Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTruffels in wonderland op 15-hoog: een gouden nachtmerrie

Truffels in wonderland op 15-hoog: een gouden nachtmerrie

7 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Re: Truffels in wonderland op 15-hoog: een gouden nachtmerri

Fitzsimmons zei:
Wat mij betreft zijn mensen die dat kunnen echt levenskunstenaars :) Ik geloof wel dat ik het, met heel kleine stapjes, begin te leren. Typisch zo'n ding dat je theoretisch allang weet maar in de praktijk nog niet begrijpt. Ik heb er nog wel over nagedacht tijdens de trip, hoe mooi het zou zijn als ik dit zou kunnen doen met een andere psychoactieve stof eroverheen, zoals alcohol, waardoor je juist minder gaat nadenken en het over je heen kunt laten komen. Maar ik vind het wel mooi wat je zegt over de absurditeit van je gedachten tegen zichzelf gebruiken; in plaats van die gedachten extern uit te schakelen met een ander middel (wat volgens mij, misschien gelukkig maar, ook niet kan) zou het denk ik als de ultieme leerzame overwinning voelen om op eigen kracht de gedachten om te buigen.
Klik om te vergroten...
Het is echt een hele kleine omschakeling die je even moet maken. In plaats van je bewustzijn richten op je gedachten, "richt" je je bewustzijn op het hier en nu, dat wat hier nu is, namelijk: datzelfde bewustzijn. Alleen zul je die omschakeling steeds elk moment weer bewust moeten maken. Kun je dit, dan zullen je trips onvoorstelbaar mooi worden. En zoals Psychedelibee ook zegt, heeft dit ook zijn uitwerking op je dagelijkse leven. En inderdaad, het is niet zo'n handig idee om een andere psychoactieve stof erbij te gebruiken om je gedachten stil te maken. Dan ben je slechts aan het verdoven. Het gebruik van psychedelica houdt gewoon in dat je bewustzijn wordt verruimd, dat is wat het doet. Een verdovend middel gaat daar dwars tegenin. Wil je niet weten wat er speelt in je onderbewuste, dan moet je geen psychedelica nemen. :wink: De truc is dus om de gedachten en gevoelens wel bewust te ervaren, maar je er niet mee te identificeren. Je observeert ze dus alleen. Doe je dit consistent genoeg en met voldoende intensiteit, dan zul je niet geloven waar zo'n trip je naartoe brengt. :)

Psychedelibee zei:
Je kunt jaloers zijn op je tripmaatjes dat zij zich onbekommerd in een trip kunnen storten, echter zijn de mensen die dit hebben vaak niet de genen die er levens lessen uit halen.
Klik om te vergroten...
Goed punt. Mensen die ik ken die eens een keer of een paar keer hebben getript en een muur hebben zien ademen en zich euforisch hebben gevoeld (bijvoorbeeld) denken dat dat alles is wat trippen inhoudt. Niet om uit de hoogte te doen, maar dat is een wereld verwijderd van wat trippen werkelijk inhoudt. Het hele punt van psychedelica is dat je juist een innerlijke reis (de trip) maakt en niet simpelweg een goed gevoel opzoekt, maar kijkt wat er daar is in je onderbewuste. En je uiteraard laten meevoeren door de trip en vooral de controle uit handen durven geven. En vaker dan niet zijn het moeilijke en pijnlijke dingen die je daar aantreft, want dat is het doel van het onderbewuste: dingen wegstoppen die je denkt niet te kunnen verdragen. Daarom heeft echt trippen natuurlijk ook niets met entertainment te maken. Maar trip je voor je vermaak, dan neem je dus nog steeds het risico om dergelijke dingen naar boven te halen. Ik zeg dit even in het algemeen, jij weet dit natuurlijk allemaal wel. :wink:
F
FitzsimmonsLid
01-01-2024, 00:00
#2
Drugs: truffels
Soort: High Hawaiians
Dosis: ik denk zo’n driekwart van een bakje van 22 gram, ongeveer 16 gram dus
Gezelschap: 5 ervaren trippers, waarvan twee huisgenoten van mij (N. en G.) en twee vrienden van hen (A. en B.), en ik dus
Locatie: in een studentenflat op de 13e, 14e en 15e verdieping

