Ik deel mijn eerste resultaten nu al, omdat het al aardig lang en uitgebreid is. Daarnaast zijn er wat negatieve ontwikkelingen geweest, met name op dit moment. Mogelijk kan iemand me hiermee helpen; mijn vragen beschrijf ik helemaal onderaan bij dag 5 (vandaag).
Voordat je leest wil ik benadrukken dat dit dagboek slechts gaat over het stoppen van mijn blowverslaving en mede hierdoor een mentaal gezonder persoon te worden, waarbij ik truffels als tool gebruik. Ik focus dus vooral op hoe ik me nu voel en hoe ik dingen beleef, terwijl ik mijn lifestyle aanpas. Het is een persoonlijk verhaal, dus mocht je hier met slechte bedoelingen zijn, reageer dan vooral niet.
Mocht je na dit toch de tijd willen nemen om het door te lezen en te reageren, dan zou ik dat super tof vinden!
Hier komt ie dan
Dag 1 inname (09-03):
Aan het begin van de middag geblowd en pas rond 2 a 3 uur gaan eten. Truffels gaven vaag/licht trippy gevoel, mogelijk door de combinatie van bovenstaande factoren. Het kwam voor mijn gevoel net iets te dichtbij mijn eerdere tripervaringen met truffels. Stoned en traag gevoel, maar wel actievere gedachten. Daarnaast geen behoefte om te blowen, wel behoefte aan ander tijdverdrijf.
Later buiten gaan lopen, wat vrij aangenaam was. Tijdsbesef voelt wat anders aan; ik heb smiddags veel gegeten en twijfelde de rest van de middag aan mijn plannen voor het avondmaal.
Later op de dag aan het begin van de avond meer energie en nog steeds geen behoefte aan blowen. Krachttraining ging zelfs beter dan normaal; ik hield het per oefening 1 set langer vol. In slaap vallen ging enigszins moeizaam, maar niet op een vervelende, piekerige manier.
Dag 2 niks (10-03)
Opstaan om kwart voor 8 ging tamelijk makkelijk en had dan ook redelijk veel energie in de ochtend. Meer aanwezig in de les dan gewoonlijk. Op zich best zin in de dag en vrij relaxed. Nog steeds veel minder behoefte om te blowen, maar wel zin in. Nog niet zo helder en energiek als ik hoop, maar in ieder geval meer dan normaal.
Even dutje gedaan in de trein van half 3 tot 3, maar daarna wel weer energie genoeg. Later op de dag nog actiever en leuk afgesproken met een vriendin. Geen echte blowcravings, maar wel voorgesteld om een jointje te roken. Zij had hier niet echt zin in, waarna ik dit idee achter me liet.
Toen ik weg ging rond half 7 had ik tijdens wachten op trein wel meer zin in jointje. In het halfuur daarna getwijfeld om een jointje te halen. Ik zou immers kwart voor 8 aankomen en de shops sluiten om 8. Uiteindelijk heb ik me toch maar toch ingehouden.
Toen ik thuis kwam wel vervolgens een raar gevoel in mijn hoofd, maar komt waarschijnlijk door eerste volledige dag niet blowen. Toch momenteel ervan overtuigd dat ik deze keer (makkelijk) kan minderen met blowen. Wel rillingen en koud, maar mogelijk door te weinig eten. Later op avond nog steeds erg vaag gevoel, straks maar slapen. Oxazepam genomen om me iets chiller te voelen en van mijn rare gevoel af te komen. Ik voelde me voor de benzo en naar bed gaan erg anders, maar kon niet beschrijven hoe. Wellicht een paar uurtjes iets van lichte depersonalisatie o.i.d. gehad, maar vond het moeilijk te plaatsen. Ik voelde me een beetje in de war omdat ik me op een onverklaarbare manier anders voelde in mijn hoofd. Toen ik een (half)uur na de benzo probeerde slapen verdween dit gevoel en dutte ik lekker weg.
