#1
Haha, tja.
Als twee honden vechten om een been loopt de derde ermee heen.
![:smirk:]()
Als twee honden vechten om een been loopt de derde ermee heen.
Leuk om te lezen! Bizar om je voor te stellen dat van een piepklein stukje papier met een nog veel en veel kleinere druppel erop je zulke achtbaan ritten maakt door het bewustzijn.
Dit report gaat vooral over het mentale aspect van de trip en wat je eraan gehad hebt, wat ik met veel plezier las, maar ik vond het wel jammer dat je niet zo uitvoerig inging op de hallucinaties zelf.
Laatst had iemand uit mijn klas met zijn vriendin getript op een hoge dosis LSD. Ik was hier niet bij. En inderdaad, spul deed zijn werk, hij deelde zijn ervaring, had het ene na het andere geleerd of gezien, of gehoord of gevoeld of weet ik het wat allemaal.
Toen ik vroeg de hallucinaties te beschrijven kwam hij niet verder dan:
“Patronen. Vormen. Onvoorstelbaar complex, eeuwig pulserend en draaiend etc. In elkaar overgaand op een heel natuurlijke manier. Kleuren die je niet kan benoemen.”
En dat is het een beetje denk ik. Dit soort dingen zijn lastig over te brengen in tekst.
Als je ernaar gaat zoeken kom je vast wel een paar échte bad trips tegen, maar het grappige is dat wanneer je zoekt op trips in het algemeen, zonder te focussen op negatief of positief, verslagen veelal positief zijn. Dit is gek als je erover nadenkt.
Het is inderdaad ook niet echt over te brengen in tekst.
Hallucinaties vind ik er zelf eigenlijk niet een passend woord voor. Bij hallucinaties denk ik aan mensen en objecten zien die niet fysiek aanwezig zijn. Dingen die in de context van deze wereld, dit menselijk bestaan passen.
Wat je ziet met psychedelics echter trancendeert dat in mijn ogen. Nog niet zozeer de patronen op zichzelf, maar de visuals (samen met het meer open-minded zijn) leiden je als het ware even uit het menselijk bestaan, voorbij het bekende paradigma naar een meer overkoepelende symbolische dimensie en daar voorbij. De visuals op zich zijn al prachtig om naar te kijken, maar wat me er echt aan fascineert is hoe erg ze verweven kunnen zijn met wat we normaal de werkelijkheid noemen. Alsof ronddraaiende mandala's van kleuren en vormen met absolute perfectie geprojecteerd zijn op bijvoorbeeld je dekentje dat je op de bank hebt liggen en dan ook nog eens in real-time zonder enkele hapering meebewegen wanneer dat dekentje opgepakt/verplaatst/bewogen wordt. En dat dekentje kun je natuurlijk vervangen door elk ander object in je kamer, inclusief je eigen lichaam. Dat is wat mij misschien wel het meest fascineert aan psychedelic visuals. Want dit bewijst (voor mij persoonlijk) in mijn eigen beleving dat het niet slechts simpele overlays zijn, maar dat de visuals compleet verweven (kunnen) zijn met wat we de wereld noemen. Dit heeft er bij mij meermaals toe geleid dat ik in een staat kwam van alles als pixels zien. Fundamentele bouwblokken van het bestaan, die voor je ogen jouw werkelijkheid voor je opbouwen.
Voor mij is het dus veel meer dan slechts hallucineren, 'dingen zien die er niet zijn'.
My 2 cents hierover.![]()
Het is inderdaad ook niet echt over te brengen in tekst.
Hallucinaties vind ik er zelf eigenlijk niet een passend woord voor. Bij hallucinaties denk ik aan mensen en objecten zien die niet fysiek aanwezig zijn. Dingen die in de context van deze wereld, dit menselijk bestaan passen.
