Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEerste keer XTC, wat een belevenis.

Eerste keer XTC, wat een belevenis.

8 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
B
BonapartyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Goedenavond DF'ers!

Afgelopen weekend heb ik op een festival voor de 1e keer XTC gebruikt. Dit ging om Pharaoh 240mg.
(Side info: 24 jaar, ~1,85m en 90kg. Alleen de nodige ervaring met alcohol en wiet.)

Ik was met een leuke groep vrienden die regelmatig gebruiken, dus ik voelde me hier erg op mijn gemak bij. Natuurlijk wel de zenuwen die je (altijd) hebt bij het eerste gebruik van iets onbekends, aangezien je niet weet wat het met je gaat doen.
Om 16:00 begon ik met 1/3. Na een uur merkte ik echter nog geen verschil. Ik heb het vermoeden dat dit komt doordat ik het gevoel niet kon herkennen. Ongeveer een kwartier/half uur daarna nam ik nog 1/3 bij en zo'n 30 minuten later begon ik me wel wat zweverig te voelen. Mijn vrienden waren na de 1/3 al knuffelig en aan het 'zweven', dat vond ik erg apart. Na het lezen van een aantal verhalen hier is me dat echter wel wat duidelijker geworden.
Toen ik uiteindelijk de laatste 1/3 bijnam begon het feest voor mij pas echt. Het begon wat donkerder te worden en de sfeer werd steeds beter. Het was echt een gevoel wat je gewoon niet volledig kan omschrijven. Een gevoel waar ik al een hele lange tijd naar op zoek was. Ik was knuffelig, gezellig, spraakzaam, en vooral ontiegelijk hyper.
Ik merkte na een tijdje wel dat het begon af te zwakken en besloot om nog een halfje bij te nemen. Vrienden van mij zaten inmiddels al op 2 hele, waar ik nog op anderhalf zat.
Het gevoel kwam terug en nog bijna 2x zo sterk ook. "Ogen dicht, richt je tot de muziek en neem het in je op." gaf een maat aan. Man, man, man. Ik begon zo fanatiek te spacen, dat hadden ze me wel eerder mogen vertellen.
Elke keer dat ik een downer voelde aankomen, nam ik weer een kwartje bij. Uiteindelijk zat ik rond 22:00u aan 2 en een kwart pil, waar het bij gebleven is.

Tussendoor heb ik me goed aan de 1-2 bekers water per uur gehouden, daar letten we met zijn allen erg goed op. Dat leverde een erg fijn gevoel, om het samen met ervaren gebruikers voor het eerst te doen.
Ik heb echter wel gemerkt dat ik voor mijn gevoel erg snel ging bijnemen. Ik was zo gek op de pieken, dat ik niets van de downers wilde weten. Het liefste wilde ik dat gevoel voor de rest van de avond.

Als ik er zo op terugkijk, had ik het verstandiger gevonden om me wat in te houden. Iets wat ik de volgende keer (als het gebeurd) ook zeker ga doen (proberen). Het voelde echter geen moment verkeerd, geen enkele aanleiding tot bad gaan. Daarom had ik ook wel het vertrouwen om lekker door te gaan en te luisteren naar mijn lichaam.

Al met al vond ik het voor mijn eerste XTC trip een erg goede. Hoop dat ik het de volgende keer beter voel aankomen, zodat ik niet zo snel hoef bij te nemen.

Iemand nog tips? Dan hoor ik ze graag!

Grtz.
Q
QuinnLid
01-01-2024, 00:00
#2
doe xtc keertje thuis <3 begin daarmee kijk wat je daarvan vind en ga daarna verder experimenteren, vanuit deze basis kan je veel verschillen soorten trip gevoelens opbouwen en ervaringen. thuis setting kan voor veel inspiratie zorgen in tegen stelling tot een festival waar je vooral komt voor de muziek en gezelligheid. <3 dit vind ik zelf een basis dit kan daarintegen heel erg verschillen per persoon.
B
BonapartyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Quinn zei:
doe xtc keertje thuis <3 begin daarmee kijk wat je daarvan vind en ga daarna verder experimenteren, vanuit deze basis kan je veel verschillen soorten trip gevoelens opbouwen en ervaringen. thuis setting kan voor veel inspiratie zorgen in tegen stelling tot een festival waar je vooral komt voor de muziek en gezelligheid. <3 dit vind ik zelf een basis dit kan daarintegen heel erg verschillen per persoon.
Klik om te vergroten...

Ga ik zeker een keer proberen, bedankt voor de tip!
Ik ga echter eerst maar eens 2-3 maanden niets doen.. :)
Zal eens kijken of er animo voor is om het in een chille setting te doen, i.p.v. op een groot feest.
s
stomme eendLid
01-01-2024, 00:00
#4
Fijn dat je zo'n goede eerste ervaring hebt gehad!

De tips van mij zitten vooral in het bijnemen, ook al noem je dat zelf ook al. Als ik het goed lees heb je in totaal 540 mg gehad, dat is dik een halve gram. Daarmee ga je heel fors over de aanbevolen hoeveelheid ( in jouw geval tussen de 90 en 135 mg). Je noemt zelf dat er geen angst was op bad gaan. Dat snap ik, daar zit het probleem ook niet. Het probleem zit echt in dat je je hersenen met deze hoeveelheden behoorlijk frituurt. En de vraag is of je je er daadwerkelijk beter van bent gaan voelen dan wanneer je het ongeveer bij de aanbevolen hoeveelheid had gehouden. Ik schat in van niet. Molly komt altijd in golfbewegingen. Als jij elke keer dat je even iets minder hard gaat, bijpakt, lijkt het misschien wel of het effect heeft, maar de kans is groot dat je ook zonder bij pakken je daarna weer een extase moment gehad had. En dat terwijl je met aak dat bijnemen je hersenen wel extra schade toe brengt, en kans op een vet dikkere kater.
Kortom: naar je lichaam luisteren zoals jij het noemt is heel aanlokkelijk, maar je verstand mee laten tellen is toch ook best wel handig :wink:
B
BonapartyLid
01-01-2024, 00:00
#5
stomme eend zei:
Fijn dat je zo'n goede eerste ervaring hebt gehad!

