Wie? - Ik alleen. Man, 30 jaar. 188cm/~70KG
Wat? - ~120 µg LSD
Waar? - Thuis
Wanneer? - 23-05-2015
De derde keer LSD. Hier zag ik al een paar weken met hele hoge verwachtingen naar uit. De eerste twee keren - alhoewel bijzondere ervaringen op zichzelf - hadden mij namelijk niet naar dat niveau van bewustzijn gebracht zoals trips op met name psilocybine dat wel hebben gedaan. Zoals ook hier op het forum aangegeven door Psychedelibee was de dosis (60µg) bij deze eerste trips waarschijnlijk te laag. Deze keer heeft LSD mij weten te overtuigen dat het net als psilocybine een zeer bekwaam middel is bij het verkennen van het eigen bewustzijn. Ook was deze trip een bevestiging van een aantal kenmerken van de LSD ervaring waar ik persoonlijk minder over te spreken ben. Uiteraard zal ik dit uitvoerig bespreken in dit trip report.
Het is vier uur 's middags en ik zit te twijfelen of ik nu mijn zegels pak of wacht tot morgen. Morgen wordt mooier weer voorspeld. Maar ik kan niet wachten. De zon schijnt nu, maar tegelijkertijd weet ik dat dit geen voorwaarde hoeft te zijn voor een mooie trip. LSD werkt bij mij elke keer binnen een kwartier en ook nu is dat het geval. Ook deze keer bekruipt me weer een gevoel van lichamelijke onrust. Een nerveuze energie die door me heen gaat en toeneemt in intensiteit. Ik maak me er geen zorgen over. Mentaal ben ik kalm en zolang ik me daar op richt, kan ik die kalmte goed bewaren. Wel verkies ik in dit opzicht de psilocybine ervaring boven die van LSD, aangezien een paddo/truffel trip mij enkel fysiek ongemak geeft in ruwweg het eerste halfuur. Bij LSD houdt dit bij mij toch wel de gehele trip aan, waarbij de spanning geleidelijk afzwakt gedurende de gehele ervaring.
Een ander effect dat LSD op mij heeft tijdens de come up, is een intens gevoel van honger. Een scheurend gevoel van onbehagen. Geen lekkere trek, maar het gevoel van 'als ik niet snel wat binnen krijg lig ik hier straks op de grond'. Nu eet ik per definitie helemaal niets vier uren voor een trip, maar bij andere tripmiddelen zorgt dat op geen enkele manier voor die schijnbaar irrationele sensatie. Ik ben wederom goed voorbereid en heb mijn koelkast en keukenkastjes van tevoren rijkelijk gevuld, wetende dat daar 12 uren later een enorme aanslag op gepleegd zal zijn.
Rond half vijf - een halfuur de trip in - beginnen de visuals al op te komen. Een overlay van hoekige tekens vormt zich op egale donkere achtergronden zoals de bank en gordijnen. Ik zeg dan wel overlay, maar de tekens lijken werkelijk op deze objecten te zitten. Wanneer ik door de kamer loop, blijven ze strak op hun plaats zitten als een soort reliëf op/in de werkelijke stof. Hoe langer ik er naar kijk, hoe duidelijker de tekens worden. De tekens zelf zijn exclusief geometrisch van aard. Veel hoeken van 90 graden afgewisseld met hoeken van 45 graden. Ik herken er verder geen symbolen in, wat eigenlijk best vreemd is aangezien de vormen zo simpel zijn. Buiten beginnen zelfs organische dingen zich te vormen op deze wijze. Takken van bomen zijn ineens erg onnatuurlijk gevormd met diezelfde hoeken. Tegelijkertijd veranderen deze bomen constant door te draaien en kronkelen. Ik herken er een soort disharmonie in van organisch en inorganisch materiaal.
Ook op het gebied van kleur verandert er het een en ander. Als een tweede laag hangt er een zweem van gesatureerde groene en paarse kleuren over mijn zicht heen. Rond objecten zijn deze kleuren nadrukkelijker aanwezig als een soort van omranding. Wederom bekruipt me een gevoel van disharmonie. Aan de ene kant aardse kleuren op de achtergrond, aan de andere kant die laag van neon-achtige kleuren eroverheen. Het lijkt elkaar letterlijk af te stoten. Dit is trouwens wel hoe ik me vele jaren terug had voorgesteld hoe een trip er ongeveer uit zou zien. Maar na grofweg 40-50 keer te hebben getript op psilocybine, heb ik een verlangen naar de harmonie die de visuals die dat tripmiddel me wel altijd geven: ronde, organische vormen en natuurlijke kleuren. LSD lijkt ook voornamelijk naar het intellectuele te sturen, in plaats van het transcendentale bewustzijn waar psilocybine me constant naartoe wil hebben.
