Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMethamphetamine: the disappointing, the bad and the dirty

Methamphetamine: the disappointing, the bad and the dirty

32 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Zweevteev zei:
hoe schadelijk methamfetamine is en wat het mensen doet; dat het effect kennelijk zó onweerstaanbaar is dat het 't waard is om jezelf compleet te verwaarlozen.
Klik om te vergroten...
Ja maar dit is dus het nare van die drug scare campaigns. Verslaving ontstaat meestal door trauma, en het wordt versterkt door de omgeving. Het gaat dus eigenlijk om mensen die zorg nodig hebben en een ondersteunende omgeving. Maar van het drugsbeleid wordt een politiek machtsmiddel gemaakt om subculturen mee te onderdrukken. Dus daarom wordt benadrukt hoe het je eigen schuld is als er problemen door drugs ontstaan ('had je ze maar niet moeten gebruiken'), en als je het wel gebruikt, dan geeft ons dat de legitimiteit om enerzijds je leven kapot te maken, en anderzijds mensen die je drugsgebruik mogelijk maken te bestrijden. Dat soort symboliek zit ook in de meth scare campaign: 'meth, not even once' (of anders....).

Het beeld wordt dus verspreid dat de drug gewoon puur slecht is en er een soort chemische haakjes zijn die je brein zo triggeren dat je daarna een soort willoze zombie wordt. Mogelijk wordt tegenwoordig daarom ook zo vaak van 'zombie drug' gesproken (bijvoorbeeld in het geval van alfa-pvp, bij synthetische cannabinoïden, bij MDPHP, en nu recenter bij xylazine). Dit is het beeld wat mensen (moeten) hebben van drugs. Dat ze je wil overnemen en je daarna de controle verliest. Dat laatste hoor je mensen ook altijd oplepelen als argument waarom ze geen drugs gebruiken: 'ik wil de controle niet verliezen' (terwijl ze wel alcohol drinken en dat nou juist bij uitstek een middel is waarbij je controle over je gedrag verliest).

Het diepcynische van dit verhaal is dus dat de meest kwetsbare mensen in de samenleving hierdoor niet de hulp krijgen die ze nodig hebben. Ga een keer praten met die verslaafden, en het wordt ineens een stuk logischer waarom ze doen wat ze doen. Als voorbeeld daarvan gebruik ik meestal deze video:
video.vice.com

How Addiction Affects Women

Tiffany opens up about how past trauma affected her life and fueled her ongoing struggle with addiction.
video.vice.com video.vice.com
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
Neo-Shulginist zei:
Ja maar dit is dus het nare van die drug scare campaigns. Verslaving ontstaat meestal door trauma, en het wordt versterkt door de omgeving. Het gaat dus eigenlijk om mensen die zorg nodig hebben en een ondersteunende omgeving. Maar van het drugsbeleid wordt een politiek machtsmiddel gemaakt om subculturen mee te onderdrukken. Dus daarom wordt benadrukt hoe het je eigen schuld is als er problemen door drugs ontstaan ('had je ze maar niet moeten gebruiken'), en als je het wel gebruikt, dan geeft ons dat de legitimiteit om enerzijds je leven kapot te maken, en anderzijds mensen die je drugsgebruik mogelijk maken te bestrijden. Dat soort symboliek zit ook in de meth scare campaign: 'meth, not even once' (of anders....).

Het beeld wordt dus verspreid dat de drug gewoon puur slecht is en er een soort chemische haakjes zijn die je brein zo triggeren dat je daarna een soort willoze zombie wordt. Mogelijk wordt tegenwoordig daarom ook zo vaak van 'zombie drug' gesproken (bijvoorbeeld in het geval van alfa-pvp, bij synthetische cannabinoïden, bij MDPHP, en nu recenter bij xylazine). Dit is het beeld wat mensen (moeten) hebben van drugs. Dat ze je wil overnemen en je daarna de controle verlies. Dat laatste hoor je mensen ook altijd oplepelen als argument waarom ze geen drugs gebruiken: 'ik wil de controle niet verliezen' (terwijl ze wel alcohol drinken en dat nou juist bij uitstek een middel is waarbij je controle over je gedrag verliest).

