Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRitalin en alles maakt me kapot.

Ritalin en alles maakt me kapot.

26 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ritalin is een van de vele merknamen waaronder methylfenidaat (de scheikundige naam) wordt verkocht. Je hebt ook nog veel andere merknamen voor methylfenidaat zoals Medikinet. De inhoud van is echter altijd hetzelfde, namelijk methylfenidaat. Ritalin is echter bij verre het duurst ondanks dat deze qua actief bestandsdeel/inhoud identiek is aan goedkopere merken.

Concerta is eveneens methylfenidaat maar dan met vertraagde afgifte.

Toen ik op de middelbare zat werd mij ook methylfenidaat (vooral vanuit school) opgedrongen ondanks dat ik dit niet wou. Het hoort niet dat dit tegen je wil wordt opgedrongen. In de praktijk is dit echter denk ik vrij vaak het geval. Het wordt al door acht.zes aangegeven maar jij bent baas over je eigen lichaam, als jij geen methylfenidaat wilt slikken hoeft dat gewoon niet. Dat jij je opgejaagd voelt door de stimulerende werking van deze medicatie komt vaker voor.

Woezoe zei:
En ik heb er met mensen over gepraat. De kinderarts, mijn vertrouwenspersoon op school en zelfs mijn eigen ouders. Maar uiteindelijk komt het er allemaal opneer dat er maar weer een nieuwe pil ingestopt moet worden.
Klik om te vergroten...
Wat zou je graag willen dat er verandert? Deze mensen denken dat jij beter gaat presteren op school door het gebruik van medicatie. Wellicht ontbreekt deze mensen de inspiratie voor een andere oplossing, uiteindelijk kan ook alleen jij aangeven wat voor jou werkt.

Leerkrachten werken vaak onder slechte omstandigheden en hebben geen tijd of ruimte om extra aandacht te geven aan leerlingen, dit mede vanwege bezuinigingen in het onderwijs. Als leerkrachten extra tijd investeren aan begeleiding van een leerling vertaalt zich standaard in dat een leerkracht pas later naar huis kan, wat dus waarschijnlijk niet zal gebeuren. De makkelijke optie is dan al snel een pilletje er in gooien. Omdat het voor andere mensen een makkelijke oplossing is lijkt mij echter niet de juiste motivatie.

Woezoe zei:
En ik ben dit jaar blijven zitten en moet dus nog 2 jaar naar school.
Klik om te vergroten...
Een jaar blijven zitten was naar mijn ervaring best ingrijpend. Het heeft grote invloed op de sociale kring waarin je je bevindt. Het vooruitzicht hetzelfde jaar nog eens moeten doen is zwaar demotiverend, iets waarvoor ik voor mijn gevoel moeilijk motivatie kon opbrengen. Het hakt ook in op je zelfbeeld, ik ging hierdoor jammer genoeg heel erg aan mijzelf twijfelen. In de praktijk en in de literatuur vind je ook vaak terug dat scholieren een jaar laten zitten in de meeste gevallen een sterk negatief effect hebben op schoolprestaties.

Persoonlijk vond ik het destijds op de middelbare ook een erg vervelende gedachte dat ik pillen kreeg omdat sommige mensen mij zonder medicatie maar een lastig persoon vonden. En dan kreeg ik eveneens een diagnose ADHD, wat houdt dat in, en wat zegt dat over mij? Ondertussen heb ik 4x in mijn leven een ADHD diagnose gekregen en uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat ik deze ADHD diagnose eigenlijk gewoon onzin vind.

De reden dat ik een ADHD diagnose kreeg was voornamelijk omdat ik achterstand op school had opgelopen en de onderwijsinstelling hier verantwoording voor moet afleggen. Zodra een leerling achterstand oploopt op school om welke reden dan ook krijgt deze structureel een diagnose toegeschreven. Hierbij hebben schoolinstanties ook aanzienlijke belangen waaronder financieel belang. Toename van diagnoses zoals ADHD zijn grotendeels ook een gevolg van bezuinigingen in het onderwijs.

https://www.npostart.nl/de-monitor/14-02-2016/KN_1676826
Een gerelateerde NPO documentaire die de moeite waard is.

