Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBeschikbaarheid dexamfetamine sulfaat België?

Beschikbaarheid dexamfetamine sulfaat België?

21 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
E
ExtraminimalLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo!
Is hier iemand van België die op de hoogte is over de status van dexamfetamine voor apothekers?

Ik zit in een heel rare situatie waarbij 1van de 3 medewerkers van de apotheek zegt dat het niet beschikbaar is. Vorige week de bazin aangesproken en die zei dat het wel kan en geen probleem is. Vandaag ga ik en weer die ene medewerkster: gaat niet?!

De apotheek buiten het dorp kan het wel en zei tegen me: “ik ben nog nooit zonder voorraad gevallen.” “Ik ben niet op de hoogte, in 2020 waren er enkele weken problemen, maar sinds de jaar wisseling niet meer.” En “dan ga ik toch kijken of er nog voldoende beschikbaar is.”

dit indiceert dus dat de apotheek altijd kan aankopen. Niet op de hoogte is gesteld van een onbeschikbaarheid. Het FAGG vermeld nergens een stop van de stof enkel een verstrenging op de registratie voor betere traceerbaarheid.

daarbovenop heeft Fagron (Belgische, groot leverancier) wel gewoon Dex beschikbaar op hun site. Nu heb ik heel erg veel argwaan tegenover die ene persoon gekregen en ik denk dus dat ze liegt?

mals iemand iets weet, laat het me horen en vooral: als het aantoonbaar (bewijsbaar) is dat de stof gewoon te krijgen is voor apothekers, gelieve mij dan van desbetreffende bewijzen te voorzien zodat ik de kwestie kan afhandelen.

alvast bedankt!
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#2
Extraminimal zei:
mals iemand iets weet, laat het me horen en vooral: als het aantoonbaar (bewijsbaar) is dat de stof gewoon te krijgen is voor apothekers, gelieve mij dan van desbetreffende bewijzen te voorzien zodat ik de kwestie kan afhandelen.
Klik om te vergroten...
Wat wil je dan gaan doen mocht je “bewijzen” krijgen?
Ik snap je insteek niet denk ik. Apotheek aanklagen? Boos dat je geen pillen krijgt?
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#3
Vreemd. Wat voor reden zou de apotheker hebben om daarover te liegen? Voor zover ik weet is dex nog gewoon verkrijgbaar.

Ik zou naar een andere apotheek gaan.
E
ExtraminimalLid
01-01-2024, 00:00
#4
De Dunne zei:
Wat wil je dan gaan doen mocht je “bewijzen” krijgen?
Ik snap je insteek niet denk ik. Apotheek aanklagen? Boos dat je geen pillen krijgt?
Klik om te vergroten...
Nee tuurlijk niet aanklagen. Ik denk dat je het idd niet snapt ander zou je niet zo confrontatie uitlokkend reageren dus dat ga ik ook niet doen.
E
ExtraminimalLid
01-01-2024, 00:00
#5
Roze Olifant zei:
Vreemd. Wat voor reden zou de apotheker hebben om daarover te liegen? Voor zover ik weet is dex nog gewoon verkrijgbaar.

Ik zou naar een andere apotheek gaan.
Klik om te vergroten...
Bij andere apotheek krijg ik het ook gewoon dat is het vreemde. En het is niet de apotheek die liegt. Er werken 4 personen. De bazin, 2 vaste en 1 stage.
De bazin en 1 van die vaste heb ik vorige week nog eens gepolst voor de situatie rond de Dex omdat ik het jammer vind dat ik niet bij mijn vertrouwde apotheek terecht kan. Ze zeiden me dat het geen probleem was en ik met mijn recept mocht gaan.

dus vandaag ga ik met mijn recept, maar nu was de andere vaste daar en die weigert. Ze zei: “ge weet toch dat dat niet gaat.” Ik heb gezegd: “uw bazin en andere medewerker hebben gezegd van wel vorige week nog, zou terug gaan.” Ipv de bazin te bellen beslist ze zelf.

Ik vind het gewoon heel erg raar allemaal, waarom weigeren... dat weet ik ook niet. Ik vind het gewoon bizar dat in de lotgenoten groep niemand problemen heeft en gewoon bij hun apotheek terecht kunnen. Dat het FAGG ook geen melding geeft van onbeschikbaarheid en dat de groot leveranciers van apothekers hier de stof wel als beschikbaar hebben staan.

