Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEerste keer spacecake - (helaas) bad trip report

Eerste keer spacecake - (helaas) bad trip report

5 antwoorden
22 weergaven
18-5-2026
M
MonkeyyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Achtergrond:
Ik ben een vrouw van 19 die eigenlijk nooit veel met drugs in aanraking is geweest, totdat ik anderhalf jaar geleden mijn vriend leerde kennen. Hij blowt regelmatig (ongeveer 4x per week, ong. een halve joint op een avond) en hier heb ik wel wat problemen mee, omdat ik niet snap waarom hij dit nodig heeft, en omdat het voor mij onbekend is. Ik wil dan ook heel graag weten hoe het voelt om stoned te zijn, in de hoop dat ik hem dan iets beter begrijp. Ik heb wel eens een hijsje genomen van een joint maar hier kreeg ik het zo benauwd van dat het bij één hijsje is gebleven. Dit was de reden dat we besloten om eergisteravond space(chocolade)cake (met hasj) te bakken, en te eten.

De avond zelf:
Van tevoren had ik gezocht naar tips voor het eten van spacecake. Er stond dat je ongeveer een uur moest wachten na het eten van een plak omdat dan het effect pas voelbaar zou zijn, en anders een gevaar van overdosis zou zijn. Samen met mijn vriend ben ik (voor het eerst) naar de coffeeshop gegaan om hasj te halen. Ook hier hebben we om advies gevraagd over hoeveel we in de cake moesten doen en hij zei dat de richtlijn ongeveer 0,5 gram hasj per persoon was. We hebben uiteindelijk 2 gram in de hele cake gedaan, en hebben onze best gedaan om de hasj zoveel mogelijk te verdelen in de cakemix. 's Avonds waren we er klaar voor, en hebben we allebei een (redelijke dikke) plak genomen (20.00 uur). Na ongeveer 2/3e van de plak zat ik een beetje vol dus stopte ik en ging ik afwachten. Ik was wel lichtelijk zenuwachtig, en vooral nieuwsgierig naar het gevoel. M'n vriend had verteld dat we waarschijnlijk gewoon heel erg zouden ontspannen, en alles grappig zouden gaan vinden, en dat het waarschijnlijk allemaal minder raar zou zijn dan ik verwachtte. Ik was er constant op aan het letten of ik me al anders voelde. M'n vriend raadde aan om gewoon tv te gaan kijken omdat het anders toch niet zou werken. Na een uur voelde ik nog steeds niks, dus at ik de rest van de plak op (21.00 uur dus :wink:). Opeens proefde ik in één stukje echt een hele sterke hasjsmaak dus ik denk dat hier veel hasj in zat. Mijn vriend voelde ook nog weinig maar zat vol, dus hij besloot om de hasj die we nog over hadden te gaan roken. Zonder dat ik echt wist waarom, vond ik dit vervelend en ging ik boos de voetbalwedstrijd kijken die aanstond. Ik was ook wel chagrijnig omdat ik niks voelde van de hasj. Ongeveer 5 minuten later voelde het opeens alsof ik in een soort trans kwam (21.15 uur). M'n hele lichaam begon te tintelen, en m'n ogen gingen heel snel bewegen. Ik kon niet meer focussen op één punt. Ook ging m'n armen en benen een beetje schokken. Eerst dacht ik dat ik dat gewoon zelf deed... dat het tussen m'n oren zat, maar toen ik bewust probeerde om alles stil te houden, lukte dit niet. Ik begon heel langzaam te beseffen dat de hasj begon te werken, en ik vond het doodeng omdat ik wist dat dit nog een paar uur door