Ik herken vele zaken van bij mezelf en andere mensen.
Ik kan je garanderen dat de geest enorm sterk is, als ik je verhaal lees, dan ben ik quasi zeker dit niet de allereerste keer is dat je dergelijke zaken bedacht. Zoals: men zal mij zien als een dode junk of de angst om bepaalde mensen hiermee te kwetsen.
Je hebt een degelijke opleiding - en vermoedelijk dus ook opvoeding - genoten. Met bepaalde verwachtingen en waarden. En vermoedelijk ook een duidelijk standpunt over drugs.
Wanneer dergelijke gedachten in je systeem zitten, dan kan je slecht gaan op iedere soort drugs. Ik heb harddrugs bewust lang afgewezen, omdat ik teveel op het negatieve zat te focussen. Ik ben namelijk een eeuwige denker en piekeraar. En 1x een verhaal horen over een badtrip, en dat bleef dan in mijn molen malen. En bovendien had ik bij alle andere zaken (alcohol, hasj/weed, paddo's) steeds nog een (ongevraagde) waakmodus in mijn hoofd. Ik mag nog zuipen tot mijn maag barst: ik blijf altijd wel een deeltje actief rationeel (zal bvb niet naakt op de tafel dansen, zonder besef) en zal zelden of nooit zaken vergeten. Vermoedelijk ook deels omdat ik vroeger onder invloed altijd "normaal" thuis moest komen, en dan altijd wel enigszins een klik moest maken.
Het belang van chille mensen om je heen. Ik heb een hekel aan mensen die als volgt reageren:
- Je ziet zo bleek, je zweet zo, ..
- Alles goed? (x1000)
- Of zaken die je aan je gedrag doen twijfelen: zo stil/luidruchtig/afwezig/....
- mensen die over badtrips beginnen zeuren
- mensen die anderen die op voorhand angstig waren "pesten", door ze extra van zichzelf bewust te maken (bvb: je ziet wel bleek) of grapjes maken over bepaalde van die angsten.
Bedenk gewoon:
Waarom nam ik dit?
- Vermoedelijk om even uit de realiteit te ontsnappen (of uw persoonlijke drijfveer)
- Ok, dan ga ik andere dingen gaan ervaringen: check! (niet op liggen wachten/speculeren)
- En onderga wat komt, dat zijn de effecten en daar zal je nu eens lekker van genieten. Net als de eventuele anderen om je heen.
- Misschien(!) stelt het je ook enigszins gerust als je de persoon waarmee je iets doet inlicht dat dat je angst is, en dat duidelijk moet zijn dat ten alle tijde beweerd wordt dat dit jullie eerste keer was (nieuwsgierige mensheid). Zonder te beginnen focussen dat je zult sterven natuurlijk. Verder is dit een gedachte die je echt zult moeten loslaten. Ben 1x slecht gegaan zo en door de woorden van mijn vriend (die mij echt gerust stelde, dat alles wat je slecht ervaart gewoon psychologische kwelgeesten zijn van jezelf), heb ik echt die knop omgedraaid.
Blijf dit herhalen, elke keer je dreigt angstige gedachten op te roepen. Een soort mantra. (de eerste drie puntjes dan)
Wanneer je dan gaat beginnen denken dat je misselijk bent, dan zal je het zijn. Of op zijn minst zal je dan wel iets anders gaan voelen. Vermijd om te spreken over jullie of anderen hun badtrips op dat moment en ga er ook niet alles over opzoeken op voorhand. Het is als de bijsluiters van medicatie lezen, dan kan je ook 35 ziektes per pil van krijgen (en mensen die het lezen krijgen ze vaker). Of mensen die medische zaken via google opzoeken (één van de ergste klachten van de dokters zelf), druk iets in als oog + 'een beetje gezwollen' en je komt al op de ergste ziektes uit.
Je moet weten, wie reageert er voornamelijk (wie wil globaal bekeken zijn ei kwijt): extremen.
In de zin van: de extreem positieve en vooral de extreem negatieve. In dit geval: ervaringen.
Zelfde voor blogs, lezersrubrieken, ... daar tref je ook geen gematigdheid aan. Wees op uw hoede voor de kracht van het internet.
Ik denk van mezelf dat ik een ideale genoot ben, want ik probeer vertrouwen en rust te brengen, het positieve te benadrukken, ...
Zo zal ik eerder iets zeggen als reactie op:
"wauw, ik ben echt wel aan het vangen nu, fuck" (bij een persoon waarvan ik wel denk dat hij bleek ziet en echt wel lekker aan het gaan is)
Betere reactie (al is het maar als mindfuck):
Super toch! Daarvoor doen we het toch, ik ben ook lekker aan het gaan, heerlijk. En dan weer focussen op iets heerlijks als de muziek of lekker drankje. En iedereen is weer vertrokken en kan rustig verder zweven/stuiken. Maar voornamelijk moet ik over niets beginnen en is het automatisch chill.
Ik had je eerder wat beziggehouden, en proberen kalmeren. Maar dan was je natuurlijk misschien ook niet tot je persoonlijke inzicht gekomen.
Mooie beschrijving van je ervaring, zat in het moment.
![:)]()