Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBeste RC benzo om in slaap te vallen.

Beste RC benzo om in slaap te vallen.

18 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
M
Monstera123Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik ben al een tijdje (omdat ik zo vreselijk slecht slaap) bezig met wat RC benzo's te proberen.

Maar wat is nou het beste?
Ik zoek iets wat sederend werkt, waar ik snel in slaap van val, niet de ochtend erna nog suf ben en iets wat niet euforisch werkt ofzo.

Het gaat echt puur om in slaap te kunnen vallen.

Ben benieuwd!
XX Monstera.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dan ga je toch beter langs bij de huisarts als je wat beter wil in slaap komen.
RC benzo's zijn tientallen maal potenter dan de reguliere benzo's.
Je kan er snel mee in de problemen komen zoals lichamelijke en mentale afhankelijkheid, torenhoge tolerantie.
Genoeg verhalen op dit forum over mensen die in de problemen komen door RC benzo's en dan moeten ontwennen met reguliere langwerkende benzodiazepines.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Monstera123 zei:
Ik ben al een tijdje (omdat ik zo vreselijk slecht slaap) bezig met wat RC benzo's te proberen.

Maar wat is nou het beste?
Ik zoek iets wat sederend werkt, waar ik snel in slaap van val, niet de ochtend erna nog suf ben en iets wat niet euforisch werkt ofzo.

Het gaat echt puur om in slaap te kunnen vallen.

Ben benieuwd!
XX Monstera.
Klik om te vergroten...
Stop er zo snel mogelijk mee. Dat spul is super verslavend en al na een paar weken kun je niet meer zonder. Afbouwen is een hel die zijn weerga niet kent. Dat heb ik 3 keer meegemaakt. Wees niet zo dom als ik. Gooi maar lekker weg die BenZOOI. Ga naar je huisarts, een slaapcoach ofzo. Benzo's zijn geen oplossing. Je komt in een hel terecht, hoe dan ook.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik ben het eens met de vorige reacties: beter niet doen.

Je bent op zoek naar een relatief kort werkende benzo (als je wakker wordt moet het uitgewerkt zijn) die voornamelijk slaapverwekkend (hypnotisch) en niet kalmerend (anxiolitisch) werkt. Helaas is er op dit moment geen rc benzo die aan deze criteria voldoet. Die waren er vroeger wel, maar ze zijn inmiddels verboden. Flunitrazolam komt nog wel in de buurt, maar deze stof komt met grote gezondheidsrisico’s. Niet doen dus.

Af en toe een benzo kan weinig kwaad, maar regelmatig benzos gebruiken omdat je slecht slaapt gaat het probleem alleen maar erger maken, waardoor je weer vaker benzos gaat gebruiken. Eindresultaat: een verslaving die je je ergste vijand niet toewenst.