Nu moet ik dus een eindje verder rijden, want daar doet de apotheek het wel, maar goed dan is het niet anders. Ik vind het gewoon geen prettige situatie en had liever loyaal een mijn huisapotheek er gebleven waar ik al vanaf 7 jaar kom. Mag ik je vragen hoe jij weet dat het gewoon beschikbaar is?

groetjes!
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#6
Extraminimal zei:
Bij andere apotheek krijg ik het ook gewoon dat is het vreemde. En het is niet de apotheek die liegt. Er werken 4 personen. De bazin, 2 vaste en 1 stage.
De bazin en 1 van die vaste heb ik vorige week nog eens gepolst voor de situatie rond de Dex omdat ik het jammer vind dat ik niet bij mijn vertrouwde apotheek terecht kan. Ze zeiden me dat het geen probleem was en ik met mijn recept mocht gaan.

dus vandaag ga ik met mijn recept, maar nu was de andere vaste daar en die weigert. Ze zei: “ge weet toch dat dat niet gaat.” Ik heb gezegd: “uw bazin en andere medewerker hebben gezegd van wel vorige week nog, zou terug gaan.” Ipv de bazin te bellen beslist ze zelf.

Ik vind het gewoon heel erg raar allemaal, waarom weigeren... dat weet ik ook niet. Ik vind het gewoon bizar dat in de lotgenoten groep niemand problemen heeft en gewoon bij hun apotheek terecht kunnen. Dat het FAGG ook geen melding geeft van onbeschikbaarheid en dat de groot leveranciers van apothekers hier de stof wel als beschikbaar hebben staan.

Nu moet ik dus een eindje verder rijden, want daar doet de apotheek het wel, maar goed dan is het niet anders. Ik vind het gewoon geen prettige situatie en had liever loyaal een mijn huisapotheek er gebleven waar ik al vanaf 7 jaar kom. Mag ik je vragen hoe jij weet dat het gewoon beschikbaar is?

groetjes!
Klik om te vergroten...

Heel raar inderdaad! Lijkt me ook geen prettige situatie nee, snap dat je liever bij je eigen apotheek blijft.

Ik krijg zelf methylfenidaat dus het is niet uit directe ervaring dat ik weet dat het beschikbaar is, maar ik ken wel mensen met AD(H)D die dex voorgeschreven krijgen en ik heb deze mensen in ieder geval niet gehoord over problemen met de levering.

Ben benieuwd hoe het afloopt! Succes!
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#7
Extraminimal zei:
Hallo!
Is hier iemand van België die op de hoogte is over de status van dexamfetamine voor apothekers?

Ik zit in een heel rare situatie waarbij 1van de 3 medewerkers van de apotheek zegt dat het niet beschikbaar is. Vorige week de bazin aangesproken en die zei dat het wel kan en geen probleem is. Vandaag ga ik en weer die ene medewerkster: gaat niet?!

De apotheek buiten het dorp kan het wel en zei tegen me: “ik ben nog nooit zonder voorraad gevallen.” “Ik ben niet op de hoogte, in 2020 waren er enkele weken problemen, maar sinds de jaar wisseling niet meer.” En “dan ga ik toch kijken of er nog voldoende beschikbaar is.”

dit indiceert dus dat de apotheek altijd kan aankopen. Niet op de hoogte is gesteld van een onbeschikbaarheid. Het FAGG vermeld nergens een stop van de stof enkel een verstrenging op de registratie voor betere traceerbaarheid.

daarbovenop heeft Fagron (Belgische, groot leverancier) wel gewoon Dex beschikbaar op hun site. Nu heb ik heel erg veel argwaan tegenover die ene persoon gekregen en ik denk dus dat ze liegt?

mals iemand iets weet, laat het me horen en vooral: als het aantoonbaar (bewijsbaar) is dat de stof gewoon te krijgen is voor apothekers, gelieve mij dan van desbetreffende bewijzen te voorzien zodat ik de kwestie kan afhandelen.