Ik woon nu al een tijdje in een grote studentenflat, waar ik een keuken deel met 9 anderen. Het leuke aan zo’n plek is dat hoe langer je er woont, hoe meer invloed je krijgt op wie er nog meer komt wonen wanneer er iemand verhuist. Zodoende is het huis inmiddels aardig gevuld met trippers, en voor de kerstvakantie hadden wij (twee huisgenoten en ik) ons dus al maanden verheugd op een prachtplan: we gingen in de flat truffels gebruiken. In onze flat bestaan de huizen uit drie verdiepingen en we zouden dus drie verschillende omgevingen hebben om in te trippen. We hadden afgesproken dat we onze kamers allemaal gingen versieren in een geheim thema, zodat het een verrassing zou blijven tot het moment dat we de truffels hadden genomen. Vlak voor de vakantie verhuisde er plotseling iemand, waardoor we nog een vierde, lege kamer erbij hadden.

We begonnen in de kamer van G., die als thema ‘dromenland’ had. Dit was niet heel bijzonder uitgevoerd, gewoon een decent tripkamer met veel dingetjes als kinetisch zand, traplopers, glowsticks, een kaleidoscoop en een computerscherm met mooie visuals erop. Hier namen we de truffels. Niet iedereen had dezelfde soort, maar ik weet niet meer precies wat iedereen nam. Mijn twee huisgenoten, G. en N., voelden het al behoorlijk snel. Ik was zelf vooral geagiteerd en druk door de honger, want degene die de truffels meebracht was twee uur te laat en ik had daardoor al een uur of zeven niks gegeten. Terwijl iedereen rustig begon weg te zakken in de kleurige kaleidoscopische beelden, wierook en zichzelf, stond ik nog steeds te stuiteren en wilde associaties de kamer in te roepen. Omdat de rest al begon te trippen en mellow in dekentjes op de bank verdween, had ik het vreemde gevoel dat ik alle (naar mijn idee) ‘awkward’ stiltes moest vullen met hysterische verhalen over onzin als hoe veel mijn vader van schapen houdt. Gelukkig werd er niemand echt naar van mij (ik schijn wel amusant te zijn in zo’n staat).

Toen besloten we om naar de volgende kamer te gaan: die van mij. Mijn thema was ‘onderwaterwereld’ en daar had ik behoorlijk wat werk in gestoken. Ik had van gekleurd papier allerlei vissen met dubieuze gezichtsuitdrukkingen geknutseld en die op het raam geplakt, wat mooi afstak tegen het prachtige uitzicht over de gehele stad bij nacht. Verder had ik een hoop kaarsjes neergezet, her en der wat boeken met prenten van het universum rondgestrooid en heerlijke muziek van Strawberry Alarm Clock (aanrader, jaren ’60-rock die gemaakt lijkt om op te trippen) opstaan. Maar de echte verrassing was een volmaakt inktvispak, dat ik een maand geleden per toeval had gevonden in de kelder van het huis van mijn ouders. Dat had mijn moeder kennelijk ooit achteloos genaaid voor een verkleedpartijtje, maar het was echt een fenomenaal gedetailleerd pak, met donkerpaarse en azuurblauwe tentakels en twee grote cartooneske ogen. Ik voelde me nog steeds een soort van verantwoordelijk voor het amusement van de groep, dus deed ik dat pak maar aan. Dat vonden ze grappig.