Zoals al gezegd werd: ga met slaapproblemen naar je huisarts. Die zal je trouwens never-nooit-niet benzos voorschrijven want dat is vragen om problemen.
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#5
OtherShore zei:
Zoals al gezegd werd: ga met slaapproblemen naar je huisarts. Die zal je trouwens never-nooit-niet benzos voorschrijven want dat is vragen om problemen.
Klik om te vergroten...
Helaas gebeurt dit maar al te vaak. En als het kortdurend is dan kan ik het nog begrijpen. Maar huisartsen en zelfs psychiaters zijn vaak makkelijk met langdurig voorschrijven en word er weinig aan voorlichting gedaan over hoe verslavend het kan zijn, het afbouwen etcetera.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#6
Torchic zei:
huisartsen en zelfs psychiaters zijn vaak makkelijk met langdurig voorschrijven
Klik om te vergroten...
Ik weet niet of dit waar is. Zou kunnen. De huidige richtlijnen zijn vrij streng (in Nederland in ieder geval), maar misschien zijn er nog artsen van de oude stempel. Benzos werden vroeger te pas en te onpas voorgeschreven (“Mother’s Little Helper”) en, inderdaad, daardoor zijn heel veel mensen in de problemen gekomen.
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#7
OtherShore zei:
Ik weet niet of dit waar is. Zou kunnen. De huidige richtlijnen zijn vrij streng (in Nederland in ieder geval), maar misschien zijn er nog artsen van de oude stempel. Benzos werden vroeger te pas en te onpas voorgeschreven (“Mother’s Little Helper”) en, inderdaad, daardoor zijn heel veel mensen in de problemen gekomen.
Klik om te vergroten...
Jammer genoeg is dit wel waar. Ik maak dit vaak mee in mijn omgeving en zelfs op het forum kom je het regelmatig tegen. De richtlijnen zijn streng maar helaas zijn het alleen maar richtlijnen en bepaald de arts of psychiater zelf. Maar vergeleken met helemaal vroeger zal het wel wat beter zijn geworden.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#8
Torchic zei:
Jammer genoeg is dit wel waar. Ik maak dit vaak mee in mijn omgeving en zelfs op het forum kom je het regelmatig tegen. De richtlijnen zijn streng maar helaas zijn het alleen maar richtlijnen en bepaald de arts of psychiater zelf. Maar vergeleken met helemaal vroeger zal het wel wat beter zijn geworden.
Klik om te vergroten...
Okay, helder. Blijkbaar is dit nog steeds een probleem. Ik kan er alleen nog maar aan toevoegen: benzos voorgeschreven krijgen door een arts is altijd nog beter dan zelf gaan experimenteren met rc benzos. Daar zijn we het over eens, neem ik aan? Neemt niet weg dat het gevaarlijk blijft, dus wees voorzichtig.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#9
OtherShore zei:
Okay, helder. Blijkbaar is dit nog steeds een probleem. Ik kan er alleen nog maar aan toevoegen: benzos voorgeschreven krijgen door een arts is altijd nog beter dan zelf gaan experimenteren met rc benzos. Daar zijn we het over eens, neem ik aan? Neemt niet weg dat het gevaarlijk blijft, dus wees voorzichtig.
Klik om te vergroten...
Het beste is er nooit aan beginnen. Ik kreeg Temazepam van de psychiater, kreeg ik een doosje met 30 st 20mg en 30 st 10 mg. Heb ik jarenlang goed volgehouden, maar met m'n gebruik erbij was slapen lastig en Temazepam wel heel lekker om toch wat slaap te pakken. Was ik evengoed na 6 weken hooked. Ik zou zeggen als je meer dan 10 standaarddosisen (10mg Diazepam / 20mg Temazepam / 0,5mg Alprazolam etc) per maand krijgt is het al foute boel.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#10
dupont zei:
Het beste is er nooit aan beginnen. Ik kreeg Temazepam van de psychiater, kreeg ik een doosje met 30 st 20mg en 30 st 10 mg. Heb ik jarenlang goed volgehouden, maar met m'n gebruik erbij was slapen lastig en Temazepam wel heel lekker om toch wat slaap te pakken. Was ik evengoed na 6 weken hooked. Ik zou zeggen als je meer dan 10 standaarddosisen (10mg Diazepam / 20mg Temazepam / 0,5mg Alprazolam etc) per maand krijgt is het al foute boel.
Klik om te vergroten...
Wow. Niet te geloven dat je in één keer zoveel mee naar huis krijgt. Tsja, blijf er dan maar eens van af. Dat kan niet makkelijk zijn.
M
Monstera123Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Ben me heel erg bewust van de risico’s en gebruik het alleen als ik écht moet slapen en maximaal 1x in de week. Ga gewoon wat bestellen en dan kijk ik wat het beste uitpakt. Ik gebruik het niet meerdere dagen achter elkaar.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#12
Je vraagt informatie, en negeert alle antwoorden. Trekt alsnog eigen plan, waarom dan de vraag? Als je eenmaal neemt, zal het zeker vaker gaan voorkomen omdat je denkt het niet veel kwaad te kunnen. Kun je het wèl eenmaal in de maand gebruiken ben je een van de weinigen. Als je echt slaapproblemen hebt ga naar de huisarts wat hierboven al gezegd is. Benzo's zijn tijdelijk werkend, en geen oplossing maar verergering.

Succes met je zoektocht.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#13
Monstera123 zei:
Ben me heel erg bewust van de risico’s en gebruik het alleen als ik écht moet slapen en maximaal 1x in de week. Ga gewoon wat bestellen en dan kijk ik wat het beste uitpakt. Ik gebruik het niet meerdere dagen achter elkaar.
Klik om te vergroten...
Als ik vragen mag, gebruik je ook andere genotsmiddelen? Wordt je slaapprobleem veroorzaakt door stimulanten gebruik? Of is het een niet-drugs gerelateerd probleem?
M
Monstera123Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik negeer de antwoorden niet. Ik ben verslaafd geweest aan alcohol en aan 3MMC en daar vanaf gekomen. Ook een lange tijd benzo´s geslikt en afkicken was de grootste hel waar ik ooit doorheen ben gekomen. Dus ik zoek écht een Benzo´tje die ik 1x in de week kan gebruiken zodat ik in ieder geval één keer in de week goed slaap.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#15
BenzoLiefhebber zei:
Je vraagt informatie, en negeert alle antwoorden. Trekt alsnog eigen plan, waarom dan de vraag? Als je eenmaal neemt, zal het zeker vaker gaan voorkomen omdat je denkt het niet veel kwaad te kunnen. Kun je het wèl eenmaal in de maand gebruiken ben je een van de weinigen. Als je echt slaapproblemen hebt ga naar de huisarts wat hierboven al gezegd is. Benzo's zijn tijdelijk werkend, en geen oplossing maar verergering.

Succes met je zoektocht.
Klik om te vergroten...

Punt is ook dat er eigenlijk gewoon heel weinig oplossingen zijn voor echte slaapproblematiek. Er zijn wel gedragsmatige interventies/routines die iets kunnen doen, en je kunt je laten onderzoeken bij een slaapcentrum, maar echte insomnia is een groot en ernstig issue.