Dag 3 inname (11-03)
Om 8 mijn bed uit gegaan terwijl dit niet nodig was, aangezien mijn plannen pas later waren. Normaal blijf ik dan tot minimaal 10/11 uur in bed liggen. Ik was echter al wakker en voelde me energiek en helder. Kort daarna truffels gemengd met koffie en 2 eitjes gegeten. Voel me al tijdens het ontbijt veel energieker dan andere ochtenden en ben nog steeds ervan overtuigd dat ik aanzienlijk minder behoefte heb aan blowen, ondanks ik er wel nog aan blijf denken (vooral omdat het een gewoonte was en niet omdat ik daadwerkelijk echt zin had). Na ontbijt naar supermarkt gegaan, terwijl ik normaal eerst uren de tijd neem om niks te doen in de ochtend. Na een uur heb ik t gevoel alsof ik r wel wat van merk, alsof er een heel subtiele warme gloed over mijn zicht is. Wel een soort van gevoel dat ik net iets minder kan focussen op waar ik naar kijk, maar niet op een onaangename manier. Later in de ochtend topic gestart waar ik erg enthousiast over ben. Verder beetje opgeruimd e.d. Het is nu half 12 en ik ben erg tevreden met mijn ochtend die aanzienlijke productiever was dan normaal! School gaat slecht, maar heb nu wel een mailtje gestuurd om een studieplek aan te vragen.
Begin middag verdwijn ik helemaal in mijn telefoon, ik ben volop aan het typen in elke app: drugsforum, schoolmail, whatsapp. Gek genoeg zit ook hele tijd rechtop, in plaats van mijn normale relaxte lighouding. Alles wijst erop dat ik een heel stuk actiever ben. Desalniettemin wel een relaxed gevoel in mijn hoofd en al lang muziek aan t luisteren, zonder het echt te horen. Waar ik niet mee bezig ben gaat langs me heen, waardoor ik nog meer gefocust ben op waar ik wel mee bezig ben.
Ik heb vandaag de klusjesman en een huisgenoot gesproken en ik merk dat dit iets beter gaat nu. Ik voel me wat socialer en actiever, waardoor ik makkelijker en meer gesprekken aanknoop. Ik blow wel altijd met die huisgenoot, waardoor dat idee weer in mijn hoofd schoot, maar toen ik weer alleen was verdween dit weer.
Hierna merkte ik eigenlijk niet perse meer iets van de truffels. Ik heb echter niets gedaan, behalve eten gekookt en daarna urenlang online gegamed met een vriend. Desondanks voelde ik me niet bepaald slecht over de saaie dag in mijn kamer, hoewel ik eerder op de dag wel zin had om dingen te doen. In de avond eigenlijk helemaal niet meer aan blowen gedacht, wat voor mij opvallend is, aangezien dit juist vaak het moment is waarop ik het meeste zin heb erin. Dit geeft me nog meer het gevoel dat truffels momenteel een middel is waardoor ik echt minder behoefte heb om te blowen. Ik zie blowen nu niet meer als iets wat ik nodig heb om verveling of slechte gevoelens tegen te gaan en heb er zelfs niet eens echt zin in.
Morgen ga ik wel afspreken met een vriendin waarmee ik sowieso veel ga blowen, maar dat vind ik helemaal prima aangezien ik niet als doel heb om er volledig te stoppen. Mijn doel is om het weer puur als sociale activiteit te doen, en dus niet meer alleen. Hierdoor zie ik het afspreken met die vriendin juist als een goede uitdaging waarbij ik een nieuwe mijlpaal kan bereiken: blowen als sociale activiteit, maar daarna weer gewoon lekker nuchter blijven als ik weer alleen ben. Ik heb er volledig vertrouwen in dat me dit gaat lukken en hiermee een stap dichterbij mijn doel kom. Dit betekent echter niet dat ik mezelf gelijk niet meer als verslaafd beschouw, maar wel dat ik een stuk verder ben gekomen dan voorheen.
