#1
Achtergrond:
Ik ben een vrouw van 19 die eigenlijk nooit veel met drugs in aanraking is geweest, totdat ik anderhalf jaar geleden mijn vriend leerde kennen. Hij blowt regelmatig (ongeveer 4x per week, ong. een halve joint op een avond) en hier heb ik wel wat problemen mee, omdat ik niet snap waarom hij dit nodig heeft, en omdat het voor mij onbekend is. Ik wil dan ook heel graag weten hoe het voelt om stoned te zijn, in de hoop dat ik hem dan iets beter begrijp. Ik heb wel eens een hijsje genomen van een joint maar hier kreeg ik het zo benauwd van dat het bij één hijsje is gebleven. Dit was de reden dat we besloten om eergisteravond space(chocolade)cake (met hasj) te bakken, en te eten.
De avond zelf:
Van tevoren had ik gezocht naar tips voor het eten van spacecake. Er stond dat je ongeveer een uur moest wachten na het eten van een plak omdat dan het effect pas voelbaar zou zijn, en anders een gevaar van overdosis zou zijn. Samen met mijn vriend ben ik (voor het eerst) naar de coffeeshop gegaan om hasj te halen. Ook hier hebben we om advies gevraagd over hoeveel we in de cake moesten doen en hij zei dat de richtlijn ongeveer 0,5 gram hasj per persoon was. We hebben uiteindelijk 2 gram in de hele cake gedaan, en hebben onze best gedaan om de hasj zoveel mogelijk te verdelen in de cakemix. 's Avonds waren we er klaar voor, en hebben we allebei een (redelijke dikke) plak genomen (20.00 uur). Na ongeveer 2/3e van de plak zat ik een beetje vol dus stopte ik en ging ik afwachten. Ik was wel lichtelijk zenuwachtig, en vooral nieuwsgierig naar het gevoel. M'n vriend had verteld dat we waarschijnlijk gewoon heel erg zouden ontspannen, en alles grappig zouden gaan vinden, en dat het waarschijnlijk allemaal minder raar zou zijn dan ik verwachtte. Ik was er constant op aan het letten of ik me al anders voelde. M'n vriend raadde aan om gewoon tv te gaan kijken omdat het anders toch niet zou werken. Na een uur voelde ik nog steeds niks, dus at ik de rest van de plak op (21.00 uur dus
). Opeens proefde ik in één stukje echt een hele sterke hasjsmaak dus ik denk dat hier veel hasj in zat. Mijn vriend voelde ook nog weinig maar zat vol, dus hij besloot om de hasj die we nog over hadden te gaan roken. Zonder dat ik echt wist waarom, vond ik dit vervelend en ging ik boos de voetbalwedstrijd kijken die aanstond. Ik was ook wel chagrijnig omdat ik niks voelde van de hasj. Ongeveer 5 minuten later voelde het opeens alsof ik in een soort trans kwam (21.15 uur). M'n hele lichaam begon te tintelen, en m'n ogen gingen heel snel bewegen. Ik kon niet meer focussen op één punt. Ook ging m'n armen en benen een beetje schokken. Eerst dacht ik dat ik dat gewoon zelf deed... dat het tussen m'n oren zat, maar toen ik bewust probeerde om alles stil te houden, lukte dit niet. Ik begon heel langzaam te beseffen dat de hasj begon te werken, en ik vond het doodeng omdat ik wist dat dit nog een paar uur door zou gaan. Ik probeerde de voetbalwedstrijd te volgen om mezelf af te leiden maar dit lukte niet. M'n vriend probeerde me af te leiden door te gaan praten tegen me, maar ik kon ook totaal niet volgen wat hij zei. Het leek alsof er niks kon worden opgeslagen in mijn geheugen. Zodra hij met een volgende zin begon, wist ik niet meer waar z'n vorige zin over ging. Ondertussen was m'n lichaam steeds meer gaan schokken. Het engste vond ik op dat moment dat ik het gevoel had alsof ik op de automatische piloot stond. Ik had totaal geen controle meer op wat ik zei en deed. Als mijn vriend wat zei, dan gaf ik automatisch een antwoord alsof er een soort directe verbinding tussen m'n oren en m'n mond zat, zonder dat ik zelf kon 'kiezen' of ik dat wel wou zeggen. Ik zei ook alles wat ik dacht en dat was soms behoorlijk onsamenhangend. Inmiddels