#1
wat zeg jij nouRitalin is bunk. Beter regel je dexamfetamine.. zodra je 18 jaar bent!
wat zeg jij nouRitalin is bunk. Beter regel je dexamfetamine.. zodra je 18 jaar bent!
Wat ADHD medicatie ga je niet ineens beter leren. Je kan beter op zoek gaan naar een manier van leren dat voor jou werkt. Dat je nu nog niet leert, komt omdat je nog geen druk voelt en je er geen zin in hebt. AD(H)D'ers presteren vaak het beste onder druk (uitstel gedrag).Hoihoi,
Ik ben een 15 jarige scholier, en ik heb hulp nodig.
Ik heb ADD, en neem daarvoor concerta 36mg in de ochtend en ritalin van 5/10mg in de avond.
Ik merk dat als ik het inneem me wel beter kan concentreren en kan opletten in de les, maar niet genoeg om goede cijfers te halen.
Nu heb ik over een week proefwerk week, en heb nog niet geleerd omdat het me niet lukt om mijn hoofd erbij te houden.
Ik heb een aantal vragen;
-Heeft het uberhaupt wel werking aangezien ik ADD heb?
-Is het beter om ritalin of concerta te nemen voor leren?
-Hoeveel mg ritalin/concerta is genoeg om in korte tijd goed te kunnen leren?
-Is het ook handig om tijdens de proefwerken ook te gebruiken?
Met veel groet,
nniviro
Ik kan me wel beter concentreren en ben rustiger qua gedachtes, maar het lukt me nogsteeds niet om aan het leren/huiswerk te beginnen.ik heb mijn examens gehaald op ongeveer 20 mg ritalin, zonder (bevestigde) ADD maar wel altijd zware concentratie problemen gehad op school.
als je op je huidige dosis wel beter kan concentreren maar nog geen goede cijfers haalt dan lijkt het me dat je ofwel beter moet leren ofwel je dosering nog wat moet verhogen. eventueel hier met een huisarts of dergelijke over hebben?
het is altijd te proberen maar behalve dat moet je jezelf nagaan of er misschien nog andere dingen zijn die je tegenhouden om aan het leren te gaan zodat je die ook kunt elimineren, denk bijvoorbeeld aan afleiding door je omgeving, mobiel, playstation etcetera.Ik kan me wel beter concentreren en ben rustiger qua gedachtes, maar het lukt me nogsteeds niet om aan het leren/huiswerk te beginnen.
Zou het beter gaan als ik 2x mijn dosis neem?
Ik heb ADHD en gewoon zonder medicatie mavo, mbo, HBO, universiteit gedaan. Laatste alleen niet afgemaakt. Vond het niet leukik heb mijn examens gehaald op ongeveer 20 mg ritalin, zonder (bevestigde) ADD maar wel altijd zware concentratie problemen gehad op school.
als je op je huidige dosis wel beter kan concentreren maar nog geen goede cijfers haalt dan lijkt het me dat je ofwel beter moet leren ofwel je dosering nog wat moet verhogen. eventueel hier met een huisarts of dergelijke over hebben?
knap hoor. zonder medicatie is natuurlijk altijd het best!Ik heb ADHD en gewoon zonder medicatie mavo, mbo, HBO, universiteit gedaan. Laatste alleen niet afgemaakt. Vond het niet leuk![]()
Je kunt toch lezen?..wat zeg jij nou
Hoe makkelijk het ook klinkt, ik weer dat het lastig is. Je zou een planning kunnen maken dat je gewoon op een vast tijdstip een paar bladzijden gaat lezen. Spreek ook met jezelf een beloning af als het lukt.maar het lukt me nogsteeds niet om aan het leren/huiswerk te beginnen.
dat het voor jou niet werkt betekend niet dat het bunk is hahaha het is niet voor niks zo populair en veel voorgeschrevenJe kunt toch lezen?..
Ah zo, helder!dat het voor jou niet werkt betekend niet dat het bunk is hahaha het is niet voor niks zo populair en veel voorgeschreven
Stapelen.
Het is allebei methylfenidaat. Concerta is een retard/langwerkende variant, methylfenidaat wordt in deze pillen namelijk langzamer afgegeven en opgenomen door je lichaam. Ritalin is dezelfde methylfenidaat, maar in een ‘gewone’ pil gedrukt en wordt sneller opgenomen, maar het effect is hierdoor natuurlijk ook korter. Jij krijgt waarschijnlijk allebei omdat de concerta alleen net te kort duurt om je de hele dag te voorzien van het medicijn, waardoor je ‘s avonds een vervelende rebound hebt. Een klein beetje ritalin (relatief kortwerkend) helpt je tijdens de avonduren, zonder je te veel en te lang te stimuleren zodat je (waarschijnlijk) geen last krijgt van slapeloosheid.-Is het beter om ritalin of concerta te nemen voor leren?
Dit verschilt enorm per persoon kan ik me alleen voorstellen! Ritalin/Concerta helpen je niet direct met beter informatie opslaan. Ze zorgen ervoor dat je beter kunt focussen en langer concentreren (vooral als je ADHD hebt). Welke dosering het best is om zo effectief mogelijk te kunnen leren? Dat is de dosis waarop jij de meeste focus ervaart, en dat is onderhevig aan een hoop persoonlijke factoren.Hoeveel mg ritalin/concerta is genoeg om in korte tijd goed te kunnen leren?
Ik heb een onderzoek gelezen over hoe stimuli (zoals amfetamine, caffeïne of stoffen afgeleid uit amfetamine zoals methylfenidaat) studieresultaten kunnen bevorderen, à ls ze dit al doen. Heel veel mensen (ook niet-ADHD’ers) geloven namelijk dat het een wondermiddel is waardoor je binnen recordtijd bergen leerstof opneemt. Je kan door de verbeterde focus vast sneller door de stof heen, maar (in ieder geval van mensen zonder diagnose ADHD) daarnaast wordt door sommige wetenschappers gespeculeerd dat je de leerstof minder goed opslaat en de effecten elkaar zo opheffen dat je er niet per se beter of slechter van gaat leren. Maar goed in jouw (en veel ADHD’ers) geval is makkelijk te zeggen: beter iéts leren, dan door een gebrek aan concentratie niet eens toekomen aan leren.-Is het ook handig om tijdens de proefwerken ook te gebruiken?
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."