Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGHB begin dosering

GHB begin dosering

37 antwoorden
25 weergaven
18-5-2026
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Misbruik van een middel op regelmatige basis vind ik precies hetzelfde als een verslaving. Als je twee jaar lang elke dag een joint rookt ben je gewoon verslaafd, het is misschien moeilijk te accepteren maar zo zit het wel.
Klik om te vergroten...

Dat geloof ik best, maar of je nou wel of niet verslavingsgevoelig bent, iedereen die 2 jaar lang elke dag een joint rookt raakt verslaafd. Je kan daarmee wel stellen dat ik verslaafd bent geweest. Ik ben echter zonder problemen gestopt met smoken, een vriend heeft hetzelfde voornemen maar het lukt hem niet. Wie is er dan wel of niet verslavingsgevoelig? Ik heb niet eens shit als craving gehad, op een dag had ik er genoeg van en ben er zo mee gestopt. Dan kan je mij niet als verslavingsgevoelig kenmerken vind ik. Ik denk er niet eens meer aan. Ik heb amper afkickverschijnselen gehad, afgezien van wat extreem gewelddadige dromen waarin echt alles en iedereen overhoop werden geschoten. Als je mij vergelijkt me ander mensen die stoppen met blowen is het voor mij een fluitje van een cent geweest. Ik heb misschien ook wel een wat vertekend beeld van een verslaving, maar ik vind een echte verslaving dat je er 24/7 mee bezig bent. (denk aan de pep verslaafde die ook op zijn werk regelmatig dikke lijnen er doorheen boort.)
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#2
Juist niet, jij stelt de verslaving gelijk aan de eventuele gevoeligheid voor verslaving/afkick van een middel. Verslavingsgevaar zit hem juist in het mentale aspect van zo lang wél gebruiken en excuses verzinnen. Bij een ander middel kan je dat juist de kop kosten.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Niet elke verslaving heeft een heftige crave zoals coke dat bijvoorbeeld heeft. Wiet heeft juist heel weinig crave en je doet het meer onbewust. Het voelt zo onschuldig, dus het kan ook vandaag wel weer.

Ik wil je niet beschuldigen hoor, maar dit is zoals ik het zie en zoals heel veel mensen het zien. Het is alleen lastig om niet vanuit je eigen overtuiging te kijken maar een objectief oordeel over je eigen gebruik te vellen. Toen ik blowde had ik er geen problemen mee, toen ik stopte had ik alleen wat heftige dromen en verder niets net als jij, maar als ik achteraf terug kijk vraag ik me af waarom elke dag? Het slaat nergens op en is nergens voor nodig, toch deed ik het. Ik had geen crave, ik deed het uit gewoonte. Verslaving...

Het niet kunnen stoppen maakt niet de verslaving, het overdreven veel gebruiken zonder goede reden maakt de verslaving.
l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Sorry Smartieandme, maar met die laatste stelling van je ben ik het niet eens helaas;

"Het niet kunnen stoppen maakt niet de verslaving, het overdreven veel gebruiken zonder goede reden maakt de verslaving."

Het maakt niet uit of je veel of weinig gebruikt, het juist niet kunnen stoppen maakt dat je verslaafd bent. Zelf heb ik de laatste 7 jaar van mijn verslavings tijd aan heroine niet veel gebruikt, bleef altijd bij een kwart gram per dag wat niets is vergeleken bij de gram of meer die ik al die jaren daarvoor dagelijks nam. Toch was ik wel degelijk zwaar verslaafd.

Dus, zelf zou ik die stelling juist willen omdraaien in;

Maakt niet uit hoeveel of weinig je per dag gebruikt, dat je er niet mee kunt stoppen maakt dat je verslaafd bent.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik denk dat er wel een groot verschil in de middelen zit wat die stelling betreft, in het geval van heroïne ben ik het met je eens, echter ligt dat bij wiet anders is mijn mening.

Wiet heeft vrij weinig lichamelijke verslaving, je krijgt hooguit last van slapeloosheid of hevige dromen maar verder is de verslaving voornamelijk geestelijk. Bij heroïne heb je een enorme lichamelijke afhankelijkheid, waardoor het stoppen vele malen moeilijker omdat je tijdens een heroïne-afkick ziek wordt.