zou gaan. Ik probeerde de voetbalwedstrijd te volgen om mezelf af te leiden maar dit lukte niet. M'n vriend probeerde me af te leiden door te gaan praten tegen me, maar ik kon ook totaal niet volgen wat hij zei. Het leek alsof er niks kon worden opgeslagen in mijn geheugen. Zodra hij met een volgende zin begon, wist ik niet meer waar z'n vorige zin over ging. Ondertussen was m'n lichaam steeds meer gaan schokken. Het engste vond ik op dat moment dat ik het gevoel had alsof ik op de automatische piloot stond. Ik had totaal geen controle meer op wat ik zei en deed. Als mijn vriend wat zei, dan gaf ik automatisch een antwoord alsof er een soort directe verbinding tussen m'n oren en m'n mond zat, zonder dat ik zelf kon 'kiezen' of ik dat wel wou zeggen. Ik zei ook alles wat ik dacht en dat was soms behoorlijk onsamenhangend. Inmiddels was ik redelijk in paniek geraakt, en probeerde ik van alles om het weg te laten gaan (naar buiten gaan, m'n hoofd onder de kraan gestoken, geprobeerd te slapen). Ik had ook veel enge gedachten. Ik dacht echt dat het totaal niet goed met me ging, en dat ik naar de dokter moest maar dat m'n vriend dit niet door had omdat hij zelf stoned was. Ook had ik een keer een verhaal gelezen over iemand die voor het eerst geblowed had, en in paniek raakte, en vervolgens jarenlang een zware depressie heeft gehad. Ik was bang dat dit met mij ook zou gebeuren. Tijdens dit hele gebeuren, probeerde m'n vriend alles om me af te leiden. Hij begon op me in te praten en zei dat het allemaal in m'n hoofd zat en dat ik mezelf gek zat te maken. Ik dacht toen eerst even dat hij dacht dat ik me aanstelde, en dit maakte het allemaal nog frustrerender. Ik probeerde hem uit te leggen wat ik voelde, maar dit lukte niet want ik kon niet helder nadenken. Ik wist niet waar ik moest beginnen, en hoe ik het moest verwoorden. Ook was ik me er opvallend bewust van dat ik halverwege toch niet meer zou weten wat ik aan het vertellen was. M'n vriend stelde voor om playstation move te gaan spelen zodat ik iets had om me op te focussen, maar ik kon niet eens op m'n benen staan. Het was inmiddels ongeveer 22.15 uur. Toen wou hij me mee naar boven nemen om me onder de douche te zetten, om 'op te frissen', maar halverwege de weg naar de trap ging het mis. Ik voelde me niet misselijk, wist toch dat ik over m'n nek zou gaan. En dit was ook zo. Ik ben flink over m'n nek gegaan en heb alles eruit gegooid. Daarna was ik wel nogal opgelucht omdat ik wist dat het vanaf dat moment alleen nog maar minder kon gaan worden. Dit duurde helaas nog ruim anderhalf uur (volgens m'n vriend, want ik had op dat moment eigenlijk totaal geen tijdsbesef). Hierna zijn we weer teruggegaan naar de woonkamer en heb ik nog een tijd op de bank gelegen, en veel water gedronken. Verder weet ik hier niet heel veel meer van, maar na een uur ongeveer (weer van m'n vriend gehoord :wink:) zijn we naar boven gegaan om te gaan slapen. Toen ik in de badkamer in de spiegel keek, schrok ik wel behoorlijk. Ik was heel bleek, en m'n ogen bewogen nog steeds heel snel heen en weer. Ik ben toen snel in m'n bed gaan liggen en na een tijdje werd het schokken minder en kon ik slapen.