alvast bedankt!
Klik om te vergroten...
In België wordt dexamfetamine magistraal bereid door de apotheker d.w.z. dat o.a. eerst de grondstof aangekocht moet worden.
Ik laat het al jaren prepareren bij dezelfde apotheek en dat heeft nog nooit voor problemen gezorgd, maar voor deze tijd moest ik wel op zoek naar een geschikte apotheek, omdat sommige apothekers de grondstof niet kunnen of willen inslaan.
E
ExtraminimalLid
01-01-2024, 00:00
#8
AcidWarrior zei:
In België wordt dexamfetamine magistraal bereid door de apotheker d.w.z. dat o.a. eerst de grondstof aangekocht moet worden.
Ik laat het al jaren prepareren bij dezelfde apotheek en dat heeft nog nooit voor problemen gezorgd, maar voor deze tijd moest ik wel op zoek naar een geschikte apotheek, omdat sommige apothekers de grondstof niet kunnen of willen inslaan.
Klik om te vergroten...
Hallo beste, het klopt van de grondstof. Annuwel ook niet helemaal. De grondstof voor Dex is een stofje dat onder regulatie valt. De meeste groot leveranciers kopen de Dex gewoon, waaraan tegen een groot farmaceutisch fabriek/bedrijf de omvorming van grondstof naar Dex doet. Dat gebeurd grootschalig waarna het dexamfetaminesulfaat aangekocht wordt
door apotheek-leveranciers. Dat wordt dan aangekocht door de apotheek en die vult de magistrale capsule met de juiste dosis en kiest een aantal vulstoffen.

de zin: “niet kunnen of willen.” Vind ik wat raar. Niet van jou hè, maar als dat zo zou zijn, lijkt het er bij mij en enkele andere erop dat ze het niet willen? Normaal kan iedere apotheek dexamfetaminesulfaat aankopen. Nu moet je wel weten dat dat per 5gram gekocht moet worden. De meeste magistrale bereidingen: 0,5mg -> 0,0005 ten opzichte van gram.

de apotheek moest dus wanneer ze maar 1 klant hebben inschieten op de aankoop. Het duurt even voor er dan winst is. Ik heb begrepen dat dit één van de veel voorkomende reden is dat apothekers het niet “kunnen” met andere woorden willen aankopen.

mas kan ik de bazin nog eens aanspreken hierover of te wel ga ik gewoon over van apotheek. Heb dan wel even de situatie aan de bazin te verklaren vind ik, want ze verdient dat nu ook niet. Ja lastig. De struggle van ADD en óverdenken 🤨

groetjes!
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#9
Extraminimal zei:
de apotheek moest dus wanneer ze maar 1 klant hebben inschieten op de aankoop. Het duurt even voor er dan winst is. Ik heb begrepen dat dit één van de veel voorkomende reden is dat apothekers het niet “kunnen” met andere woorden willen aankopen.
Klik om te vergroten...
Hier komen we, helaas, al dichter bij de kern vh. verhaal idd.

Succes met je situatie!
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#10
Tldr srr.

geen idee waar jij woont maar het is wel zo dat enige tijd geleden het moeilijke was aan een grondstof te komen voor de producent/leverancier aan de apotheek.

nadat gezegt hebben , is dat al lang opgelost en kan ELKE apotheek ik België aan dexamfetaminesulfaat raken.
in Antwerpen heeft 7 van de 10 apotheken het op voorraad en kan je het de zelfde dag af halen.

als je zoals mij in een klein dorp woont , moet je naar je apotheek met je voorschrift (gaat bij mij al via men pas..) voor 12u00 besteld kan ik er dezelfde dag nog om.
Na 12u00 besteld kan ik er de volgende dag om.

en ik ben op de moment de enige patiënt bij mijn huisapotheek die Dex krijgt of waar ze het voor maken.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#11
image.jpg
E
ExtraminimalLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik ben de avond terug naar die andere apotheek gereden en ik mocht het de ochtend al gaan halen.

jammer dat ik niet echt kan bewijzen dat het wel beschikbaar is anders kon ik tenminste aan de andere sympathieke collega en de baas uitleggen, waarom ik er niet meer kom.

onrechtvaardigheid en onrechtmatig handelen, ik haat hèt hè! Kan daar echt van koken. Ethische kwesties hecht ik veel belang aan!