De tips van mij zitten vooral in het bijnemen, ook al noem je dat zelf ook al. Als ik het goed lees heb je in totaal 540 mg gehad, dat is dik een halve gram. Daarmee ga je heel fors over de aanbevolen hoeveelheid ( in jouw geval tussen de 90 en 135 mg). Je noemt zelf dat er geen angst was op bad gaan. Dat snap ik, daar zit het probleem ook niet. Het probleem zit echt in dat je je hersenen met deze hoeveelheden behoorlijk frituurt. En de vraag is of je je er daadwerkelijk beter van bent gaan voelen dan wanneer je het ongeveer bij de aanbevolen hoeveelheid had gehouden. Ik schat in van niet. Molly komt altijd in golfbewegingen. Als jij elke keer dat je even iets minder hard gaat, bijpakt, lijkt het misschien wel of het effect heeft, maar de kans is groot dat je ook zonder bij pakken je daarna weer een extase moment gehad had. En dat terwijl je met aak dat bijnemen je hersenen wel extra schade toe brengt, en kans op een vet dikkere kater.
Kortom: naar je lichaam luisteren zoals jij het noemt is heel aanlokkelijk, maar je verstand mee laten tellen is toch ook best wel handig :wink:
Klik om te vergroten...

Dankjewel voor je reactie!
Ik ga de volgende keer inderdaad gewoon de dalen afwachten i.p.v. direct bij te slikken. Ik denk dat dit meer een gevalletje "Iedereen doet het, dus het zal wel normaal zijn?" was. Ik vond het al vreemd hoe zo'n flinke hoeveelheid binnen zo'n korte tijd uitgewerkt kon zijn, maar dat hoort er dus allemaal gewoon bij. :)
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#6
Leuk om te lezen en inderdaad dr eerste keer is indrukwekkend. Ik raad zeker aan om 3 maanden te wachten anders worden de effecten mwa.... heb zelf 1 keer na 2 weken wat genomen en het leek wel een slaapmiddel.... slecht plan dus.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Bonaparty zei:
Dankjewel voor je reactie!
Ik ga de volgende keer inderdaad gewoon de dalen afwachten i.p.v. direct bij te slikken. Ik denk dat dit meer een gevalletje "Iedereen doet het, dus het zal wel normaal zijn?" was. Ik vond het al vreemd hoe zo'n flinke hoeveelheid binnen zo'n korte tijd uitgewerkt kon zijn, maar dat hoort er dus allemaal gewoon bij. :)
Klik om te vergroten...
Inderdaad, dat is het probleem: iedereen doet het, dus het zal wel goed zijn.

Besef je even dat je met een drug speelt die werkt op het systeem (serotonine) dat zorgt voor je gevoel van welzijn en het correct functioneren van meerdere dingen, waaronder slapen. 2 en een kwartje klinkt onschuldig, maar is een flinke overdosering met die pillen en meerdere van die klappen gaat uiteindelijk zwaar op je lichaam en geest aankomen. Mdma heeft misschien het imago van 1 van de lichtere harddrugs, maar ik denk dat het 1 van de ergste drugs is om te misbruiken zoals jij nu hebt gedaan. Omdat het dus rotzooit met het zeer belangrijke serotonine systeem.

Lees je in zou ik zeggen en misbruik dit spul niet. Hoe je je voelt zou geen invloed moeten hebben op bijpakken. Je moet je richten op niet je max dosering overschrijden, niet op hoe je je voelt. Want je zult waarschijnlijk al snel gaan merken dat het gevoel niet zo fijn zal zijn als je eigenlijk wilt. Dan toch bijpakken geeft je systeem een extra klap. Je bent er nu nog vroeg bij, dus gebruik dat om schade te voorkomen.

Het is niet een onschuldige drug.
R
RtbyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Fijn dat je een leuke eerste ervaring hebt gehad! En kan me er helemaal in vinden dat het de eerste keer echt even ontdekken is van je gevoelens en ervaringen, terwijl de rest je als een raket voorbij schiet, omdat ze al weten wat er gaat gebeuren.

Goed dat je zelf inziet dat het wel een beetje 'veel' was in totaal. Pillen van nu zijn gewoon heel sterk! Probeer desnoods je eerste dosis iets hoger 1/2 ipv 1/3, maar neem daarna minder bij. Die eerste dosis bepaalt toch een beetje de hoogte van je piek en als ik het zo lees, kun je dat wel aan. Dan zit je namelijk op ~120mg.

Nu komt de periode waarop je steeds enthousiast terug denkt aan die nieuwe ervaring en je jezelf moet inhouden om het niet gelijk weer te doen :wink: Denk er maar aan dat je het voor jezelf het langst leuk houdt, als je netjes opspaart.
S
SannetjeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Heerlijk zo'n goede 1ste ervaring!

Ik herken mezelf. Mijn eerste keer was SUPER en heb die eerste keer ook erg veel tot me genomen. De keren daarna nooit meer zoveel genomen, less is more !

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."