Het diepcynische van dit verhaal is dus dat de meest kwetsbare mensen in de samenleving hierdoor niet de hulp krijgen die ze nodig hebben. Ga een keer praten met die verslaafden, en het wordt ineens een stuk logischer waarom ze doen wat ze doen. Als voorbeeld daarvan gebruik ik meestal deze video:
video.vice.com

How Addiction Affects Women

Tiffany opens up about how past trauma affected her life and fueled her ongoing struggle with addiction.
video.vice.com video.vice.com
Klik om te vergroten...
329706450_1922576038081007_7447566714715341693_n.jpg
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dat allemaal gezegd hebbende is methamfetamine wel een van de meest verslavende drugs die bestaat. Zeker als je het rookt of injecteert is de mentale koppeling tussen gebruiken en een euforische roes bijna absoluut. Dat soort koppelingen raken letterlijk in je brein ingebrand. Dus dan krijg je een heel sterke associatie in het geheugen tussen meth en (kunstmatig) plezier. Daardoor wordt de kans steeds groter dat je in tijden van stress grijpt naar meth om plezier te ervaren en de nare gevoelens te verdringen. Omdat methamfetamine ook nog eens neurotoxisch is, wordt een deel van het brein (de mesolimbische route) beschadigd wat betrokken is bij lange termijnplanning, emotie-regulatie en beloning van gedrag. Het gevolg is dat je steeds meer last krijgt van zucht, en dat het steeds lastiger wordt om daar nog 'nee' tegen te zeggen. In die zin ontstaat er dan wel een soort controleverlies. Sterker nog, meer en vaker gebruiken dan je van plan was is een kenmerk van verslaving in de DSM V. Het punt is meer dat zoiets sluipenderwijs ontstaat. En wat dat betreft zijn die drug scare campaigns ook nog een groot risico. Want eerst denk je 'oei, ik moet echt geen meth doen want dat is levensgevaarlijk', en daarna ontdek je dat die waarschuwingen onderdeel zijn van een leugenachtige politieke campagne die poogt een machtsmiddel op te leggen aan de samenleving, waarna je natuurlijk niks meer van die waarschuwingen gelooft, maar daardoor kun je drugs zoals meth weer gaan onderschatten, omdat je denkt dat je het allemaal beter weet en het allemaal niet zo schadelijk is.

Bij langdurig en heftig gebruik kunnen de hersenbeschadigingen ook allerlei psychologische problemen veroorzaken. Zo kunnen mensen last krijgen van emotie-regulatie stoornissen. Met name woede-uitbarstingen en agressie kunnen daardoor vaker voorkomen. Ook kunnen mensen psychotisch raken van methamfetamine, enerzijds door het lange slaaptekort, maar anderzijds ook door het effect van methamfetamine op het brein (voornamelijk het samenspel van dopamine en serotonine, en dan tolerantie voor die neurotransmitters na heftige stimulatie). Verder kun je last krijgen van angststoornissen, concentratiestoornissen, geheugenproblemen, bruxisme, staar, de Ziekte van Parkinson, impotentie en hart- en vaatproblemen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
Neo-Shulginist zei:
Dat allemaal gezegd hebbende is methamfetamine wel een van de meest verslavende drugs die bestaat. Zeker als je het rookt of injecteert is de mentale koppeling tussen gebruiken en een euforische roes bijna absoluut. Dat soort koppelingen raken letterlijk in je brein ingebrand. Omdat methamfetamine ook nog eens neurotoxisch is, wordt een deel van het brein (de mesolimbische route) beschadigd wat betrokken is bij lange termijnplanning, emotie-regulatie en beloning van gedrag. Het gevolg is dat je steeds meer last krijgt van zucht, en dat het steeds lastiger wordt om daar nog 'nee' tegen te zeggen. In die zin ontstaat er dan wel een soort controleverlies. Sterker nog, meer en vaker gebruiken dan je van plan was is een kenmerk van verslaving in de DSM V. Het punt is meer dat zoiets sluipenderwijs ontstaat. En wat dat betreft zijn die drug scare campaigns ook nog een groot risico. Want eerst denk je 'oei, ik moet echt geen meth doen want dat is levensgevaarlijk', en daarna ontdek je dat die waarschuwingen onderdeel zijn van een leugenachtige politieke campagne die poogt een machtsmiddel op te leggen aan de samenleving, waarna je natuurlijk niks meer van die waarschuwingen gelooft, maar daardoor kun je drugs zoals meth weer gaan onderschatten, omdat je denkt dat je het allemaal beter weet en het allemaal niet zo schadelijk is.

