Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsXyrem = GHB Light??

Xyrem = GHB Light??

24 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
p
pelgrimLid
01-01-2024, 00:00
#1
Sorry, uit verveling en niet meteen kunnen slapen dit topic.
…………………………………..……………………………………………………………

Xyrem

natriumoxybaat

Wat is Xyrem?

Xyrem is een drank die de werkzame stof natriumoxybaat bevat (500 mg/ml).


Wanneer wordt Xyrem voorgeschreven?

Xyrem wordt gebruikt voor de behandeling van narcolepsie met kataplexie bij volwassen patiënten. Narcolepsie is een slaapstoornis die zich kenmerkt door buitensporige slaperigheid overdag. Kataplexie is een symptoom van narcolepsie waarbij tijdens bepaalde emoties, zoals boosheid, angst, blijdschap, lachen of verbazing, de spierspanning plotseling wegvalt. Hierbij kunnen patiënten ook het bewustzijn verliezen.


Dit geneesmiddel is uitsluitend op bijzonder doktersvoorschrift verkrijgbaar.


Hoe wordt Xyrem gebruikt?

De behandeling met Xyrem moet worden gestart en gecontroleerd door een arts die ervaring heeft met de behandeling van slaapstoornissen. Vanwege het misbruikpotentieel van natriumoxybaat moeten

artsen vóór de behandeling nagaan of patiënten een geschiedenis hebben van misbruik van geneesmiddelen of een gevoeligheid daarvoor en de patiënten tijdens de behandeling blijven volgen

om te zien of ze het middel niet verkeerd gebruiken dan wel misbruiken.


De dosering van Xyrem is 4,5 tot 9 g per dag, verdeeld over twee gelijke doses. De maximale dagelijkse dosis bedraagt 9 g. De patiënten moeten doorgaans beginnen met twee doses van 2,25 g

(4,5 ml) per dag. Daarna wordt de dosis elke één tot twee weken bijgesteld, afhankelijk van de respons van de patiënt. De begindosis moet worden gehalveerd bij patiënten met leverproblemen. De

dosis moet ook met een vijfde worden verminderd bij patiënten die naast Xyrem voor een andere aandoening het middel valproaat nemen. Patiënten met nierproblemen wordt aangeraden een natriumarm dieet te volgen. Patiënten die Xyrem nemen, moeten het gebruik van alcohol vermijden,

aangezien alcohol de werking van het middel kan versterken.


Xyrem wordt geleverd met een doseerspuit en een bekertje. Alvorens het middel in te nemen, moet de patiënt de dosis in het bekertje verdunnen met water. De eerste dosis wordt ingenomen bij het naar bed gaan, minimaal twee tot drie uur na inname van voedsel. De tweede dosis wordt tweeënhalf tot vier uur later ingenomen. Beide doses moeten tegelijkertijd worden klaargemaakt voordat de patiënt

naar bed gaat. Zie de bijsluiter voor verdere informatie.


Hoe werkt Xyrem?

De werkzame stof in Xyrem, natriumoxybaat, is een stof die een kalmerend effect heeft op het centrale zenuwstelsel. De precieze werking ervan is niet bekend, maar aangenomen wordt dat de stof zich bindt aan specifieke receptormoleculen op het oppervlak van bepaalde cellen in de hersenen. Dit leidt tot veranderingen in de activiteit van de hersenen, hetgeen (langzame) ‘delta’-hersengolven genereert en tot de nachtslaap leidt. Wanneer Xyrem bij het naar bed gaan wordt ingenomen, wordt de diepe slaap versterkt en de slaaptijd ’s nachts verlengd, terwijl het aantal slaapaanvallen overdag wordt beperkt. Hierdoor worden de symptomen van narcolepsie verminderd.


Hoe is Xyrem onderzocht?

De werkzaamheid van Xyrem voor de behandeling van narcolepsie en kataplexie is onderzocht in vier onderzoeken onder in totaal 707 patiënten. In alle onderzoeken werd Xyrem in een dagelijkse dosis van 3 tot 9 g toegediend en werd het middel vergeleken met placebo (een schijnbehandeling). In het eerste onderzoek (136 patiënten) werd gedurende een behandelingsduur van vier weken het effect van Xyrem op het aantal kataplexieaanvallen onderzocht. Het tweede onderzoek had betrekking op 56

patiënten die al minstens zes maanden Xyrem namen. Bij hen werd het effect vergeleken van

enerzijds voortzetting van de behandeling met dezelfde dosis Xyrem als voorheen en anderzijds overschakeling op placebo. De graadmeter was het aantal kataplexieaanvallen gedurende twee weken.

