Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTemazepam naar mirtazepine

Temazepam naar mirtazepine

50 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Sifrol is een middel dat het restless legs syndrome tegengaat.
Want de LRS krijg je van de seroquel.
Het is een medicatie tegen de ziekte van Parkinsson.
Het werkt uitstekend!
Dat 25 mg quetiapine al genoeg zou zijn om te slapen, dat is in mijn geval niet zo.
Ik heb hiervoor 150 nu nodig, trage afgifte.
En ja. Nu slaap ik.
Eindelijk.
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#2
25tolife zei:
Vind het zelf persoonlijk geen fijn middel alleen als ik met bezodiazepines zou moeten stoppen kan het handig zijn heb dat ervaren zoals @Jmths ook heeft ervaren. Het blijft een feit dat een Anti depressie medicament is gericht op een de serotonine huishouding in je brein zoals alle SSRI'S en de oudere verwanten.
Klik om te vergroten...
Klopt niet helemaal wat je zegt. De farmacodynamiek (hoe het werkt in het brein) is bij dit middel afhankelijk van de dosering. Off-label voor slaap wordt mirtazapine vooral in lage dosering, doorgaans 7,5 tot 15 mg, voorgeschreven. Op deze dosering is het een vrij selectieve H1-antagonist en is van significant antagonisme van serotoninereceptoren nog geen sprake. Een ander soortgelijk voorbeeld is quetiapine, een antipsychoticum dat in lage dosering (zo'n 50 mg) eveneens off-label voor slaap wordt voorgeschreven. In die dosering is het eveneens een vrij selectieve H1-antagonist, zonder dat daarbij sprake is van signifcant antagonisme van serotoninereceptoren of D2-blokkade. Overigens is D2-blokkade bij quetiapine in vergelijking met veel andere antipsychotica sowieso vrij miniem.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#3
Psilocyloner zei:
Klopt niet helemaal wat je zegt. De farmacodynamiek (hoe het werkt in het brein) is bij dit middel afhankelijk van de dosering. Off-label voor slaap wordt mirtazapine vooral in lage dosering, doorgaans 7,5 tot 15 mg, voorgeschreven. Op deze dosering is het een vrij selectieve H1-antagonist en is van significant antagonisme van serotoninereceptoren nog geen sprake. Een ander soortgelijk voorbeeld is quetiapine, een antipsychoticum dat in lage dosering (zo'n 50 mg) eveneens off-label voor slaap wordt voorgeschreven. In die dosering is het eveneens een vrij selectieve H1-antagonist, zonder dat daarbij sprake is van signifcant antagonisme van serotoninereceptoren of D2-blokkade. Overigens is D2-blokkade bij quetiapine in vergelijking met veel andere antipsychotica sowieso vrij miniem.
Klik om te vergroten...

Dank je voor de puntjes op de I, heb ik ook weer wat bijgeleerd! Tegen benzo ontwenning geen oplossing maar het zal je wel wat slaap kunnen geven. Denkend aan de gaba recoptoren die benzodiazepines juist aan het werk gaan. Prmothazine snap ik ook gelijk beter waarom dat voor slaap (off-label) wordt gegeven soms.

Thanks!
D
Delange1990Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Nah 30mg mirtazapine
Heb ze net opgehaald ben benieuwd
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#5
30mg is veel teveel als slaap middel of als start dosis.
15mg is een normale start dosis voor depressie of angst en word vaak getitreerd naar een max van 45mg per dag.

+de sederende effecten van mirtazapine pieken rond 7.5mg en 30+mg kan zelfs enigsinds stimulerend werken...

Bel je doctor een en meld hem dat de sedatie van mirtazapine paradoxaal is en juist sederend is op lagere doseringen en enigzins stimulerend op hogere doseringen want het feit dat hij 30mg voorschrijft voor het inslapen toont aan dat hij zich hier niet bewust van is.

