Ben ook geen voorstander van een guide voor de beste high te krijgen maar wel stappen om het op z'n minst zo veilig mogelijk te kunnen doen: harm reduction.
Bij m'n vrijwilligerswerk delen we ghb spuitjes en snuif buisjes uit om schade te beperken voor zij die het toch al gaan doen. Is dat dan aanmoedigen tot gebruik?
Ik denk dat je met dat specifieke voorbeeld niet per sé aanmoedigt tot gebruik, waar wel precies die hulpmiddelen geeft die gevaarlijke situaties of ziektes kunnen voorkomen.
Maar de grens tussen voorlichten, faciliteren en enablen is heel dun denk ik.
Ik zag laatst ook een aflevering van spuiten en slikken waar ze aan de slag gingen in een daklozenopvang. Daar lieten ze alles toe qua gebruik zodat er dan zicht op is. Immers, het zijn verslaafden die toch wel gaan gebruiken.
Maar ergens denk ik ook: laat ze maar buiten in de kou proberen heroïne van de folie te roken.
Ik heb het zelf met pyro's ook geregeld buiten geprobeerd en dat is enorm frustrerend omdat het nauwelijks fatsoenlijk lukt.
Dat waren wel de momenten dat ik soms echt dacht: waar ben ik mee bezig?
Aan de andere kant betekent dat niet meteen dat iemand beter gaat leven ofzo. En nu heb je inderdaad zicht, controle en hoeft het niemand op straat te storen.
Tis niet altijd een eenvoudig verhaal denk ik. Waar doe je goed aan?