Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTerug val en dit keer een stuk erger..

Terug val en dit keer een stuk erger..

25 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#1
newone19 zei:
Naja niet meer om kunnen gaan.. Het is meer een “lichamelijke afhankelijkheid” geworden..
Klik om te vergroten...

Dan ga je er wel verkeerd mee om.
Om dat te bereiken moet je 24/7 gebruiken voor een langere tijd.

Als je eens in de zoveel weken een avondje of een nacht doorhaald op de ghb krijg je geen afkick of kater. Zeker geen lichamelijke afhankelijkheid.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik heb een stukje geschreven hoe je het veilig kan gebruiken en hoe je niet in een verslaving valt.
En dus geen lichamelijke afhankelijkheid krijgt.

Moet daar wel bij vermelden nu jij dat al hebt zou je een tijdje moeten stoppen om je receptoren weer de tijd te geven om de tollerantie af te bouwen.
Dat kan sws wel 3 maanden duren.

Als je interesse hebt kan je de openingspost lezen.
Als je het zo gebruikt kom je niet in de problemen.

Info - Het veilig gebruiken van Ghb

Ghb is nu mateloos populair aan het worden. Op de afterparty's in de randstad is Ghb niet meer weg te denken. Daarnaast lees ik dat het op het platteland ook enorm veel word gebruikt. Maar hoe kan je Ghb verantwoordelijk gebruiken? Als je op dit forum kijkt kom je alleen maar hulp vragen tegen...
drugsforum.nl drugsforum.nl
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Ja Revolutionair als iemand al verslaafd is geraakt, kan diegene er maar beter voor altijd mee kappen, niet?
Als je gestopt bent met roken, kan je over het algemeen ook geen gelegenheidsroker worden.

Ik zou er vanaf blijven. Wil je iedere keer opnieuw deze ellende?
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#4
Wat doet Phenibut precies? Heb er vaker over gehoord. Maar zulke wisselende verhalen steeds van mensen...
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Lees hieronder wat voor schade een ghb-verslaving aanricht aan je hersenen.

Hersenschade
GHB ontregelt dus het dopaminesysteem, maar het doet ook duidelijk meer. Raymond Niesink van het Trimbos Instituut is toxicoloog en farmacoloog. Hij bestudeert hoe stoffen werken en hoe schadelijk (neurotoxisch) ze zijn. ‘Uit proefdieronderzoek is gebleken dat een hoge dosering GHB op de lange termijn schade veroorzaakt aan met name het geheugen en leren. Of dit bij mensen ook het geval is, is pas met zekerheid te zeggen bij langdurig onderzoek bij mensen zelf. Dat is vrijwel onmogelijk en onethisch om te doen.’ Niesink vertelt wat de mogelijke hersenschade in de praktijk betekent: ‘Bij neurotoxiciteit sterven zenuwcellen of delen daarvan af. Op den duur zijn het er zoveel dat er functies uitvallen. Hersengebieden kunnen bepaalde functies van uitgevallen delen overnemen en dan merk je het niet; je compenseert. Maar een apart hersendeel met die functie krijg je niet terug. Niesink vergelijkt langdurige GHB-verslaving met de stofwisselingsziekte Succinic semialdehyde dehydrogenase deficiency (SSADHD). Bij deze ziekte kan het lichaam het natuurlijk GHB niet afbreken. ‘Wanneer SSADHD patiënten geen medicatie krijgen, krijgen ze net zoals GHB-verslaafden een te hoge concentratie GHB in de hersenen. SSADHD-patiënten krijgen allerlei neurologische problemen doordat hersencellen afsterven: epileptische aanvallen, problemen met taalontwikkeling, geheugenproblemen en ook spierafwijkingen. Aannemelijk is dat GHB-gebruikers op dezelfde manier problemen krijgen met bijvoorbeeld hun geheugen en motoriek.’ Waarschijnlijk is de hoeveelheid schade afhankelijk van de mate en duur van het gebruik. Hoeveel schade iemand door gebruik van bijvoorbeeld GHB heeft opgelopen, is erg moeilijk vast te stellen, benadrukt de toxicoloog. Vaak gebruiken GHBverslaafden ook andere middelen. ‘Bovendien is het niet te zeggen hoe iemand zou zijn en wat hij zou doen, als hij nooit GHB gebruikt zou hebben’, aldus Niesink.

