Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTruffels microdoseren om te stoppen met blowen

Truffels microdoseren om te stoppen met blowen

52 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
S
Sw99Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Martinus zei:
Heb je voor jezelf al eens goed bekeken waarom je eigenlijk nou wiet neemt? Heel concreet.
Welk effect van wiet vind je zo fijn dat je er niet van af kan blijven.
Als je weet wat dat is dan kun je kijken of je dat op een andere manier kan verhelpen of beter nog kan proberen te accepteren dat het ook oke is zonder.

Ik ben zelf erg onrustig en dus zoek ik altijd naar iets om me mee bezig te houden. Wiet is een manier om dat te kalmeren, maar ik kan ook een spelletje spelen, iets gaan ondernemen of afleiding zoeken in iets.
Klik om te vergroten...
Tijdens coronatijden is het vooral een middel tegen verveling. Ik heb erg weinig te doen, want ik kan bijvoorbeeld niet meer naar school. Daarnaast is een groot deel van mijn sociale netwerk een beetje weggevallen door alle maatregelen. Nu is het dus vaak dat ik niks kan verzinnen om te doen op een dag, waardoor ik blow om minder verveeld te zijn en de tijd sneller te laten gaan.

Heb het ook vaak gebruikt om me beter te voelen. Vaak last van depressieve gevoelens, maar dit valt de laatste tijd wel erg mee. Ik ben nu wat meer bezig is om mezelf gezond te houden, met meer sporten en meer structuur.

Vooral de verveling zorgt ervoor dat ik al gauw alleen maar bezig ben met blowen. Met afleiding gaat minder blowen een stuk makkelijker, maar het is voor mijn gevoel in deze tijd onmogelijk om elke dag heel de dag bezig te zijn met dingen. Een groot deel van mijn activiteiten en sociale contacten waren namelijk gelinkt aan naar school gaan.

Hobby's e.d. zie ik ook niet als voldoende om dit gevoel van gemis aan leuke bezigheden in mijn leven tegen te gaan. Sporten helpt me wel een beetje, maar ik kan dit ook niet eindeloos op een dag doen, helaas 😉

Ik zie dus niet echt veel mogelijkheden om het probleem bij de oorzaak aan te pakken, totdat mijn normale studentenleven weer is teruggekeerd
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zou je niet wat meer sociale contacten opzoeken dan? Je ben toch een mens. Uit eigen ervaring zijn dingen vaak saai alleen. Student zijn is ook niet iets dat eeuwig duurt. Je geluk daar van laten afhangen is ook een risico. Ik weet dat school een makkelijke manier is om een sociale kring te hebben, maar ik heb ook uit ervaring ondervonden dat dit binnen een aantal jaar na je studies totaal weg kan zijn.

Ik denk dat als je wat proactiever je nuchtere leven op balans gaat brengen dat je dan vanzelf stop met wiet misbruiken.
Nu weet ik dat dat best lastig kan zijn. Zeker als je het uitstel door maar gewoon wiet te roken. Ik ben zelf ook niet op de ideale plaats kwa sociaal contact en het is best lastig om vriendschappen te maken in een wereld waar niemand tijd heeft voor elkaar.

Maar ja, wachten tot het vanzelf beter word onder het genot van een jonko heeft wel als risico dat het nooit beter word.
S
Sw99Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Martinus zei:
Zou je niet wat meer sociale contacten opzoeken dan? Je ben toch een mens. Uit eigen ervaring zijn dingen vaak saai alleen. Student zijn is ook niet iets dat eeuwig duurt. Je geluk daar van laten afhangen is ook een risico. Ik weet dat school een makkelijke manier is om een sociale kring te hebben, maar ik heb ook uit ervaring ondervonden dat dit binnen een aantal jaar na je studies totaal weg kan zijn.

Ik denk dat als je wat proactiever je nuchtere leven op balans gaat brengen dat je dan vanzelf stop met wiet misbruiken.
Nu weet ik dat dat best lastig kan zijn. Zeker als je het uitstel door maar gewoon wiet te roken. Ik ben zelf ook niet op de ideale plaats kwa sociaal contact en het is best lastig om vriendschappen te maken in een wereld waar niemand tijd heeft voor elkaar.

Maar ja, wachten tot het vanzelf beter word onder het genot van een jonko heeft wel als risico dat het nooit beter word.
Klik om te vergroten...
Mijn vriendenkring uitbreiden is inderdaad iets wat goed zou zijn voor me, maar ik heb hier altijd al moeite mee gehad. Binnen school heb ik veel aanspraak, maar bijvoorbeeld tijdens vakanties of in de lockdown zie ik de meesten niet meer. Zal ook wel te maken hebben met dat ik een lichte vorm van autisme heb...