was ik redelijk in paniek geraakt, en probeerde ik van alles om het weg te laten gaan (naar buiten gaan, m'n hoofd onder de kraan gestoken, geprobeerd te slapen). Ik had ook veel enge gedachten. Ik dacht echt dat het totaal niet goed met me ging, en dat ik naar de dokter moest maar dat m'n vriend dit niet door had omdat hij zelf stoned was. Ook had ik een keer een verhaal gelezen over iemand die voor het eerst geblowed had, en in paniek raakte, en vervolgens jarenlang een zware depressie heeft gehad. Ik was bang dat dit met mij ook zou gebeuren. Tijdens dit hele gebeuren, probeerde m'n vriend alles om me af te leiden. Hij begon op me in te praten en zei dat het allemaal in m'n hoofd zat en dat ik mezelf gek zat te maken. Ik dacht toen eerst even dat hij dacht dat ik me aanstelde, en dit maakte het allemaal nog frustrerender. Ik probeerde hem uit te leggen wat ik voelde, maar dit lukte niet want ik kon niet helder nadenken. Ik wist niet waar ik moest beginnen, en hoe ik het moest verwoorden. Ook was ik me er opvallend bewust van dat ik halverwege toch niet meer zou weten wat ik aan het vertellen was. M'n vriend stelde voor om playstation move te gaan spelen zodat ik iets had om me op te focussen, maar ik kon niet eens op m'n benen staan. Het was inmiddels ongeveer 22.15 uur. Toen wou hij me mee naar boven nemen om me onder de douche te zetten, om 'op te frissen', maar halverwege de weg naar de trap ging het mis. Ik voelde me niet misselijk, wist toch dat ik over m'n nek zou gaan. En dit was ook zo. Ik ben flink over m'n nek gegaan en heb alles eruit gegooid. Daarna was ik wel nogal opgelucht omdat ik wist dat het vanaf dat moment alleen nog maar minder kon gaan worden. Dit duurde helaas nog ruim anderhalf uur (volgens m'n vriend, want ik had op dat moment eigenlijk totaal geen tijdsbesef). Hierna zijn we weer teruggegaan naar de woonkamer en heb ik nog een tijd op de bank gelegen, en veel water gedronken. Verder weet ik hier niet heel veel meer van, maar na een uur ongeveer (weer van m'n vriend gehoord
) zijn we naar boven gegaan om te gaan slapen. Toen ik in de badkamer in de spiegel keek, schrok ik wel behoorlijk. Ik was heel bleek, en m'n ogen bewogen nog steeds heel snel heen en weer. Ik ben toen snel in m'n bed gaan liggen en na een tijdje werd het schokken minder en kon ik slapen.
Achteraf:
Nu achteraf ben ik nog steeds erg bezig met de ervaring. Ik heb nog nooit zoiets engs meegemaakt. De afgelopen 2 dagen heb ik soms nog steeds dat m'n arm opeens schokt en toen ik gisteravond weer tv lag te kijken, had ik soms het gevoel dat het weer opnieuw begon. Dit alles is ook wel de reden dat ik het nu opgeschreven heb. Wat ik achteraf nog erg opvallend vind, is dat ik tijdens de trip zelf soms nog redelijk logisch kon nadenken maar op die momenten leek het net alsof ik van een afstandje naar mezelf zat te kijken. Tussen die momenten in leek het net alsof ik constant tussen slapen en wakker zijn zweefde. Maar goed, dit was mijn ervaring. Helaas weet ik nu nog niet hoe 'leuk' het is om stoned te zijn. Ik heb nu ook nog een vraag, en ik hoop dat iemand dit leest. Ik zou nog graag eens willen voelen hoe het is, en misschien door spacecake te eten. Ik weet alleen eigenlijk niet wat ik fout heb gedaan! We hebben 2 gram hasj gebruikt van een coffeeshop waarvan bekend is dat de wiet en hasj niet zo sterk is, dus je zou nog kunnen zeggen dat we minder hasj erin gedaan hebben. Verder heb ik niet meer dan één plak gegeten. Weet iemand wat er verkeerd is gegaan? Zijn er sowieso mensen met dezelfde ervaring? Bestaat er zoiets als 'overgevoeligheid' voor hasj? Of komt het gewoon doordat het m'n eerste keer was? Ik ben nog steeds erg nieuwsgierig, maar zo'n bad trip wil ik echt nooit meer van m'n leven!
