Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWel of niet doen xanax/alprazolam 0,25 mg

Wel of niet doen xanax/alprazolam 0,25 mg

8 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
S
ShuuuurLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik heb sinds november vorig jaar last van hevige paniekaanvallen en met behulp van cognitieve gedragstherapie en elke twee weken naar de psycholoog te gaan is het verbeterd maar ook heel verslechterd afgelopen twee weken. Ik zit met een constant “doemgevoel” zoals ik het noem op sommige dagen. Ik graak dan niet uit mijn hoofd. Hele dag druk op borst en tintelingen en soort branderig gevoel. Soms als ik aan het eten ben dat ik niet kan slikken precies en dan komt er terug de angst opspelen. Soms denk ik dat ik gek word. De huisarts heeft mij xanax 0,25 voorgeschreven voor de zware momenten maar door mijn ervaring als verpleegkundige en alle heftige dingen die ik op forums lees durf ik dit echt niet te gebruiken. Wat vinden jullie hiervan? Herkennen jullie je hierin?
B
BoymanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hoi Shuuuur. Vervelend dat je hier nu doorheen gaat. Ik kan je wel mijn ervaring delen, misschien dat je daar iets aan hebt. Ik herken me namelijk enorm in jouw klachten, heb vrijwel precies hetzelfde meegemaakt:

Ik heb een periode lang ernstig last van een angst- en paniekstoornis gehad. In het begin was dit zo intens dat ik helemaal niet meer kon functioneren. Daarvoor heb ik toendertijd oxazepam gekregen en later in overleg met de huisarts citalopram (antidepressiva) lage dosis. Beide kon ik maanden lang halen op recept.

Benzo's als Xanax zijn extreem goed in wat ze doen: je kalmeren. Voor mij waren ze een enorme redding want ik heb oprecht zelfmoord overwogen omdat ik niet meer normaal kon leven. Vanaf het wakker worden tot naar bed gaan stond ik helemaal strak van de spanning, met druk op m'n borst, hartkloppingen, tintelingen en ook het idee dat ik gek aan het worden was. De oxazepam doorbrak dat onmiddelijk en gaf mij spontaan rust in m'n hoofd en een ontspannen lichaam. Ik voelde me gered! Dat hielp lang goed, maar na een tijdje begon ik te merken dat ik er te veel op ging leven. Want geen xanax = paniek, angst, ongemak en wel xanax = rust. Het wegvallen van die angst en spanning was simpelweg verslavend. Hierdoor ging ik dus vaker nemen en ook op momenten dat de nood eigenlijk niet zo hoog was. Ik begon de roes te waarderen. Echter had dit natuurlijk ook impact op mijn omgeving: vrienden & familie vonden me minder prettig om mee om te gaan, op werk functioneerde ik ineens matig en ik haalde geen plezier meer uit mijn hobby's. Ik werd een lome bankhanger, maar kon niet stoppen met gebruiken, want paniek hebben vond ik erger.

Ik vond het dus extreem moeilijk om er van af te raken. Het probleem is dat je er niet de kern van je probleem mee aanvalt, maar alleen de symptomen behandelt. En zoals je waarschijnlijk wel weet, zijn benzo's een van de moeilijkste drugs om van af te kicken en ook nog eens gevaarlijk. Dat is ook de valkuil in jouw situatie. Het is dus echt belangrijk dat je, als je ervoor kiest om dit wel te doen, duidelijke afspraken met jezelf maakt om te voorkomen dat je in mijn spiraal terecht komt. Erop terugkijkend had ik bijvoorbeeld beter kunnen kiezen om altijd maar 1 pilletje op zak te hebben (voor "echte noodgevallen") en de rest bij een familielid of vertrouwde vriend.

Je bent al in cognitieve gedragstherapie: super goed! Dat heeft mij uiteindelijk ook heel goed geholpen om me weer normaal te gaan voelen. Dat betekent dat je zelf stappen onderneemt om het probleem op te lossen en dus vooruitgang zal boeken. Hierin gaan ze je ook leren omgaan met deze gevoelens, vooral zullen ze focus leggen op hoe je fysiek niet in gevaar bent. Hoe erg dat ook voelt alsof het wel zo is! CGT is dit dus een manier om echt tot de kern van je stoornis te komen en daarmee het probleem dus op te lossen. Als het je zonder benzo's lukt is dat uiteindelijk veel beter, en dat voelt heel krom om te zeggen aangezien ik weet hoe ongelofelijk goed benzo's hun werk doen op die zwaarste momenten, maar het is wel zo.