Veel mensen die dagelijks blowen kunnen vrij simpel stoppen met blowen omdat die lichamelijke afhankelijkheid zo klein is en je dus niet ziek wordt. Ik vind dat de wietverslaving ontzettend word onderschat, bijna iedereen die bijvoorbeeld elke avond één of twee joints rookt zegt dat hij/zij niet verslaafd is. Dat is precies het probleem met de geestelijke verslaving, bij lichamelijke verslaving zou ik de stelling inderdaad omdraaien.
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Veel mensen die dagelijks blowen kunnen vrij simpel stoppen met blowen omdat die lichamelijke afhankelijkheid zo klein is en je dus niet ziek wordt.
Klik om te vergroten...

Ik weet niet in wat voor wereld jij je begeeft, maar hier is het juist het tegenovergestelde. Het stoppen met wiet wordt hier als veel problematischer ervaren. Je baseert je stelling op wat jij om je heen ziet en generaliseert het vervolgens. Stoppen met blowen is extreem lastig om het het een heel normaal, dagelijks routine heeft dat voor de rest niet heel direct je lichaam of prestaties aantast. Daar waar je met pep na een goed avondje snuiven de volgende dagen met een kater zit, is dat met blowen heel anders. Bijna geen kater zorgt ervoor dat mensen ook weer snel hervallen in gebruik.
Ik vind dat de wietverslaving ontzettend word onderschat,
Klik om te vergroten...

Je betoog is wat verwarrend, lees beide quotes eens door. Iets met contradictie. :grin:

Ik blijf erbij dat mijn makkie met het stoppen van blowen gebonden is aan het feit dat ik niet verslavingsgevoelig ben. Het is niet waar dat er bij wietgebruik geen crave komt kijken, waar baseer dat je op? Er zijn net zoals bij coke, bruin en speed gewoon triggers aanwezig die menig gebruiker aanzet tot het weer roken van een dikke spliff. Craving is onlosmakelijk met het begrip verslaving gebonden, daar valt niet over te twisten. Hoe denk je dat het komt dat de afkickcentra's tegenwoordig vol zitten met blow verslaafden? Als jij na 1.5 jaar hardcore gebruik met gemak kan stoppen met blowen, dan mag je jezelf heel gelukkig prijzen, want menig gebruiker zal dit niet lukken.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#7
leipebaviaan zei:
Ik blijf erbij dat mijn makkie met het stoppen van blowen gebonden is aan het feit dat ik niet verslavingsgevoelig ben.
Klik om te vergroten...
Buiten alle andere discussies om waar toch geen duidelijkheid over komt. Niet gevoelig zijn voor een wietverslaving betekend niet dat je niet gevoelig bent voor een GHB-verslaving. :wink:
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#8
leipebaviaan zei:
Ik weet niet in wat voor wereld jij je begeeft, maar hier is het juist het tegenovergestelde. Het stoppen met wiet wordt hier als veel problematischer ervaren. Je baseert je stelling op wat jij om je heen ziet en generaliseert het vervolgens.
Klik om te vergroten...

Ik geef vrijwel wekelijks voorlichting en uit de verhalen die ik van mensen hoor maak ik dit op. Ik baseer het dus niet op onderzoeken ofzo, maar wel op flink wat verhalen uit het hele land. Ik spreek dus vrij veel mensen die bijvoorbeeld dagelijks blowen en vinden dat ze niet verslaafd zijn.

leipebaviaan zei:
Stoppen met blowen is extreem lastig om het het een heel normaal, dagelijks routine heeft dat voor de rest niet heel direct je lichaam of prestaties aantast.
Klik om te vergroten...