Dag 4 niks (12-03)
Het begin van deze dag was vrij normaal en voelde me niet beter of slechter dan normaal. Wel merkte ik dat ik opeens gestresst was in de middag toen mijn les startte en iemand me tegelijkertijd nodig had voor een klein probleem met mijn scooter die hij gebruikte en daarvoor belde. Normaal stress ik niet om zulke kleine dingen, waardoor ik dit opvallend vind. Ik zweet ook een beetje maar heb het tegelijkertijd ook een beetje koud. Mijn verwarming staat wel gewoon op dezelfde stand als normaal. Ik ervaar sowieso vaker kou, maar weet niet of dit door de truffels komt of door het feit dat ik ben afgevallen (losstaand van microdoseren/niet blowen). Mijn lichaam voelt ook gespannen aan. Ook voel ik me niet zo energiek als vorige dagen, terwijl ik me tijdens de eerste niet-innamedag wel duidelijker beter, relaxter en energieker voelde.
Scooter is gefixt en les ben ik uitgegaan om naar vriendin te reizen. Zit nu in de trein en voel me weer een stuk beter dan net. Wel zin om straks lekker te blowen met die vriendin, maar niet op een wietafhankelijke manier. Gewoon lekker gezellig chillen mag ook weleens.
Nu om 20:22 in trein na jointjes en drankjes en voel me erg stoned en vermoeid. Bij thuiskomst vond ik het wel genoeg, terwijl ik normaal na zo'n avond graag door blijf gaan, zeker in het weekend. Straks lekker rond half 12 slapen en vanaf morgen weer lekker gezond.
Dag 5 niks (13-03)
Vond het grappig om te zien hoe mijn slaap volgens een slaapmetingsapp aanzienlijk slechter was dan de vorige dagen. Hij gaf aan dat de kwaliteit van mijn slaap 82% was, terwijl dit de dagen hiervoor rond de 95% schommelde. Hij meet dit via de microfoon en houdt hierbij rekening met beweging en ademhaling e.d. Ondanks het soms anders voelt, zorgen blowen en drinken dus idd niet voor betere slaap.
Begin van de dag niet zo bijzonder. Had geen behoefte aan dagboek bijhouden en was niet meer zo bezig met mijn experiment als eerst.
*Toegevoegd na tekst hieronder: mogelijk is bovenstaande een indicatie dat de truffels niet meer werken en ik vandaar makkelijker terugkeerde naar oude patroon?*
In de avond gekookt met huisgenoot, wat ik normaal nooit doe. Van tevoren flesje rode wijn gehaald en klein beetje wiet, het is immers weekend. Ik vind dat ik het wel heb verdiend en dat ik ermee om kan gaan. Niks geblowd voor of tijdens koken, was gezellig en eten heerlijk. Daarna rond 8 ging hij met vrienden op zijn kamer chillen. Toen begon mijn enthousiasme over vanavond en het eten om te slaan in een licht gevoel van eenzaamheid. Daarna ander huisgenootje geappt of ie wilde blowen, maar hij had al een feestje. Mijn beste vriendin waarmee ik veel app, heeft momenteel ook een feestje. Dit gevoel van eenzaamheid had ik normaal dagelijks, maar sinds ik begon met microdoseren is dit de eerste keer. Ik weet het niet zeker, maar heb door bovenstaande wel het gevoel dat truffels helpen met deze negatieve gevoelens te beperken. Ik voel me aanzienlijk slechter dan de vorige dagen, vergelijkbaar met de tijd voor het microdoseren.
Nu weer eerste jointje opgestoken in mijn keuken, voelt bekend maar toch onwennig. Ondanks mijn behoefte aan blowen niet groot was en ik het gevoel had dat ik een nieuw, beter persoon was, denk ik nu dat ik weer net zo slecht als voorheen ben. Ik kocht de wiet om gewoon even een leuk weekend te hebben, maar vervolgens zit ik hier met een negatief gevoel te blowen en wijn te drinken, wat hetzelfde is als voorheen. Ik denk dat dit bij de volgende microdosering me weer net zo top voel als eerst, wat me laat afvragen in hoeverre de truffels effect hebben op lange termijn; heb ik ze niet gewoon nodig om me goed te voelen en niet mijn oude slechte zelf te zijn? Of heb ik mezelf dit onbewust aangepraat en gedraag ik me ernaar? Of komt het door de wijn en de wiet van gister?