Achteraf:
Nu achteraf ben ik nog steeds erg bezig met de ervaring. Ik heb nog nooit zoiets engs meegemaakt. De afgelopen 2 dagen heb ik soms nog steeds dat m'n arm opeens schokt en toen ik gisteravond weer tv lag te kijken, had ik soms het gevoel dat het weer opnieuw begon. Dit alles is ook wel de reden dat ik het nu opgeschreven heb. Wat ik achteraf nog erg opvallend vind, is dat ik tijdens de trip zelf soms nog redelijk logisch kon nadenken maar op die momenten leek het net alsof ik van een afstandje naar mezelf zat te kijken. Tussen die momenten in leek het net alsof ik constant tussen slapen en wakker zijn zweefde. Maar goed, dit was mijn ervaring. Helaas weet ik nu nog niet hoe 'leuk' het is om stoned te zijn. Ik heb nu ook nog een vraag, en ik hoop dat iemand dit leest. Ik zou nog graag eens willen voelen hoe het is, en misschien door spacecake te eten. Ik weet alleen eigenlijk niet wat ik fout heb gedaan! We hebben 2 gram hasj gebruikt van een coffeeshop waarvan bekend is dat de wiet en hasj niet zo sterk is, dus je zou nog kunnen zeggen dat we minder hasj erin gedaan hebben. Verder heb ik niet meer dan één plak gegeten. Weet iemand wat er verkeerd is gegaan? Zijn er sowieso mensen met dezelfde ervaring? Bestaat er zoiets als 'overgevoeligheid' voor hasj? Of komt het gewoon doordat het m'n eerste keer was? Ik ben nog steeds erg nieuwsgierig, maar zo'n bad trip wil ik echt nooit meer van m'n leven!
D
Dutchf4gLid
01-01-2024, 00:00
#2
HMhmh een bad trip is niet een erg zeldzaam iets onder mensen die voor het eerst blowen of in dit geval dus het consumeren van wiet.

Het kan aan een hoop verschillende dingen liggen, van de concentratie hasj in bepaalde plakjes maar ook aan wat je van te voren gegeten hebt ( of juist niets gegeten te hebben), maar ook kan het aan je lichaam liggen of tussen je oren zitten.

Veel mensen die de eerste keer gebruik maken van hasj of wiet weten niet precies wat ze moeten verwachten en worden zenuwachtig of angstig en maken zoals je vriend al zei zichzelf gek.

De 'horror' verhalen van bad gaan als lange depressies en geestelijke/lichamelijke klachten zijn bijna niet bestaand en moet je ook geen rekening mee houden.

Maar waar het precies aan heeft gelegen bij jou is natuurlijk moeilijk te zeggen, maar ikzelf raad altijd mensen eerst aan gewoon een keer mee te blowen van een jointje omdat dat makkelijker in te schatten is hoeveel de ander binnenkrijgt. Je weet hoeveel wiet/hasj er in de joint zit en hoeveel hitjes die persoon ervan neemt.

En voor mensen die het voor het eerst doen zorg ik ook altijd dat ze een goede bodem hebben gelegd en het liefst geen alcohol hebben gedronken. Verder is wat fijne/rustige muziek nooit weg.

Maar wat het belangrijkste is aan het voor het eerst blowen is dat je er zelf achterstaat en je er voor openstelt. Als je er tegen gaat vechten dan ga je bad. Dit is bijna met alle drugs het geval, dat je jezelf gewoon los moet durven te laten.

Zelf heb ik 1x een bad trip gehad een jaar of 6 geleden in combinatie met een belachelijke hoeveelheid alcohol. ( Was de eerste keer dat ik samen dronk en blowde, werkte niet heel goed :P) En toen volgens mij ook geclaimd nooit meer te willen blowen. Maar de volgende dag zag ik echter mijn eigen fouten al in en vond het zonde om me af te laten schrikken door een negatieve ervaring.

En nog een verder puntje, uit ervaring weet ik dat de meeste mensen voor het eerst wiet veel fijner vinden als hasj maar kijk maar wat je met dat advies doet, aan jou report te lezen is het voornamelijk een hasjroker.

Verder een aardig reportje en voor vragen ben je altijd hier welkom.

Mvg,

Dutchf4g
D
DruqsLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik denk dat Dutchf4g het heel goed uitlegt.

SpaceCake is altijd lastig te doseren, je weet niet hoe goed de wiet is verdeeld over de cake en hoeveel wiet je moet gebruiken voor 1 cake. Het beste is om de eerste keer via een vaporizer (heel licht voor je keel) te roken of met een jointje mee te doen. Neem 2 hijsjes en wacht even, kijk wat het effect is en beslis dan of je nog verder wilt gaan. Je kan ook altijd nog een bong gebruiken (is ook nog redelijk makkelijk zelf te maken).

