Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsUitleg van een overdosis GHB

Uitleg van een overdosis GHB

17 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
C
CoffeecupLid
01-01-2024, 00:00
#1
acht.zes zei:
Ik lul maar wat toch?
Klik om te vergroten...
Volgens mij twee onder hetzelfde hoedje ja
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#2
ghb_shot.jpg

Ik ben een artikel aan het lezen over GHB.
Over dopamine en Gaba-A en B.
Nu heb ik een stukje wat ik niet begrijp en graag antwoord wil van iemand die het snapt.
Geen aannames of gegoochel met halve kennis maar iemand die het snapt.
Het gaat om dit stukje:

Reden van overdosering is vaak de relatief smalle therapeutische breedte van GHB tezamen met de grote interindividuele farmacologische verschillen. Een andere oorzaak van deze niet-bedoelde overdoseringen is de vorm waarin GHB aangeboden wordt: een waterige oplossing van het natriumzout. Immers, wisselende concentraties GHB kunnen bij inname van een gelijk volume bij een volgend gebruik tot onverwachte effecten leiden. Bij serumspiegels van GHB hoger dan 50 mg/l treedt in het algemeen bewustzijnsverlies op, bij spiegels hoger dan 260 mg/l coma.3

Wat word daar mee bedoeld? Ik heb wel eens 5ml om de anderhalf uur genomen omdat ik anders weinig voel.
En ik weet dat is hoog (heb daar ook geen opmerkingen over nodig).

Serumspiegels hoger dan 50mg/l wat betekend dat en hoeveel is dat in ml?
Net als die 260mg/l wat houd dat in en hoeveel moet je dan nemen?
Ik gebruik ghb met buisjes en meet af in ml. Maar wat zijn dat voor cijfers?
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#3
Niemand verstand van Serumspiegel?
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Rebell zei:
Reden van overdosering is vaak de relatief smalle therapeutische breedte van GHB tezamen met de grote interindividuele farmacologische verschillen. Een andere oorzaak van deze niet-bedoelde overdoseringen is de vorm waarin GHB aangeboden wordt: een waterige oplossing van het natriumzout. Immers, wisselende concentraties GHB kunnen bij inname van een gelijk volume bij een volgend gebruik tot onverwachte effecten leiden. Bij serumspiegels van GHB hoger dan 50 mg/l treedt in het algemeen bewustzijnsverlies op, bij spiegels hoger dan 260 mg/l coma.3
Klik om te vergroten...
Serumspiegel heeft betrekking op de hoeveelheid stof per liter bloed. Ter vergelijk, wanneer je een alcohol (bloed) test moet ondergaan wordt je alcohol spiegel in het bloed gemeten. In feite is dat ook de alcohol serumspiegel (Ademanalyse is slechts een indicatie van je bloedwaarden).

Daarnaast waarschuwt dit stukje tekst voor individuele verschillen die er zijn bij mensen wat betreft GHB effect. Wat voor de een een prima dosis is kan voor de ander een overdosis betekenen. En omdat er verschillen zijn in puurheid kan eenzelfde dosis bij hetzelfde individu voor verschillende effecten zorgen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik lul maar wat toch?
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Rebell zei:
Niemand verstand van Serumspiegel?
Klik om te vergroten...
Iemand ongeduldig?

https://www.drugsinfoteam.nl/drugsinfo/ghb/ghb-werking

De maximale sterkte van GHB is 650 mg per ml maar dit komt eigenlijk maar nauwelijks voor. De sterkte van GHB is in 2015 gemiddeld 376.9 mg per ml. GHB wordt vaak verkocht in buisjes van 5 ml. Een gemiddeld buisje bevat dan bijna 2 gram GHB.
Klik om te vergroten...
5 ml GHB van maximale sterkte bevat dus 3250mg GHB, 5 ml GHB van gemiddelde sterkte bevat dus 1885mg GHB.

Verder heeft een gemiddelde man zo'n 5 a 6 liter bloed in zijn lichaam. Als we even van 6 liter uitgaan dan heb je bij een serumlevel van 260mg/l dus op dat moment 1560mg GHB in je bloed.