Wat je ziet met psychedelics echter trancendeert dat in mijn ogen. Nog niet zozeer de patronen op zichzelf, maar de visuals (samen met het meer open-minded zijn) leiden je als het ware even uit het menselijk bestaan, voorbij het bekende paradigma naar een meer overkoepelende symbolische dimensie en daar voorbij. De visuals op zich zijn al prachtig om naar te kijken, maar wat me er echt aan fascineert is hoe erg ze verweven kunnen zijn met wat we normaal de werkelijkheid noemen. Alsof ronddraaiende mandala's van kleuren en vormen met absolute perfectie geprojecteerd zijn op bijvoorbeeld je dekentje dat je op de bank hebt liggen en dan ook nog eens in real-time zonder enkele hapering meebewegen wanneer dat dekentje opgepakt/verplaatst/bewogen wordt. En dat dekentje kun je natuurlijk vervangen door elk ander object in je kamer, inclusief je eigen lichaam. Dat is wat mij misschien wel het meest fascineert aan psychedelic visuals. Want dit bewijst (voor mij persoonlijk) in mijn eigen beleving dat het niet slechts simpele overlays zijn, maar dat de visuals compleet verweven (kunnen) zijn met wat we de wereld noemen. Dit heeft er bij mij meermaals toe geleid dat ik in een staat kwam van alles als pixels zien. Fundamentele bouwblokken van het bestaan, die voor je ogen jouw werkelijkheid voor je opbouwen.
Voor mij is het dus veel meer dan slechts hallucineren, 'dingen zien die er niet zijn'.
My 2 cents hierover.![]()
Welke drugs hallucinaties oproepen zijn de meningen nogal over verdeeld. Sommige zeggen dat echte hallucinaties eigenlijk alleen bij delirianten (zoals Datura bijvoorbeeld) voorkomen (of tijdens psychoses, maar dat even ter zijde) en anderen zeggen dat psychedelica, dissociatieven en delirianten allemaal hallucinaties oproepen. Als je hallucinaties definieert als iets zien wat er niet is en ook geen basis lijkt te hebben in de 'normale' werkelijkheid dan zou je inderdaad kunnen stellen dat vooral delirianten echte hallucinaties opwekken, het is namelijk niet ongebruikelijk bij die middelen dat mensen gesprekken gaan voeren met mensen die er niet zijn. Bij psychedelica spreek je eigenlijk meer van vervormingen van de 'normale' werkelijkheid en vandaar dat ook vaak de term visuals wordt gebruikt.Maar uiteindelijk zijn het feitelijk gezien wel gewoon hallucinaties toch? Psychedelische visuals ervaren is een vorm van hallucineren. Al klinkt dat wel een beetje oneerbiedig.^^ Dat wij het als 'meer' ervaren dan dat tijdens een trip zegt niet zoveel over het fenomeen opzich. De definitie van een hallucinatie is het horen, proeven, zien of ruiken van zaken die niet in de buitenwereld voorkomen (waarbij de prikkel uit de buitenwereld ontbreekt). Dus niet perse alleen het zien mensen of dingen die in de context van de gewone wereld passen. Ik zat er even op te googelen en het woord komt van het Latijnse 'hallucinere', dat te vertalen is als 'dwalend door de geest'. Dat is volgens mij toch wel waar trippen grotendeels op neer komt.
Dwalend door de geest en geest openbarend vind ik allebei zodanig vage definities dat je ze in feite op vele verschillende soorten drugs kunt plakken, dus dat helpt in mijn optiek ook niet echt bij een concrete en duidelijke definitie van hallucinaties.Wikipedia zei:A debate persists on criteria which would easily differentiate a substance which is 'psychedelic' from one 'hallucinogenic'. Sir Thomas Browne in 1646 coined the term 'hallucination' from the Latin word "alucinari" meaning "to wander in the mind". The term 'psychedelic' is derived from the Ancient Greek words psychē (ψυχή, "mind") and dēloun (δηλοῦν, "to make visible, to reveal"), or "mind-revealing".