Dit maakt het in vergelijking met harddrugs makkelijker om te stoppen, maar is voor veel mensen een reden om juist te blijven blowen omdat het toch niet direct je lichaam/prestaties aantast. Veel mensen denken juist dat je niet verslaafd kunt raken aan blowen, dit is jarenlang een hardnekkig fabeltje geweest, maar dat fabeltje zorgt er dus wel voor dat mensen dagelijks blijven blowen.

leipebaviaan zei:
Je betoog is wat verwarrend, lees beide quotes eens door. Iets met contradictie.
Klik om te vergroten...
Ik bedoelde het anders:
SmartieAndMe zei:
Veel mensen die dagelijks blowen kunnen vrij simpel stoppen met blowen omdat die lichamelijke afhankelijkheid zo klein is en je dus niet ziek wordt.
Klik om te vergroten...
Daarmee bedoel ik dus dat de trigger maar heel klein hoeft te zijn om het voor jezelf te kunnen goedpraten en dag na dag elke keer weer een joint aan te steken.
SmartieAndMe zei:
Ik vind dat de wietverslaving ontzettend word onderschat,
Klik om te vergroten...
Als je voor jezelf elke avond weer heel simpel kunt goedpraten dat je een joint aansteekt, onderschat je dus de verslaving. Elke dag blowen wordt niet gezien als een verslaving, terwijl ik van mening ben dat elke dag blowen toch écht wel een verslaving is. In jouw geval hetzelfde, je vind dat je niet verslaafd was terwijl je dagelijks blowde. Ik vind dat je de verslaving dan onderschat..

leipebaviaan zei:
Ik blijf erbij dat mijn makkie met het stoppen van blowen gebonden is aan het feit dat ik niet verslavingsgevoelig ben.
Klik om te vergroten...

Is het niet zo dat het stoppen met blowen in jouw geval makkelijk was omdat je sterk genoeg bent om de crave te weerstaan? Verslavingsgevoeligheid triggert het blowen, de moeite met stoppen is afhankelijk van hoe graag je wilt stoppen. Ik was er zo van overtuigd dat ik wilde stoppen dat ik daardoor vrijwel geen crave had, maar als je daar niet zo sterk in staat is die crave veel groter.

Er is dus wel een verschil tussen verslavingsgevoeligheid en de moeite met stoppen if you ask me...

EDIT

misschien kan bovenstaand dus voor jou ook het verschil maken met GHB. GHB heeft wel een lichamelijke afkick wat het stoppen veel moeilijker maakt. Je hebt in het verleden dagelijks geblowd en kon daar makkelijk mee stoppen, maar aangezien GHB veel moeilijker is om mee te stoppen is het extra van belang te zorgen dat je niet in dagelijks/wekelijks gebruik vervalt
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Buiten alle andere discussies om waar toch geen duidelijkheid over komt. Niet gevoelig zijn voor een wietverslaving betekend niet dat je niet gevoelig bent voor een GHB-verslaving.
Klik om te vergroten...

Klopt helemaal fool, maaaaar gelukkig is het forum daarvoor om te discussiëren. Had ik een dergelijke discussie met mijn ouders dan heb ik het idee dat er een iets andere toonzetting was geweest. :grin:

misschien kan bovenstaand dus voor jou ook het verschil maken met GHB. GHB heeft wel een lichamelijke afkick wat het stoppen veel moeilijker maakt. Je hebt in het verleden dagelijks geblowd en kon daar makkelijk mee stoppen, maar aangezien GHB veel moeilijker is om mee te stoppen is het extra van belang te zorgen dat je niet in dagelijks/wekelijks gebruik vervalt
Klik om te vergroten...

Klopt absoluut, de lichamelijke afkick van GHB schijnt ook niet mals te zijn. Ik ben zelf ook niet echt van plan het te gaan gebruiken omdat ik het een beetje associeer met aso's, (niks persoonlijks naar smartie toe) maar in mijn woonplaats is het echt de absolute onderlaag die het gebruik. Je kent het wel, niveau 0 met zo een verneukt uiterlijk. Zijn gewoon niet de slimsten hier die het gebruiken, je pikt ze er eigenlijk zo uit. Maar dat neemt niet weg dat ik er wel een bepaalde interesse in heb. Daar komt eigenlijk ook de vraag uit voor waarmee dit topic is gestart. Dat het echter zou evolueren in een actief topic waarin ook andere onderwerpen worden aangesneden is naar mijn idee alleen maar goed. Ik blijf GHB echter een gevaarlijke drugs vinden omdat je er een echte lichamelijke afkick van hebt, lijkt me niet echt prettig. Voor mijn gevoel raken de meeste mensen hookend aan deze drugs, als zullen er zeker ook talloze mensen zijn die het op een verantwoorde manier gebruiken.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#10
leipebaviaan zei:
omdat ik het een beetje associeer met aso's, (niks persoonlijks naar smartie toe)
Klik om te vergroten...

