Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDexamfetamine

Dexamfetamine

27 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#1
Snuffelaar zei:
Niet helemaal correct. Het is inderdaad een prodrug die enkel via orale metabolisme in werking treed, maar in feite is het wel degelijk dexamfetamine. Het is verbonden aan een aminozuur die oplost in de maag waardoor de dex vrijkomt.

De bio beschikbaarheid van lisdex is trouwens ook hoger dan dat van normale dex. Ik gebruik 2x20mg dex per dag maar 70mg lisdex, wat omgerekend uitkomt op 20mg dex, voelt wel degelijk een stuk sterker en energieker aan. Heb zowel 70mg als 50mg via mijn psychiater gebruikt voor twee maanden maar het is heftig.

Kon het niet aan dus back to dex, veel flexibeler ook.
Klik om te vergroten...
Ahhhhhh ok, ik heb het dikgedrukte stukje altijd verkeerd begrepen dan. Dikke alpha hier hihihihi.
Ik kreeg het ook vooral omdat ik zei dat het abbbbbsoluut niet ging lukken om vaker per dag m’n pillen niet te vergeten😂 Maar mijn lichaam reageert er alsnog zoveel beter op…

Interessant dat dex voor jou alsnog prettiger werkt! Ik gebruik soms (als ik laat wakker ben of juist tot laat moet werken en langer nodig heb) ook normale dex (5mg, 1 of 2 keer naar behoefte). Ik merk echt bijnnnnna geen verschil met lisdex, behalve in de rebound. Die toch echt wel veeeeul pittiger is bij dex, maar voor mij altijd op te vangen is met sporten of wandelen.

Snuffelaar zei:
"Huh waar is m'n iPhone"

2 minuten later

"Huh waar is m'n iPhone"
Klik om te vergroten...
😂😂😂

Lach maar!
Maar volgens mij zijn we met zn alle het zonnestraaltje van het kerstdiner! I know I am!
Om maar over creativiteit, intuïtie en empathie te zwijgen!
H
Hebbenze?Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Snuffelaar zei:
Niet helemaal correct. Het is inderdaad een prodrug die enkel via orale metabolisme in werking treed, maar in feite is het wel degelijk dexamfetamine. Het is verbonden aan een aminozuur die oplost in de maag waardoor de dex vrijkomt.

De bio beschikbaarheid van lisdex is trouwens ook hoger dan dat van normale dex. Ik gebruik 2x20mg dex per dag maar 70mg lisdex, wat omgerekend uitkomt op 20mg dex, voelt wel degelijk een stuk sterker en energieker aan. Heb zowel 70mg als 50mg via mijn psychiater gebruikt voor twee maanden maar het is heftig.

Kon het niet aan dus back to dex, veel flexibeler ook.
Klik om te vergroten...
Wat miste er bij lagere dosering? Ik neem 4/5/6 keer 5mg per dag. Probeer t soms uit wat meer extra brengt maar doet niet veel anders. Ik ben wel benieuwd naar 20mg als startdosis van de dag. Maar gaan ze vast weer klagen bij de apotheek dat t zo snel op is 😂
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hebbenzekezine? zei:
Wat miste er bij lagere dosering? Ik neem 4/5/6 keer 5mg per dag. Probeer t soms uit wat meer extra brengt maar doet niet veel anders. Ik ben wel benieuwd naar 20mg als startdosis van de dag. Maar gaan ze vast weer klagen bij de apotheek dat t zo snel op is 😂
Klik om te vergroten...
Ik wil niet voor mijn beurt spreken maar ik doe het toch: het is écht heel persoonlijk. Ik heb ook een collega die alleen s ochtends 5 mg neemt en er niet van slaapt s avonds. Dus wat dat betreft natuurlijk het proberen waard voor je! Maar wat voor Snuf werkt, werkt niet per se voor jou.
Ik moet bijv. echt niet meer dan 30 mg lisdex hebben, anders zijn de rebound effecten te overwhelming. Als ik op het juist moment 5 mg dex bijneem is dat ook top om de effecten te verlengen, maar iets te vroeg of te laat is ruk.
l
lauwLid
01-01-2024, 00:00
#4
Snuffelaar zei:
Ales is hier eigenlijk al gezegd maar is in het begin inderdaad echt wel wennen voor je lichaam, het is geen koffie.

Klinkt ook als een te hoge dosis. Welke dosis rilatine nam je? Dex is namelijk 2x zo potent, kan je ong berekenen zo.

Die druk op je ogen kan wijzen op uitdroging. Mijn dokter zei dat de gebruikelijke 1.5L water per dag niet genoeg is als je deze medicatie gebruikt, je zou beter rond de 2.5L water per dag drinken.

Ook is het zo dat je meer calorieën hoort in te nemen dan normaal. Ookal at je hiervoor genoeg, dat moet nu omhoog, anders val je vrij snel af en veroorzaakt het mogelijk misselijkheid en duizeligheid.
Klik om te vergroten...
Ik heb vandaag gebeld en stap weer terug naar Ritalin 3x 10 mg per dag.

