#1
100%, daarom vind ik dat goede, wetenschappelijk onderbouwde voorlichting over drugs en het sociale aspect daarvan en deel zou moeten zijn van het onderwijscurriculum, in plaats van dat we onze kennis over drugs af moeten laten hangen van bevooroordeelde en onwetenschappelijke "nieuws"artikelen met enge plaatjes erbij. Ik heb de afgelopen dagen overwogen om een blog te beginnen die letterlijk bedoeld is om informatie over drugs op een feitelijke, doch behapbare, manier te presenteren. Denk dat ik dat wel wil gaan doen, maar dat gaat echt gigantisch veel tijd kosten, voordat ik überhaupt een dergelijke basis heb.Ja maar dit is dus het nare van die drug scare campaigns. Verslaving ontstaat meestal door trauma, en het wordt versterkt door de omgeving. Het gaat dus eigenlijk om mensen die zorg nodig hebben en een ondersteunende omgeving. Maar van het drugsbeleid wordt een politiek machtsmiddel gemaakt om subculturen mee te onderdrukken. Dus daarom wordt benadrukt hoe het je eigen schuld is als er problemen door drugs ontstaan ('had je ze maar niet moeten gebruiken'), en als je het wel gebruikt, dan geeft ons dat de legitimiteit om enerzijds je leven kapot te maken, en anderzijds mensen die je drugsgebruik mogelijk maken te bestrijden. Dat soort symboliek zit ook in de meth scare campaign: 'meth, not even once' (of anders....).