Toen begon de ellende. Ik dacht dat het misschien prettig zou zijn om van mijn opgefokte gevoel af te komen door even in mijn eentje in de lege kamer te gaan liggen. Bij nader inzien was het ook niet zo’n goed idee om mijn kamer zo overdadig te versieren; ik werd een beetje naar van de kleurenkots die van de muren af leek te spatten, en alles leek veel te fel en fluorescerend. Toen ik in de lege, verduisterde kamer lag, met mijn ogen dicht, in de prettige koelte die door het openstaande raam naar binnen woei, merkte ik pas dat de trip allang begonnen was. Op de binnenkant van mijn oogleden speelden zich krankzinnige dingen af. Ik zag vooral fractals, die zich vormden uit een Yugi-Oh-achtig personage. Daar raakte ik een beetje van streek van, omdat ik nog nooit één aflevering van zo’n Japanse monstervechtkinderserie heb gekeken. Kom op! Waarom dit! Vanuit de vreemde beelden op mijn netvlies raakte ik al gauw verstrikt in een heel diep net van uitzichtloze filosofische gedachten. Waarom zag ik dit? En hoe kon het dat mensen altijd dezelfde soort dingen (kaleidoscopische beelden, fractals) zagen wanneer deze paddenstoelenstof hun hersenen bereikte? Waarom zag ik zulke felle kleuren? Vroeger, toen er nog geen neonreclames waren, moet zoiets goddelijk zijn geweest. Voor mij echter was het een herhaling van zetten. Alles was al gedaan. Wat was er nou op de wereld: wetenschap, kunst, muziek, woorden, drugs die je de illusie geven van iets nieuws. Alles had ik al eens gezien, er viel niets meer te ontdekken. Ik kon me ineens levendig inbeelden dat mensen zelfmoord wilden plegen, als ze constant in deze staat verkeerden. Steeds zoeken naar hogere kicks, maar niets kan je die geven omdat er niets is. Dat magische gevoel dat je krijgt wanneer je drugs gebruikt, het gevoel dat er iets hogers is, is puur een reactie in een daarvoor bestemd deel van je hersenen. De één is er genetisch vatbaarder voor dan de ander. En hoe erg we op dieren lijken: we worden geboren, gaan door een rebelse periode, krijgen kinderen, takelen af en sterven. Ieder hetzelfde. Ik overzag de wereld in vogelvlucht en de banaliteit van alles maakte me intriest. Mijn gedachten spiraliseerden snel de keten van de zoektocht naar nut af, maar uiteraard was de conclusie dat niets nut had, alles eindigde in dood en dan maakte niets meer uit. En de vragen! Waarom bestaat dit universum? Wat was er voor het universum ontstond? Wat kon het in godsnaam schelen wat wij als ronddwarrelende kruimels daarin uitvoerden? Het dijt uit, maar waarheen? Al dat soort vragen die je jezelf als kind waarschijnlijk vaak hebt gesteld, maar waarbij je je hebt neergelegd omdat het geen zin heeft erover na te denken en het je enkel angst inboezemt. Op dit moment kwamen ze keihard binnen en het immense zwarte gat waarachter het complete vacuüm van antwoorden gaapte, knelde en klemde om me als postelastiek en ik kon met geen mogelijkheid aan iets anders denken.

De deur ging open. Er kwam iemand binnen: B., de vriend van N. Hij kwam even naast me liggen, alsof we naar de sterrenhemel keken in plaats van naar het plafond. Dit kalmeerde me enigszins – hoewel ik op zich eigenlijk niet in paniek was, en vrij rustig bleef onder het gedachten-onweer in mijn hoofd. We praatten wat, ik weet niet meer waarover, het was moeilijk om woorden uit te stoten over het lawaai van mijn hersenpan heen. Na een tijdje besloten we terug te gaan naar de rest.

De andere trippers zaten nog in hun oude positie op mijn inmiddels hels verlichte kamer, in bleek, fel pastelkleurig licht dat uit een van kleur verschietend Boeddha-hoofd kwam (dat stond er echt, een goedkoop lampje van de Action). N. lag als een stervend omaatje onder een deken op mijn bed, B. leunde kalmpjes tegen haar aan, G. zat als een verlichte sjamaan in een slaapzak intens gelukkig naar een foto van een man met een nazikapsel op mijn muur te kijken en A., ten slotte, lag op een matras op de vloer te grinniken om niets in het bijzonder. Het kon me echter niet geruststellen en, terwijl ik kaarsrecht op een klein hoekje van het bed zat, raaste de gedachtensneltrein weer voort. De kernknelpunten waren nog steeds de dierlijkheid van de mensheid en de treurige manier waarop we allemaal hetzelfde deden, en dat niets zin had. Ook vond ik het concept van bewustzijn een gestoord spacend idee. Ik zag op een abstracte manier voor me hoe mijn bewustzijn, verpakt in het balletje van mijn lichaam, zich als een flakkerend kaarsje bevond tussen die vier andere vormen van bewustzijn in de kamer, allen in hun eigen omhulsel. Dit was, anderzijds, ook wat me een beetje op de been hield: als er dan niks bijzonders, niets daadwerkelijk verhevens bestond, was er op zijn minst het aardse raadsel van bewustzijn. Leven dat ooit uit koolstofatomen is ontstaan en er nu toe heeft geleid dat ik dit mee kan maken. Maar hoe kan het dat ik zo zeker weet dat dit allemaal niks te betekenen heeft, terwijl sommigen juist spirituele zingeving uit dit soort drugservaringen halen? En wat denken die andere levensvormen, die gelukkige zakken mens die daar op de grond liggen, nu? Weten zij iets wat ik niet weet? En al die huizen daar, waar iedereen in licht aangepaste vorm hetzelfde ligt of staat te doen, hoe kan het dat daar nog meer boterhamzakjes met bewustzijn in wonen? Het maakte me verdrietig dat, hoewel de omhulsels zo broos en teer waren, de feitelijke inhoud ervan nooit met elkaar zal kunnen versmelten, ook niet tijdens de meest verwoede pogingen daartoe (seks). Maar tegelijkertijd zijn wij, veel meer dan we zelf denken, één, als een mierenkolonie. Ik ontdek met mijn hersenonderzoek één ministukje van de puzzel, maar als mensheid ontrafelen we het geheim. Dat er dus niet is. Waar leidt het nu eigenlijk toe? Niets. Niets!