Groetjes!
E
ExtraminimalLid
01-01-2024, 00:00
#13
inner_search zei:
nadat gezegt hebben , is dat al lang opgelost en kan ELKE apotheek ik België aan dexamfetaminesulfaat raken.
in Antwerpen heeft 7 van de 10 apotheken het op voorraad en kan je het de zelfde dag af halen.
Klik om te vergroten...
Dat is nu net het probleem. Tot die conclusie kom ik ook. Maar mijn apotheek wijst me de deur. Heb wel een andere apotheek die het voor me doet.

de eerste keer dat ik geweigerd werd dacht ik: “raar, neuropsychiater heeft me altijd geweigerd in eind 2020 wegens: “niet beschikbaar, nu schrijft hij het wel voor.”

dan maar een andere apotheek gezorgd. We hebben er een stuk of 7 gedaan (wonen in een klein dorp). 6 hebben er geweigerd, de 6de had wel een potje met een bodempje in staan, schudde er mee en zei toen: “ik heb nog wel wat, maar ik ga het niet doen, want als je dan echt geholpen bent ermee kan ik je daarna niet meer helpen.” Ze stuurde me door naar een apotheek die doorgaans meer magistrale bereidingen maakt. Die kon me meteen helpen. Die apotheek zegt dan weer: “hoe, niet te krijgen? Ik heb enkele patiënten die het gebruiken en ik heb nog nooit echt problemen ondervonden enkel voor de jaarwisseling is er een tijdelijke onbeschikbaarheid geweest. Ik ben in ieder geval niet op de hoogte gesteld van n kan je verder helpen. Wij kopen sowieso meer aan en zijn eigenlijk al jaren nooit zonder gevallen.”

2 weken terug ging ik bij mijn thuisapotheek voor mijn pijnmedicatie. Omdat ik er al van kleins af kom, wou ik mijn loyaliteit daar laten blijken. De medewerker die zei dat het niet beschikbaar was, was niet aanwezig. Dit keer de baas en andere vaste collega. Ik legde de situatie uit en de baas vond het vreemd. Die vertelde me dat die problemen van 2020 al lang opgelost waren. De andere medewerker keek in de computer en zei: “ik kan het bestellen hoor, moeten we het voor u maken, dan bestel ik het. Voor u ook fijner bij je vertrouwde apotheek” Ik had toen nog geen voorschrift dus ik zei, volgende week ergens, maar heel erg dank, fijn dat ik hier weer terecht kan! Een week later ga ik na de HA, voorschrift, apotheek, de medewerker die me daarvoor zei dat het niet ging.

ik met het voorschrift en die zegt: “Maar nu staat er weer die amfetamine op, ge weet och dat dat niet gaat.” Ik zei dat de baas en de andere medewerker voor me hadden nagetrokken en dat het wel kon. Ik heb dan ook geconfronteerd dat het FAGG dat altijd bekend maakt en de stof dus niet op onbeschikbaar staat en dat hun leverancier het gewoon in de online catalogus had staan. Er werd gesurft naar de catalogus en zei: ik zie het staan, maar er staat toch niet beschikbaar? Maar weigerde op het product te klikken. Toen heeft werd er gebeld met de openings zin: “hallo met .... van apotheek... dexamfetamine is niet te krijgen zeker? ... nee dacht ik al hè, daag.”

heeft die nu echt staan doen alsof?
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#14
Extraminimal zei:
heeft ze nu echt staan doen alsof?
Klik om te vergroten...
Ja.
2 weken geleden net nieuwe gaan halen..
Kon er direct om zelfde dag.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#15
Extraminimal zei:
Ik ben de avond terug naar die andere apotheek gereden en ik mocht het de ochtend al gaan halen.

jammer dat ik niet echt kan bewijzen dat het wel beschikbaar is anders kon ik tenminste aan de andere sympathieke collega en de baas uitleggen, waarom ik er niet meer kom.

onrechtvaardigheid en onrechtmatig handelen, ik haat hèt hè! Kan daar echt van koken. Ethische kwesties hecht ik veel belang aan!

Groetjes!
Klik om te vergroten...
Wat denk je dat haar reden is om tegen jou te zeggen dat het niet meer verkrijgbaar is? Wat wint zij er mee?