Lichtelijk teleurgesteld denk ik bij mezelf 'gaat het met LSD niet meer worden dan dit?' Gelukkig zal ik er snel achterkomen dat ik het daar mis heb. Ongeveer een uur tot anderhalf uur later zit ik op mijn stoel voor het raam naar buiten te kijken. De bomen aan de overkant van het water kronkelen nog steeds door op die vreemde hoekige manier. Het is mooi weer en er komen geregeld bootjes en flinke jachten voorbij varen in het brede vaarwater hier voor huis. Zoals vrijwel altijd met tripmiddelen is mijn zicht enorm versterkt alsook mijn gehoor. Mijn perceptie heeft een ongekende scherpte en mijn aandacht beslaat ook een veel groter gebied van mijn gezichtsveld. Alsof de focus van een relatief klein centraal punt overgaat in vrijwel mijn gehele gezichtsveld. Niet alleen dat, maar visueel vertonen kleuren een veel grotere diepte en contrast. Hetzelfde gebeurd met mijn gehoor. Alsof geluiden die je zo gewend bent ineens veel meer van zichzelf aan je blootgeven.
Dan ineens gebeurd er iets wat ik al verscheidene keren eerder heb meegemaakt met paddo's en truffels en in mindere mate meditatie, maar niet had verwacht mee te maken met LSD. Ik hoor ineens kinderstemmen. Typisch het geluid van blije spelende kinderen op straat. Ik leun voorover naar het raam om te kijken of ze hier voor op straat spelen, maar ik zie helemaal niemand. Sterker nog, ik zie op dat moment helemaal nergens iemand. Niet hier voor op straat, op het water of aan de overkant. Ik begin gedachten te krijgen over dat de stemmen een creatie van mijn fantasie zijn, maar dan bedenk ik me dat ik dit een stuk of 3 of 4 keer eerder precies zo heb meegemaakt tijdens paddo trips. Ik richt mijn aandacht op het huis hier links tegenover aan de overkant van het water. Ik hoor de kinderen nog steeds roepen naar elkaar: 'kom!' 'hé!' Dat soort dingen. Ook een naam die ik niet goed versta. Het klinkt alsof het geluid hier letterlijk van beneden op straat (ik zit 2 hoog) komt, zo dichtbij en helder. Maar dan zie ik ineens werkelijk kinderen van achter wat bosjes helemaal aan de overkant van het vaarwater rennen. Ik denk dit is onmogelijk om te verstaan vanaf zo'n 70 a 80 meter en achter dubbele beglazing. Ik ben helemaal verward en kijk als een bang dier om me heen wat er in godsnaam aan de hand is. Maar ik herinner me ook dat ik dit eerder heb meegemaakt en weet dat ik nu vooral niet moet gaan denken, maar gewoon neutraal de situatie moet aanzien. Dan ineens gebeurd exact hetzelfde als die vorige keren. Ik voel een gevoel opkomen dat me zeer bekend voorkomt. Het is het gevoel van 's ochtends verward wakker raken en nog niet helemaal geloven dat die indrukwekkende droom die je had helemaal niet echt was. Ik kijk weer om me heen en merk net als die eerdere keren dat alle objecten zijn verdwenen. Niet dat ik niets meer zie. Ik zie alles zoals ik het normaal ook zie, maar ik zie geen 'tafel', geen 'bank', geen 'kamer', geen 'boom', enzovoort. Ik zie dus niet meer de mentale concepten die ik normaal "op" mijn ervaring plak. Ik zie ook mijn 'lichaam' niet meer en voel me niet alsof ik 'in' mijn lichaam zit want er is helemaal geen lichaam. Alles bestaat uit hetzelfde "spul" en ik zweef gewoon "hier".