In de andere twee onderzoeken (516 patiënten) werden de effecten van Xyrem onderzocht op de buitensporige slaperigheid overdag en andere symptomen van narcolepsie. Hierbij werd Xyrem ofwel alleen ingenomen ofwel toegevoegd aan een bestaande behandeling met modafinil (een stimulerend geneesmiddel voor de behandeling van narcolepsie). De voornaamste graadmeter voor de werkzaamheid was de verandering in slaperigheid overdag.


De effecten van Xyrem zijn tevens onderzocht bij patiënten die lijden aan fibromyalgie met matige tot ernstige symptomen in twee korte studies (over 12 weken) bij 1 121 patiënten en in één lange studie (tot negen maanden) bij 560 patiënten. Fibromyalgie is een ziekte waarvan de oorzaak onbekend is en die gepaard gaat met langdurige, door het hele lichaam verspreide pijn en pijn bij aanraking. De belangrijkste graadmeter voor de werkzaamheid was gebaseerd op vermindering van de ernst van de pijn en de verbetering van functies.


Welke voordelen bleek Xyrem tijdens de studies te hebben?

Xyrem bleek werkzamer dan de placebo voor het verminderen van de symptomen. In het eerste onderzoek kon met een dagelijkse dosis van 9 g het aantal kataplexieaanvallen per week met 16,1 worden verlaagd (van 23,5 naar 8,7), tegenover een daling van 4,3 per week bij patiënten uit de

placebogroep. Uit het tweede onderzoek bleek dat met Xyrem ook na langdurig gebruik kataplexieaanvallen konden worden voorkomen: bij de patiënten die Xyrem bleven gebruiken, was er gedurende twee weken geen sprake van een verandering in het aantal aanvallen, tegenover een

stijging van 21,0 aanvallen bij patiënten die op placebo waren overgestapt. Xyrem verminderde ook de

slaperigheid overdag, zowel bij patiënten die naast Xyrem modafinil bleven gebruiken als bij patiënten die alleen Xyrem innamen.


De uit de fibromyalgiestudies verzamelde gegevens boden geen ondersteuning voor het gebruik van Xyrem voor deze aandoening bij de Europese patiëntenpopulatie.


Welke risico’s houdt het gebruik van Xyrem in?

De meest voorkomende bijwerkingen van Xyrem (waargenomen bij meer dan 1 op de 10 patiënten) zijn duizeligheid, hoofdpijn en misselijkheid. De misselijkheid komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Xyrem kan ook tot belemmering van de ademhaling leiden. Zie de bijsluiter voor het volledige

overzicht van alle gerapporteerde bijwerkingen van Xyrem.


Xyrem mag niet worden toegepast bij patiënten met een ernstige depressie, bij patiënten met ‘succinaat-semialdehyde-dehydrogenase-deficiëntie’ (een zeldzame stofwisselingsziekte), noch bij patiënten die worden behandeld met opioïden (zoals sommige pijnstillers) of barbituraten (zoals sommige verdovingsmiddelen en geneesmiddelen tegen epilepsieaanvallen). Vanwege het misbruikpotentieel van natriumoxybaat moet de behandelende arts zijn patiënt tijdens de behandeling met Xyrem goed in de gaten houden. Patiënten wordt ook geadviseerd geen alcohol te gebruiken gedurende de behandeling met Xyrem. Zie de bijsluiter voor de volledige beschrijving van de beperkende voorwaarden.


Waarom is Xyrem goedgekeurd?

Het CHMP heeft geconcludeerd dat de voordelen van Xyrem groter zijn dan de risico’s. Hoewel de dosis van 9 g het meest werkzaam bleek, traden bij deze dosis veel bijwerkingen op. Om die reden heeft het

Comité een begindosering van 4,5 g per dag aanbevolen. Omdat de werkzame dosis erg dicht bij de dosis ligt waarbij de bijwerkingen ernstig worden, mag een dosisverhoging alleen worden doorgevoerd

door een arts die gespecialiseerd is in de behandeling van slaapstoornissen. Het Comité heeft

geadviseerd een vergunning te verlenen voor het in de handel brengen van Xyrem.


Welke maatregelen worden er genomen om een veilig en doeltreffend gebruik van Xyrem te waarborgen?