Voor de de duidelijkheid: je hebt geen over dosis te pakken. Een over dosis is eigenlijk niet mogelijk met wiet. Je zat echt in een bad trip. Dit heeft gewoon te maken met hoe goed je met het stoned-effect om kan gaan. Mensen die meer blowen (zoals je vriend) kunnen er beter mee omgaan en weten wat het is waardoor ze niet bad gaan.

Ik hoop dat je een beetje bijkomt van deze bad trip. Mocht je het nog een keer proberen zorg dan dat je er niet angstig over bent (dat wekt alleen maar een bad trip op) en neem niet te veel.

Veel succes.

peace
W
W0utLid
01-01-2024, 00:00
#4
Zelf herken ik best veel in je verhaal. Het is duidelijk dat je te veel hasj hebt ingenomen.

Als ikzelf te veel hasj/wiet rook, krijg ik ook altijd een 'schokkend' gevoel in mijn benen. Als ik loop merk ik het dan heel erg. Het voelt bij mij net alsof mijn benen een beetje aan het zwieberen zijn.
Laatst heb ik nog veel te veel wiet gerookt en kreeg ik dit gevoel weer. Wat bij mij hielp, is om tegen mezelf te zeggen dat dit er bij hoort; want ik heb dit al eerder gehad. Als je dit accepteert, kan je er zelfs een beetje om lachen en vergeet je het al snel. Hoe meer je er namelijk op let, hoe erger het wordt. Dit is ook met je gedachten. Hoe meer je nadenkt over hoe onlogisch je gedachten wel niet zijn tijdens een trip, hoe gekker en misschien angstaanjagender ze worden.
Ik zou zeggen, probeer een keer met je vriend (of een vriendin) een joint met wiet te roken. Hij hoeft niet op. Als je je stoned (wazig) begint te voelen, heb je genoeg gerookt. Zet een leuke film op of doe iets anders wat je leuk vindt en geniet :sunglasses: .

Ik hoop dat dit een beetje helpt.
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#5
Herkenbaar, hoewel mijn bad trip minder heftig was. Mijn eerste keer spacecake ging ook een beetje zoals jij beschrijft, alleen maakte ik mezelf niet gek en liet ik het maar over me heen komen, maar het was wel naar en overweldigend. Cake kan ook heel hard aankomen en je hebt weinig controle over hoeveel je inneemt, waardoor het nogal overweldigend kan zijn (zeker de eerste keer) en je soms te hard gaat. Als je het nog een keer wil proberen zou ik het echt via roken proberen, bijv met een bong of vaporizer idd. Vind ik zelf echt veel fijner, dan heb je veel meer controle en ga je ook niet ineens keihard. Verder: hoe rot het ook voelt op dat moment, je moet echt proberen dat gevoel te accepteren en het maar over je heen te laten komen, anders gaat het van kwaad naar erger. Je zult zien dat je je al beter voelt als je niet tegen het gevoel vecht.
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik heb 2 keer spacecake gedaan in mijn leven nu. Wat ik altijd heb is dat bij blowen je het gevoel wel kent. Spacecake werkt anders. Ik heb best veel ervaring met blowen, maar met die cake was het toch ff... eng, omdat je weet dat er iets groots gaat gebeuren. En dan slaat ie in en dan denk je woow wacht ff, dit gaat hard. Maar ik weet dat als je vaker bad bent gegaan, of vaker te hard gegaan, dat je het meer kan sturen. Je weet precies wat er gaat komen tijdens zo'n bad trip. En dan kan je beter tegen jezelf zeggen: 'ok, ik ga nu bad, maar ik accepteer het. Zorgen maken heeft geen zin, ik zit de trip gewoon uit.'

Maja kut dat je zo'n rotervaring had. Bad trips van wiet haat ik, echt vreselijk...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."