‘Out’ geen ongevaarlijk dutje
Een klein beetje GHB kan al een heftig effect hebben. Daarbij is het moeilijk te doseren waardoor iemand ‘out’ kan gaan. Tachtig procent van de GHB-verslaafden die hulp zocht bij de verslavingszorg is één of meerdere keren ‘out’ gegaan. Ruim een kwart is zelfs een keer op de intensive care beland. Over ‘out’ gaan wordt met name door jongeren gemakkelijk gedacht. Toch is juist dit ‘out’ gaan slecht voor het lichaam. Neurowetenschapper Kortekaas vertelt waarom: ‘Bij ‘out’ gaan, is er sprake van een overdosering GHB. Eigenlijk is bewusteloosheid een soort ingebouwd beschermingsmechanisme van het brein. Bepaalde hersenfuncties worden uitgeschakeld, omdat er meer energie nodig is voor primaire levensfuncties als de ademhaling, het hart en andere basale functies.’ Zonder die mechanismen kun je niet leven, dus is bewusteloosheid van belang voor de overleving. ‘Hersencellen kunnen door zuurstofgebrek, of stuiptrekkingen tijdens het ‘out’ zijn, afsterven. Mogelijke gevolgen kunnen zijn dat iemands persoonlijkheid en/of het gedrag verandert. En het geheugen kan erdoor achteruit gaan’, aldus Kortekaas. Omdat GHB van nature op allerlei lichaamsfuncties invloed heeft, heeft GHB-gebruik ook op al die functies invloed. Geen reden voor paniek voor GHB-verslaafden in herstel, want: ‘Dat herstelt’, zegt Kortekaas. ‘Het ene systeem herstelt wat gemakkelijker dan het andere. De systemen met de hoogste functies zijn sterker gebouwd en herstellen dan ook makkelijker. De lagere, meer dierlijke delen, zijn gevoeliger. De hippocampus, belangrijk voor het geheugen, is zo’n lager deel. Het raakt minder snel beschadigd, maar áls het schade oploopt, is dat minder goed te herstellen.’

Herstel van een GHB verslaving
Schade of geen schade; herstel van een GHB-verslaving is mogelijk, ook als die tien jaar heeft geduurd. Maar voor het herstel moet iemand eerst van de GHB af, en dat blijkt geen peulenschil te zijn. Alleen al de detoxificatie van GHB is een moeizaam en lang proces. Het lichaam heeft de drug nodig en kan bij te snel afkicken heftige en gevaarlijke ontwenningsverschijnselen krijgen. Op de detox van verslavingskliniek SolutionS Center wordt gecontroleerd afgebouwd met medicinale GHB. ‘Dat is gewoon veiliger’, zegt verslavingsarts Natasha Smits. ‘Door langzaam het GHB-gehalte in het lichaam terug te brengen, krijgen de cliënten minder heftige ontwenningsverschijnselen.’ De afbouw duurt ongeveer één tot twee weken. Hierna kan de cliënt de behandeling in. ‘Vaak denken mensen dat ze na de detox klaar zijn. Ze komen vaak uit de partyscene en denken dat GHB geen verslavend middel is. Als ze dan van de ontwenningsverschijnselen af zijn, denken ze ‘nu red ik het wel’. De intrinsieke motivatie ontbreekt.’ GHB-verslaafden hebben meer de neiging om de behandeling vroegtijdig af te breken na de detox. ‘Waar normaal één of twee mensen van de tien met hun behandeling stoppen, zijn dit er bij GHB-verslaving drie of vier’, aldus de verslavingsarts. ‘Misschien komt het doordat ze niet meer gewend zijn dingen te voelen zoals emoties, prikkels en pijn. Eigenlijk zijn ze altijd continu in een roes geweest. Als ze dan ineens weer dingen voelen en ervaren, is dat niet fijn. Zij hebben in ieder geval een langzamere start en vervolgens een langere periode nodig voor hun herstel.’

