Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoeveel mg ritalin proefwerk?

Hoeveel mg ritalin proefwerk?

15 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
j
johndeertrekkerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hardcore_frk zei:
Ritalin is bunk. Beter regel je dexamfetamine.. zodra je 18 jaar bent!
Klik om te vergroten...
wat zeg jij nou
n
nniviroLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hoihoi,
Ik ben een 15 jarige scholier, en ik heb hulp nodig.

Ik heb ADD, en neem daarvoor concerta 36mg in de ochtend en ritalin van 5/10mg in de avond.

Ik merk dat als ik het inneem me wel beter kan concentreren en kan opletten in de les, maar niet genoeg om goede cijfers te halen.
Nu heb ik over een week proefwerk week, en heb nog niet geleerd omdat het me niet lukt om mijn hoofd erbij te houden.

Ik heb een aantal vragen;
-Heeft het uberhaupt wel werking aangezien ik ADD heb?
-Is het beter om ritalin of concerta te nemen voor leren?
-Hoeveel mg ritalin/concerta is genoeg om in korte tijd goed te kunnen leren?
-Is het ook handig om tijdens de proefwerken ook te gebruiken?

Met veel groet,
nniviro
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#3
nniviro zei:
Hoihoi,
Ik ben een 15 jarige scholier, en ik heb hulp nodig.

Ik heb ADD, en neem daarvoor concerta 36mg in de ochtend en ritalin van 5/10mg in de avond.

Ik merk dat als ik het inneem me wel beter kan concentreren en kan opletten in de les, maar niet genoeg om goede cijfers te halen.
Nu heb ik over een week proefwerk week, en heb nog niet geleerd omdat het me niet lukt om mijn hoofd erbij te houden.

Ik heb een aantal vragen;
-Heeft het uberhaupt wel werking aangezien ik ADD heb?
-Is het beter om ritalin of concerta te nemen voor leren?
-Hoeveel mg ritalin/concerta is genoeg om in korte tijd goed te kunnen leren?
-Is het ook handig om tijdens de proefwerken ook te gebruiken?

Met veel groet,
nniviro
Klik om te vergroten...
Wat ADHD medicatie ga je niet ineens beter leren. Je kan beter op zoek gaan naar een manier van leren dat voor jou werkt. Dat je nu nog niet leert, komt omdat je nog geen druk voelt en je er geen zin in hebt. AD(H)D'ers presteren vaak het beste onder druk (uitstel gedrag).

Mijn tip. Ga ergens anders leren dan thuis. Neem je telefoon niet mee. Beperk de afleiding.

Je standaard dosis methylfenidaat zou genoeg moeten zijn om te kunnen leren.
j
johndeertrekkerLid
01-01-2024, 00:00
#4
ik heb mijn examens gehaald op ongeveer 20 mg ritalin, zonder (bevestigde) ADD maar wel altijd zware concentratie problemen gehad op school.
als je op je huidige dosis wel beter kan concentreren maar nog geen goede cijfers haalt dan lijkt het me dat je ofwel beter moet leren ofwel je dosering nog wat moet verhogen. eventueel hier met een huisarts of dergelijke over hebben?
n
nniviroLid
01-01-2024, 00:00
#5
johndeertrekker zei:
ik heb mijn examens gehaald op ongeveer 20 mg ritalin, zonder (bevestigde) ADD maar wel altijd zware concentratie problemen gehad op school.
als je op je huidige dosis wel beter kan concentreren maar nog geen goede cijfers haalt dan lijkt het me dat je ofwel beter moet leren ofwel je dosering nog wat moet verhogen. eventueel hier met een huisarts of dergelijke over hebben?
Klik om te vergroten...
Ik kan me wel beter concentreren en ben rustiger qua gedachtes, maar het lukt me nogsteeds niet om aan het leren/huiswerk te beginnen.
Zou het beter gaan als ik 2x mijn dosis neem?
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ritalin is bunk. Beter regel je dexamfetamine.. zodra je 18 jaar bent!
j
johndeertrekkerLid
01-01-2024, 00:00
#7
nniviro zei:
Ik kan me wel beter concentreren en ben rustiger qua gedachtes, maar het lukt me nogsteeds niet om aan het leren/huiswerk te beginnen.
Zou het beter gaan als ik 2x mijn dosis neem?
Klik om te vergroten...
het is altijd te proberen maar behalve dat moet je jezelf nagaan of er misschien nog andere dingen zijn die je tegenhouden om aan het leren te gaan zodat je die ook kunt elimineren, denk bijvoorbeeld aan afleiding door je omgeving, mobiel, playstation etcetera.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#8
johndeertrekker zei:
ik heb mijn examens gehaald op ongeveer 20 mg ritalin, zonder (bevestigde) ADD maar wel altijd zware concentratie problemen gehad op school.
als je op je huidige dosis wel beter kan concentreren maar nog geen goede cijfers haalt dan lijkt het me dat je ofwel beter moet leren ofwel je dosering nog wat moet verhogen. eventueel hier met een huisarts of dergelijke over hebben?
Klik om te vergroten...
Ik heb ADHD en gewoon zonder medicatie mavo, mbo, HBO, universiteit gedaan. Laatste alleen niet afgemaakt. Vond het niet leuk :)
j
johndeertrekkerLid
01-01-2024, 00:00
#9
Rivalrie zei:
Ik heb ADHD en gewoon zonder medicatie mavo, mbo, HBO, universiteit gedaan. Laatste alleen niet afgemaakt. Vond het niet leuk :)
Klik om te vergroten...
knap hoor. zonder medicatie is natuurlijk altijd het best!
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#10
johndeertrekker zei:
wat zeg jij nou
Klik om te vergroten...
Je kunt toch lezen?..
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#11
nniviro zei:
maar het lukt me nogsteeds niet om aan het leren/huiswerk te beginnen.
Klik om te vergroten...
Hoe makkelijk het ook klinkt, ik weer dat het lastig is. Je zou een planning kunnen maken dat je gewoon op een vast tijdstip een paar bladzijden gaat lezen. Spreek ook met jezelf een beloning af als het lukt.
j
johndeertrekkerLid
01-01-2024, 00:00
#12
Hardcore_frk zei:
Je kunt toch lezen?..
Klik om te vergroten...
dat het voor jou niet werkt betekend niet dat het bunk is hahaha het is niet voor niks zo populair en veel voorgeschreven
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#13
johndeertrekker zei:
dat het voor jou niet werkt betekend niet dat het bunk is hahaha het is niet voor niks zo populair en veel voorgeschreven
Klik om te vergroten...
Ah zo, helder!