Om een zo veilig mogelijk gebruik van Xyrem te waarborgen, is een risicobeheerplan opgesteld. Op basis van dit plan is in de samenvatting van de productkenmerken en de bijsluiter van Xyrem veiligheidsinformatie opgenomen, onder andere over de gepaste voorzorgsmaatregelen die professionele zorgverleners en patiënten moeten nemen.


De fabrikant van Xyrem zal het risico op misbruik van Xyrem tot een minimum terugbrengen door voorlichtingsmateriaal voor zorgverleners en patiënten ter beschikking te stellen, door de distributie

van het geneesmiddel streng te controleren en door toezicht te houden op het gebruik ervan.


Overige informatie over Xyrem

De Europese Commissie heeft op 13 oktober 2005 een in de hele Europese Unie geldige vergunning voor het in de handel brengen van Xyrem verleend.

Het volledige EPAR voor Xyrem is te vinden op de website van het Europees Geneesmiddelenbureau: ema.europa.eu/Find medicine/Human medicines/European Public Assessment Reports. Zie de bijsluiter (ook onderdeel van het EPAR) of neem contact op met uw arts of apotheker voor meer informatie over de behandeling met Xyrem.

Bron : http://www.allmedicines.net/nederlands/e35b5ae5/medicijin/xyrem.htm

PS : Ja i know is een luie post van me dus als het niet ok is mag het weg hoor :wink:. Fijne nacht allen.
Pelgrim
p
pelgrimLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dus zoals ik al heb vernomen van ander lid @Conjo zou Xyrem niet zo euforisch zijn dus daarom een GHB Light versie ?? :tongueout: :grin:
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#3
Conjo zei:
Ja...
Klik om te vergroten...

Nee, je hebt om heel andere redenen een ban gekregen en dat weet je zelf ook dondersgoed.
C
ConjoLid
01-01-2024, 00:00
#4
pelgrim zei:
Dus zoals ik al heb vernomen van ander lid @Conjo zou Xyrem niet zo euforisch zijn dus daarom een GHB Light versie ?? :tongueout: :grin:
Klik om te vergroten...

Ja omdat deze middelen worden gebruikt om ontwenningschijnselen onderdrukken als ik goed herinner was bijv straat GHB start dosis 5 ML en Xyrem moest 12 ML(5ML)gebruiken dus in mijn optiek is wel soort van Light versie! Hij smaakt ook nog vreselijk lekker coconut achtig smaakje moppie z-
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#5
Xyrem is gewoon GHB. GHB = GHB. Niks geen light versie.

In de detox gebruiken ze trouwens geen Xyrem, maar Hydroxyboterzuur.

Verschil is de hoeveelheid werkzamestof per milliliter. Dat is dan ook het enige verschil.. Xyrem, Natriumoxobaat, Hydroxyboterzuur, GHB whatever het is allemaal hetzelfde.

Ik voelde geen verschil tussen de stof die ik in de detox voelde, en het spul wat ik thuis gebruikte.

Xyrem = 500mg per mililiter. Dan zou 12 militer xyrem 6000mg GHB zijn.. @Conjo

Hydroxyboterzuur (merkloze GHB uit de detox) = 150mg per mililiter. In principe dan een light versie omdat het minder sterk is per mililiter. Maar gewoon dezelfde stof.

Omrekenformule = x 4.. Gebruik je op straat 5ml GHB, dan krijg je in de detox ongeveer 20ml Hydroxyboterzuur.

De rede dat ze een GHB gebruiken met een lage concentratie werkzame stof per mililiter is omdat ze het dan gemakkelijker af kunnen bouwen. Zonder halve mililiter werk.

Straat GHB = ongeveer 450 tot 550mg per mililiter
C
ConjoLid
01-01-2024, 00:00
#6
FF voor de duidelijkheid Ik heb een Blikje Coke Cola blikje ik trek hem open en gooit de helft weg en je vult dat weer met water is nog steeds Coca Cola? Thanks voor de uitleg
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#7
Conjo zei:
FF voor de duidelijkheid Ik heb een Blikje Coke Cola blikje ik trek hem open en gooit de helft weg en je vult dat weer met water is nog steeds Coca Cola? Thanks voor de uitleg
Klik om te vergroten...

Ja, alleen met een lagere concentratie.
p
pelgrimLid
01-01-2024, 00:00
#8
Rebell zei:
@pelgrim heb je het zelf al gebruikt?
Klik om te vergroten...
GHB wel maar Xyrem nog niet :grin:
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#9
@pelgrim heb je het zelf al gebruikt?
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#10
Raver zei:
Omrekenformule = x 4.. Gebruik je op straat 5ml GHB, dan krijg je in de detox ongeveer 20ml Hydroxyboterzuur.
Klik om te vergroten...

