Ik krijg toch de indruk dat er nu iets te overdreven gesproken wordt over de gevaren van kleine hoeveelheden lachgas. De meeste soorten drugs dragen wel een zeker risico met zich mee, en de meeste richten wel op één of andere manier schade aan de gezondheid aan. Lachgas is daar geen uitzondering op.
@Ik lul maar wat heeft het ook over een grote tank die hij had leeggebruikt alvorens hij problemen begon te ervaren. Bij gebruik van kleine hoeveelheden lijkt mij de kans op problemen erg klein. Tenzij je al een erg lage vitamine B12-spiegel hebt, bijvoorbeeld door een vegan eetpatroon.
Wel wil ik ook eens gezegd hebben dat lachgas wel degelijk een geestelijk verslavende werking kan hebben. Ik ben er ooit mee begonnen om het te combineren met psychedelica danwel met MDMA, omdat het effect van deze middelen enorm versterkt wordt door lachgas. Nuchter vond ik het niet zo interessant. Ik had altijd wel een voorraad patronen in huis, en die stond netjes te wachten tot het moment dat ik weer eens een tripje plande. Tot ik op een gegeven moment tijdens een stressvolle periode merkte dat het een multifunctioneel middel was. Wat patronen gebruiken, en hup de zorgen smolten voor eventjes weg. Was ik ergens zenuwachtig voor, een paar patronen en ik kwam weer tot rust. Was ik kwaad - en ik heb nogal eens wisselende stemmingen - dan maakten een paar patronen mij weer rustig. Heeft een hoop huisraad bespaard.
Maar zo langzaamaan gebruikte ik het elke dag en ook elk moment van de dag. Kwam ik thuis van het werk, even bijkomen met een paar patronen. Even televisie kijken, dan lag de slagroomspuit naast me. Dan naar bed, een paar patronen om mee in slaap te vallen. Wekker gaat, niet met koffie maar met een paar patronen wakker worden. Zo kwam ik er tot mijn schrik achter dat ik in twee maanden tijd 3000 patronen had verbruikt. Abrupt gestopt, na een paar maanden toch weer mee begonnen, met het idee: niet meer zoveel. Dat werd toch weer eenzelfde gebruikspatroon. Afgelopen augustus was er weer een dieptepunt waarin ik in een weekend tijd 750 patronen heb verbruikt. In twee dagen tijd dus.
Nooit last van gehad. Nou ja, gezond is het natuurlijk niet. Maar met die hoeveelheden kan ik misschien wel van geluk spreken. Na dat bewuste weekend ben ik wederom gestopt en sindsdien geen patroon meer gebruikt. Ik verlang er vaak naar, regelmatig heb ik momenten waarop ik denk: een paar patroontjes zouden nu heel erg prettig zijn. Ondanks alles wil ik het toch wel blijven gebruiken in combinatie met andere middelen. Ik moet mezelf er alleen van weerhouden om het nuchter te gebruiken. Zo blijft het gebruik beperkt tot hooguit 5 á 8 dagen per jaar.