*nothing personal taken :P

Hier heb ik juist de indruk dat de hoger opgeleide mensen het gebruiken, zal misschien per regio/stad schelen.

Ik heb het gevoel dat GHB vooral zo eng is omdat het zo negatief in de media is, het is een van de weinige partydrugs waar je met een kleine overdosis out kunt gaan en ook nog eens heel verslavend. Ik denk persoonlijk dat het net zo verslavend is als bijvoorbeeld coke, maar bottom line heb je het zelf in de hand. Stel jezelf regels en breek die regels NOOIT. Als je ze toch eens breekt, stop dan met GHB. Als je er zo mee omgaat is het wel prima te doen, al kan ik me voorstellen dat dat voor veel mensen moeilijk is.
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hier heb ik juist de indruk dat de hoger opgeleide mensen het gebruiken, zal misschien per regio/stad schelen.
Klik om te vergroten...

Hier in het noorden staat het echt bekend als een boeren/aso drug. Precies zoals jij zegt, het is streek/regio bepaald hoe tegen een middel wordt aangekeken.

Ik heb het gevoel dat GHB vooral zo eng is omdat het zo negatief in de media is, het is een van de weinige partydrugs waar je met een kleine overdosis out kunt gaan en ook nog eens heel verslavend. Ik denk persoonlijk dat het net zo verslavend is als bijvoorbeeld coke, maar bottom line heb je het zelf in de hand. Stel jezelf regels en breek die regels NOOIT. Als je ze toch eens breekt, stop dan met GHB. Als je er zo mee omgaat is het wel prima te doen, al kan ik me voorstellen dat dat voor veel mensen moeilijk is.
Klik om te vergroten...

Klopt, daarnaast valt de schade die drugs (mits je jezelf in de hand houdt) ook enorm mee toch? Het is een lichaamseigen stof + geen kater de volgende dag. Toch blijf ik het als een gevaarlijke drug zien. Alleen al het feit dat je er out kan van gaan roept negatieve gevoelens op. Daarnaast, mocht je verslaafd raken, dan ook nog eens lichamelijk... je kan niet eens cold turkey afkicken vernam ik, moet echt afgebouwd worden. Ook zijn er volgens mij verhalen van mensen die tijdens het stoppen in psychoses vervallen. Niet erg prettig allemaal.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#12
leipebaviaan zei:
Klopt, daarnaast valt de schade die drugs (mits je jezelf in de hand houdt) ook enorm mee toch?
Klik om te vergroten...

Klopt. Er is zelfs niet duidelijk aangetoond of het uberhaubt wel schade veroorzaakt. Vermoedens bestaan dat de enige schade die je ervan ondervind een zuurstoftekort is als je outgaat, en ook dat is niet bevestigd. Verder alleen op lange termijn dagelijks gebruik. Je hersenen maken dan meer receptoren aan om signalen te ontvangen omdat je die dempt, dus dat maakt ook het risico van cold turkey stoppen. Je krijgt dan een overload aan prikkels wat bijvoorbeeld epileptische aanvallen en psychoses kunnen veroorzaken.

Verder is het cold turkey stoppen redelijk vergelijkbaar als met een alcoholverslaving, ook daarmee kun je dezelfde klachten als convulsies e.d. krijgen en met een stevige alcoholverslaving is stoppen dus vrijwel net zo gevaarlijk.

Alcohol wordt alleen netjes verpakt in standaard hoeveelheden en we zijn gewend daarmee om te gaan. Als je pure alcohol vanuit buisjes gaat nemen loop je dezelfde risico's als met GHB en outgaan van alcohol is zelfs gevaarlijker dan van GHB
s
snelgemsurfdLid
01-01-2024, 00:00
#13
1malig geprobeerd, resultaat: wakkergeschud worden door politie, lag knockout voor de garagepoort van een stel.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#14
snelgemsurfd zei:
1malig geprobeerd, resultaat: wakkergeschud worden door politie, lag knockout voor de garagepoort van een stel.
Klik om te vergroten...

