#1
Klopt niet helemaal wat je zegt. De farmacodynamiek (hoe het werkt in het brein) is bij dit middel afhankelijk van de dosering. Off-label voor slaap wordt mirtazapine vooral in lage dosering, doorgaans 7,5 tot 15 mg, voorgeschreven. Op deze dosering is het een vrij selectieve H1-antagonist en is van significant antagonisme van serotoninereceptoren nog geen sprake. Een ander soortgelijk voorbeeld is quetiapine, een antipsychoticum dat in lage dosering (zo'n 50 mg) eveneens off-label voor slaap wordt voorgeschreven. In die dosering is het eveneens een vrij selectieve H1-antagonist, zonder dat daarbij sprake is van signifcant antagonisme van serotoninereceptoren of D2-blokkade. Overigens is D2-blokkade bij quetiapine in vergelijking met veel andere antipsychotica sowieso vrij miniem.Vind het zelf persoonlijk geen fijn middel alleen als ik met bezodiazepines zou moeten stoppen kan het handig zijn heb dat ervaren zoals @Jmths ook heeft ervaren. Het blijft een feit dat een Anti depressie medicament is gericht op een de serotonine huishouding in je brein zoals alle SSRI'S en de oudere verwanten.