Ik vind t echt vreemd gedrag van haar!
Een fijne goed apotheek is belangrijk.
E
ExtraminimalLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik weet het ook niet. Ik ben nu al een maand aan het rond horen en de meningen zijn op groepen en forums heel verdeeld. De ene zegt dat er geen probleem is de andere zegt dat het uit stock is. @inner_search Ben je zeker dat jou apotheek nog bij de handelaar kan bestellen of kan hij het nog voor je maken? Dat is natuurlijk wel een groot verschil. Wanneer uw apotheek voldoende stock heeft kan hij namelijk een tijdje verder zonder opnieuw in te moeten kopen.

ik hoor het graag, groeten,

Xxt
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#17
Extraminimal zei:
Ik weet het ook niet. Ik ben nu al een maand aan het rond horen en de meningen zijn op groepen en forums heel verdeeld. De ene zegt dat er geen probleem is de andere zegt dat het uit stock is. @inner_search Ben je zeker dat jou apotheek nog bij de handelaar kan bestellen of kan hij het nog voor je maken? Dat is natuurlijk wel een groot verschil. Wanneer uw apotheek voldoende stock heeft kan hij namelijk een tijdje verder zonder opnieuw in te moeten kopen.

ik hoor het graag, groeten,

Xxt
Klik om te vergroten...
Man men apotheek heeft geen stock, ik ben zen enige patiënt voor Dex en ja de leverancier heeft stock tot die bijna op is en koopt nieuwe , zoals elke dat doet.

Ja de ene liegt tege je de andere niet.

Get over it , wat ga je doen een rechtzaak aanspannen tegen de apotheken die neen zijden ?
E
ExtraminimalLid
01-01-2024, 00:00
#18
inner_search zei:
Man men apotheek heeft geen stock, ik ben zen enige patiënt voor Dex en ja de leverancier heeft stock tot die bijna op is en koopt nieuwe , zoals elke dat doet.

Ja de ene liegt tege je de andere niet.

Get over it , wat ga je doen een rechtzaak aanspannen tegen de apotheken die neen zijden ?
Klik om te vergroten...
Nee tuurlijk niet! Het is gewoon die onduidelijke informatie waar ik niet regen kan het verward me en is erg vervelend. Wil eens zien als jij van het kastje. Stel dat het idd niet te verkrijgen is, dan wil ik dat zeker weten. Ik ben nog niet lang gestart met de behandeling en dan stop ik eigenlijk liever nu dan later in het process. Ik heb van 23 jaar tot nu 32 medicamenteuze behandeling geweigerd met een heel moeilijk verloop Nu begint het te beteren. Is toch logisch dat ik dan garantie wil hebben en niet plots weer de duur gewezen wordt?

Daarbij probeer ik problemen ook te voorkomen voor de lotgenoten groep waar ik inzit. Ik ben niet de enige met die vraag en die heen en weer geslingerd wordt. Steeds meer mensen komen met de vraag dat het voorschrift niet ingeruild kan worden door onbeschikbaarheid van de stof.

apothekers kunnen enkel per 5g aankopen, als je 5mg voorgeschreven krijgt is dat dus 0.005mg, je ziet dus dat er heel wat doosjes geleverd kunnen worden aan jou als enige klant.

ondertussen heb ik ook antwoordt gehad van 1 van de groot leverancier aan alle Belgische apothekers. Als iemand effectief informatie kan inwinnen bij zijn apotheek kan ik een handvol mensen helpen.

verder wil ik mij nog verontschuldigen voor de frustratie die ik blijkbaar veroorzaak. Ik had de beste bedoelingen voor mezelf en lotgenoten, maar dit ligt ver buiten mijn bereik en vraagt ook veel te veel energie. Ik zal het dan ook hierbij laten.

toch bedankt voor jullie antwoorden en moeite om te reageren,

prettige avond nog!


14321E19-A01C-48CF-8AF2-38F872E2346F.jpeg
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#19
Extraminimal zei:
Wil eens zien als jij van het kastje
Klik om te vergroten...
Dude , je kent me niet heb hebt wrs dan ook men dagboek hier niet gelezen , daar kan je ik lezen dat ik vanaf men geboorte tot nu eindelijk niet meer van jasje naar muur gestuurd word.
Ik neem nu men Dex niet meer elke dag maar enkel wanneer het nodig is , ik ga gewoon men voorschriften halen en als de stock dan toch echt op moest zijn heb ik genoeg voorraad tot er terug stock is..

Dex en methyl zijn in het begin “wondermiddelen” als je al lang met een adhd kop rond loopt , maar als je het enige tijd slikt ondervind je van zowel methyl als dex de sides wel..

(PB ME NIET OF IK HET VERKOOP , dit gaat rechtstreeks naar de mods.
C
CarlitosLid
01-01-2024, 00:00
#20
Darkweb kan je wel gewoon dexamfetamine in poedervorm bestellen alleen het is wel 5x de prijs van "normale" speed..

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."