Ik wou graag nieuwe dingen leren en mijzelf ontwikkelen, maar de hele dag stilzitten op school vond ik nou eenmaal gewoon erg saai. Dat mensen het mij aanrekende dat ik mij van half 9 's ochtends tot half 4 's middags stilzitten en naar vermoeide leerkrachten luisteren moeilijk kon opbrengen vind ik eigenlijk nog altijd onzinnig.

Het had niets met mijn kunnen te maken maar door andere mensen ging ik wel mijzelf twijfelen. Uiteindelijk was het ook grotendeels die twijfel aan mijzelf dat mij aanzienlijk belemmerde in mijn presteren op school. In plaats van naar de mogelijkheden te kijken werden structureel de negatieve dingen onder een vergrootglas gezet.

Omdat school voor mij een sterke negatieve associatie had gekregen was ik zelf ook niet bepaald meer de gezelligste in de klas. Deels uit irritatie, frustratie en verveling werd ik vrij tegenstrijdig en ging ik vaak net dat beetje verder waar anderen zich wel koest hielden. De laatste twee jaar van mijn middelbare school heb ik meer dan de helft van de lessen gespijbeld. School had voor mijn gevoel geen meerwaarde en ondanks mijn hoge afwezigheid behaalde ik nog steeds voldoendes.

Ondertussen stonden mensen van de onderwijsinstelling met de handen in het haar, ik had namelijk leerplicht en blijkbaar waren zij hier verantwoordelijk voor. De leerplichtambtenaar kwam er bij kijken en blijkbaar werden ze door deze op de vingers getikt. Ondertussen bevond ik mij voornamelijk bij de zwemplas en andere plaatsen die ik interessanter vond.

Uiteindelijk had een extern ingehuurd persoon een observatie van mij gemaakt terwijl ik in de klas zat waaruit een diagnose ADHD rolde. Vervolgens is mij lange tijd medicatie opgedrongen vanuit de school. Kort hierop volgend werd ik geschorst omdat ik geen medicatie wou slikken. Vanuit de school werd gemeld dat dit in het groter belang van de klas was. De diagnose stelling waarmee ik nooit akkoord ben gegaan destijds werd dus voornamelijk gebruikt om mij tegen mijn wil medicatie op te dringen en toen ik dat niet wou vervolgens over te gaan op schorsing.

Na de schorsing kwam ik terecht op een andere onderwijsinstelling die volwasseneonderwijs aanbood. Op deze school ging het wel allemaal goed en behaalde ik uiteindelijk een havo diploma. Het was een school zoals een school hoorde te wezen, leerkrachten die wel gemotiveerd voor de klas stonden en op een respectvolle wijze met leerlingen om gingen. Een dag en nacht verandering waarvan ik nog steeds niet begrijp waarom dit op andere onderwijsinstellingen niet mogelijk is.

De gemiddelde huismoeder kan mij waarschijnlijk wel aan de vlaggenmast knopen. Maar ik heb geen spijt gehad van de keuzes die ik destijds heb gemaakt. In de uren dat ik spijbelde, meestal met schoolgenoten, heb ik heel veel plezier beleefd. Dat ik uiteindelijk op de sprinthavo volwasseneonderwijs uit kwam voelde voor mij als een beloning en op school zijn voelde voor mij sindsdien weer als plezierig aan.

Voor mij voelt wat je beschrijft vooral als andermans probleem aan dat wordt afgeschoven op leerlingen. Jij hoeft je niet slecht te voelen omdat hun geen tijd en energie hebben om onderwijs te voorzien. Je hoeft niet akkoord te gaan met waar hun jou mee opzadelen en als er niet geluisterd wordt naar wat je tegen ze zegt kan het soms best lonen om lekker dwars te wezen.

Ik ben nog steeds een onuitstaanbaar dwars persoon en als ik terug kijk naar mijn middelbare school periode voel ik nog steeds wel wrok. Ik kan best begrijpen dat niet iedereen zoals mij wilt worden. Ik maak het hiermee soms ook best lastig voor mijzelf maar dat is het waard voor mij.