Ik zag dat je een paar dingen van wikipedia had gehaald. Hierbij het hele stukje:Maar uiteindelijk zijn het feitelijk gezien wel gewoon hallucinaties toch? Psychedelische visuals ervaren is een vorm van hallucineren. Al klinkt dat wel een beetje oneerbiedig.^^ Dat wij het als 'meer' ervaren dan dat tijdens een trip zegt niet zoveel over het fenomeen opzich. De definitie van een hallucinatie is het horen, proeven, zien of ruiken van zaken die niet in de buitenwereld voorkomen (waarbij de prikkel uit de buitenwereld ontbreekt). Dus niet perse alleen het zien mensen of dingen die in de context van de gewone wereld passen. Ik zat er even op te googelen en het woord komt van het Latijnse 'hallucinere', dat te vertalen is als 'dwalend door de geest'. Dat is volgens mij toch wel waar trippen grotendeels op neer komt.
Een hallucinatie is een zintuiglijke beleving die niet overeenkomt met wat er in werkelijkheid gebeurt. Anders gezegd: een hallucinatie is een waarneming waarbij de prikkel uit de buitenwereld ontbreekt; bij een hallucinatie hoort, proeft, ziet, voelt of ruikt men zaken die niet in de buitenwereld voorkomen. Het woord hallucinatie is afkomstig van het Latijnse hallucinere, dat te vertalen valt als dwalend door de geest. De term werd voor het eerst gebruikt in de psychiatrie door de Franse psychiater Jean-Etienne Esquirol in 1837.
Heel leuk en interessant om te lezen zeg! Ik ben er altijd wat huiverig voor geweest, voornamelijk omdat het zo lang duurt. Maar als ik jouw ervaring lees, dan klinkt dat toch wel aantrekkelijk. Ik zou wel benieuwd zijn wat de dosering was geweest.
Denk je dat je nog een keer LSD gaat gebruiken?
Binnen de psychonautische gemeenschap zijn de meningen in ieder geval verdeeld over welke soorten drugs daadwerkelijk hallucinaties veroorzaken, hoe dit binnen de wetenschap zit durf ik niet te zeggen. Alhoewel ik wel eens een TED talk van een neuroloog heb gezien die stelde dat we eigenlijk continu hallucineren, dat onze ervaring slechts een construct van de hersenen is. Ik zelf ben het daar eigenlijk wel mee eens, maarja daar hebben we in deze discussie niet zoveel aan, aangezien het er om ging welke drugs hallucinaties veroorzaken.Maar zijn de meningen er echt zo over verdeeld dan @Psychedelibee? Is daar helemaal geen consensus over in bijvoorbeeld de psychiatrie/neurologie? Vind het wel een boeiend onderwerp, als ik tijd heb (ooit... over tachtig jaar) ga ik er eens over lezen.
Mijn reactie was ook eigenlijk meer een uitbreiding en onderschrijving van jouw opmerking.Het was ook niet echt m'n bedoeling om het punt te maken dat 'dwalend door de geest' een goede definitie zou zijn trouwens, daar is het natuurlijk sowieso veel te vaag voor.
Dit is een terecht punt, maar in mijn optiek een discussie opzich en ook een beetje een dooddoener in dit soort discussies aangezien je daarmee de discussie meteen plat legt. Wanneer je iets formeel gaat definieren dan moet je ergens een fundament leggen waarop je je definitie bouwt. En je gebruikte eerder zelf dit:Ten eerste: wat is werkelijkheid?
Ik bedoel wat is dan fysiek aanwezig zijn? De concensus onder vrijwel iedereen is dat de fysieke wereld de werkelijkheid is, filosofisch ben ik het met je eens dat het begrip werkelijkheid al subjectief is, maar dat zelfde zou je dan ook van de fysieke wereld kunnen zeggen. Met andere woorden, we ontkomen er dus niet aan dat je ergens een subjectief begrip moet gebruiken als fundament voor je definitie. Dus we kunnen wel elkaars fundamenten en daarbij behorende definities in twijfel gaan trekken, maar daar schiet je dus vrij weinig mee op aangezien alles subjectief is. Een definitie is slechts dat wat we met elkaar afspreken dat waar, is dat wil nog niet zeggen dat het ook objectief waar is.Bij hallucinaties denk ik aan mensen en objecten zien die niet fysiek aanwezig zijn.