Ik wil je geen advies geven want uiteindelijk moet jij de keuze maken. Hopelijk heb ik je hiermee wel een beeld gegeven van de risico's van benzogebruik voor eenzelfde stoornis als die jij nu doormaakt. Ik wens je enorm veel sterkte en hoop dat CGT voor jou net zo goed gaat werken als voor mij op den duur. En misschien stelt het je ook gerust dat ik me weer helemaal goed voel en nooit meer last heb van deze klachten (inmiddels 3 jaar geleden). Dus ook jij gaat hier doorheen komen! 💪

PS. Sorry voor het lange verhaal. Als je behoefte hebt om te praten, mag je me altijd een DM sturen!
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Een paar dagen Xanax kan wel eens goed werken denk ik, maar als je meer dan een week van die pillen slikt en geen draai weet te geven aan je leven, kun je in de hel belanden.

Ik heb beide meegemaakt. 1x 20 jaar geleden hebben de pillen me heel goed geholpen binnen een week, maar 10 jaar later dacht ik nogmaals iets dergelijks nodig te hebben, maar ben de pillen gaan gebruiken om tot rust te komen en dat was begin van een drama dat zomaar 10 jaar heeft geduurd. En uiteindelijk denk ik echt vooral door de 0.25 mg Xanax/ alprazolam tabletten en het jaar recept en de situatie op het werk die niet verbeterde.
A
AnjovisLid
01-01-2024, 00:00
#4
Xanax zal enkel de symptomen bestrijden.

Dus als je een aanval krijgt en je neemt dan een xanax zal het die aanval normaal gezien doen weg gaan.

Het zal wel niet verhinderen dat je later nieuwe aanvallen krijgt of je probleem oplossen.

Je kunt best een GOEDE psychiater zoeken als je ermee blijft zitten. Xanax gaat je er niet vanaf helpen.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#5
Sowieso als je van plan bent Alprazolam te gaan gebruiken, vraag je arts per 1 á 2 stuks voor te schrijven, want als je weinig rust ervaart, en je begint aan de Benzodiazepinen, is het héééél lastig het niet vaker te nemen.
Omdat je eindelijk rust ervaart.

Eigenlijk als je al zo onvoorspelbaar bent met paniekaanvallen, zou ik eigenlijk afraden want je bent binnen 14 dagen afhankelijk van Benzodiazepinen, en uiteindelijk heb je een probleem erbij, en je klachten zijn er nog steeds want die verdwijnen alleen op zeer korte termijn. En meestal als mensen medicijnen krijgen die werken denken ze "oh het gaat al beter" en teren ze daar langer op om behandeling of therapie, wat dan ook uit te stellen. Je zult toch wel naar de kern moeten komen.

Ik zou je therapie herpakken of aanpassen als je dat nog doet, want als je al moeite krijgt met eten, wat ik ook herken van de spanning en dergelijke, dan zou ik in mijn geval meteen aan alle bellen trekken die ik heb.

Hopelijk gaat het verder goed met je, want het is zeker geen pretje.
Succes en we zien wel een reactie tegemoet!
S
ShuuuurLid
01-01-2024, 00:00
#6
Bedankt voor al jullie reacties. Ja, opzich gaat het nu wel goed met mij de laatste paar dagen. Heb gewoon pittige weken gehad. Ik heb de alprazolam wel liggen, maar niet gepakt. Ben me er heel bewust van dat de verslaving op de loer ligt omdat je idd eindelijk rust ervaart. Ik ben nog steeds elke 2 weken in behandeling sinds november. Ik ga proberen om zowel van de SSRI te blijven als van de xanax. Het is gewoon dat die twee weken pure hel waren in mijn hoofd en lichamelijk ook dat het zo uitputtend was dat ik aan de bel heb getrokken en de huisarts had gezegd als je extreme moeilijke momenten hebt kan je de alprazolam pakken. Heb het tot hier toe niet gedaan en hopelijk lukt het me om het zo verder te doen. Het is dat ik een dochtertje van 4 jaar bij mij heb dat ik het nog niet gedaan heb denk ik, want ben bang moest die er niet zijn dat ik allang eentje geprobeerd had.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Probeer om de Xanax zoveel mogelijk te laten staan. Dat doe je al, en dat is goed!
Zoals reeds gezegd is het benzo gebruik alleen maar een symptoom bestrijder, aan de oorzaak doet dit spul helemaal niets...ik zou zoveel mogelijk therapie zien te krijgen, want daar doe je wèl iets aan de oorzaak en daar ligt je redding zogezegd.
En een benzo ontwenning is niet een niemendalletje wat je zo eventjes oplost.
Dat is een vreselijke tijd waar je dan doorheen moet, voorkom dat het zover komt en je bent echt goed bezig!
Alle sterkte toegewenst!
R
Robert67Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Op lang termijn werkt zo'n middel vooral averechts.
Dan ga je geloven dat bij elk wisje wasje die pil je redder is.
Ik zou echt goed nadenken voordat ik het inneem
D
De Laatste RohikaanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Alles went man, ook leven in "hel" wordt uiteindelijk saai. Houd koers, komt goed.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."