Ik heb tijdens mij middelbare schoolperiode veel getwijfeld over mijzelf en of ik ooit een diploma zou halen. Heel veel getwijfeld over mijn toekomst, of ik ooit iets zou bereiken in mijn leven. En wanneer ik dan mijn diploma haalde was het vooral een gevoel van wrok dat overheerste, ik kon er eigenlijk niet van genieten, het had voor mijn gevoel teveel negatieve energie gekost. Ik vind het oprecht jammer dat ik het zo beladen zag.

Ik zou dat vooral niet doen indien mogelijk voor je. Uiteindelijk stelt zo'n flutdiploma op zichzelf weinig voor, het is grotendeels bepaald door de gunfactor, het is nauwelijks een indicatie van kennis of potentieel en het is voornamelijk zodat je met een vervolg opleiding kunt beginnen. Zoals mijn leerkracht biologie zei, je kunt net zo slim worden als dat je zelf wilt. Je bent niet afhankelijk van je school om iets zinnigs te leren. Een website leren bouwen, een laboratorium opzetten, houtbewerking, wat dan ook, ik noem maar iets, dat kun je allemaal zelf.

Op jou leeftijd zou ik mij er vooral niet al teveel druk om maken ook en vooral genieten van een zorgeloos leventje. Uiteindelijk valt het allemaal reuze mee en is de catastrofe nog mijlen ver weg, uiteindelijk is het zelfs met mij goed gekomen ondanks dat mij meermaals is verteld dat dit nooit het geval zou wezen. Laat je vooral niets wijs maken door anderen. Beetje meisjes zoenen en feestjes bouwen is wat je op de middelbare school hoort te doen.

Volgende keer dat je huisarts, school of ouders beginnen over pillen slikken moet je ze vertellen dat methylfenidaat een amfetamine basisskelet heeft en dus een amfetamine analoog is en dat je de pillen kunt fijn stampen en snuiven voor recreationeel effect. Dat zou genoeg moeten wezen om ze te motiveren die pillen weg te gooien.

Maar even zonder gekkigheid, enkele jaren na mijn middelbare school was ik met een HBO opleiding begonnen en had ik op eigen initiatief Methylfenidaat (/Ritalin) opgepikt en deze een poging gegeven omdat ik gewoon alle opties overwogen wou hebben en ik simpelweg heel graag een opleiding wou afronden. Dit heeft mij geholpen met schoolresultaten in mijn eerste HBO jaar en heeft mij ook wel zelfvertrouwen gegeven. Maar dat is andere context, dat is heel anders dan dat andere mensen je pillen door de strot proberen te dauwen omdat dit makkelijk voor hun is.
A
Amfitamientje PowerLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik werd na twee jaar ook heel paranoĂŻde en depressief van dagelijks ritalin. Nu gebruik ik 1 keer per week een beetje speed en dat helpt wel tegen de ADD (het helpt heel de week door). Tijdens het speedgebruik werk ik aan mijn projecten zodat ik de dag erna genoeg tijd heb om te rusten. Geen paranoĂŻde en angstig gevoel meer.

Door die ritalin kreeg ik op een gegeven moment het gevoel dat alles mis zou gaan en dat alles en iedereen tegen me was. Ritalin kan vast goed werken voor bepaalde mensen maar het kan ook tegen je gaan werken. Ritalin is een zwaar middel in mijn ogen. Nog erger dan speed in mijn ogen.
W
WoezoeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Jmths zei:
Ritalin is een van de vele merknamen waaronder methylfenidaat (de scheikundige naam) wordt verkocht. Je hebt ook nog veel andere merknamen voor methylfenidaat zoals Medikinet. De inhoud van is echter altijd hetzelfde, namelijk methylfenidaat. Ritalin is echter bij verre het duurst ondanks dat deze qua actief bestandsdeel/inhoud identiek is aan goedkopere merken.

Concerta is eveneens methylfenidaat maar dan met vertraagde afgifte.

Toen ik op de middelbare zat werd mij ook methylfenidaat (vooral vanuit school) opgedrongen ondanks dat ik dit niet wou. Het hoort niet dat dit tegen je wil wordt opgedrongen. In de praktijk is dit echter denk ik vrij vaak het geval. Het wordt al door acht.zes aangegeven maar jij bent baas over je eigen lichaam, als jij geen methylfenidaat wilt slikken hoeft dat gewoon niet. Dat jij je opgejaagd voelt door de stimulerende werking van deze medicatie komt vaker voor.