Een serumlevel bepalen adhv een dosering in mililiters is echter niet te doen, want dit hangt ook heel erg af van hoe jouw lichaam GHB opneemt en afbreekt.
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#7
acht.zes zei:
Ik lul maar wat toch?
Klik om te vergroten...

Coffeecup zei:
Volgens mij twee onder hetzelfde hoedje ja
Klik om te vergroten...

Zelfde account, gewoon een naamsverandering zo te zien :)
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#8
acht.zes zei:
Ik lul maar wat toch?
Klik om te vergroten...

Ja heb mijn naam veranderd.
Ik lul maar wat was ff leuk bedoeld toen ik naar de klote was.
Maar was het al zat
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#9
Psychedelibee zei:
5 ml GHB van maximale sterkte bevat dus 3250mg GHB, 5 ml GHB van gemiddelde sterkte bevat dus 1885mg GHB.

Verder heeft een gemiddelde man zo'n 5 a 6 liter bloed in zijn lichaam. Als we even van 6 liter uitgaan dan heb je bij een serumlevel van 260mg/l dus op dat moment 1560mg GHB in je bloed.

Een serumlevel bepalen adhv een dosering in mililiters is echter niet te doen, want dit hangt ook heel erg af van hoe jouw lichaam GHB opneemt en afbreekt.
Klik om te vergroten...

Heel goed uitgelegd kwam er niet uit denk dat ik het nu dan snap.
Kwam er niet uit op verschillende sites.

Want dan zou een normaal persoon van een 5ml gemiddelde sterkte G altijd in coma gaan als die diegene geen tolerantie heeft.
1560mg delen door 6 dat komt dan uit op een 260mg/l

Wat wij dus meestal G slaapjes noemen is gewoon in coma liggen. Want ik dacht dat er een verschil was van out gaan van de G en even een slaapje doen dan ook daadwerkelijk in coma liggen.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Rebell zei:
Want dan zou een normaal persoon van een 5ml gemiddelde sterkte G altijd in coma Gaan als die geen tolerantie heeft.
1560mg delen door 6 dat komt dan uit op een 260mg/l
Klik om te vergroten...
Psychedelibee zei:
Een serumlevel bepalen adhv een dosering in mililiters is echter niet te doen, want dit hangt ook heel erg af van hoe jouw lichaam GHB opneemt en
Klik om te vergroten...
In 5ml GHB van gemiddelde sterkte zit meer GHB dan dan die 1560mg, maar dat betekent niet direct dat die ook allemaal tegelijkertijd je bloed bereiken. Dat hangt af van de opname en afbraak van je lichaam en dat kun je niet zomaar bepalen.

Die G slaapjes zijn wel duidelijk een teken van overdoseren en niet bepaald gezond.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#11
Nee dat weet ik gebeurd mij nu ook niet meer eerder wel vaker. Is slecht voor je geheugen.
Dan was je te lang aan de g en dan vergat je dat je al had genomen en dan nam je weer. Nu doe ik het op gevoel en gebeurd het nooit meer eigenlijk.
L
LysergineLid
01-01-2024, 00:00
#12
De gegeven uitleg is niet helemaal correct, omdat herverdeling buiten beschouwing wordt gelaten. Het vaatstelsel is immers geen gesloten compartiment, maar semipermeabel waardoor een middel naar andere compartimenten (zoals vetweefsel, hersenweefsel, spierweefsel etc) kan "lekken" wat dus een lagere plasmaconcentratie dan verwacht kan geven.
Bloed bestaat voor een gedeelte uit "vaste stof" zoals erytrocyten, trombocyten en leukocyten, en daarnaast voor een gedeelte uit vloeistof. Dit vloeibare deel wordt het (bloed)plasma genoemd en bevat water met daarin eiwitten, zouten, hormonen, glucose, afvalstoffen, eventuele medicijnen etc. Een concentratie zoals 50 mg/l houdt in dat in het algemeen bewustzijnsverlies kan optreden wanneer het plasma - dus het vloeibare gedeelte dat bij een gemiddeld mens ongeveer 3 liter is en niet het bloed - meer dan 50 mg/l GHB bevat.

