Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRitalin van methyfenidaat reactie op elkaar

Ritalin van methyfenidaat reactie op elkaar

40 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
A
AnderemaanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ritalin is methylphenidate?
R
Roosjedoornroosje11Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Is het slecht om ritalin met methyfenidaat te combineren? Het werkt namelijk wel goed
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#3
Roosjedoornroosje11 zei:
Is het slecht om ritalin met methyfenidaat te combineren? Het werkt namelijk wel goed
Klik om te vergroten...
Methylfenidaat is de werkzame stof in rilatine (ritalin) en concerta.
Dus maw rilatine is methylfenidaat.
Dus dat is geen combo.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#4
Stonologie zei:
Ritalin is methylphenidate?
Klik om te vergroten...
Veel mensen lezen zelfs het doosje of strip niet eens voor ze het nemen , dus het verwonderd me niet dat deze vraag hier geplaatst is.
Of onthouden het gwn niet omdat ze er geen interesse in hebben..
Zo vraagt men moeder wel eens of ik een diazepammetje kan missen want ze slaapt slecht soms , moet je weten dat ze roche valium 2mg voorgeschreven krijgt.. 🤦‍♂️ 😂
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#5
inner_search zei:
Veel mensen lezen zelfs het doosje of strip niet eens voor ze het nemen , dus het verwonderd me niet dat deze vraag hier geplaatst is.
Of onthouden het gwn niet omdat ze er geen interesse in hebben..
Zo vraagt men moeder wel eens of ik een diazepammetje kan missen want ze slaapt slecht soms , moet je weten dat ze roche valium 2mg voorgeschreven krijgt.. 🤦‍♂️ 😂
Klik om te vergroten...
Net als dat XTC en MDMA verschillend zouden zijn
A
AnderemaanLid
01-01-2024, 00:00
#6
De Dunne zei:
Net als dat XTC en MDMA verschillend zouden zijn
Klik om te vergroten...
Maar die kan ik me nog beter voorstelle door de vorm/naam. XTC is niet echt een merknaam zoals Ritalin. Meer een bijnaam.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#7
Stonologie zei:
Maar die kan ik me nog beter voorstelle door de vorm/naam. XTC is niet echt een merknaam zoals Ritalin. Meer een bijnaam.
Klik om te vergroten...
Dat is ook weer zo
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#8
Goeie vraag. Kan ik eigenlijk cannabis ook met wiet combineren of is dat gevaarlijk?
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#9
Dirkjan zei:
Goeie vraag. Kan ik eigenlijk cannabis ook met wiet combineren of is dat gevaarlijk?
Klik om te vergroten...
Srr @Dirkjan zulk extreem onverantwoord gedrag heb ik helaas moeten melden.

Je moet echt wel diep zitten als je aan zulke combo's denkt.
Stuur gerust een pb als je er over wil praten..
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#10
inner_search zei:
Srr @Dirkjan zulk extreem onverantwoord gedrag heb ik helaas moeten melden.

Je moet echt wel diep zitten als je aan zulke combo's denkt.
Stuur gerust een pb als je er over wil praten..
Klik om te vergroten...

66791DD6-B19A-45AF-B948-E7C18DB89350.jpeg
C
ChillaxLid
01-01-2024, 00:00
#11
Wellicht bedoelt ts methylfenidaat (=werkzame stof in ritalin) met dexamfetamine, wat een ander ADHD medicijn is?
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#12
panda_fire_burn.gif
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#13
Chillax zei:
Wellicht bedoelt ts methylfenidaat (=werkzame stof in ritalin) met dexamfetamine, wat een ander ADHD medicijn is?
Klik om te vergroten...

Dat zou kunnen.

Maar ik denk dat heel veel mensen oprecht niet weten dat Ritalin, Medicinet etc. gewoon merknamen zijn voor methylfenidaat. Ik zeg zelf ook altijd ‘ritalinnetje’ terwijl ik nu Medicinet heb (is namelijk vele malen goedkoper), maar anders snappen mensen het niet.

Herinner me van vroeger ook dat ik een tijdlang de Diane-35 (anticonceptie-)pil kreeg en op een bepaald moment verving de apotheek dit merk door hetzelfde middel maar dan was de naam gewoon de - lange, ingewikkelde - stofnaam. Hoeveel vrouwen toen wel niet gingen steigeren omdat het minder goed zou werken of meer bijwerkingen zou geven.

Tsja. :wink: Wat een kleine wijziging in bindmiddel en een placebo/nocebo-effect met de mens kan doen...
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#14
Chillax zei:
Wellicht bedoelt ts methylfenidaat (=werkzame stof in ritalin) met dexamfetamine, wat een ander ADHD medicijn is?
Klik om te vergroten...

Sorry hoor maar Methylfenidaat en Dexamfetamine zijn totaal andere stoffen met een heel ander effect en met een compleet andere werking. Als je deze gaat verwarren ben je gewoon stom bezig.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Chillax zei:
Ik ben uitstekend op de hoogte van de twee en heb ze zelf dagelijks gebruikt. Zo anders zijn ze niet. Methylfenidaat remt de heropname van dopamine en Dexamfetamine stimuleert de afgifte er van. Netto zorgen ze dus allebei voor meer dopamine. Tuurlijk voelen ze niet precies hetzelfde, maar het zijn allebei amfetamine's die voor een hoger dopamine niveau zorgen dus ze liggen zeker dicht bij elkaar.