Ik ben een vrouw van 19 die eigenlijk nooit veel met drugs in aanraking is geweest, totdat ik anderhalf jaar geleden mijn vriend leerde kennen. Hij blowt regelmatig (ongeveer 4x per week, ong. een halve joint op een avond) en hier heb ik wel wat problemen mee, omdat ik niet snap waarom hij dit nodig heeft, en omdat het voor mij onbekend is. Ik wil dan ook heel graag weten hoe het voelt om stoned te zijn, in de hoop dat ik hem dan iets beter begrijp. Ik heb wel eens een hijsje genomen van een joint maar hier kreeg ik het zo benauwd van dat het bij één hijsje is gebleven. Dit was de reden dat we besloten om eergisteravond space(chocolade)cake (met hasj) te bakken, en te eten.
De avond zelf:
Van tevoren had ik gezocht naar tips voor het eten van spacecake. Er stond dat je ongeveer een uur moest wachten na het eten van een plak omdat dan het effect pas voelbaar zou zijn, en anders een gevaar van overdosis zou zijn. Samen met mijn vriend ben ik (voor het eerst) naar de coffeeshop gegaan om hasj te halen. Ook hier hebben we om advies gevraagd over hoeveel we in de cake moesten doen en hij zei dat de richtlijn ongeveer 0,5 gram hasj per persoon was. We hebben uiteindelijk 2 gram in de hele cake gedaan, en hebben onze best gedaan om de hasj zoveel mogelijk te verdelen in de cakemix. 's Avonds waren we er klaar voor, en hebben we allebei een (redelijke dikke) plak genomen (20.00 uur). Na ongeveer 2/3e van de plak zat ik een beetje vol dus stopte ik en ging ik afwachten. Ik was wel lichtelijk zenuwachtig, en vooral nieuwsgierig naar het gevoel. M'n vriend had verteld dat we waarschijnlijk gewoon heel erg zouden ontspannen, en alles grappig zouden gaan vinden, en dat het waarschijnlijk allemaal minder raar zou zijn dan ik verwachtte. Ik was er constant op aan het letten of ik me al anders voelde. M'n vriend raadde aan om gewoon tv te gaan kijken omdat het anders toch niet zou werken. Na een uur voelde ik nog steeds niks, dus at ik de rest van de plak op (21.00 uur dus
Achteraf:
Nu achteraf ben ik nog steeds erg bezig met de ervaring. Ik heb nog nooit zoiets engs meegemaakt. De afgelopen 2 dagen heb ik soms nog steeds dat m'n arm opeens schokt en toen ik gisteravond weer tv lag te kijken, had ik soms het gevoel dat het weer opnieuw begon. Dit alles is ook wel de reden dat ik het nu opgeschreven heb. Wat ik achteraf nog erg opvallend vind, is dat ik tijdens de trip zelf soms nog redelijk logisch kon nadenken maar op die momenten leek het net alsof ik van een afstandje naar mezelf zat te kijken. Tussen die momenten in leek het net alsof ik constant tussen slapen en wakker zijn zweefde. Maar goed, dit was mijn ervaring. Helaas weet ik nu nog niet hoe 'leuk' het is om stoned te zijn. Ik heb nu ook nog een vraag, en ik hoop dat iemand dit leest. Ik zou nog graag eens willen voelen hoe het is, en misschien door spacecake te eten. Ik weet alleen eigenlijk niet wat ik fout heb gedaan! We hebben 2 gram hasj gebruikt van een coffeeshop waarvan bekend is dat de wiet en hasj niet zo sterk is, dus je zou nog kunnen zeggen dat we minder hasj erin gedaan hebben. Verder heb ik niet meer dan één plak gegeten. Weet iemand wat er verkeerd is gegaan? Zijn er sowieso mensen met dezelfde ervaring? Bestaat er zoiets als 'overgevoeligheid' voor hasj? Of komt het gewoon doordat het m'n eerste keer was? Ik ben nog steeds erg nieuwsgierig, maar zo'n bad trip wil ik echt nooit meer van m'n leven!