Je vraagt informatie, en negeert alle antwoorden. Trekt alsnog eigen plan, waarom dan de vraag? Als je eenmaal neemt, zal het zeker vaker gaan voorkomen omdat je denkt het niet veel kwaad te kunnen. Kun je het wèl eenmaal in de maand gebruiken ben je een van de weinigen. Als je echt slaapproblemen hebt ga naar de huisarts wat hierboven al gezegd is. Benzo's zijn tijdelijk werkend, en geen oplossing maar verergering.
Succes met je zoektocht.
Punt is ook dat er eigenlijk gewoon heel weinig oplossingen zijn voor echte slaapproblematiek. Er zijn wel gedragsmatige interventies/routines die iets kunnen doen, en je kunt je laten onderzoeken bij een slaapcentrum, maar echte insomnia is een groot en ernstig issue.
Bij mij zit het duidelijk in de familie (mijn moeder, zus en ik alledrie slechte slapers). Ik heb ooit aan mijn arts gevraagd of er nu écht qua medicatie niets minder zwaar of verslavend is dan benzo’s, bepaalde antipsychotica etc., iets wat gewoon ECHT goed werkt, zonder dat het meteen zo gevaarlijk is vanwege allerlei bijwerkingen en afhankelijkheid met horrorafkick. En het korte antwoord was toen eigenlijk: nee, niet echt. Je kunt natuurlijke middelen nemen zoals valeriaan, maar die doen gewoon heel weinig tot niks als je sterk spul gewend bent.
Ik sta achter alle waarschuwingen voor (RC-)benzo’s want ik zit zelf ook al jaren met periodes in de ‘oppaszone’; dit is de enige drug die ik echt met veel discipline streng moet reguleren voor mezelf omdat ik anders sowieso verslaafd raak. Terwijl ik dus niet zo heel verslavingsgevoelig ben voor zover ik weet. Een benzo lost ‘in the moment’ gewoon heel veel op: de insomnia, maar in mijn geval ook angst. (Angststoornis zit ook in de genen helaas.) Dat is het eville aan die benzo’s, acuut zijn ze zo’n directe verlichting, op langere termijn zit je met de shit. En die shit is groot.
Maar niet slapen is ook gewoon zó kut, moeten kunnen functioneren terwijl je een wrak bent, dus ik begrijp de vraag van TS ook wel… heb recent zelf een soortgelijk topic geopend.