Ik raad je aan met een halve te beginnen en als dat niet genoeg is kun je eventueel een kwart nemen.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#6
25tolife zei:
fluoxetine
Klik om te vergroten...
Grappig hoe Google search merknaam Prozac er bijna volledig uit heeft lijken weten te filteren.
Ikbeneenfiets zei:
Veel misinformatie hier.
Klik om te vergroten...
Moet je even noemen wat er niet klopt hé. :wink:
Psilocyloner zei:
Op deze dosering is het een vrij selectieve H1-antagonist en is van significant antagonisme van serotoninereceptoren nog geen sprake.
Klik om te vergroten...
Mirtazapine acts as an antagonist upon the following receptors:[28][29]
  • 5-HT2A receptor[30]
  • 5-HT2B receptor[31]
  • 5-HT2C receptor [30]
  • 5-HT3 receptor
  • 5-HT7 receptor
  • α1-adrenergic receptor[32]
  • α2A-adrenergic receptor[33]
  • α2B-adrenergic receptor[34]
  • α2C-adrenergic receptor[35]
En als een inverse agonist op de 5HT1 receptoren. Ofwel, serotonine activiteit wordt indirect gestimuleerd bij de 5HT1 receptoren omdat het de 5HT2, 5HT3 en 5HT7 receptoren blokkeert.

Tegelijkertijd blokkeert Mitrazepine ook een groot aantal (nor)adrenaline gerelateerde receptoren.

- https://psychonautwiki.org/wiki/Mirtazapine

Het staat online (zelfs op de PsychonautWiki) een beetje misleidend aangeven voor mijn gevoel, ik gok om de inname bereidheid te vergroten. Maar ook deels omdat de werking niet volledig begrepen wordt, dat is wat ik opmaak uit de informatie die ik kan vinden in ieder geval.

Trazodon(e) dat vaak in soortgelijke context wordt voorgeschreven is een beetje hetzelfde verhaal dacht ik.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Selectief is wss niet het juiste woordvoor mirtazapine lol.

As an H1 receptor antagonist, mirtazapine is extremely potent, and is in fact the most potent of all the TCAs and TeCAs.[66][75][76] Antagonism of the H1 receptor is by far the strongest activity of mirtazapine, with the drug acting as a selective H1 receptor antagonist at low concentrations.[7][65]

en.m.wikipedia.org

Mirtazapine - Wikipedia

en.m.wikipedia.org en.m.wikipedia.org

De rede dat promethazine word gegeven is onder andere hetzelfde als waarom mirtazapine of andere eerste generatie antihistamines worden voorgeschreven voor het slapen zoals hydroxyzine doxylamine en diphenhydramine en dat is omdat ze sederend zijn.
Ze hebben allemaal hun voor en na delen.
Mirtazapine kan bijvoorbeeld het braak reflex goed remmen en het werkt tegen depressie en angst dus als je depressief bent en niet goed kan slapen dan zou mirtazapine eventueel gebruikt kunnen worden icm een ander antidepresivum of alleen.

Hydroxyzine bijv is veel selectiever als een H1 antagonist en heefd vergeleken met andere 1th gen H1 antags een verwaarloosbare affiniteit voor MACH wat de anticholinergische bijwerkingen een stuk minder maakt inclusief minder kans op dementie wat een bekend risico is van anticholinergics.
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#8
Benzoboss zei:
As an H1 receptor antagonist, mirtazapine is extremely potent, and is in fact the most potent of all the TCAs and TeCAs.[66][75][76] Antagonism of the H1 receptor is by far the strongest activity of mirtazapine, with the drug acting as a selective H1 receptor antagonist at low concentrations.[7][65]
Klik om te vergroten...
...en juist daarom is het in de praktijk een selectieve H1 antagonist in lage doseringen. In dergelijke doseringen is het H1 antagonisme al sterk genoeg voor een therapeutisch effect, maar de andere receptoractiviteiten nog klinisch verwaarloosbaar.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#9
In de praktijk ja.
I
IkbeneenfietsLid
01-01-2024, 00:00
#10
Delange1990 zei:
Nah 30mg mirtazapine
Heb ze net opgehaald ben benieuwd
Klik om te vergroten...
Hey,

Het is al gezegd maar wilde toch nog even inbrengen, 30 is teveel. 15 mg is de max daarna verdwijnt sederende effect. Ikzelf neem 6 mg en slaap daar heerlijk op. Vraag je huisarts of je de drankvorm kan krijgen, dan kan je zelf doseren.