Afijn, zo draafde het dus constant door. Wat ik er wel bij moet zeggen is dat ik, ondanks dat ik me behoorlijk wanhopig, bang en misselijk voelde, nooit de neiging had om dit aan de anderen te laten merken of iets te doen om uit de trip te komen (we hadden een wagonlading Dextro Energy ingeslagen, hoewel dat eigenlijk een placebo schijnt te zijn). Hoe overweldigend de gedachten ook waren, ik was er wel van overtuigd dat het over een paar uur weer voorbij zou zijn. Daarbij trok praten met de rest, voor zover ik daartoe in staat was, me steeds net op tijd weer naar boven uit mijn verstrikkende gedachtenweb. En hoewel ik het nog nooit in deze mate had meegemaakt, waren dit soort gedachten en angsten ook niet nieuw voor me, als kind had ik hier veel last van.

Later vertrokken we naar de derde kamer. Die was ook vet ingericht: N. en B. hadden allerlei deurtjes geknipt uit papier met daarachter afbeeldingen van dingen waarvan zij dachten dat het ‘poorten’ naar hogere sferen zouden zijn (kleurige tempels en zo; ik heb er niet goed naar gekeken). De jongens gingen naar buiten om te roken, waardoor ik met N. op haar kamer achterbleef en, op zoek naar wat aardse afleiding, vruchteloos in enkele boeken bladerde. Na een tijdje verbrak N. de stilte door me een gebreide neushoorn toe te werpen met de woorden “Trouwens. Dit is Henk”.

Even later gingen we Alice in Wonderland kijken (de oude, getekende Disneyversie). Ik kreeg er weinig van mee omdat mijn gedachten nog altijd om het hardst schreeuwden. Totdat ik iets hoorde vallen. Dit ergerde me, omdat ik dacht dat iemand shit aan het omgooien was, maar toen ik keek bleek het B. te zijn. Hij wilde water gaan drinken, maar was out gegaan en op de grond gevallen. Gelukkig kwam hij meteen weer bij en liep het goed af. Ook dit trok me weer enigszins naar de oppervlakte.

Langzaam ebde de filosofische vloedgolf weg. Het was inmiddels half één en tijd om te tjappen. Ik maakte iedereen dolblij met het fantastische voedsel dat ik had ingeslagen (ook een aanrader): Luchtig Toetje van Campina. Dat is een soort mierzoete, opgeklopte bananenvla die, tja, voor minstens de helft uit lucht bestaat en je mond een ongekend fluffy ervaring bezorgt. Daarnaast had ik een vers afgebakken broodje met avocado en kerstomaatjes klaargemaakt. Ik vertelde dat ik eigenlijk heel slecht was gegaan, maar dat was niemand opgevallen. Ik moest lang en ontwapend lachen om het feit dat een parterretrap (ik weet niet meer waarom we het daarover hadden) een palindroom was, waarvan eigenlijk nooit iemand over de betekenis nadacht. Die had ik namelijk opgezocht en een parterretrap is een trap naar de begane grond van een gebouw – waarom is er dan een trap nodig?! (Vanuit de kelder natuurlijk, maar het was toch erg grappig toen.) Om bij te komen hebben we nog de halve nacht grappige onzinfilmpjes gekeken (hoogtepunt: https://www.youtube.com/watch?v=Z6_rr_pnjuk).