Wat zou je graag willen dat er verandert? Deze mensen denken dat jij beter gaat presteren op school door het gebruik van medicatie. Wellicht ontbreekt deze mensen de inspiratie voor een andere oplossing, uiteindelijk kan ook alleen jij aangeven wat voor jou werkt.

Leerkrachten werken vaak onder slechte omstandigheden en hebben geen tijd of ruimte om extra aandacht te geven aan leerlingen, dit mede vanwege bezuinigingen in het onderwijs. Als leerkrachten extra tijd investeren aan begeleiding van een leerling vertaalt zich standaard in dat een leerkracht pas later naar huis kan, wat dus waarschijnlijk niet zal gebeuren. De makkelijke optie is dan al snel een pilletje er in gooien. Omdat het voor andere mensen een makkelijke oplossing is lijkt mij echter niet de juiste motivatie.


Een jaar blijven zitten was naar mijn ervaring best ingrijpend. Het heeft grote invloed op de sociale kring waarin je je bevindt. Het vooruitzicht hetzelfde jaar nog eens moeten doen is zwaar demotiverend, iets waarvoor ik voor mijn gevoel moeilijk motivatie kon opbrengen. Het hakt ook in op je zelfbeeld, ik ging hierdoor jammer genoeg heel erg aan mijzelf twijfelen. In de praktijk en in de literatuur vind je ook vaak terug dat scholieren een jaar laten zitten in de meeste gevallen een sterk negatief effect hebben op schoolprestaties.

Persoonlijk vond ik het destijds op de middelbare ook een erg vervelende gedachte dat ik pillen kreeg omdat sommige mensen mij zonder medicatie maar een lastig persoon vonden. En dan kreeg ik eveneens een diagnose ADHD, wat houdt dat in, en wat zegt dat over mij? Ondertussen heb ik 4x in mijn leven een ADHD diagnose gekregen en uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat ik deze ADHD diagnose eigenlijk gewoon onzin vind.

De reden dat ik een ADHD diagnose kreeg was voornamelijk omdat ik achterstand op school had opgelopen en de onderwijsinstelling hier verantwoording voor moet afleggen. Zodra een leerling achterstand oploopt op school om welke reden dan ook krijgt deze structureel een diagnose toegeschreven. Hierbij hebben schoolinstanties ook aanzienlijke belangen waaronder financieel belang. Toename van diagnoses zoals ADHD zijn grotendeels ook een gevolg van bezuinigingen in het onderwijs.

https://www.npostart.nl/de-monitor/14-02-2016/KN_1676826
Een gerelateerde NPO documentaire die de moeite waard is.

Ik wou graag nieuwe dingen leren en mijzelf ontwikkelen, maar de hele dag stilzitten op school vond ik nou eenmaal gewoon erg saai. Dat mensen het mij aanrekende dat ik mij van half 9 's ochtends tot half 4 's middags stilzitten en naar vermoeide leerkrachten luisteren moeilijk kon opbrengen vind ik eigenlijk nog altijd onzinnig.

Het had niets met mijn kunnen te maken maar door andere mensen ging ik wel mijzelf twijfelen. Uiteindelijk was het ook grotendeels die twijfel aan mijzelf dat mij aanzienlijk belemmerde in mijn presteren op school. In plaats van naar de mogelijkheden te kijken werden structureel de negatieve dingen onder een vergrootglas gezet.

Omdat school voor mij een sterke negatieve associatie had gekregen was ik zelf ook niet bepaald meer de gezelligste in de klas. Deels uit irritatie, frustratie en verveling werd ik vrij tegenstrijdig en ging ik vaak net dat beetje verder waar anderen zich wel koest hielden. De laatste twee jaar van mijn middelbare school heb ik meer dan de helft van de lessen gespijbeld. School had voor mijn gevoel geen meerwaarde en ondanks mijn hoge afwezigheid behaalde ik nog steeds voldoendes.

Ondertussen stonden mensen van de onderwijsinstelling met de handen in het haar, ik had namelijk leerplicht en blijkbaar waren zij hier verantwoordelijk voor. De leerplichtambtenaar kwam er bij kijken en blijkbaar werden ze door deze op de vingers getikt. Ondertussen bevond ik mij voornamelijk bij de zwemplas en andere plaatsen die ik interessanter vond.