Bron:
http://www.nathalieperez.nl/lef-magazine/the-long-and-winding-road-herstellen-van-een-ghb-verslaving
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#6
Natozlato zei:
Ja Revolutionair als iemand al verslaafd is geraakt, kan diegene er maar beter voor altijd mee kappen, niet?
Klik om te vergroten...

Ik ben verslaafd geweest aan wiet en coke.
Ben de fout in gegaan met ghb.
Nu gebruik ik ze alle 3 zonder verslaving.
Kan gewoon.

Blijf je maar de fout in gaan dan moet je stoppen.
Dat zei ik ook in een eerdere post hierboven.
Als je er niet mee kan omgaan moet je stoppen.
Die 3 maanden is om te laten weten dat wanneer ze in dat tijdsbestek weer gaat gebruiken. Ze in deze fase van verslaving blijft hangen.
Handig om te weten.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#7
Natozlato zei:
Of dit bij mensen ook het geval is, is pas met zekerheid te zeggen bij langdurig onderzoek bij mensen zelf. Dat is vrijwel onmogelijk en onethisch om te doen.’
Klik om te vergroten...

Natozlato zei:
Aannemelijk is dat GHB-gebruikers op dezelfde manier problemen krijgen met bijvoorbeeld hun geheugen en motoriek
Klik om te vergroten...

Natozlato zei:
Waarschijnlijk
Klik om te vergroten...

Heel veel waarschijnlijk en aannemelijk en dat soort dingen in het rapport wat je deelde.
Er zijn zoveel factoren die meespelen.
Een avondje gebruik is wel anders als misbruik.
Na een avondje Lsd zijn er weer zo veel hersencellen geactiveerd.

20200219_152113.jpg

Natozlato zei:
Hoeveel schade iemand door gebruik van bijvoorbeeld GHB heeft opgelopen, is erg moeilijk vast te stellen, benadrukt de toxicoloog. Vaak gebruiken GHBverslaafden ook andere middelen.
Klik om te vergroten...

Daarom Lsd kan weer dingen activeren en stimuleren.
Gebruik van mdma kan ook een behoorlijke schade opleveren, bij sommige mensen na eenmalig gebruik zoals je hier vaker leest.
Dat rapport geeft vermoedens geen daadwerkelijk cijfers en conclusies.

Uiteindelijk merk je aan je lichamelijk dat je na een avondje ghb lichamelijk en geestelijk veel beter in je vel zit dan na een avondje mdma (of mda😉) alcohol, speed, etc

Misbruik van alle soorten drugs komen met nare bijwerkingen.
Hou het recreatief, lukt dat niet gebruik het dan ook niet meer.

Heb je trouwens al dat rapport van VAD doorgenomen? Daar delen ze veel gegevens uit onderzoek. Dat is vet interessant.
G
GipsysoulLid
01-01-2024, 00:00
#8
Spyro zei:
Wat doet Phenibut precies? Heb er vaker over gehoord. Maar zulke wisselende verhalen steeds van mensen...
Klik om te vergroten...

Ik heb door phenibut geen last van de afkick en ik slaap er heel goed door. Je moet volgens mij een X aantal gram nemen om hetzelfde effect te voelen als GHB. Daarvoor doe ik het niet. Ik neem er meestal 4 (2000 gram) zodat ik nergens last van heb.
G
GipsysoulLid
01-01-2024, 00:00
#9
Natozlato zei:
Ja Revolutionair als iemand al verslaafd is geraakt, kan diegene er maar beter voor altijd mee kappen, niet?
Als je gestopt bent met roken, kan je over het algemeen ook geen gelegenheidsroker worden.