Moet eerlijk zeggen ik drink idd niet zoveel... Met ritalin deed ik dat wel dan had ik echt dorst 🙈

Dat klinkt allemaal ook heel logisch!

Thnx 😃
l
lauwLid
01-01-2024, 00:00
#5
ljuv zei:
Exact dezelfde ervaring! Methyl maakte me misschien niet echt een zombie maar in elk geval niet echt mezelf. Ik gebruik dex ook alleen door de weeks, en vind daarnaast de pauze ook een bijdrage op de positieve effecten hebben. Maar bovenal valt of staat alles met de dosering, dus ik heb ook een flinke tijd lopen kutten (vooral medicatie+menstruatie bleek een dingetje).


In die zin dus wel belangrijk om je aan de gegeven dosering te houden, om te kijken wat daar de effecten van zijn…


Ik heb dit ook wekenlang moeten doen (met en zonder medicatie)… Dat is ook wel echt een aanrader om goed te monitoren want hut zegt zat over de (bij)werkingen van je meds.

Wel echt super kut voor je… Ik herken de bijwerkingen ook helemaal niet, behalve dat ik bij het uitwerken wel wat geëmotioneerder en prikkelbaarder kon zijn. Ik zou het in elk geval loggen en aan je psych laten zien de eerst volgende keer, zodat je medicatie beter afgestemd kan worden.
Ik gebruik overigens lisdex, de langwerkende versie van dex. Hier zit geen werkzame stof in, wat voor mijn lichaam echt de succesfactor is. Wellicht dat nog opbrengen…? Maar! Eerst dit uitproberen heur, want het is wel echt trial and error met deze shit.
Klik om te vergroten...
Jaa dat had ik dus ook, ik werd 11 dagen te laat ongesteld... Toen had ik wel even paniek. Maar viel gelukkig mee. Ik slik nu 4 dagen geen dex meer en voel me echt weer mezelf. Minder prikkelbaar geen last meer van mijn ogen etc. Heerlijk!

Mijn psychiater is echt te makkelijk em vraagt ook niet door, laat me maar wat aankutten... Denk als ik had gezegd ik moet meer hebben dan had ik dat ook gekregen.

Gaf bv ook aan hem aan de tips die ik hier had gekregen (niet benoemd dat het hier weg kwam) over verschil van merk enz. Daar geloofde hij niet echt in.
l
lauwLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ei-Salade zei:
10mg per keer is best wel een dosis. Voor mij was dat net te veel. Ja, de sweetspot kan per 2.5mg anders liggen.

Is de medicatie opgebouwd of in één keer toegepast?


Die pauze's zijn bij mij van belang. Als ik die niet doe krijg ik diverse bijwerkingen. En tis ook goed om ervan bij te komen vind ik. Net als "speed" is het fijn om daar pauze's in te hebben zodat je niet alsmaar doorgaat want als ADHD hebbende kun je daar flink in doorslaan. Vooral omdat het ineens wèl soepel kan gaan.
Klik om te vergroten...
Was opgebouwd na 1 maand. Ik begon. Bij 5 maar dat deed voor mijn gevoel niks. Daarna 10.

Pauzes deed ik alleen als ik wist dat ik een avond ging gebruiken, dan nam ik niks.

Maar ben nu 4 dagen gestopt met de dex, voel me een stuk beter gelukkig!
H
Hebbenze?Lid
01-01-2024, 00:00
#7
lauw zei:
Jaa dat had ik dus ook, ik werd 11 dagen te laat ongesteld... Toen had ik wel even paniek. Maar viel gelukkig mee. Ik slik nu 4 dagen geen dex meer en voel me echt weer mezelf. Minder prikkelbaar geen last meer van mijn ogen etc. Heerlijk!

Mijn psychiater is echt te makkelijk em vraagt ook niet door, laat me maar wat aankutten... Denk als ik had gezegd ik moet meer hebben dan had ik dat ook gekregen.

Gaf bv ook aan hem aan de tips die ik hier had gekregen (niet benoemd dat het hier weg kwam) over verschil van merk enz. Daar geloofde hij niet echt in.
Klik om te vergroten...
Wisseling in ongesteldheid kan ook door andere factoren komen. Helaas maar waar en willen sommigen het niet horen, maar MRNA vaccinatie heeft invloed hier op
H
Hebbenze?Lid
01-01-2024, 00:00
#8
lauw zei:
Was opgebouwd na 1 maand. Ik begon. Bij 5 maar dat deed voor mijn gevoel niks. Daarna 10.

Pauzes deed ik alleen als ik wist dat ik een avond ging gebruiken, dan nam ik niks.

Maar ben nu 4 dagen gestopt met de dex, voel me een stuk beter gelukkig!
Klik om te vergroten...
Fijn om te horen! Overleg verder met de behandelaar

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."