Uiteindelijk had een extern ingehuurd persoon een observatie van mij gemaakt terwijl ik in de klas zat waaruit een diagnose ADHD rolde. Vervolgens is mij lange tijd medicatie opgedrongen vanuit de school. Kort hierop volgend werd ik geschorst omdat ik geen medicatie wou slikken. Vanuit de school werd gemeld dat dit in het groter belang van de klas was. De diagnose stelling waarmee ik nooit akkoord ben gegaan destijds werd dus voornamelijk gebruikt om mij tegen mijn wil medicatie op te dringen en toen ik dat niet wou vervolgens over te gaan op schorsing.

Na de schorsing kwam ik terecht op een andere onderwijsinstelling die volwasseneonderwijs aanbood. Op deze school ging het wel allemaal goed en behaalde ik uiteindelijk een havo diploma. Het was een school zoals een school hoorde te wezen, leerkrachten die wel gemotiveerd voor de klas stonden en op een respectvolle wijze met leerlingen om gingen. Een dag en nacht verandering waarvan ik nog steeds niet begrijp waarom dit op andere onderwijsinstellingen niet mogelijk is.

De gemiddelde huismoeder kan mij waarschijnlijk wel aan de vlaggenmast knopen. Maar ik heb geen spijt gehad van de keuzes die ik destijds heb gemaakt. In de uren dat ik spijbelde, meestal met schoolgenoten, heb ik heel veel plezier beleefd. Dat ik uiteindelijk op de sprinthavo volwasseneonderwijs uit kwam voelde voor mij als een beloning en op school zijn voelde voor mij sindsdien weer als plezierig aan.

Voor mij voelt wat je beschrijft vooral als andermans probleem aan dat wordt afgeschoven op leerlingen. Jij hoeft je niet slecht te voelen omdat hun geen tijd en energie hebben om onderwijs te voorzien. Je hoeft niet akkoord te gaan met waar hun jou mee opzadelen en als er niet geluisterd wordt naar wat je tegen ze zegt kan het soms best lonen om lekker dwars te wezen.

Ik ben nog steeds een onuitstaanbaar dwars persoon en als ik terug kijk naar mijn middelbare school periode voel ik nog steeds wel wrok. Ik kan best begrijpen dat niet iedereen zoals mij wilt worden. Ik maak het hiermee soms ook best lastig voor mijzelf maar dat is het waard voor mij.

Ik heb tijdens mij middelbare schoolperiode veel getwijfeld over mijzelf en of ik ooit een diploma zou halen. Heel veel getwijfeld over mijn toekomst, of ik ooit iets zou bereiken in mijn leven. En wanneer ik dan mijn diploma haalde was het vooral een gevoel van wrok dat overheerste, ik kon er eigenlijk niet van genieten, het had voor mijn gevoel teveel negatieve energie gekost. Ik vind het oprecht jammer dat ik het zo beladen zag.

Ik zou dat vooral niet doen indien mogelijk voor je. Uiteindelijk stelt zo'n flutdiploma op zichzelf weinig voor, het is grotendeels bepaald door de gunfactor, het is nauwelijks een indicatie van kennis of potentieel en het is voornamelijk zodat je met een vervolg opleiding kunt beginnen. Zoals mijn leerkracht biologie zei, je kunt net zo slim worden als dat je zelf wilt. Je bent niet afhankelijk van je school om iets zinnigs te leren. Een website leren bouwen, een laboratorium opzetten, houtbewerking, wat dan ook, ik noem maar iets, dat kun je allemaal zelf.

Op jou leeftijd zou ik mij er vooral niet al teveel druk om maken ook en vooral genieten van een zorgeloos leventje. Uiteindelijk valt het allemaal reuze mee en is de catastrofe nog mijlen ver weg, uiteindelijk is het zelfs met mij goed gekomen ondanks dat mij meermaals is verteld dat dit nooit het geval zou wezen. Laat je vooral niets wijs maken door anderen. Beetje meisjes zoenen en feestjes bouwen is wat je op de middelbare school hoort te doen.