Dit betekent niet dat je nu het plasmavolume (3 liter) moet vermenigvuldigen met de minimale plasmaconcentratie (50 mg/l) om de dosis die kan leiden tot bewustzijnsverlies te berekenen; daarvoor moet je ook het verdelingsvolume in beschouwing nemen. De juiste berekening is dus: verdelingsvolume × plasmaconcentratie = dosis. Het verdelingsvolume bij GHB ligt volgens het FTK tussen 0,2 en 0,4 l/kg lichaamsgewicht. Dat geeft dus bij iemand van 70 kg: 0,2 × 70 × 50 = 700 mg en 0,4 × 70 × 50 = 1400 mg. Dus een hoeveelheid tussen 700 mg en 1400 mg GHB kan bij iemand van 70 kg leiden tot bewustzijnsverlies. Als je je GHB laat testen en de sterkte weet, kun je dit omrekenen naar milliliter GHB vloeistof.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#13
Rebell zei:
Nee dat weet ik gebeurd mij nu ook niet meer eerder wel vaker. Is slecht voor je geheugen.
Dan was je te lang aan de g en dan vergat je dat je al had genomen en dan nam je weer. Nu doe ik het op gevoel en gebeurd het nooit meer eigenlijk.
Klik om te vergroten...

Ah wat een hel is dat. 'S nachts wakker worden en dan vergeten of je wel of niet genomen hebt. Je kunt het dan gewoon niet herrineren. Zieke blackouts.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#14
Psychedelibee zei:
Iemand ongeduldig?
Klik om te vergroten...

Zat al uren te worstelen.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#15
Casaan zei:
Serumspiegel heeft betrekking op de hoeveelheid stof per liter bloed. Ter vergelijk, wanneer je een alcohol (bloed) test moet ondergaan wordt je alcohol spiegel in het bloed gemeten. In feite is dat ook de alcohol serumspiegel (Ademanalyse is slechts een indicatie van je bloedwaarden).
Klik om te vergroten...

Thanks!
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#16
Kijk om te beginnen ben ik echt super blij dat ik dit topic heb geopend!
Dit is zeer waardevolle informatie.

Lysergine zei:
Bloed bestaat voor een gedeelte uit "vaste stof" zoals erytrocyten, trombocyten en leukocyten, en daarnaast voor een gedeelte uit vloeistof. Dit vloeibare deel wordt het (bloed)plasma genoemd en bevat water met daarin eiwitten, zouten, hormonen, glucose, afvalstoffen, eventuele medicijnen etc. Een concentratie zoals 50 mg/l houdt in dat in het algemeen bewustzijnsverlies kan optreden wanneer het plasma - dus het vloeibare gedeelte dat bij een gemiddeld mens ongeveer 3 liter is en niet het bloed - meer dan 50 mg/l GHB bevat.
Klik om te vergroten...

Dit is echt hele goede informatie.
Ook voor het gebruik van andere drugs.
Maar meerdere antwoorden hier bevatten duidelijke taal. En eigelijk precies wat ik wou weten.

Ik lees dagelijks onderzoeken en websites.
Maar vaak bevatten die veel introductie verhalen waar je de antwoorden op serieuse vragen niet kan vinden.
Die kan je vaak wel vinden op medische rapporten. Maar dat kan een zware korst zijn om te lezen. Er zijn veel termen en benaming die je dan niet kent als je geen medicijnen heb gestudeerd. Daarom ben ik nu ook erg geïnteresseerd in dit forum.
Anders moet ik mij inlezen in materie waar ik de benamingen voor de helft niet ken en daar dan maar zelf een conclussie uit ga trekken en dan krijg je juist misverstanden.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Rebell zei:
Ja heb mijn naam veranderd.
Ik lul maar wat was ff leuk bedoeld toen ik naar de klote was.
Maar was het al zat
Klik om te vergroten...
Volgens mij jij niet alleen!:astonished:

Anyway, je bent veel beter te pruimen als je niet naar de kloten bent wat op zich best logisch is. :sunglasses:
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#18
acht.zes zei:
Anyway, je bent veel beter te pruimen als je niet naar de kloten bent wat op zich best logisch is
Klik om te vergroten...

Ik heb een vermoeden dat het voor beiden telt :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."