Fiets
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#11
Benzoboss zei:
In de praktijk ja.
Klik om te vergroten...
Vrijwel geen enkele stof is echt volledig selectief met geen enkele andere receptorbinding. De meeste stoffen die selectief worden geacht hebben nog steeds een heel scala aan receptorbindingen, echter van dusdanige aard dat het verwaarloosbaar wordt geacht.
e
eelco74Lid
01-01-2024, 00:00
#12
heb je de pil vorm of de zngd traanoogjes. de eerste werkte bij mij ook slecht de tweede beter alleen na paar maanden werkt het niet meer zo goed helaas.
D
Delange1990Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Gister 4 pammetjes gegooit nog slaap ik niks mirtazepine terug gebracht ivm te heftige side effects heb nu via via niet apotheek seroquel.en xanax van phfizer weten te regelrn daar ga je tenminste nok.van
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ikbeneenfiets zei:
Hey,

Het is al gezegd maar wilde toch nog even inbrengen, 30 is teveel. 15 mg is de max daarna verdwijnt sederende effect. Ikzelf neem 6 mg en slaap daar heerlijk op. Vraag je huisarts of je de drankvorm kan krijgen, dan kan je zelf doseren.

Fiets
Klik om te vergroten...
Dacht dat mirtazapine alleen verkrijgbaar was in 3.75/7.5/15/30/45mg.

Seroquel is ook geen pretje.
25mg hiervan moet meer dan genoeg zijn om je onder te brengen zonder tolerantie.
Grote kans dat je dit overdag ook nog wel merkt.

Als je offlabel gaat zoeken voor slaap medicatie dan heb je over het algemeen middelen die vrij lang door werken ben ik bang.
I
IkbeneenfietsLid
01-01-2024, 00:00
#15
Benzoboss zei:
Dacht dat mirtazapine alleen verkrijgbaar was in 3.75/7.5/15/30/45mg.

Seroquel is ook geen pretje.
25mg hiervan moet meer dan genoeg zijn om je onder te brengen zonder tolerantie.
Grote kans dat je dit overdag ook nog wel merkt.

Als je offlabel gaat zoeken voor slaap medicatie dan heb je over het algemeen middelen die vrij lang door werken ben ik bang.
Klik om te vergroten...
Hey Benzoboss,

Je kan mirtazipine dus ook in drankvorm krijgen, en zo je eigen dosis bepalen. Mijn sweet spot ligt heel erg laag, zoals bij alle middelen. Dit lijkt mij zeker verstandig voor degene die hier post, aangezien zijn huisarts niet begrijpt hoe je dit middel moet doseren. Bovendien kan je op deze manier zelf de afweging tussen goed slapen aan de ene kant en bijwerkingen overdag aan de andere kant maken.

Fiets
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik raad je echt aan om je huisarts te vertellen dat een lagere dosering 15<mg sederender werkt dan een hogere dosering.
Huisartsen zijn op het gebied van psychiatrische drugs vaak relatief slecht geïnformeerd.
D
Delange1990Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik heb ze terug gebracht ik pak nu xanax dit werkt keiharddd
D
Delange1990Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik vind t prima ik moet plat niks werkt xanax 5 doosjes voor [modknip] geen prijzen noemen, lees de forumregels [/modknip] werkt tenminste
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Het werkt idd goed.
Maar het is verslavend en je bouwt relatief snel tolerantie op.

+ als je stopt naar een tijdje heb je een goede kans op rebound symptomen aka je slaapt nog slechter dan eerst...

Het is beter als je deze maximaal 1-2x per week gebruikt op de voorgeschreven dosering om tolerantie en afhankelijk zolang mogelijk uit te stellen.

Als je diet iedere avond gaat gebruiken dan zal je over een paar maanden toch echt weer terug bijj af zijn.

www.farmacotherapeutischkompas.nl

slapeloosheid

www.farmacotherapeutischkompas.nl www.farmacotherapeutischkompas.nl

Lees eens in over slaap hygiëne.
Dit kan eventueel ook helpen maar zal je wel wat moeite kosten.

Maar hier zal je op termijn veel meer profijt van hebben dan van benzos.
D
Delange1990Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Heb nog cbd capsules besteld wel peper duur

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."