Volgende keer dat je huisarts, school of ouders beginnen over pillen slikken moet je ze vertellen dat methylfenidaat een amfetamine basisskelet heeft en dus een amfetamine analoog is en dat je de pillen kunt fijn stampen en snuiven voor recreationeel effect. Dat zou genoeg moeten wezen om ze te motiveren die pillen weg te gooien.

Maar even zonder gekkigheid, enkele jaren na mijn middelbare school was ik met een HBO opleiding begonnen en had ik op eigen initiatief Methylfenidaat (/Ritalin) opgepikt en deze een poging gegeven omdat ik gewoon alle opties overwogen wou hebben en ik simpelweg heel graag een opleiding wou afronden. Dit heeft mij geholpen met schoolresultaten in mijn eerste HBO jaar en heeft mij ook wel zelfvertrouwen gegeven. Maar dat is andere context, dat is heel anders dan dat andere mensen je pillen door de strot proberen te dauwen omdat dit makkelijk voor hun is.
Klik om te vergroten...

Wow, wat een verhaal.
Echt super dat mensen hun verhalen delen, want dit helpt mij echt.
Ook over blijven zitten, ik ken bijna niemand uit de onderbouw en die komen nu allemaal bij me in de klas te zitten. Ik ben ook heel bang dat ik al mijn vrienden ga kwijt raken.
En al helemaal met deze pillen ben ik veel minder sociaal en angstig. Als ik niet in een vertrouwde omgeving zit ben ik angstig. Maar dan ook écht angstig. Het lijkt wel alsof mijn instinct de controle overneemt over wat ik wel en niet moet doen. Dit maakt me dus echt zo onzeker voor volgend jaar. Nu in de zomervakantie probeer ik er zo min mogelijk aan te denken, maar als ik er aan denk word ik al helemaal zenuwachtig.

Wat je verteld over dat het een amfetamine basisskelet heeft heb ik al zovaak tegen mijn ouders verteld. Dat het gewoon drugs is. Maarja omdat de dokter het voorschrijft zal het wel meevallen. Ik liet een keer mijn verhoogde hartslag voelen aan mijn moeder.
“Oh, dat komt zeker omdat je net van de trap afrende”

Het lijkt wel alsof ze het gewoon niet willen geloven dat het rotzooi is.

Maar als het recreatief te gebruiken is zou ik dat weleens willen doen. Kan ik ze even laten schrikken met m’n hartslag. Ik ben eigenlijk bijna alles bereid te doen om mijn ouders te laten zien dat deze medicatie niet deugd.

Ik spijbel ook vaak en ga dan thuis in m’n eentje zitten. Ik wil dan niets liever.

En in de avond ga ik inderdaad feesten met vrienden en ga ik dingen doen met meiden :wink:
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#4
Woezoe zei:
Dat het gewoon drugs is.
Klik om te vergroten...
Het is ook gewoon drugs natuurlijk. Het lijkt veel op amfetamine, het werkt via hetzelfde werkingsmechanisme in ieder geval maar de vergelijking is niet helemaal eerlijk hoor. Het komt er voornamelijk op neer dat methylfenidaat meer bijwerkingen geeft wat misbruik tegen gaat, vooral op hogere doseringen kan methylfenidaat hartkloppingen veroorzaken. Mensen met een hoge bloeddruk, hartfalen in de familie of met overgewicht wordt het gebruik van methylfenidaat ook ontraden in verband met de cardiovasculaire bijwerkingen (bloeddruk, hartslag, etc).

Dexamfetamine wordt vaak als tweede optie voorgeschreven wanneer mensen teveel bijwerkingen ervaren, deze voelt natuurlijker aan en geeft minder sterke bijwerkingen zoals hartkloppingen en bloeddruk. Alleen deze wordt aanzienlijk minder voorgeschreven omdat deze net als amfetamine een stuk verslavender is, voornamelijk dus omdat deze minder bijwerkingen heeft.
Woezoe zei:
Ook over blijven zitten, ik ken bijna niemand uit de onderbouw en die komen nu allemaal bij me in de klas te zitten. Ik ben ook heel bang dat ik al mijn vrienden ga kwijt raken.
Klik om te vergroten...
Op de middelbare school heb ik slechts 2 van de 6 jaren totaal in een klas gezeten met dezelfde mensen. Ik woonde eveneens erg ver van school (ik moest dagelijks 40 kilometer fietsen) en ik kan niet ontkennen dat ik mij op momenten erg eenzaam voelde.