Ik zou er vanaf blijven. Wil je iedere keer opnieuw deze ellende?
Klik om te vergroten...

daar heb je zeker gelijk in. Ik ben al eerder 3 maanden gestopt maar toch weer begonnen. Het is gewoon zwakte helaas
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#10
newone19 zei:
Ik heb door phenibut geen last van de afkick en ik slaap er heel goed door. Je moet volgens mij een X aantal gram nemen om hetzelfde effect te voelen als GHB. Daarvoor doe ik het niet. Ik neem er meestal 4 (2000 gram) zodat ik nergens last van heb.
Klik om te vergroten...

Ah wow. Dus je stopt met GHB nemen en dan stap je over op Phenibut? Verdeel je dat dan over de dagen of?
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#11
newone19 zei:
daar heb je zeker gelijk in. Ik ben al eerder 3 maanden gestopt maar toch weer begonnen. Het is gewoon zwakte helaas
Klik om te vergroten...

Ik vind dat heel spijtig voor je. Ik hoop dat het je een keer wel lukt. Blijf volhouden!

@Revolutionair het zijn aannames ja, maar wel zeer waarschijnlijke aannames. Denk je dat je ongestraft dagelijks ghb kan nemen in een verslaving? Je zal het niet meteen merken misschien. Alles heeft een prijs.
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Revolutionair zei:
Uiteindelijk merk je aan je lichamelijk dat je na een avondje ghb lichamelijk en geestelijk veel beter in je vel zit dan na een avondje mdma (of mda😉) alcohol, speed, etc
Klik om te vergroten...

Een avondje ja. Ik had het over een verslaving.
Ik zou er maar niet vanuit gaan dat een ghb-verslaving geen schade aanricht. Daar komen we met zijn allen wel achter over 20 a 30 jaar, als de verslaafden van nu wat ouder worden.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#13
Natozlato zei:
Een avondje ja. Ik had het over een verslaving.
Ik zou er maar niet vanuit gaan dat een ghb-verslaving geen schade aanricht. Daar komen we met zijn allen wel achter over 20 a 30 jaar, als de verslaafden van nu wat ouder worden.
Klik om te vergroten...

Natuurlijk richt het schade aan dat is duidelijk.
En dat het met je geheugen te maken heeft ook.
Maar dat stukje dat je hersencellen voor altijd kan verliezen probeer ik me in te verdiepen.
Want al in verschillende topics hebben we het hier over gehad en onderzoeken gedeeld.
De hersens zijn flexibeler dan je denkt.
Ze kunnen aanmaken en kwijt raken.
Vandaar mijn vergelijking net LSD want na gebruik lijkt het net of ik weer dingen beter kan revitaliseren.
Dus door jaren blowen een stukje van mijn hersens een 'zombie' is geworden.
En na de bom van prikkels na Lsd weer zijn geactiveerd en daardoor weer hersencellen kan aanmaken wat ik daarvoor niet deed.
G
GipsysoulLid
01-01-2024, 00:00
#14
Natozlato zei:
Een avondje ja. Ik had het over een verslaving.
Ik zou er maar niet vanuit gaan dat een ghb-verslaving geen schade aanricht. Daar komen we met zijn allen wel achter over 20 a 30 jaar, als de verslaafden van nu wat ouder worden.
Klik om te vergroten...

Haha je moest eens weten wat voor schade het nu al aangericht heeft met betrekking tot de relatie met m’n moeder, vriendinnen etc. Gelukkig staan ze onvoorwaardelijk achter me, ondanks de ellende die er is geweest de afgelopen tijd. Ach, de eerste stap heb ik nu gezet..
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#15
Lees dit topic even over Phenibut.
Het heeft vele bijwerking en er is weinig over bekend.
Als je echt niet anders kan snap ik dat mensen het nemen.
Maar lees het maar eens door, hier vind je een beetje de informatie die je vroeg.

phenibut als alternatief op GHB?

