Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsQuetiapine afbouwschema

Quetiapine afbouwschema

5 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
M
Mowgli33Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik gebruik sinds een maand quetiapine 50 mg voor het slapen gaan. Ik heb last van angsten/spanningen wat zich daarna uit in flinke somberheid/depressie.
In het verleden was ik verslaafd aan tramadol waar ik nu 8,5 maand vanaf ben.
Maar ondertussen, mede door jeugdtrauma's waar ik vreselijk ben gekleineerd, ben ik heel beïnvloedbaar en haal ik mijzelf vaak heel hard naar beneden. Ik sta op de wachtlijst voor schematherapie,
Ik ben van mezelf een wat lichtere slaper, maar sliep ook weer niet heel slecht.

Maar ik mocht twee weken geleden naar eigen inzicht afbouwen en deed dat met 12,5 mg en na vijf dagen weer. Ik wilde snel afbouwen omdat ik dit associeerde met verslaving en bang was voor dopaminetekorten en de gevolgen daarvan. Maar meteen kwam er angst voor ontwenning, slecht slapen, waardoor weer piekeren en ik ook slecht sliep en daarna weer heel depressief werd.

Ik ben hier gaan lezen over afbouwen en schrik weer meteen.

Wat voor afbouwschema's hadden jullie en minimaliseerde/remde dit de ontwenning?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mowgli33 zei:
Ik gebruik sinds een maand quetiapine 50 mg voor het slapen gaan. Ik heb last van angsten/spanningen wat zich daarna uit in flinke somberheid/depressie.
In het verleden was ik verslaafd aan tramadol waar ik nu 8,5 maand vanaf ben.
Maar ondertussen, mede door jeugdtrauma's waar ik vreselijk ben gekleineerd, ben ik heel beïnvloedbaar en haal ik mijzelf vaak heel hard naar beneden. Ik sta op de wachtlijst voor schematherapie,
Ik ben van mezelf een wat lichtere slaper, maar sliep ook weer niet heel slecht.

Maar ik mocht twee weken geleden naar eigen inzicht afbouwen en deed dat met 12,5 mg en na vijf dagen weer. Ik wilde snel afbouwen omdat ik dit associeerde met verslaving en bang was voor dopaminetekorten en de gevolgen daarvan. Maar meteen kwam er angst voor ontwenning, slecht slapen, waardoor weer piekeren en ik ook slecht sliep en daarna weer heel depressief werd.

Ik ben hier gaan lezen over afbouwen en schrik weer meteen.

Wat voor afbouwschema's hadden jullie en minimaliseerde/remde dit de ontwenning?
Klik om te vergroten...
Je kan ook gewoon de bijwerkingen leidend laten. Als je te veel last hebt van ontwenningsklachten, dan langzamer (met kleinere stapjes) afbouwen. Ik denk ook dat je behandelaars daarom zeggen dat je het naar eigen inzicht kan afbouwen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mowgli33 zei:
Ik gebruik sinds een maand quetiapine 50 mg voor het slapen gaan. Ik heb last van angsten/spanningen wat zich daarna uit in flinke somberheid/depressie.
In het verleden was ik verslaafd aan tramadol waar ik nu 8,5 maand vanaf ben.
Maar ondertussen, mede door jeugdtrauma's waar ik vreselijk ben gekleineerd, ben ik heel beïnvloedbaar en haal ik mijzelf vaak heel hard naar beneden. Ik sta op de wachtlijst voor schematherapie,
Ik ben van mezelf een wat lichtere slaper, maar sliep ook weer niet heel slecht.

Maar ik mocht twee weken geleden naar eigen inzicht afbouwen en deed dat met 12,5 mg en na vijf dagen weer. Ik wilde snel afbouwen omdat ik dit associeerde met verslaving en bang was voor dopaminetekorten en de gevolgen daarvan. Maar meteen kwam er angst voor ontwenning, slecht slapen, waardoor weer piekeren en ik ook slecht sliep en daarna weer heel depressief werd.

Ik ben hier gaan lezen over afbouwen en schrik weer meteen.

Wat voor afbouwschema's hadden jullie en minimaliseerde/remde dit de ontwenning?
Klik om te vergroten...
Toen ik antipsychotica eindelijk goed afbouwde deed ik dat op basis van slaapkwaliteit en mate van ontwenning. Na iedere stap omlaag wachtte ik tot mijn slaap weer 7-8 uur per nacht was en ik geen (semi-) psychotische verbanden meer legde. Pas daarna deed ik de volgende stap omlaag. Ik had geen taperingstrips en ik heb steeds een kwart van een 2,5mg Olanzapine pilletje eraf gehaald. Kleiner ging vanwege de grootte van de pilletjes niet echt. Doe vooral rustig aan. Toen ik het tempo van de psychiater volgde, mislukte het steeds. Kies je eigen manier, haast je niet. Je komt er beter van af als je de tijd neemt.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik ben gestopt zonder afbouwen. (Ik kreeg 3x 25mg voorgeschreven en deed ze innemen naar behoefte) Het eenigste waar ik last van had was 3 weken lang jeuk en int begin minder goed slapen/woelen/wakker liggen.

En mijn emotie regulatie werd langzaam aan steeds beter. (Ik had geen last van de emoties) (ik wou graag minder mist in het hoofd)

Nu slaap ik beter dan ooit (zonder meds)

Probeer jezelf niet gek te maken met dingen die er niet zijn en bouw af op een manier wat voor jou goed voelt.
En ja je kan je wat ongemakkelijk voelen maar dat kun je wel aan. 😊
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Seroquel is een medicijn wat je wel degelijk moet afbouwen, ook al wordt er weleens gezegd dat je gewoon in 1 x kunt stoppen met innemen!
Door omstandigheden zat ik in het buitenland ineens zonder mijn dagelijkse dosis van 100 mg.
Laat ik samenvatten met te melden dat ik mij lang zal herinneren wat er toen voor ellende gebeurd is. Vreselijk gewoon....
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik wil je het vertrouwen niet uit je hoofd praten, maar ik heb zelf uiteindelijk Seroquel af moeten bouwen met taperingstrips van een gespecialiseerde apotheek in Nederland. 1 of 2mg per dag toen geloof ik.

Ging prima. Dat waar ik met halfjes kloten enzo niet verder kwam en elke keer niet kon slapen.

Dus wellicht is dat een idee.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."