Ik denk dat pro-actief werken aan een gezond nuchter leven voor nu de oplossing is. Dit zorgt er vast en zeker ook voor dat ik meer initiatief ga nemen op sociaal gebied. De tijd van blowen en afwachten tot alles beter wordt, is inderdaad voorbij.
S
Sw99Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik ben nu bezig met het formuleren van een concreet doel, maar ik loop een beetje vast.

Tot nu toe kom ik niet verder dan: "ik wil tenminste 1 maand slechts blowen tijdens afspreken met vrienden en nooit alleen."

Ik wil eigenlijk ook een betere tijdsaanduiding toevoegen, zoals maximaal 2x per week of slechts in het weekend. Alleen vraag ik me af in hoeverre het dan nog realistisch is; ik ken mezelf. Zou dit voor nu genoeg zijn of kan ik beter nog strenger voor mezelf zijn? Ik vraag me vooral af of ik nee kan zeggen tegen een vriendin die bijvoorbeeld op een donderdag zou willen blowen. Sociale activiteiten vind ik erg belangrijk en aangezien dit nu al zoveel minder is, twijfel ik of het verstandig en haalbaar is om mezelf hier nog meer in te beperken.

Meningen?
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Licht al je vrienden in dat je stopt met blowen. Dat je dus niet kan afspreken als zij wel gebruiken. Je hebt vrienden en 'gebruikersvrienden'

Het gevaar dat je alleen gaat blowen met anderen is
1: je gaat je vrienden associëren met blowen.
2: je maakt je vrienden de trigger voor blowen en geeft daarbij de controle uit handen.

Uiteindelijk ben je nooit 24/7 bezig. Kijk maar naar rokers..ff pauzeren..peukie erbij..klaar met werken.. steek er eentje op.

Ik ben het eens met Martinus dat je dieper moet graven. Wat is echt de reden dat je het effect van blowen verkiest boven nuchterheid.

Je blowt voor een bepaald effect(welk effect)
En dat ga je koppelen aan triggers. De welbekende lijst van verslaafden waarom en wanneer ze gebruiken.

Stoppen met blowen gaat je probleem niet oplossen. Je loopt er al tegenaan..en dan..
Afkicken is 1. Leren nuchter te leven is een tweede..

Maak heel duidelijk voor ogen wat je wil bereiken.. met wat voor dagindeling en gevoel zou je tevreden zijn.

En nogmaals..wees heel eerlijk naar jezelf.
Maak jezelf niet wijs dat je om kan gaan met blowen. Besef dat je echt verslaafd bent.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Optie..
Elke 3e dag blowen..1 in de avond
Dus niet op je MD,dag en de 2e afterglowdag.
Koppel het niet aan vrienden of omgeving.
Bewijs jezelf dat jij bepaalt wanneer er geblowt word en niet je cravings.

Koppel er een termijn aan vast(6 weken bv) en nogmaals licht je vrienden en vriendin in. Je komt er snel genoeg achter of ze je steunen.

Je houdt jezelf compleet voor de gek dat je moet blowen om sociale contacten te hebben. Maar als je ze niet hebt ga je blowen tegen eenzaamheid.

Klinkt hard, maar iets met zachte heelmeesters enzo
S
Sw99Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Het grootste probleem op sociaal gebied is dat mijn 2 beste vrienden alletwee dagelijks blowen en hier voorlopig niet mee gaan stoppen. We zijn tevens alle drie goed bevriend met elkaar en associëren onze afspraken sowieso al met blowen. Het is ondertussen al jaren geleden dat we niet afspraken zonder te blowen.

Ik kan ook moeilijk afstand nemen van ze, aangezien ik dan geen goede vrienden meer over hou. Zij zijn immers de enigen die er altijd voor me zijn; met mijn anderen "vrienden" heb ik niet zo'n sterke band.

En als ik nog dieper graaf, zou je kunnen zeggen dat ik ook veel blow omdat ik doelen in mijn leven mis. Rond mijn 14e stak ik de eerste joint op en dit was ook de tijd waarin ik voor het eerst depressieve gevoelens had. Sindsdien ben ik een echte nihilist die zoekt naar een doel, maar niets meer ziet dan complete willekeur. Ik wil boven alles gelukkig zijn, en met een doelloos leven is dit vaak een uitdaging. Stoned hoef ik niet stil te staan bij deze gedachten en maak ik alles wat simpeler. Nuchter ga ik al snel teveel nadenken en kom ik tot de conclusie dat ik mij niet gelukkig genoeg voel.