Het gekke en mooie was dat de dagen erna deze slechte trip een steeds mooiere glans over mijn leven begon te werpen. Toen ik in het diepste dal zat, zocht ik naar dingen die mijn leven de moeite waard maken en besefte ik wat een belachelijke goede liefde ik heb en dat sommige connecties zelfs met de notie van zinloosheid en dat niemand elkaar (door die omhulsels die verschillende bewustzijns van elkaar scheiden) echt kan kennen, nog diep en kleurrijk lijken. Ook kon ik die dagen daarna trippy muziek en films extra waarderen en genoot ik van de warmte van mensen om me heen en alle kerstige kitsch op tv. Het leek een soort omgekeerde dinsdagdip. Als kers op de taart bedacht ik een dag later in de trein een nieuw levensdoel: onderzoek doen naar de onbekende neurobiologische effecten en mogelijke therapeutische toepassingen van psilocybine, waar nog schrikbarend weinig over bekend blijkt. Ik kan een pioneer op dit gebied worden en uiteindelijk de paddoprofessor van Nederland worden, die in talkshows haar deskundige mening geeft over alles wat psychedelische drugs te maken heeft (hoog inzetten :wink: ). Er blijkt hier een stichting voor te zijn (stichting OPEN voor de geïnteresseerden), die jonge ambitieuze wetenschappers en studenten financieert en helpt.

Kortom werd mijn slechte trip uiteindelijk een mooie en verrijkende ervaring. Ik had nog nooit zo hard getript (wel twee keer eerder truffels gebruikt, maar niet in zo’n hoge dosering), en ik kan niet wachten om het nog eens te doen in een wat rustiger periode van mijn leven waarin ik niet zo bezig ben met de grote vragen des levens (ik sta op dit moment nogal op een kruispunt) en in een wat prikkelarmere omgeving - maar zónder lege kamer! - om te genieten van de mindblowing mogelijkheden die mijn medetrippers ongetwijfeld ervaarden.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Re: Truffels in wonderland op 15-hoog: een gouden nachtmerri

Herkenbare gedachten. Die zinloosheid, leegte en dat overweldigende nihilisme van je gedachten... Ik ben er maar al te bekend mee. Dat jij zo'n trip hebt en anderen helemaal niets van dergelijke negativiteit lijken te ervaren is denk ik makkelijk te verklaren. Het hangt er allemaal mee samen hoeveel jij je kunt distantiëren van je gedachten. Sommigen kunnen er makkelijker voor kiezen om niet mee te gaan in een gedachtestroom en ervaren dan ook niets van dergelijke negativiteit, maar leven dan juist intens in het moment (daar waar het geluk is te vinden). Voor mij wil het ook niet altijd makkelijk (ik heb altijd al teveel in mijn hoofd gezeten), maar het is gebleken dat het zeker te doen is.

Je kunt de absurditeit van gedachten ook tegen zichzelf gebruiken. Bijvoorbeeld de opvatting dat bewustzijn als een vonkje in dit omhulsel van vlees en bloed zit. Meer kan het verstand hier niet van maken? Seriously? :P Want als je naar je ervaring kijkt, kun je toch echt zien dat het helemaal andersom is: alles verschijnt juist ín bewustzijn. En als je die kleine switch kunt maken - die overigens niet per se rationeel te verklaren is, maar who cares - dan kunnen je trips ook intens mooi worden en kun je zien dat het jijzelf is die betekenis geeft aan je ervaring. En als je die kracht hebt, waarom zou je dan een nachtmerrie voor jezelf creëren? Gedachten kunnen er niet meer van maken dan een zinloze depressieve bende, maar jij bent je gedachten toch niet?
N
NarayaniLid
01-01-2024, 00:00
#4
Re: Truffels in wonderland op 15-hoog: een gouden nachtmerri

Wat een report :hearteyes:

Overigens: misschien is dat in scene gezette trippen niks voor jou. Dan doel ik op al die speeltjes enzo waarvan je van tevoren denkt: dat is vast vet als ik trip. Ik vind dat ook altijd heel gemaakt aanvoelen. Laat je lekker meenemen in de flow van de reis!