Ik zat zojuist op internet te lezen over alternatieven voor GHB, aangezien ik het zomaar niet krijg gevonden bij dealers en GBL bestellen op internet vraag ik me af hoe betrouwbaar dat is. Dus maar eens zien of er alternatieven zijn die hetzelfde werken, en makkelijk te verkrijgen zijn. Toen...
drugsforum.nl drugsforum.nl

Daaruit blijkt dat phenibut al snel lichamelijke afhankelijkheid kan veroorzaken. Die afhankelijkheid is sterker dan die van GHB, en gaat ook gepaard met flinke bijwerkingen zoals slapeloosheid, zweten, misselijkheid en zelfs psychotische episoden. Het afkickproces is zwaarder en duurt langer dan dat van GHB (wat al behoorlijk lastig afkicken is).

Spyro zei:
Ah wow. Dus je stopt met GHB nemen en dan stap je over op Phenibut? Verdeel je dat dan over de dagen of?
Klik om te vergroten...
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Revolutionair zei:
Natuurlijk richt het schade aan dat is duidelijk.
En dat het met je geheugen te maken heeft ook.
Maar dat stukje dat je hersencellen voor altijd kan verliezen probeer ik me in te verdiepen.
Want al in verschillende topics hebben we het hier over gehad en onderzoeken gedeeld.
De hersens zijn flexibeler dan je denkt.
Ze kunnen aanmaken en kwijt raken.
Vandaar mijn vergelijking net LSD want na gebruik lijkt het net of ik weer dingen beter kan revitaliseren.
Dus door jaren blowen een stukje van mijn hersens een 'zombie' is geworden.
En na de bom van prikkels na Lsd weer zijn geactiveerd en daardoor weer hersencellen kan aanmaken wat ik daarvoor niet deed.
Klik om te vergroten...

Leuke theorie, maar ik zou er maar niet op rekenen 😂
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#17
Natozlato zei:
Leuke theorie, maar ik zou er maar niet op rekenen 😂
Klik om te vergroten...

Is geen theorie van mij maar iets waar ik me aan het inlezen ben.
Ze doen hele interessante onderzoeken met LSD ze hebben dus ook mensen die onder invloed waren van LSD onder de scan gelegd.
En de hersenactiviteit gemeten.
Dus het is al zeker dat het hersendelen actief maakt die normaal niet actief zijn.
Maar gaat te veel offtopic.
Lees je maar eens in.
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Revolutionair zei:
Maar gaat te veel offtopic.
Klik om te vergroten...

Ik hoopte al niet dat je hiermee wil zeggen dat het schade ongedaan maakt.
G
GipsysoulLid
01-01-2024, 00:00
#19
Hi allemaal, ik heb al eens iets gepost over GHB gebruik waar ik toen der tijd vanaf ben gekomen. Ik heb alleen een terug val gehad en dit keer zo erg dat iedereen het om me heen weet en heeft gezien. Het is zo erg dat ik vanmiddag een intake heb bij Bouwman kliniek. Ik heb afgelopen zaterdag ongeveer een kwart gehaald en heb nu nog maar een beetje over. Ik word weer elke 2 uur wakker om bij te moeten nemen en heb geen phenibut meer (daarmee lukte het mij om af te kicken). Ik heb alleen 4 oxa’s maar gisteravond 2 genomen en alsnog wakker geworden om de 2 uur. En aangezien ik straks een intake heb dat 4 uur duurt weet ik niet hoe ik het moet gaan doen want ik krijg na 2 uur ontwenningsverschijnselen.. Helpt OXA daar ook tegen of is dat enkel goed om in slaap te vallen?
C
CoffeecupLid
01-01-2024, 00:00
#20
Als je flink verslaafd bent of hoge tolerantie hebt dan is oxa niet meer voldoende om je kalm te houden. Ik zou blijven doseren om de zoveel uur zoals je al bent gewend, en je vanmiddag overgeven aan professionals. Laat even weten hoe het is gegaan en wat het plan is? Sterkte ermee

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."