#1
Prachtig reportje weer, zoals altijd! ![:thumbsup:]()
Lijkt mij ook! Je ging er niet onvoorbereid in. Je intentie was ook om naar de pijn toe te gaan. Het is wellicht anders wanneer je op een dergelijk slecht moment een pleziertripje zou willen doen en dan ook nog stevig doseert. In dat geval kun je weleens voor een onaangename verrassing komen te staan...Misschien is een algeheel sombere stemming geen goede gelegenheid om een paddotrip te doen. Misschien ook juist wel. Juist nu het slecht gaat zit ik met vragen, met zorgen en met onzekerheden. Dit is het moment om te reflecteren. Dit is het moment om een hulplijn in te schakelen, en de machtige spirit om raad te vragen.
Toch bijzonder, en wel herkenbaar ook dat je zelfs omgeven door goed vertrouwd gezelschap geen hulp vraagt of op z'n minst laat merken dat je het even zwaar hebt. Incasseren en je lering trekken? Zeker! Goed dat je dat gedaan hebt denk ik. Denk je achteraf echter niet dat het gezelschap je daar op dat moment bij had kunnen helpen? Hoewel, de kracht van het moment zat hem misschien juist in het feit dat je je aandacht naar binnen gericht hield?Ik ben verdrietig en bang, en bereid mij voor op het ergste. Naast mij wordt gediscussieerd over het al dan niet bijnemen van wat paddo's. Er wordt gelachen naast mij, en dat contrasteert sterk met mijn eigen gemoed. Ik probeer mij groot te houden, praat wat mee, en lach hier en daar. Ik vind er niets grappigs aan, maar ik doe alsof ik lach. Terwijl ik inwendig alleen maar roep: "Help!"
Om hulp vragen voelt niet goed. Ik kan toch niet uitleggen wat er in mij omgaat. Ik heb er zelf voor gekozen in deze periode van neerslachtigheid aan deze trip te beginnen, en moet dan ook zelf de onprettige momenten in deze trip incasseren. Ze zijn er niet voor niets. Maar wat leert het mij?
Ik loop naar de wc. Eigenlijk voornamelijk om heel even een paar minuten alleen te zijn. Ik moet héél even alleen zijn, alleen met mijn angst. Ik kijk mezelf in de spiegel aan, en fluister in wanhoop: "Help! Wat moet ik nu doen?"
Dat is altijd lastig te zeggen. De ervaring is de ervaring. Je hoofd maakt daar een narratief van. Het is altijd maar de vraag of dat narratief zuiver is of dat je hoofd met de ervaring aan de haal gaat. Wat mij vaak helpt is de ervaring even laten rusten en er een aantal dagen later nog eens over na gaan denken. Ik ben ook wel geneigd er vrij snel over na te gaan denken, maar ik merk vaak ook dat nadien de betekenisgeving van mijn ervaring toch verandert. Het stelt zich dan bij. Je hebt je report vrij snel uitgewerkt na die zaterdag. Hoe kijk je er nu, een kleine week later, op terug? Is er wat veranderd?Was deze afsluiter nu mijn eigen inbreng, om de angst weg te wuiven en mijn ogen voor de eerdere, dreigende boodschap te sluiten? Stel ik mezelf nu gerust, terwijl de boodschap zo duidelijk en zo onheilspellend was? Ik weet niet meer wat ik moet geloven, en de angst grijpt mij opnieuw bij de keel.
Wauw! Altijd mooi om te lezen, wetende dat woorden uiteindelijk toch altijd tekort zullen schieten om de ware essentie van zo'n ervaring te beschrijven. Lukt het je om dat stukje bevestiging wat je hebt meegekregen tijdens de 5-MeO-DMT vast te houden? Hoe voel je je nu, een kleine week later?Warmte. Liefde. Geborgenheid. Ik voel mij volkomen veilig, beschermd. Iemand waakt over mij. Ik ben hier welkom, ik ben hier gewenst. Blijdschap, uitzinnige blijdschap. Alles komt hier tot zijn recht. Alles is hier logisch. Ik begrijp niet, maar ik ervaar, en ik hoef ook niet te begrijpen. Het is een weldoordacht plan, en ik speel mijn rol hierin. Ik voel mij vereerd en nederig. Ik mag mijn rol spelen in dit alomvattend geheel en dat is de grootste eer die mij ten deel kan vallen.
Het is goed. Alles is goed, precies zoals het is. En ik ben op de goede weg. Ik krijg een stukje bevestiging. Alles loopt volgens plan, en ik doe daarin precies wat ik moet doen. De liefde die ik hier ontvang is groter dan een mens ooit nuchter kan ervaren. Het is overweldigend mooi, warm, zacht, fluffy, vredig, begripvol, beschermd, vertrouwd. Hier ben ik thuis. Wetend dat dit bestaat, weet ik dat ik nooit volledig verdwalen zal. Dit is er altijd, overal, alleen doorgaans onzichtbaar. Maar het is er, het valt niet te ontkennen, en het zal mij nooit verlaten.
Ik hoef niet bang te zijn. De onheilspellende boodschappen van eerder deze avond verdampen voor ik er erg in heb, en maken plaats voor een gevoel van berusting. Heb geen angst. Liefde is sterker dan wat ook. Volg je hart, en wolken zijn zonneschijn, dreigementen zijn liefkozingen, angst is hoop, onzekerheid is vertrouwen, ketenen zijn vrijheid en oorlog is vrede.
Het is goed. Heb vertrouwen. Ga nu maar, heel langzaam, heel geleidelijk, terug naar de wereld die je kent. Ontwaak weer in de droom. Je hebt ervaren, je weet nu wat is, en nu mag je weer terug. Ik ben bij je, blijf bij je, altijd, en dat weet je. We zullen elkaar weerzien, maar niet nu.