Fitzsimmons zei:
Als kers op de taart bedacht ik een dag later in de trein een nieuw levensdoel: onderzoek doen naar de onbekende neurobiologische effecten en mogelijke therapeutische toepassingen van psilocybine, waar nog schrikbarend weinig over bekend blijkt. Ik kan een pioneer op dit gebied worden en uiteindelijk de paddoprofessor van Nederland worden, die in talkshows haar deskundige mening geeft over alles wat psychedelische drugs te maken heeft (hoog inzetten :wink: ). Er blijkt hier een stichting voor te zijn (stichting OPEN voor de geïnteresseerden), die jonge ambitieuze wetenschappers en studenten financieert en helpt.
Klik om te vergroten...

Tof is dat he, ik kan je aanraden om dan ook eens te kijken op deze site: http://www.maps.org/
Er zijn ook heel veel interessante boeken over, zelf heb ik deze gelezen en die kan ik echt aanraden om mee te beginnen: Psychedelic Healing van Neil Goldsmith.
E
ElvenSpiceLid
01-01-2024, 00:00
#5
Re: Truffels in wonderland op 15-hoog: een gouden nachtmerri

Vele dingen die je in je report zijn herkenbaar, maar een ding dat je echt moet los laten is het idee dat de dood het einde is. Het kan zo zijn, dat klopt inderdaad, maar het kan net zo goed het begin zijn van iets groters. Iets waar je onderbewust deel uit van maakt, iedereen van ons. Daarnaast wil iedereen een gelukkig leven leiden voor de tijd dat hij hier op aarde rond mag lopen. Er is dus wel degelijk een groter doel en dat is geluk en liefde op aarde verspreiden. We willen elkaar helpen, door technologie en communicatie. Het is dit prachtige totaal bewustzijn van de planeet dat constant aan het veranderen/evalueren is om het hier en in de toekomst wat mooier te maken. De acties die jij doet zullen voort leven in het bewustzijn van anderen. De visies die jij verspreid zullen mensen overnemen en proberen te verbeteren. Fysiek zal je hier misschien de aarde uiteindelijk verlaten, maar de acties die je hebt ondernomen zullen in het oneindigheid voortleven in het collectieve bewustzijn.

Het ontwikkelen van je zelf door de ambities/passie te volgen en te delen met anderen is iets prachtigs. Het mooie is ook nog eens dat het delen van kennis, geluk en liefde aanstekelijk is.
Jij hebt het lot in handen. Je bent de architect van je eigen leven.

Een erg mooi boek dat indirect ook met het nut van het leven heeft te maken is "The Tibetan Book of The Living and Dying". Als je ooit eens de kans hebt om het ergens te lenen zou ik dat zeker doen. Het helpt je niet alleen om het concept 'de dood' beter te begrijpen, maar laat ook duidelijk zien hoe we een waardevol leven kunnen leven. De visie die die Shoalin monniken uit tibet hebben kan westerse mensen veel leren.
F
FitzsimmonsLid
01-01-2024, 00:00
#6
Re: Truffels in wonderland op 15-hoog: een gouden nachtmerri

Bedankt voor jullie reacties! Fijn om wat frisse kijk op de zaak te lezen.

Mindless zei:
Het hangt er allemaal mee samen hoeveel jij je kunt distantiëren van je gedachten. Sommigen kunnen er makkelijker voor kiezen om niet mee te gaan in een gedachtestroom en ervaren dan ook niets van dergelijke negativiteit, maar leven dan juist intens in het moment (daar waar het geluk is te vinden).
Klik om te vergroten...

Wat mij betreft zijn mensen die dat kunnen echt levenskunstenaars :) Ik geloof wel dat ik het, met heel kleine stapjes, begin te leren. Typisch zo'n ding dat je theoretisch allang weet maar in de praktijk nog niet begrijpt. Ik heb er nog wel over nagedacht tijdens de trip, hoe mooi het zou zijn als ik dit zou kunnen doen met een andere psychoactieve stof eroverheen, zoals alcohol, waardoor je juist minder gaat nadenken en het over je heen kunt laten komen. Maar ik vind het wel mooi wat je zegt over de absurditeit van je gedachten tegen zichzelf gebruiken; in plaats van die gedachten extern uit te schakelen met een ander middel (wat volgens mij, misschien gelukkig maar, ook niet kan) zou het denk ik als de ultieme leerzame overwinning voelen om op eigen kracht de gedachten om te buigen.