Dan voel ik ook net als die vorige keren iets in me opkomen. Het is een soort instinctief oergevoel van herkenning en het komt in me op vanaf het gebied rond mijn hart. Alsof je ergens bent en je iemand je naam hoort roepen, maar dan vele malen sterker/intenser. Het gevoel reageert sterk op de geluiden van de spelende kinderen. Er is weer geen ontkennen aan: het is weer kristalhelder dat die percepties en geluiden die ervaren worden niet iets anders zijn dan mezelf. Ik zie letterlijk mezelf in de wereld om me heen. Uiteraard niet mezelf als persoon, maar mijn essentie. Overal waar ik kijk en luister neem ik mezelf waar. En ik wil hier graag aan toevoegen dat ik als persoon dus géén zweverig type ben.
![:wink:]()
Ik ben altijd enorm kritisch en rationeel geweest en ben dat naar mijn idee altijd gebleven, maar hier was gewoon weer niet omheen te komen. Het gevoel dat opkomt in mijn hart wordt sterker en doordringt steeds meer mijn gehele ervaring. Alsof er iets onvoorstelbaar groter dan mijzelf door mijn ogen begint te kijken. Net als de vorige keren besef ik langzaamaan dat ik dat zelf ben die steeds meer aanwezig is in "mijn" ervaring. Ook zie ik dat de mensen die ik buiten zie gemaakt zijn van exact hetzelfde als wat ik ben. Binnen deze aanwezigheid speelt zich wat wij normaal de realiteit noemen af als een soort speelfilm. Maar het is de aanwezigheid zelf die de realiteit is. Alles van vorm is slechts een modulatie van die realiteit.
Vanuit dat bewustzijn kijk ik om me heen en zie de wereld letterlijk onvoorstelbaar mooi worden. Hoe langer ik ergens naar kijk, hoe dieper de kleuren worden. Zonlicht valt als een gouden regen over de struiken en bomen en veranderd alles in een soort tapijt van fluweel met glinsteringen er doorheen verwerkt. De neppe groen/paarse neonkleuren en hoekige visuals werden als het ware weggevaagd door dit alles, ik kon ze nergens meer ontdekken. Een on-voor-stelbaar gevoel van diepe stilte bekruipt me en ik voel iets wat ik alleen maar kan omschrijven als onvoorwaardelijke liefde voor alles wat wordt waargenomen. Je zou die stilte ook God kunnen noemen, maar dat is dan weer zo'n beladen term. De religies van de wereld hebben dat aardig weten te verpesten.
Zo heb ik dus een paar uren doorgebracht in wat ik letterlijk de hemel op aarde zou noemen. Geleidelijk kwam ik hierna weer terug op aarde en ik heb daarna nog zeker een uur zitten reflecteren op dit alles. Het is voor mij geen kwestie meer of dat hogere bewustzijn er werkelijk is, maar hoe ik altijd als dat bewustzijn kan zien.
![:wink:]()
Ik heb hierna nog urenlang zitten genieten van muziek (wat een geweldige ervaring is met LSD) en heerlijk fruit zitten eten. Wat ze zeggen is waar: met LSD geniet je echt intens van gezond voedsel! Maar je begrijpt dat dat allemaal maar wat flauwtjes is vergeleken met het eerder beschrevene.
![:wink:]()
Ook werd ik weer bewust van het fysieke ongemak van de LSD en dus besloot ik nog aan de wiet te gaan, wat daar goed tegen hielp. LSD met wiet is trouwens een goede combinatie naar mijn mening, omdat de extreme alertheid van LSD het versufte gevoel van stoned zijn goed tegengaat. Wiet is voor mij een echte filosofeer drug, maar tegelijkertijd wordt ik er ook zo slaperig en duf van altijd. De combinatie van de twee kan er bij mij voor zorgen dat ik enorm diep kan filosoferen. Maar filosoferen is iets totaal anders dan de transcendentale staat die ik eerder beschreef. Met filosoferen blijf je binnen het intellect, binnen het denken en de conceptuele wereld. Allemaal erg interessant, dat wel. Maar naar mijn mening kan je absoluut niets te weten komen over onze realiteit door middel van het intellect. Maar daar mag iedereen het zijne/hare van denken.
Al met al dus een zeer geslaagde ervaring. Ik ben blij dat LSD dit voor mij mogelijk kon maken. Maar ik denk dat ik de volgende keer weer lekker paddo's of truffels ga nemen. LSD heeft een aantal nadelen voor mij die ik nogal zwaar vind tellen. Maar dit alles heeft me wel weer een enorme impuls gegeven om vooral door te gaan met meditatie.
Zo... Ik ben blij dat ik dit even van me af kon schrijven. Ik hoop dat jullie mijn ervaring interessant vonden.
![:)]()