Dan zeg ik het zo: ik vind Ritalin bunk..
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Hardcore_frk zei:
Ah zo, helder!

Dan zeg ik het zo: ik vind Ritalin bunk..
Klik om te vergroten...

Als ik bunk google krijg ik dit:

river-metal-bunk-bed.jpg

Wat doe jij met je ritalin? :grin:
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#15
HierEnDaarEenFuifje zei:
Als ik bunk google krijg ik dit:

Bekijk bijlage 25082

Wat doe jij met je ritalin? :grin:
Klik om te vergroten...
Stapelen.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#16
nniviro zei:
-Is het beter om ritalin of concerta te nemen voor leren?
Klik om te vergroten...
Het is allebei methylfenidaat. Concerta is een retard/langwerkende variant, methylfenidaat wordt in deze pillen namelijk langzamer afgegeven en opgenomen door je lichaam. Ritalin is dezelfde methylfenidaat, maar in een ‘gewone’ pil gedrukt en wordt sneller opgenomen, maar het effect is hierdoor natuurlijk ook korter. Jij krijgt waarschijnlijk allebei omdat de concerta alleen net te kort duurt om je de hele dag te voorzien van het medicijn, waardoor je ‘s avonds een vervelende rebound hebt. Een klein beetje ritalin (relatief kortwerkend) helpt je tijdens de avonduren, zonder je te veel en te lang te stimuleren zodat je (waarschijnlijk) geen last krijgt van slapeloosheid.
Welke is dan beter om te leren? Ze hebben naast effectduur allebei hetzelfde effect, al zou Concerta heel misschien wat minder intens zijn (of wordt de trage afgifte gecompenseerd door een hogere dosering misschien?) maar dat weet ik echt niet zeker. Voor je functionaliteit lijkt het me weinig uitmaken. Als je merkt dat je in de avonduren je minder kan concentreren en leren, heb je er misschien baat bij om de dosering ritalin iets te verhogen! Houd er rekening mee dat je met een hogere dosering misschien wel meer moeite kan hebben met slapen, maar dat probleem is volgens mij veel minder groot onder mensen met ADHD (en ADD?) dan onder de mensen zonder.


nniviro zei:
Hoeveel mg ritalin/concerta is genoeg om in korte tijd goed te kunnen leren?
Klik om te vergroten...
Dit verschilt enorm per persoon kan ik me alleen voorstellen! Ritalin/Concerta helpen je niet direct met beter informatie opslaan. Ze zorgen ervoor dat je beter kunt focussen en langer concentreren (vooral als je ADHD hebt). Welke dosering het best is om zo effectief mogelijk te kunnen leren? Dat is de dosis waarop jij de meeste focus ervaart, en dat is onderhevig aan een hoop persoonlijke factoren.


nniviro zei:
-Is het ook handig om tijdens de proefwerken ook te gebruiken?
Klik om te vergroten...
Ik heb een onderzoek gelezen over hoe stimuli (zoals amfetamine, caffeïne of stoffen afgeleid uit amfetamine zoals methylfenidaat) studieresultaten kunnen bevorderen, àls ze dit al doen. Heel veel mensen (ook niet-ADHD’ers) geloven namelijk dat het een wondermiddel is waardoor je binnen recordtijd bergen leerstof opneemt. Je kan door de verbeterde focus vast sneller door de stof heen, maar (in ieder geval van mensen zonder diagnose ADHD) daarnaast wordt door sommige wetenschappers gespeculeerd dat je de leerstof minder goed opslaat en de effecten elkaar zo opheffen dat je er niet per se beter of slechter van gaat leren. Maar goed in jouw (en veel ADHD’ers) geval is makkelijk te zeggen: beter iéts leren, dan door een gebrek aan concentratie niet eens toekomen aan leren.

Waar veel studenten dus fan zijn van de mogelijke prestatiebevorderende effecten van Ritalin, is gebleken dat het middel bijna altijd verkeerd gebruikt wordt om te studeren. Het is voor prestatie essentieel dat je zorgvuldig (niet te hoog) doseert en misschien nog wel het belangrijkste (en antwoord op je vraag): niet 1 avondje doorknokken op een stimulant en dan de toets zonder maken!

Zoals ik het had begrepen (maar voor iemand van 15 is dit misschien wat te veel informatie hahaha) komt dit doordat wanneer je hersenen onder invloed zijn van een stimulerende drug of medicijn, je informatie ‘anders’ opslaat dan zònder de drug. De met (bijv.) Ritalin opgeslagen informatie is het effectiefst terug te halen tijdens een toets als hierbij je hersenen ook zo ‘bedraad’ zijn zoals wanneer je de info leerde.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."