Narayani zei:
Tof is dat he, ik kan je aanraden om dan ook eens te kijken op deze site: http://www.maps.org/
Er zijn ook heel veel interessante boeken over, zelf heb ik deze gelezen en die kan ik echt aanraden om mee te beginnen: Psychedelic Healing van Neil Goldsmith.
Klik om te vergroten...

Dank voor de tip!

ElvenSpice zei:
"The Tibetan Book of The Living and Dying".
Klik om te vergroten...

Idem :) Grappig, dat boek zag ik laatst op het bureau van mijn stagebegeleider liggen. Vroeg me al af waar het over ging (behalve leven en doodgaan dan :P )
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Re: Truffels in wonderland op 15-hoog: een gouden nachtmerri

Heel mooi en herkenbaar report, je schrijfstijl is echt heel fijn lezen :hearteyes:.

Fitzsimmons zei:
Het gekke en mooie was dat de dagen erna deze slechte trip een steeds mooiere glans over mijn leven begon te werpen. Toen ik in het diepste dal zat, zocht ik naar dingen die mijn leven de moeite waard maken en besefte ik wat een belachelijke goede liefde ik heb en dat sommige connecties zelfs met de notie van zinloosheid en dat niemand elkaar (door die omhulsels die verschillende bewustzijns van elkaar scheiden) echt kan kennen, nog diep en kleurrijk lijken.
Klik om te vergroten...
Mooi dat je dit achteraf zo hebt ervaren. Persoonlijk vind ik mijn trips met veel moeilijke momenten, waarin ik dus ook erg tegen mijn eigen gedachten aanliep, achteraf gezien de meest waardevolle. Niet zozeer omdat ze in het moment zelf heel leuk waren, maar wel omdat ik daar ontzettend veel van geleerd heb. Ik heb dat soort trips dus ook nooit als slecht gaan gezien, meer als uitdagend.

Persoonlijk zie ik de dingen waar je tegenaan loopt in een trip als een vergroot glas voor de dingen waar je in je dagelijkse leven ook tegenaan loopt. Grijp de kans dus ook aan om hier levenslessen voor jezelf uit te halen. Zoals al eerder benoemd is denk ik een van de lessen dat je je niet hoeft te identificeren met je gedachten, dit leidt namelijk toch snel tot onnodige negativiteit en energie verspilling. Verder is het belangrijk je over te geven aan dingen, dingen gewoon te accepteren voor hoe ze zijn. Door je te realiseren dat er heel veel in het leven is waar je geen invloed op kunt uitoefenen, je daar druk over maken heeft dus geen zin. Dit soort zaken gelden in het bijzonder in een trip, maar zijn naar mijn idee ook erg relevant in het dagelijks leven. Filosoferen over het bestaan is erg interessant en daar is ook niks mis mee, probleem is alleen dat je er nooit uit lijkt te komen. Elk antwoord levert weer nieuwe vragen op, accepteren dat je nooit alles zult weten is daarom belangrijk.

Je kunt jaloers zijn op je tripmaatjes dat zij zich onbekommerd in een trip kunnen storten, echter zijn de mensen die dit hebben vaak niet de genen die er levens lessen uit halen. Of dat zijn de mensen zichzelf nog een keer echt gaan tegenkomen in een trip en dan loopt het vaak veel slechter af aangezien ze daar niet mee om kunnen gaan. Zelf ben ik ook iemand die nooit onbekkommerd een trip in kan gaan, maar de lessen die ik er uit heb gehaald hebben mijn leven op zo'n enorme positieve manier veranderd dat ik eigenlijk blij ben dat trippen voor mij niet perse iets is wat ik voor de lol doe. Overigens is het niet zo dat je in zo'n geval nooit meer lol kunt hebben met trippen, maar trippen kan je veel meer dan dat brengen en als die deur eenmaal een keer open gegaan is zal die ook nooit meer sluiten gelukkig.
H
HelenasLid
01-01-2024, 00:00
#8
Re: Truffels in wonderland op 15-hoog: een gouden nachtmerri

Heel mooi geschreven! Heb echt een kijkje in je (trip)hoofd gehad! Dat je alles zo hebt onthouden vind ik heel knap. Mijn gedachten schieten altijd zo erg alle kanten uit dat ik na een uur niet meer weet wat ik daar voor dacht :rolleyes:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."