Maar je geeft aan dat het afgelopen jaar niet bar gezellig was qua vrienden. Een nieuwe klas betekend ook nieuwe mensen wat ook interessant kan wezen. Waar ik vaak niet bij stil stond was dat andere leerlingen er met eenzelfde gevoel in stonden als ik. Wanneer ik iemand spontaan gedag zei en vroeg hoe het met ze ging werd dit vaak al snel positief ontvangen.
Woezoe zei:
Het lijkt wel alsof ze het gewoon niet willen geloven dat het rotzooi is.
Klik om te vergroten...
Je ouders denken dat het je schoolprestaties ten goede zal komen of goede wil kweekt bij de schoolinstantie, dat het je kansen vergroot in ieder geval. Je ouders weten waarschijnlijk gewoon niet goed wat ze anders moeten doen. Ik geloof zelf niet dat het erg constructief is om zulk soort druk uit te oefenen op een jong persoon maar de realiteit is denk ik dat mensen vaak gewoon niet zo handig zijn.
Woezoe zei:
Maar als het recreatief te gebruiken is zou ik dat weleens willen doen. Kan ik ze even laten schrikken met m’n hartslag.
Klik om te vergroten...
Negeren en/of teleurstelling tonen werkt beter, ik wil geen tienerdrama op mijn geweten hebben. :tongueout:

Het is misschien makkelijker om te vertellen dat je je medicatie voor veel geld kunt verkopen, om het een beetje geloofwaardig te maken voeg je daar dan aan toe dat gekke Henkie uit je klas een euro per pil betaald, of dat je pilletjes voor biertjes ruilt op feestjes.
Woezoe zei:
Ik spijbel ook vaak en ga dan thuis in m’n eentje zitten. Ik wil dan niets liever.
Klik om te vergroten...
Jammer, maar ik zal je niet vertellen dat je hoe dan ook naar school moet.
Woezoe zei:
En in de avond ga ik inderdaad feesten met vrienden en ga ik dingen doen met meiden :wink:
Klik om te vergroten...
Goedzo, je kunt van een willekeurig persoon op het drugsforum aannemen dat dat toch echt het belangrijkste is. :handok2:
A
Alleenstaande.moederLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik begrijp dat het moeilijk is om met je ouders over je gevoelens te spreken. Vooral omdat ze jouw mening niet accepteren.
Je ouders zijn overtuigd dat de medicijnen goed zijn. Hebben ze wel de bijsluiter gelezen? Of eens op Google naar ervaringen van anderen gekeken?
Ik zelf heb mijn ouders mijn hele verhaal ook niet verteld. Ook niets over mijn depressie, zelf op mijn leeftijd durf ik het niet, en ik ben 31.
Misschien probeer je toch nog eens met je ouders te spreken? Maar niet zo even tussendoor. Vraag hun, of ze bijvoorbeeld 's avonds of aan het weekend tijd hebben om een uur bij elkaar te zitten.
Vooraf kijk je op internet naar verdere informatie die tegen medicijn spreekt. Maar dan niet hier, wel op officiële sites van artsen, onderzoeken, krant, en zo. Daar staat ook dat methylfenidaat als drugs gebruikt wordt.
Dan kan je dat aan je ouders laten zien en hun vertellen dat je voelt dat je helemaal verandert bent, op een negatieve manier.
Ik zou hun vragen of ze het ipv de medicijnen toch eens met psychotherapie willen proberen. Als je alleen zegt, dat je de medicijnen niet wilt, dan denken hun dat je de ADHD niet accepteert of niet ernstig neemt of dat je gewoon alles stom vindt wat hun willen. Met een andere oplossing aanbieden, zien ze wel dat je ermee bezig bent en dat je ook hulp wilt aannemen. En als je hun laat zien welke meningen en ervaringen op internet staan, dan zien ze misschien wel in, dat je gelijk hebt.