Verstandig.. Willekeurig gedoseerd en niet ingelezen zeker?
s
snelgemsurfdLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dosis dat ik had genomen was 1dopje van een flugel flesje, was gwn slecht moment, ik blijf er toch maar af :)
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#16
SmartieAndMe zei:
Ik begin meestal met 3 of 3,5ml. 4 vind ik soms even te veel, afhankelijk van hoe sterk de GHB is. Helaas kun je de sterkte niet meer laten testen dus kun je beter voorzichtig doseren. Bijnemen kan altijd.

Ik neem meestal dus eerst 3ml en als het dan niet sterk genoeg is een uurtje later nog 2ml. Verder doseer ik vaak met 2ml bij als ik meer wil en minimaal een uurtje later, maar dat is iets wat je zelf een beetje moet aan leren voelen. Het is vaak makkelijk op te schrijven wanneer je hoeveel genomen hebt, zodat je niet onbewust te snel weer neemt.

Hoeveel ik over een avond neem verschilt waar ik ben en hoe lang ik blijf zitten. Ik heb wel eens avonden gehad waarbij ik over een hele nacht verspreid zo'n 15 tot 20ml heb genomen, maar ook avonden dat het bij 1 dosis blijft.

Een standaard GHB buisje is 5ml. Doseren is het makkelijkst met een doseerspuit (2,50 bij de kruidvat). Ligt meestal bij de hoestdrank enzo.
Klik om te vergroten...


Bedankt voor je info smartieandme! :)

Ben je na 20 ml niet helemaal van de kaart? Dan doseer je dus enorm vaak bij... Hoe vaak gebruik jij Gea dan? De mensen in de plaats waar ik vandaan kom zijn óf pro óf anti. Er is niet echt een tussenweg beschikbaar. Ik zou er zelf niet aan beginnen omdat de verslavingskans vrij hoog ligt, al schijnt het wel heerlijk te zijn op een after om de scherpe randjes van X of pep af te halen. Combineer jij het altijd met andere drugs of niet?
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#17
leipebaviaan zei:
Ben je na 20 ml niet helemaal van de kaart? Dan doseer je dus enorm vaak bij..
Klik om te vergroten...

Ja en ja :P Maar dat is dan wel echt over een lange nacht+ochtend verspreid dus blijf wel redelijk bij. De gesprekken worden alleen steeds vreemder :) Ik zorg wel altijd dat ik wakker blijf, gaan slapen onder invloed van G vind ik niet fijn en ben ook nog nooit outgegaan.

Gebruik het ook wel eens na XTC of Pep, maar meestal combineer ik het niet. Gebruik het sowieso niet vaker dan eens per maand, als moet ik zeggen dat als ik het zelf in huis heb dat het soms wel eens een paar weekenden achter elkaar gebeurt.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mensen die niet verslavingsgevoelig zijn voor één stof, zijn niet persé veilig voor de verslavingsgevoeligheid van alle stoffen hoor. :P
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#19
Omdat je het voor jezelf goed kon blijven praten dat je rustig 2 jaar kon blowen?
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Omdat je het voor jezelf goed kon blijven praten dat je rustig 2 jaar kon blowen?
Klik om te vergroten...

Dat is inderdaad erg dom van mij geweest. Toch vind ik dit nog geen verslaving, eerder misbruik van een middel. Bij misbruik van een middel is vaak nog een weg terug. Echte verslaafden van wiet zijn 24/7 stoned, kunnen niet slapen zonder joint en kunnen denk ik ook niet afkicken van wiet zonder hulp. Sowieso denk ik dat vrij weinig mensen dat kunnen bij een echte verslaving. Je het professionele mensen om je heen nodig met wie je je triggers kunt analyseren en daar een behandelplan op maken. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand afkick van G of bruin zonder hulp.

Jij vind dus bijvoorbeeld als je elke dag een buisje GHB neemt voor 10 jaar, maar daarna probleemloos stopt, dat je niet verslaafd was?
Klik om te vergroten...

Klopt, dat vind ik geen verslaafde. Bij verslaving heb ik een heel ander beeld. Nu denk ik niet dat iemand het volhoudt 10 jaar lang maar 1 buisje per dag te tikken, dus eigenlijk is deze vraag hypotetisch.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."