ik wil me fijn voelen met mezelf, een aardig mens zijn en functioneren. Helaas is er nog niks gevonden wat werkt zonder bijwerkingen en zal niet bij iedereen t juiste spul zijn, maar t kan bij ADHD fantastisch zijn. Sterkte allemaal en houd vol !!Liefs v A