En nog een vraag, je moet dit jaar herhalen, maar je hebt het hele jaar medicijnen genomen? Is dat het eerste keer dat je een jaar moet herhalen? En eerder had je nog geen medicijnen?
Kan het zijn dat de medicijnen jouw presentatie eerder verslechteren?
W
WoezoeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Alleenstaande.moeder zei:
Ik begrijp dat het moeilijk is om met je ouders over je gevoelens te spreken. Vooral omdat ze jouw mening niet accepteren.
Je ouders zijn overtuigd dat de medicijnen goed zijn. Hebben ze wel de bijsluiter gelezen? Of eens op Google naar ervaringen van anderen gekeken?
Ik zelf heb mijn ouders mijn hele verhaal ook niet verteld. Ook niets over mijn depressie, zelf op mijn leeftijd durf ik het niet, en ik ben 31.
Misschien probeer je toch nog eens met je ouders te spreken? Maar niet zo even tussendoor. Vraag hun, of ze bijvoorbeeld 's avonds of aan het weekend tijd hebben om een uur bij elkaar te zitten.
Vooraf kijk je op internet naar verdere informatie die tegen medicijn spreekt. Maar dan niet hier, wel op officiële sites van artsen, onderzoeken, krant, en zo. Daar staat ook dat methylfenidaat als drugs gebruikt wordt.
Dan kan je dat aan je ouders laten zien en hun vertellen dat je voelt dat je helemaal verandert bent, op een negatieve manier.
Ik zou hun vragen of ze het ipv de medicijnen toch eens met psychotherapie willen proberen. Als je alleen zegt, dat je de medicijnen niet wilt, dan denken hun dat je de ADHD niet accepteert of niet ernstig neemt of dat je gewoon alles stom vindt wat hun willen. Met een andere oplossing aanbieden, zien ze wel dat je ermee bezig bent en dat je ook hulp wilt aannemen. En als je hun laat zien welke meningen en ervaringen op internet staan, dan zien ze misschien wel in, dat je gelijk hebt.

En nog een vraag, je moet dit jaar herhalen, maar je hebt het hele jaar medicijnen genomen? Is dat het eerste keer dat je een jaar moet herhalen? En eerder had je nog geen medicijnen?
Kan het zijn dat de medicijnen jouw presentatie eerder verslechteren?
Klik om te vergroten...

Jawel, al 3,5 jaar ongeveer. Alleen omdat ik blijf zitten moet ik dus nog 1,5 jaar naar school want ik hoor dus volgend jaar in m’n examenjaar te zitten maar nu moet ik dus weer zo’n kutjaar doen
S
Suicide PreventieLid
01-01-2024, 00:00
#7
Hallo Woezoe en anderen, ik observeer jullie al 10 jaar sinds Juni 2008, denk bijvoorbeeld aan Pammetje82.

Dit is de eerste keer dat ik niet langer observeer, maar in deze situatie vind ik het noodzakelijk dat Woezoe in contact komt met preventie van suicide.

Ik verzoek dit topic open te laten staan. Na contact met www(punt)113(punt)nl heb ik overleg gehad, en het volgende besproken.

De reden dat de leraar en ouders aanblijven dringen heb ik gemarkeerd, als: Initieel spectaculaire resultaten waarvan ouders en leraar geloven dat dit altijd zo zal blijven. Verder preventie attentie dat richten op ouders en leraar een lage prioriteit heeft en dat de arts en Woezoe zelf in contact zouden moeten komen in deze situatie.

Sommige reacties zijn weggehaald, en ik hoop dat de forum moderator begrijpt dat in dit geval het beter is dat iemand die jullie al 10 jaar observeert, niet langer 'niets doet'.

Woezoe, je Avatar wijst erop dat je het heel moeilijk hebt, iemand kiest niet zomaar een Avatar. Bel alsjeblieft met het telefoonnummer van de suicide preventie.

0900 - 0113

Woezoe, alleen je arts en jijzelf met hulp van anderen kan deze situatie veranderen. Je ouders zullen altijd vasthouden aan 'die schitterende illusie' die de medicatie je ouders en leraar heeft gegeven.

Er is echt veel zorgen over jeugd, vertrouw en bel de suicide preventie lijn, het zou verdrietig zijn als ik observeer dat je in deze situatie onder spanning een verkeerde beslissing maakt.

Sterkte, meer kan ik niet doen.

(spelfouten correctie)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."