Ik weet niet of ik dit goed interpreteer, maar zoals ik het lees zeg je eigenlijk dat visuals op psychedelica geen hallucinaties zouden zijn omdat je naast het visuele erdoor ook verwonderd bent. Maar verwondering is misschien wel het meest subjectieve begrip wat er is en daar een definitie op bouwen of afwijzen leidt dan ook niet tot iets consequents. Om een voorbeeld te geven, wanneer ik visuals op 2C-B ervaar mis ik vaak de verwondering die ik wel bij LSD of psilo heb, maar de visuals zelf zijn redelijk overeenkomend. Zou het bij 2C-B dan wel hallucinaties zijn en bij LSD niet? Klinkt me niet heel logisch in de oren eigenlijk. Maargoed misschien heb ik je uitleg niet helemaal goed begrepen.Wat je ziet met psychedelics echter trancendeert dat in mijn ogen. Nog niet zozeer de patronen op zichzelf, maar de visuals (samen met het meer open-minded zijn) leiden je als het ware even uit het menselijk bestaan, voorbij het bekende paradigma naar een meer overkoepelende symbolische dimensie en daar voorbij. De visuals op zich zijn al prachtig om naar te kijken, maar wat me er echt aan fascineert is hoe erg ze verweven kunnen zijn met wat we normaal de werkelijkheid noemen. Alsof ronddraaiende mandala's van kleuren en vormen met absolute perfectie geprojecteerd zijn op bijvoorbeeld je dekentje dat je op de bank hebt liggen en dan ook nog eens in real-time zonder enkele hapering meebewegen wanneer dat dekentje opgepakt/verplaatst/bewogen wordt. En dat dekentje kun je natuurlijk vervangen door elk ander object in je kamer, inclusief je eigen lichaam. Dat is wat mij misschien wel het meest fascineert aan psychedelic visuals. Want dit bewijst (voor mij persoonlijk) in mijn eigen beleving dat het niet slechts simpele overlays zijn, maar dat de visuals compleet verweven (kunnen) zijn met wat we de wereld noemen. Dit heeft er bij mij meermaals toe geleid dat ik in een staat kwam van alles als pixels zien. Fundamentele bouwblokken van het bestaan, die voor je ogen jouw werkelijkheid voor je opbouwen.
Voor mij is het dus veel meer dan slechts hallucineren, 'dingen zien die er niet zijn'.
Ben ik helemaal met je eens hoor, maar jij maakte zelf ook vergelijkbare aannames als waar je bij de ander kritiek op had. Die aannames benoemen ben ik alleen maar voorstander van, maar we ontkomen er allemaal niet aan, ook jij dus niet. Wanneer je eerst zelf iets opschrijft zonder het benoemen van je eigen aannames daarin en dan bij een argument van een ander vervolgens vol op die aannames gaat zitten vind ik dat persoonlijk nogal een dooddoener van de discussie.Ik snap wat je bedoeld @Psychedelibee, maar ik zie er ook grote waarde in om vraagtekens te blijven zetten bij definities die voor waarheid worden aangenomen. Zelfs wanneer mensen eigenlijk wel weten dat iets niet een absolute waarheid is, denken en leven we vaak wel alsof dat zo is, alleen al door bepaalde woorden te gebruiken. Ook al ging het nu dan misschien over de definitie van wat een hallucinatie is, blijft het in mijn ogen belangrijk om te bedenken in welk kader dit gezien wordt. En als dat kader gebaseerd is op regelrechte aannames, dan vind ik het altijd de moeite waard om dat te benoemen want daar valt of staat de gehele relevantie van waar je over praat mee. Ik zie wel dat dit dan kan aanvoelen als een soort dooddoener hoor. Maar ik ben niet geïnteresseerd in een discussie winnen, maar in eerlijk en waar spreken over dingen die er toe doen.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."