Bij langdurig en heftig gebruik kunnen de hersenbeschadigingen ook allerlei psychologische problemen veroorzaken. Zo kunnen mensen last krijgen van emotie-regulatie stoornissen. Met name woede-uitbarstingen en agressie kunnen daardoor vaker voorkomen. Ook kunnen mensen psychotisch raken van methamfetamine, enerzijds door het lange slaaptekort, maar anderzijds ook door het effect van methamfetamine op het brein (voornamelijk het samenspel van dopamine en serotonine, en dan tolerantie voor die neurotransmitters na heftige stimulatie). Verder kun je last krijgen van angststoornissen, concentratiestoornissen, geheugenproblemen, bruxisme, staar, de Ziekte van Parkinson, impotentie en hart- en vaatproblemen.
Klik om te vergroten...
Ik vond dat de film A Beautiful Boy dit proces van sluipenderwijs een verslaving aan methamfetamine ontwikkelen heel goed liet zien:
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Als ik zo lees wat je er allemaal van kunt krijgen qua schade en ziektes, plus het beeld wat ik ervan heb gekregen door het zien van films hierover, zal ik dit spul nooit aanraken,/ gebruiken.
Wat een link goedje is dit, die meth....
Nee dank u beleefd, ik sla deze ronde over!
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#6
ik vind dit topic zo interresant
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#7
Neo-Shulginist zei:
Ja maar dit is dus het nare van die drug scare campaigns. Verslaving ontstaat meestal door trauma, en het wordt versterkt door de omgeving. Het gaat dus eigenlijk om mensen die zorg nodig hebben en een ondersteunende omgeving. Maar van het drugsbeleid wordt een politiek machtsmiddel gemaakt om subculturen mee te onderdrukken. Dus daarom wordt benadrukt hoe het je eigen schuld is als er problemen door drugs ontstaan ('had je ze maar niet moeten gebruiken'), en als je het wel gebruikt, dan geeft ons dat de legitimiteit om enerzijds je leven kapot te maken, en anderzijds mensen die je drugsgebruik mogelijk maken te bestrijden. Dat soort symboliek zit ook in de meth scare campaign: 'meth, not even once' (of anders....).
Klik om te vergroten...
100%, daarom vind ik dat goede, wetenschappelijk onderbouwde voorlichting over drugs en het sociale aspect daarvan en deel zou moeten zijn van het onderwijscurriculum, in plaats van dat we onze kennis over drugs af moeten laten hangen van bevooroordeelde en onwetenschappelijke "nieuws"artikelen met enge plaatjes erbij. Ik heb de afgelopen dagen overwogen om een blog te beginnen die letterlijk bedoeld is om informatie over drugs op een feitelijke, doch behapbare, manier te presenteren. Denk dat ik dat wel wil gaan doen, maar dat gaat echt gigantisch veel tijd kosten, voordat ik überhaupt een dergelijke basis heb.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#8
dat je btw er bijna niks van voelde is niet heel raar
dagelijks slikken van lisdexamfetamine zorgt ervoor dat de tolerantie alsmaar hoger wordt
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
Zweevteev zei:
100%, daarom vind ik dat goede, wetenschappelijk onderbouwde voorlichting over drugs en het sociale aspect daarvan en deel zou moeten zijn van het onderwijscurriculum, in plaats van dat we onze kennis over drugs af moeten laten hangen van bevooroordeelde en onwetenschappelijke "nieuws"artikelen met enge plaatjes erbij. Ik heb de afgelopen dagen overwogen om een blog te beginnen die letterlijk bedoeld is om informatie over drugs op een feitelijke, doch behapbare, manier te presenteren. Denk dat ik dat wel wil gaan doen, maar dat gaat echt gigantisch veel tijd kosten, voordat ik überhaupt een dergelijke basis heb.
Klik om te vergroten...
Je kan nog proberen bij een voorlichtingsorganisatie te gaan. Daar kun je ook vaak blogs schrijven.