Ja dus is het een light versie.
Dat zei @Conjo toch al?

Raver zei:
Ja, alleen met een lagere concentratie
Klik om te vergroten...

Dan is dat geen cola meer maar een totaal andere substantie de suiker is anders de smaak en kan je dat helemaal geen cola meer noemen.
Dan is het recept helemaal verpest. Dus er klopt niks van wat je zegt.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ja dus een licht versie.
Je zegt het zelf.
En het is niet bij de hand doen.
Waar lees jij dat ik bij de hand doe?
Ik ga in op 2 punten die werden benoemd en waar ik het niet mee eens ben.

En nu nog steeds niet.

Psychedelibee zei:
Het vergelijk met een blikje cola van conjo slaat al helemaal nergens op trouwens. Cola is een drankje wat je voor de smaak drinkt en waarbij concentraties dus ook werkelijk effect hebben op de beleving. Bij GHB gaat het enkel om hoeveel gram GHB je in je bloed krijgt en dan maakt het niet uit of je direct GHB poeder zou nemen, diezelfde hoeveelheid GHB poeder opgelost in 5ml of diezelfde hoeveelheid GHB poeder opgelost in 20ml. De beleving van deze 3 scenario's is hetzelfde, wat ook heel logisch is en daarom des te meer bizar dat ik dit überhaupt moet uitleggen.
Klik om te vergroten...

Dan gaat het er toch om hoeveel suiker je in je bloed krijgt? Mensen zijn daar ook mee bezig dus prima vergelijking.

Net als Alcohol nu is vodka het zelfde als een biertje?

Ja want er zit alcohol in dus is allemaal het zelfde word hier gezegd!

Je hebt lichte drank en sterke drank een biertje giet je zo achterover en een Vodka heb je maar een klein beetje nodig. Zit gewoon een verschil in en ook hoe het word gemaakt en hoe die rush aan komt.
En hoeveel je neemt en dan praat je dus over een licht versie.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Rebell zei:
Ja dus is het een light versie.
Dat zei @Conjo toch al?



Dan is dat geen cola meer maar een totaal andere substantie de suiker is anders de smaak en kan je dat helemaal geen cola meer noemen.
Dan is het recept helemaal verpest. Dus er klopt niks van wat je zegt.
Klik om te vergroten...
Ga nou niet zo bijdehand zitten doen tegen raver terwijl hij gewoon gelijk heeft, de interpretatie van jou en conjo klopt juist niet.

Xyrem is gewoon GHB, maar dan met een lagere concentratie per milliliter. De concentratie van de GHB maakt niks uit voor je lichaam zolang je het aantal milliliters maar aanpast hiernaar. Daarom krijg je dus van Xyrem 4 keer zoveel milliliters, zodat je uiteindelijk dezelfde dosering GHB in grammen binnen krijgt. Het is dus geen light versie, want het effect is precies hetzelfde.

Overigens is het een light versie noemen omdat het aangelengd is met water sowieso een nonargument, want daarmee suggereer je dat alle GHB op straat dezelfde concentratie zou hebben en dat is niet zo. Dus noem je GHB die net iets minder sterk per milliliter is dan de maximale concentratie dan ook GHB light? Lijkt me niet en waar leg je dan de extreem arbitraire en niets zeggende grens?

Het vergelijk met een blikje cola van conjo slaat al helemaal nergens op trouwens. Cola is een drankje wat je voor de smaak drinkt en waarbij concentraties dus ook werkelijk effect hebben op de beleving. Bij GHB gaat het enkel om hoeveel gram GHB je in je bloed krijgt en dan maakt het niet uit of je direct GHB poeder zou nemen, diezelfde hoeveelheid GHB poeder opgelost in 5ml of diezelfde hoeveelheid GHB poeder opgelost in 20ml. De beleving van deze 3 scenario's is hetzelfde, wat ook heel logisch is en daarom des te meer bizar dat ik dit überhaupt moet uitleggen.

EDIT Bij het teruglezen zie ik dat xyrem gewoon een vergelijkbare concentratie heeft als straat GHB en dat die 4 keer zo lage concentratie ging om die hydroxyboterzuur. Maargoed zelfde argumentatie gaat op, het is uiteindelijk gewoon allemaal GHB en de vorm of concentratie waarin het komt maakt geen verschil.
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#13
Psychedelibee zei:
Het vergelijk met een blikje cola van conjo slaat al helemaal nergens op trouwens. Cola is een drankje wat je voor de smaak drinkt en waarbij concentraties dus ook werkelijk effect hebben op de beleving.
Klik om te vergroten...