De afgelopen weken/maanden voel ik me over het algemeen beter omdat ik nu de uitdaging aan ga om mezelf te verbeteren. Er is echter geen punt van "optimaal gelukkig leven" waar ik naartoe kan werken.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#8
Als je altijd blow met vrienden heb je inderdaad kans dat je vast komt te zitten in een soort drugs cultuurtje.
Ik heb hier wel over nagedacht gezien ik wel drugs gebruik met mijn vriendin en daar zit natuurlijk een risico aan vast dat je op een gegeven moment alleen nog maar drugs gebruik als activiteit.
Ik heb ook vrienden die dagelijks wiet roken, maar als ik met ze omga rook ik zelf niet perse. Ik kan het ook prima met ze vinden als ik sober ben en zij stoned.

Daar een balans in vinden is iets dat ik niet perse plan. Meestal heb ik zo iets van 1x per week iets van drugs op zaterdag avond is zat en als m'n vriendin of ik saggerijnig zijn, dan skip ik vaak een week gezien ik de middeltjes niet wil gebruiken om de verkeerde redenen. Soms ben ik in een bui en dan rook ik wel eens meer wiet. Ik heb een periode alleen gekampeerd en dan vond ik het geweldig om iedere avond stoned door het bos te dwalen.

Doelen stellen is inderdaad een beetje een dubbelzijdig zwaard. Een doel kun je ook falen.
Ik leef op het moment totaal doelloos. Omdat ik eigenlijk geen idee heb wat ik wil. En dat is normaal. Als je wist wat je wou dan was zou je je hele leven kunnen uitstippelen en dan als een robot je plan volgen. Dan heb je inwezen je hele leven al geleefd op het moment dat je het verzon.
Ik volg een beetje mijn gevoel. Als ik me naar voel over mijn wietgebruik dan stop ik er helemaal mee en ruim ik al mijn wiet spullen op.

Als ik jou was zou ik gewoon wat experimenteren. Sommige mensen kunnen het gebruik redelijk gematigd houden zoals ikzelf, maar ik ken ook mensen waarbij het echt alles of niks is. Het legt erg aan hoe impulsief je bent en wat je levensomstandigheden zijn.
S
Sw99Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Martinus zei:
Als je altijd blow met vrienden heb je inderdaad kans dat je vast komt te zitten in een soort drugs cultuurtje.
Ik heb hier wel over nagedacht gezien ik wel drugs gebruik met mijn vriendin en daar zit natuurlijk een risico aan vast dat je op een gegeven moment alleen nog maar drugs gebruik als activiteit.
Ik heb ook vrienden die dagelijks wiet roken, maar als ik met ze omga rook ik zelf niet perse. Ik kan het ook prima met ze vinden als ik sober ben en zij stoned.

Daar een balans in vinden is iets dat ik niet perse plan. Meestal heb ik zo iets van 1x per week iets van drugs op zaterdag avond is zat en als m'n vriendin of ik saggerijnig zijn, dan skip ik vaak een week gezien ik de middeltjes niet wil gebruiken om de verkeerde redenen. Soms ben ik in een bui en dan rook ik wel eens meer wiet. Ik heb een periode alleen gekampeerd en dan vond ik het geweldig om iedere avond stoned door het bos te dwalen.

Doelen stellen is inderdaad een beetje een dubbelzijdig zwaard. Een doel kun je ook falen.
Ik leef op het moment totaal doelloos. Omdat ik eigenlijk geen idee heb wat ik wil. En dat is normaal. Als je wist wat je wou dan was zou je je hele leven kunnen uitstippelen en dan als een robot je plan volgen. Dan heb je inwezen je hele leven al geleefd op het moment dat je het verzon.
Ik volg een beetje mijn gevoel. Als ik me naar voel over mijn wietgebruik dan stop ik er helemaal mee en ruim ik al mijn wiet spullen op.

Als ik jou was zou ik gewoon wat experimenteren. Sommige mensen kunnen het gebruik redelijk gematigd houden zoals ikzelf, maar ik ken ook mensen waarbij het echt alles of niks is. Het legt erg aan hoe impulsief je bent en wat je levensomstandigheden zijn.
Klik om te vergroten...
Thanks voor het delen van hoe jou ermee omgaat. Hoe je het beschrijft, is denk ik ook wel hoe ik mijn leven wil vormgeven. Ik ben naast wiet ook zeker niet vies van andere drugs, alleen weet ik dat wel beter in de hand te houden. En dat terwijl die andere middeltjes veel verslavender zijn. Het is dus niet alsof ik mentaal incapabel ben om dingen verstandig te gebruiken.