Bij mij zit het duidelijk in de familie (mijn moeder, zus en ik alledrie slechte slapers). Ik heb ooit aan mijn arts gevraagd of er nu écht qua medicatie niets minder zwaar of verslavend is dan benzo’s, bepaalde antipsychotica etc., iets wat gewoon ECHT goed werkt, zonder dat het meteen zo gevaarlijk is vanwege allerlei bijwerkingen en afhankelijkheid met horrorafkick. En het korte antwoord was toen eigenlijk: nee, niet echt. Je kunt natuurlijke middelen nemen zoals valeriaan, maar die doen gewoon heel weinig tot niks als je sterk spul gewend bent.

Ik sta achter alle waarschuwingen voor (RC-)benzo’s want ik zit zelf ook al jaren met periodes in de ‘oppaszone’; dit is de enige drug die ik echt met veel discipline streng moet reguleren voor mezelf omdat ik anders sowieso verslaafd raak. Terwijl ik dus niet zo heel verslavingsgevoelig ben voor zover ik weet. Een benzo lost ‘in the moment’ gewoon heel veel op: de insomnia, maar in mijn geval ook angst. (Angststoornis zit ook in de genen helaas.) Dat is het eville aan die benzo’s, acuut zijn ze zo’n directe verlichting, op langere termijn zit je met de shit. En die shit is groot.

Maar niet slapen is ook gewoon zó kut, moeten kunnen functioneren terwijl je een wrak bent, dus ik begrijp de vraag van TS ook wel… heb recent zelf een soortgelijk topic geopend.
M
Monstera123Lid
01-01-2024, 00:00
#16
En idd, niet kunnen slapen is een hel. Je dag is een hel want je bent continue moe. Je functioneert niet zoals je zou kunnen functioneren én je ziet iedere keer weer op tegen naar bed gaan want je ligt urenlang wakker, te woelen, te piekeren. Het leven is zo gewoon niet te doen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Monstera123 zei:
Ik negeer de antwoorden niet. Ik ben verslaafd geweest aan alcohol en aan 3MMC en daar vanaf gekomen. Ook een lange tijd benzo´s geslikt en afkicken was de grootste hel waar ik ooit doorheen ben gekomen. Dus ik zoek écht een Benzo´tje die ik 1x in de week kan gebruiken zodat ik in ieder geval één keer in de week goed slaap
Klik om te vergroten...
Blijf er nou vanaf. Je gaat hetzelfde doen als vroeger, dan krijg je ook hetzelfde resultaat :(
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#18
Monstera123 zei:
Ook een lange tijd benzo´s geslikt en afkicken was de grootste hel waar ik ooit doorheen ben gekomen.
Klik om te vergroten...
Wellicht hebben je huidige slaapproblemen nog iets te maken met je vroegere benzo-misbruik? Als dat zo is gaat je herstel alleen maar langer duren als je benzos blijft gebruiken.

Enfin, je bent genoeg gewaarschuwd. Dan maar wat informatie. Naar mijn mening is pyrazolam momenteel de beste optie voor een ontspannend/kalmerend effect. De pellets zijn te hoog gedoseerd, dus neem maar een halve. Bromazolam is de beste optie voor slaap. Ook deze pellets zijn te hoog gedoseerd, dus ook hier is een halve meestal genoeg. Norflurazepam is een goede allrounder (ga voor de pellets van 5 mg niet die van 10 mg).

Al deze middelen hebben hetzelfde nadeel: ze werken te lang door. Hoewel je van bromazolam prima slaapt ben je nog onder invloed bij ontwaken. Daardoor wordt je niet lekker wakker. Bromazolam is ook een ramp voor je geheugen. Er waren voorheen betere opties, maar die zijn nu verboden. Natuurlijk komen er steeds weer nieuwe middelen uit. Wellicht dat daar iets beters tussen zit.

Ik heb erg getwijfeld of ik dit moest posten @Monstera123. Alles wijst erop dat je beter van de benzos af kan blijven. Gezien je eerdere verslaving is quetiapine misschien de beste optie voor jou. Dat is een antipsychoticum dat ook wel ingezet wordt als slaapmiddel. Minder verslavend dan benzos, maar wel wat vervelende bijwerkingen. Alleen op recept verkrijgbaar, maar het wordt vrij makkelijk voorgeschreven. Dit is geen huis-tuin-en-keuken middeltje. Het werkt uitstekend. Er zijn ook een aantal antidepressiva met een sederende werking die kunnen helpen met slaap. Wat je ook gaat doen, bespreek het met je behandelaar —dat moet ik je echt op het hart drukken. Sterkte!
D
Danny053Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Heb een vraag voor TS weetje toevallig van jezelf of van je vriendin of ex dat je erg hard snurkt. Ik heb ook heel lang alleen geslapen testen laten doen slaapapneu ik klote eerder ook met benzos nu ik een masker. Gebruik slaap ik als een roos overleg is net je huisarts

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."