Dit is onzin. Het stimuleert wel degelijk, maar we wijken af.

Ik ben weer weg.

Ik ga hamburgers bakken, jam.


C
ConjoLid
01-01-2024, 00:00
#14
Rebell zei:
Ja dus is het een light versie.
Dat zei @Conjo toch al?



Dan is dat geen cola meer maar een totaal andere substantie de suiker is anders de smaak en kan je dat helemaal geen cola meer noemen.
Dan is het recept helemaal verpest. Dus er klopt niks van wat je zegt.
Klik om te vergroten...

Yup @Rebell @Avīci hebben beide goed punt! Dus Clown Bassie heeft toch: Ban van 3 dagen gekregen! Vorig reactie! Uiteindelijk heb ik gewoon Gelijk! Rechterlijke dwaling van staff :) excuus is wel op zn plaats, @Psychedelibee
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#15
Heb jij hier een ban voor gekregen?
C
ConjoLid
01-01-2024, 00:00
#16
Rebell zei:
Heb jij hier een ban voor gekregen?
Klik om te vergroten...
Ja...
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#17
@Conjo en @Rebell Als jullie Xyrem GHB light willen noemen is verder prima, het slaat alleen nergens op in de context of straat GHB en Xyrem gelijk zijn of niet. Jullie halen er nu zaken bij die niet relevant zijn in de context van de discussie, maar ik ga niet nog meer energie stoppen in een discussie met mensen die het toch niet willen of kunnen begrijpen.

Conjo zei:
Yup @Rebell @Avīci hebben beide goed punt! Dus Clown Bassie heeft toch: Ban van 3 dagen gekregen! Vorig reactie! Uiteindelijk heb ik gewoon Gelijk! Rechterlijke dwaling van staff :) excuus is wel op zn plaats, @Psychedelibee
Klik om te vergroten...
Ik heb jou die ban niet uitgedeeld, dus hoezo zou ik mijn excuses aan moeten bieden?

Ik kan trouwens niet zien of je die ban voor je bericht in dit topic hebt gekregen of voor een ander bericht. Wat ik wel kan zien is dat je zelf je bericht 13 keer hebt aangepast en dat er naast wat er nu is overgebleven een hele hoop onzin nog bij stond. Dus ga nu niet hier zielig komen doen over je ban en doen alsof de ban hebt gekregen voor wat er nu staat, terwijl je zelf nog vele malen je bericht hebt aangepast en dus blijkbaar zelf ook wel doorhad dat het onzin was. Bovendien zit er bij jou een ruime voorgeschiedenis van onzin posten, waarschuwingen ervoor krijgen en doorgaan met onzin posten bij. Als je maar blijft doorgaan na menig waarschuwing zul je dan ook gewoon de consequenties als een vent moeten accepteren.

Jij beschuldigd mij en de rest van de staff van een rechterlijke dwaling, terwijl je zelf de feiten verdraaid. Als er iemand is die zijn excuses moet aanbieden dan ben jij het.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Avīci zei:
Dit is onzin. Het stimuleert wel degelijk, maar we wijken af.

Ik ben weer weg.

Ik ga hamburgers bakken, jam.


Klik om te vergroten...
Tja iets uit verband trekken is ook een kunst he...
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Een stelling wetenschappelijk onderbouwen is niet iedereen gegeven. Neem nog een cola light zou ik zeggen. :)
C
ConjoLid
01-01-2024, 00:00
#20
Psychedelibee zei:
@Conjo en @Rebell Als jullie Xyrem GHB light willen noemen
Ik kan trouwens niet zien of je die ban voor je bericht in dit topic hebt gekregen of voor een ander bericht. Wat ik wel kan zien is dat je zelf je bericht 13 keer hebt aangepast en dat er naast wat er nu is overgebleven een hele hoop onzin nog bij stond.
Klik om te vergroten...

13x keer aangepast?
Oké leuk voor je! omdat ik misschien doodmoe was aangeschoten,drugs,telefoon stuk(Glas) ook heel relevant van je om dit melden? professional! Top Ik weet 100% zeker dat ik een Ban kreeg van 3 dagen! In het begin van deze topic maar goed ...je hoeft niet zo heftig reageren/geïrriteerd ? Waarom?
P.S kan je nu ook ff zeggen hoevaak? ik het bericht heb aangepast. thanks

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."