Het is inderdaad vooral experimenteren denk ik. Voor nu heb ik in ieder geval een belangrijke regel voor mezelf: niet alleen blowen. Ik denk dat als dit eenmaal een gewoonte is geworden, het uiteindelijk helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn. Ik moet alleen onthouden dat ik een gewoonte niet in korte tijd helemaal kan omgooien, dus vandaar in ieder geval de komende weken vasthouden aan deze regel.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#10
Van alle drugs die ik geprobeerd heb is wiet het enige waar ik soms dorst naar heb. Onderschat wiet niet. Hoe verslavend welk middel is verschilt per persoon.
S
Sw99Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Weer even een update, want er zijn weer wat ontwikkelingen. Zelf herken ik wel wat overeenkomsten met de vorige update. Ik ben echter benieuwd welke patronen jullie zien en wat de beste manier is om deze aan te pakken😌 Zoals je kunt lezen bevalt microdosering me erg goed, maar zijn er ook zeker nog wel wat uitdagingen voor me.

Dag 6 inname (14-03)

Vrij op tijd mijn bed uitgegaan en niet al te veel effecten van blowen en drinken gisteren; ik heb het beschaafd gehouden. Wel begin van de middag laatste joint gedraaid, want wilde dat alles weer op was en weggooien gaat me net iets te ver. Daarna gelijk alle draaispulletjes weer opgeborgen. Iets daarna kwark gemaakt met 1 gram truffels erin.

Voel dat de truffels weer werken net als bij vorige 2x. Mogelijk ga ik de volgende keer voor een iets lagere dosis, omdat ik toch elke keer iets te aanwezige effecten merk, zoals veranderingen aan mijn zicht. Dit zijn geen storende dingen, maar zorgen er wel voor dat ik me de eerste uren continu bewust ben van het feit dat ik net een dosering heb ingenomen. Volgende keer misschien proberen met 0,75 gram. Mogelijk voel ik me dan ook sneller actiever, want nu is dat meestal pas vooral een aantal uur later na het innemen. Daarvoor voel ik me toch een heel klein beetje 'spacend'.

Voel me nu aan einde van de middag weer wat helderder worden en ben veel aan het filosoferen over waar ik naartoe probeer te werken. Deze gedachten houden me zoveel bezig dat ik smiddags eigenlijk niks anders uitvoer dan gewoon op de bank zitten, nadenken en regelmatig een peuk opsteken. Geen behoefte gehad om te blowen verder.

Wel alvast een studieplek in de schoolbibliotheek gereserveerd. Dit is voor mensen met bijzondere omstandigheden, dus heb eerst even mijn verhaaltje moeten doen. Morgen dus voor het eerst weer even goed bezig zijn met school, waardoor ik gelijk kan checken in hoeverre truffels en minder blowen me helpen bij productief werken aan opdrachten.

Nu net avondgegeten en voel me nu precies zoals ik wil: energiek en scherp maar toch chill. Zit nu wel al aan mijn 4e kop koffie, dus dat zal me ook wel actiever hebben gemaakt dan aan het begin van de dag. Denk dat ik me morgen zelfs nog scherper voel, dus dan even mezelf bewijzen wanneer aan school werk.

Nu rond 11 uur nog steeds wat energiek en geen zin om te slapen, maar om iets leuks te doen. Ga desalniettemin zo wel naar bed, dus ben benieuwd hoe slapen zal gaan. Een jointje om in slaap te vallen zou wel chill zijn, maar dat gaan we natuurlijk niet doen. Gelukkig verder geen cravings ofzo. Uiteindelijk tot half 1 ofzo beetje op social media gezeten en daarna moe genoeg om te slapen.

Dag 7 niks (15-03)

Rond kwart voor 10 opgestaan, halfuurtje later dan gepland. Werd beetje moe wakker, maar al snel weer energie genoeg. Voel me op de weg naar school wat onrustiger/meer gespannen. Echter niet het gevoel dat ik wil blowen om me chiller te voelen, hoewel het gevoel van onrust waarschijnlijk wel komt door het minderen. Wil mijn scherpe en actievere hoofd niet inruilen voor een relaxter gevoel. Zonder microdoseren had ik dit misschien wel gehad, maar heb nu het gevoel dat ik meer inlever dan terugkrijg als ik zou blowen.

Net van 12 tot 3 op school gewerkt. Heb 1 opdracht gemaakt en alvast voorbereiding gedaan voor volgende opdrachten. Ging wel oke, maar was niet zo productief als ik hoopte. Was wel weer 1e keer in weken dat ik iets heb gedaan, dus moet ook niet streng voor mezelf zijn.

