Vermeersch zei:
Mooi verstaanbaar verslag. Kheb ook respect hoe jullie ermee omgaan en het uitleggen...
Kzou het niet beter gekund hebben :P
Maar deze vraag, is LSD wel goed voor mensen die al een psychose gehad hebben? Zoals ik bv?
Graag antwoord
Men zegt wel eens dat psychedelica "eruit kan halen wat erin zit". Dat kunnen bijvoorbeeld onverwerkte trauma's zijn maar ook onderliggende psychische problemen. Aangezien je al eens een psychose hebt mogen ervaren kan je er vanuit gaan dat het gebruik van tripmiddelen voor jou niet geheel zonder risicoś zijn.
Mijn persoonlijke advies aan jou is een stelregel waar ik mijzelf ook altijd aan houdt en dat is:
"In geval van twijfel niet doen". In jouw geval is de vraag stellen gelijk aan 'em beantwoorden, niet doen dus.
Hoewel het misschien niet aardig klinkt is het niet op de eerste plaats jouw welzijn dat mij zorgen baart (ik ben immers van mening dat iedereen het recht van zelfbeschikking heeft) maar als je toch gebruikt en daarmee een risico loopt op het triggeren van een psychose kan je je omgeving behoorlijk wat schade toebrengen. Je bent in deze dus niet alleen verantwoordelijk voor jezelf maar ook je omgeving. Ik dat dat de meesten het met me eens zullen zijn als ik zeg dat je nimmer een ander verdriet mag doen en/of in een mogelijk gevaarlijke situatie mag brengen.
Natuurlijk kruipt het bloed waar het niet gaan kan en ik weet zeker dat je mijn bovenstaande antwoord allang zelf bedacht hebt. Ik kan je slechts adviseren om andere manieren te zoeken om bepaalde ervaringen op te doen. Meditatie bijvoorbeeld. Als het pad van psychedelica een snelweg is dan is meditatie een fietspad. Je moet er harder je best voor doen en het traject duurt langer maar uiteindelijk kan het dezelfde of soortgelijke ervaringen en inzichten brengen.
Ik kan je (iedereen hier trouwens) aanraden om het boek "Het Oermysterie" van Graham Hancock te lezen (zie ook hier:
http://www.grenswetenschap.nl/blogs/Het-Oermysterie/ ) om meer te weten te komen hoe natuurvolkeren/mensheid door de eeuwen heen een invulling hebben gegeven aan het fenomeen "andere werelden" te bezoeken. Lang niet alle volkeren gebruiken daar tripmiddelen voor en de geschiedenis toont ons dat er meer wegen zijn die naar Rome leiden. Je moet er domweg soms wat meer je best voor doen.
Ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt.
Succes.