Peer bij Unity | Hoe meld je je aan als vrijwilliger bij Unity? Unity

Ga je regelmatig naar dance-evenementen en festivals? Wil je alcohol en drugsvoorlichting geven op feesten? Meld je aan als vrijwilliger bij Unity!
unity.nl unity.nl
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#10
Neo-Shulginist zei:
Je kan nog proberen bij een voorlichtingsorganisatie te gaan. Daar kun je ook vaak blogs schrijven.

Peer bij Unity | Hoe meld je je aan als vrijwilliger bij Unity? Unity

Ga je regelmatig naar dance-evenementen en festivals? Wil je alcohol en drugsvoorlichting geven op feesten? Meld je aan als vrijwilliger bij Unity!
unity.nl unity.nl
Klik om te vergroten...
Oh vet, wist helemaal niet dat dat een ding was! Ik ga het zeker even checken.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
Zweevteev zei:
Oh vet, wist helemaal niet dat dat een ding was! Ik ga het zeker even checken.
Klik om te vergroten...
Het hangt er een beetje van af waar je woont en wat je wil doen. Maar er zijn zeker nog meer voorlichtingsorganisaties!
De meeste zijn een afdeling van een verslavingszorginstelling, zoals Drugsinfoteam of Indigo. En er is ook de onafhankelijke stichting Changing Perspective.
Daarbij ga ik er even van uit dat je minder geïnteresseerd bent in andere onafhankelijke stichtingen zoals Moedige Moeders of Stichting Team Daniëlle (want hun doel is drugsgebruik tot nul reduceren).
m
metinamcaLid
01-01-2024, 00:00
#12
hoeveel kost een gram meth?
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#13
metinamca zei:
hoeveel kost een gram meth?
Klik om te vergroten...
Forumregel 1: verboden te vragen naar prijzen/verkooppunten/productieprocessen etc. Je krijgt een permanente ban. Fijne dag!
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#14
metinamca zei:
hoeveel kost een gram meth?
Klik om te vergroten...
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#15
Jongens, mijn methamfetamine-avontuur is denk ik net officieel tot een eind gekomen.

1000018656.jpg

Als een typische junk was ik de allerlaatste restjes meth uit het zakje aan het schrapen met de bovenkant van het pijpje en toen brak 'ie. Waarschijnlijk is dit het lot dat tot me probeert te spreken.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#16
goedzo sorry dat ik zo zeg maar kijkend naar je medicatie
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#17
MR_CHIP zei:
goedzo sorry dat ik zo zeg maar kijkend naar je medicatie
Klik om te vergroten...
Hoef je geen sorry voor te zeggen hoor. Dit is ook gewoon echt teringzooi.
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#18
Voor de mensen die amfetaminezweet al extreem vinden meuren... het kan véél erger. Ik wilde net m'n vriend een knuffel geven, maar ik meur echt veel te hard, dus ik ga eerst even douchen. :weary:
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#19
TheRealKoekert zei:
Nu gewoon stoppen met die shit. Weet je wat (denk ik) het gevaar is, dat je eerst te heftig denkt over meth vanwege de horror verhalen. En dan nadat je het toch geprobeerd hebt denkt van het valt eigenlijk best wel mee..... Eens in de zoveel tijd kan het wel.... Dan steeds vaker. Om er dan uiteindelijk achter te komen dat je toch gewoon hooked bent geraakt aan die shit en tegen jezelf hebt gelogen.
Klik om te vergroten...
100%, dat is het ook. Ik heb nu ook gewoon weer zin om meer te halen en als ik zelf een dealer had die het verkocht, dan had ik het nu ook gehaald. Is ook net iets te gebeurd dat m'n humeur ook echt heel erg negatief beïnvloed heeft, dus dat helpt ook totaal niet mee.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Niet beter de gootsteen of wc?
Klik om te vergroten...
Misschien ooit nog eens laten testen?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."