Er worden toch zo veel drugs gecombineerd? Ik ken daadwerkelijk mensen die ze combineren (in zeer lage dosis) dus zo gek is het niet.

Sterker nog, in theorie versterken ze elkaar. Of het gezond is is een andere vraag.

Let op ik adviseer absoluut niet om ze te combineren, het was alleen een gok omdat de TS alleen maar een merknaam met de werkzame stof methylfenidaat zegt te combineren met dezelfde werkzame stof wat dus geen combinatie is. Zowel methylfenidaat als dexamfetamine worden voorgeschreven voor ADHD.
Klik om te vergroten...
Methylfenidaat en dexamfetamine combineren is wel degelijk gek en gevaarlijk, dat jij mensen kent die dat dus wel combineren doet daar niets aan af.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#16
Dirkjan zei:
Sorry hoor maar Methylfenidaat en Dexamfetamine zijn totaal andere stoffen met een heel ander effect en met een compleet andere werking. Als je deze gaat verwarren ben je gewoon stom bezig.
Klik om te vergroten...
blij dat jij het zegt , scheelde geen 5 minuten.. (besef is weg...)(denk ik)
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#17
Dirkjan zei:
Sorry hoor maar Methylfenidaat en Dexamfetamine zijn totaal andere stoffen met een heel ander effect en met een compleet andere werking. Als je deze gaat verwarren ben je gewoon stom bezig.
Klik om te vergroten...

Mja, zijn andere stoffen ja, maar het zijn beide stimulanten, amfetamine(-achtigen) en ADHD-medicatie. Het was ook maar een suggestie van een van de reageerders, is niet gezegd dat TS ze door elkaar haalt. We proberen gewoon te begrijpen wat de vraag nou precies was. :wink:
C
ChillaxLid
01-01-2024, 00:00
#18
Dirkjan zei:
Sorry hoor maar Methylfenidaat en Dexamfetamine zijn totaal andere stoffen met een heel ander effect ect en met een compleet andere werking. Als je deze gaat verwarren ben je gewoon stom bezig.
Klik om te vergroten...

Ik ben uitstekend op de hoogte van de twee en heb ze zelf dagelijks gebruikt. Zo anders zijn ze niet. Methylfenidaat remt de heropname van dopamine en Dexamfetamine stimuleert de afgifte er van. Netto zorgen ze dus allebei voor meer dopamine. Tuurlijk voelen ze niet precies hetzelfde, maar het zijn allebei amfetamine's die voor een hoger dopamine niveau zorgen dus ze liggen zeker dicht bij elkaar.

Er worden toch zo veel drugs gecombineerd? Ik ken daadwerkelijk mensen die ze combineren (in zeer lage dosis) dus zo gek is het niet.

Sterker nog, in theorie versterken ze elkaar. Of het gezond is is een andere vraag.

Let op ik adviseer absoluut niet om ze te combineren, het was alleen een gok omdat de TS alleen maar een merknaam met de werkzame stof methylfenidaat zegt te combineren met dezelfde werkzame stof wat dus geen combinatie is. Zowel methylfenidaat als dexamfetamine worden voorgeschreven voor ADHD.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Roze Olifant zei:
Dat zou kunnen.

Maar ik denk dat heel veel mensen oprecht niet weten dat Ritalin, Medicinet etc. gewoon merknamen zijn voor methylfenidaat. Ik zeg zelf ook altijd ‘ritalinnetje’ terwijl ik nu Medicinet heb (is namelijk vele malen goedkoper), maar anders snappen mensen het niet.

Herinner me van vroeger ook dat ik een tijdlang de Diane-35 (anticonceptie-)pil kreeg en op een bepaald moment verving de apotheek dit merk door hetzelfde middel maar dan was de naam gewoon de - lange, ingewikkelde - stofnaam. Hoeveel vrouwen toen wel niet gingen steigeren omdat het minder goed zou werken of meer bijwerkingen zou geven.

Tsja. :wink: Wat een kleine wijziging in bindmiddel en een placebo/nocebo-effect met de mens kan doen...
Klik om te vergroten...
Dat is schering en inslag, mensen hier in Nederland raken ook vrij snel in paniek als hun betrouwbare medicijn ineens van een andere fabrikant komt, het pilletje heeft een andere kleur en vorm en merknaam en dat kan nooit goed zijn denken ze dan. Maar de stof en werking is gewoon precies hetzelfde.
C
ChillaxLid
01-01-2024, 00:00
#20
8️⃣6️⃣ zei:
Methylfenidaat en dexamfetamine combineren is wel degelijk gek en gevaarlijk, dat jij mensen kent die dat dus wel combineren doet daar niets aan af.
Klik om te vergroten...

Als je mijn post goed leest, zie je dat ik helemaal niet oordeel of het gevaarlijk is of niet.

Of het gek is en ongebruikelijk is nogal subjectief. Ik ken in ieder geval iemand die dat doet.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."