Aan het begin van de avond nog steeds geen behoefte om te blowen, hoewel ik wel opeens meer zin heb om even lekker te chillen. Ook geen zin om te koken, dus wellicht neemt mijn activiteit toch wat af nu 1,5 dag na microdosering. Denk dat ik nu maar lekker een pizzaatje en wat biertjes ga kopen. Een uurtje geleden wekte een "reclameberichtje" van een sosnummertje ook al mijn interesse op, alleen ga ik dit natuurlijk niet meer doen op een doordeweekse dag.

Lekker sixpackje bier gedronken en lange online gamesessie gedaan met vriend van me, zo is deze op avond toch nog leuk geworden. Morgen eerst even wat dingetjes doen voor school en daarna weer chillen en dus ook blowen met een vriendin. Dag daarna weer microdoseren en tot en met vrijdag even goed presteren voor school. Dit ritme werkt wel goed voor me, denk ik.

Dag 8 niks (16-03)

Opstaan ging wat moeizamer, maar ben ook pas om 4 in slaap gevallen. Had wel een leuke chill avond in mijn eentje, dus geen probleem. Sochtends wel minder actief dan andere dagen, maar wel zin in de dag. Had me wel voorgenomen om voorbereidingen te doen voor schoolopdrachten, maar dit zie ik niet gebeuren vandaag. Straks weer lekker afspreken.

Afgesproken en lekker veel jointjes gerookt, was leuk!

Toen ik weer thuis was heb ik later op de avond een microdosering genomen; ik was benieuwd naar wat voor verschil dit met zich mee zou brengen. Ik was lekker moe, maar dit kwam ook natuurlijk door het blowen.

Dag 9 niks (17-03)

Opstaan ging moeizaam en had ook geen zin in de dag. Nu om 2 uur smiddags en in de tussentijd niks gedaan te hebben, heb ik dit nog steeds niet. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met het blowen gisteren. Misschien had ik toch beter deze ochtend een microdosering kunnen nemen, in plaats van de avond ervoor. Eigenlijk voel ik me zo lui dat ik niet echt verwacht dat deze dag nog ten goede gaat veranderen. Ik zie mezelf vandaag niet mijn best doen voor school of gezonde activiteiten als sporten. Dit gevoel zorgt ervoor dat ik ook meer neig naar het kopen van een 5je wiet. Het is niet zozeer een craving waarin ik me gestresst voel over het niet blowen, maar meer een manier om deze "verloren dag" tenminste wat fijner te maken. Ik twijfel om toe te geven aan dit gevoel en morgenochtend alsnog een microdosering te nemen en vanaf dan weer goed bezig te zijn.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Klinkt goed!
Zoals je al merkt,blowen en microdosis op dezelfde dag gaat niet samen. Inderdaad gewoon de draad weer oppakken.
Merk je het effect van alcohol? Als in negatief (moe etc, of korter effect van je MD)
Ik lees dat je met microdoseren je goed voelt met veel energie. Dat verdwijnt na je sixpack(en blowen)

Een extra microdosis zou ik eerder eind middag aanraden. Zonder wiet en drank. Het geeft je ook een extra boost de dag erna.
S
Sw99Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Mrloverdj zei:
Klinkt goed!
Zoals je al merkt,blowen en microdosis op dezelfde dag gaat niet samen. Inderdaad gewoon de draad weer oppakken.
Merk je het effect van alcohol? Als in negatief (moe etc, of korter effect van je MD)
Ik lees dat je met microdoseren je goed voelt met veel energie. Dat verdwijnt na je sixpack(en blowen)

Een extra microdosis zou ik eerder eind middag aanraden. Zonder wiet en drank. Het geeft je ook een extra boost de dag erna.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat het vooral komt door het blowen, aangezien dat me me nog meer de volgende dag beïnvloed dan alcohol (als ik veel blow of stoned naar bed ga). Alcohol (niet zoveel dat ik dronken word) kan me misschien wat vermoeider wakker laten worden, maar heeft naar mijn gevoel minder effect op mijn beslissingen op de volgende dag. Bij blowen ben ik de dag erna nog wat traag, lui en passief, waardoor ik sneller geneigd ben om ongezonde keuzes te maken.

Ik denk dat ik volgende keer in zo'n geval inderdaad een extra dosering zou nemen. Nu heb ik toch gekozen voor een 5je wiet, en voel me daar nu ook niet slecht over, maarja ben ook stoned haha

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."