#1
Misschien ooit nog eens laten testen?Niet beter de gootsteen of wc?
Misschien ooit nog eens laten testen?Niet beter de gootsteen of wc?
Niet beter de gootsteen of wc?Terug in de kast met deze shit.
Moest een deel overhouden voor iemand en ik wil het nog naar een testcentrum brengen!Niet beter de gootsteen of wc?
Laten testen is ook wel wijselijk. Het is de drug met het hoogste dopamine gehalte dus als je van 60mg roken niks voelt lijkt me dat ook aan de stof te liggen.Ik heb vandaag mijn 40mg lisdexamfetamine niet genomen om opnieuw testen of ik nu wel iets zou voelen van de methamfetamine als ik het zou roken. Heb er voor mijn gevoel iets van 60mg ingegooid en ik voel n i e t s, echt letterlijk niets, niet eens het gevoel van dat heel mijn lichaam lichter voelde toen ik het de eerste keer gerookt had.
Deze hele methamfetamine-ervaring is de grootste anticlimax ooit geweest. Had nooit verwacht dat ik hier zo gedesillusioneerd over zou zijn.
Terug in de kast met deze shit.
Ik heb wel eens 30 milligram methamfetamine genomen, en daar was ik al behoorlijk wappie van. Na een uurtje of vier nam ik nog eens 30 milligram bij, en daar ben ik de hele avond en nacht op doorgegaan. Maar ik nam dan ook niet regelmatig 40 mg lisdexamfetamineIk heb vandaag mijn 40mg lisdexamfetamine niet genomen om opnieuw testen of ik nu wel iets zou voelen van de methamfetamine als ik het zou roken. Heb er voor mijn gevoel iets van 60mg ingegooid en ik voel n i e t s, echt letterlijk niets, niet eens het gevoel van dat heel mijn lichaam lichter voelde toen ik het de eerste keer gerookt had.
Deze hele methamfetamine-ervaring is de grootste anticlimax ooit geweest. Had nooit verwacht dat ik hier zo gedesillusioneerd over zou zijn.
Terug in de kast met deze shit.
Veel mensen hebben ook Breaking Bad gezienIk vind het wel altijd grappig dat die Amerikaanse drug scare stories hier in Nederland kennelijk zo goed werken. Echt erg vind ik dat ook niet. Ik bedoel, het lijkt me een goed plan om nooit methamfetamine te nemen. Wel grappig dat de reden dan is omdat Amerikaanse anti-drugs campagnes hier een wat andere context hebben.
een echt keigoede serie vond ik dat , vaak opnieuw gekekenVeel mensen hebben ook Breaking Bad gezien![]()
Best nog een genuanceerd verhaal als je naar Jesse en zijn vrienden kijkt. Tuurlijk, Jesse maakt allerlei shit mee, maar hij gaat ook honderden kilo's meth produceren. Zijn vrienden blijven daarentegen best normaal en willen uiteindelijk ook helemaal niks te maken hebben met al die shit rondom meth.Veel mensen hebben ook Breaking Bad gezien![]()
Dat verklaart een hoop. Ik had verwacht dat het zou lijken op α-PCyP qua effect. Toen ik dat gebruikt had zat ik 2 maanden op 20mg lisdexamfetamine, maar daar voelde ik zeker wel wat van. Ik weet niet hoeveel ik toen genomen had, maar veel was het absoluut niet.Het punt van methamfetamine is inderdaad dat we in Nederland eigenlijk alleen de klassieke drug scare stories horen vanuit de VS. Je weet wel, met van die voor- en na-plaatjes en allerlei horrorverhalen erbij. Maar methamfetamine is best vergelijkbaar met amfetamine; gewone speed. Meth heeft iets meer affiniteit voor serotonine, de bio-beschikbaarheid is iets hoger, en methamfetamine wordt gemetaboliseerd tot amfetamine, waardoor methamfetamine wat langer blijft doorwerken. Die verschillen zijn vooral merkbaar in lage tot middelhoge doseringen. Zo komt 30 milligram meth (oraal) ongeveer overeen met 60 milligram amfetamine (oraal). Maar als je hogere doses neemt worden de verschillen steeds kleiner.



Ja maar dit is dus het nare van die drug scare campaigns. Verslaving ontstaat meestal door trauma, en het wordt versterkt door de omgeving. Het gaat dus eigenlijk om mensen die zorg nodig hebben en een ondersteunende omgeving. Maar van het drugsbeleid wordt een politiek machtsmiddel gemaakt om subculturen mee te onderdrukken. Dus daarom wordt benadrukt hoe het je eigen schuld is als er problemen door drugs ontstaan ('had je ze maar niet moeten gebruiken'), en als je het wel gebruikt, dan geeft ons dat de legitimiteit om enerzijds je leven kapot te maken, en anderzijds mensen die je drugsgebruik mogelijk maken te bestrijden. Dat soort symboliek zit ook in de meth scare campaign: 'meth, not even once' (of anders....).hoe schadelijk methamfetamine is en wat het mensen doet; dat het effect kennelijk zó onweerstaanbaar is dat het 't waard is om jezelf compleet te verwaarlozen.
Ja maar dit is dus het nare van die drug scare campaigns. Verslaving ontstaat meestal door trauma, en het wordt versterkt door de omgeving. Het gaat dus eigenlijk om mensen die zorg nodig hebben en een ondersteunende omgeving. Maar van het drugsbeleid wordt een politiek machtsmiddel gemaakt om subculturen mee te onderdrukken. Dus daarom wordt benadrukt hoe het je eigen schuld is als er problemen door drugs ontstaan ('had je ze maar niet moeten gebruiken'), en als je het wel gebruikt, dan geeft ons dat de legitimiteit om enerzijds je leven kapot te maken, en anderzijds mensen die je drugsgebruik mogelijk maken te bestrijden. Dat soort symboliek zit ook in de meth scare campaign: 'meth, not even once' (of anders....).
Het beeld wordt dus verspreid dat de drug gewoon puur slecht is en er een soort chemische haakjes zijn die je brein zo triggeren dat je daarna een soort willoze zombie wordt. Mogelijk wordt tegenwoordig daarom ook zo vaak van 'zombie drug' gesproken (bijvoorbeeld in het geval van alfa-pvp, bij synthetische cannabinoïden, bij MDPHP, en nu recenter bij xylazine). Dit is het beeld wat mensen (moeten) hebben van drugs. Dat ze je wil overnemen en je daarna de controle verlies. Dat laatste hoor je mensen ook altijd oplepelen als argument waarom ze geen drugs gebruiken: 'ik wil de controle niet verliezen' (terwijl ze wel alcohol drinken en dat nou juist bij uitstek een middel is waarbij je controle over je gedrag verliest).
Het diepcynische van dit verhaal is dus dat de meest kwetsbare mensen in de samenleving hierdoor niet de hulp krijgen die ze nodig hebben. Ga een keer praten met die verslaafden, en het wordt ineens een stuk logischer waarom ze doen wat ze doen. Als voorbeeld daarvan gebruik ik meestal deze video:
![]()
How Addiction Affects Women
Tiffany opens up about how past trauma affected her life and fueled her ongoing struggle with addiction.video.vice.com

Ik vond dat de film A Beautiful Boy dit proces van sluipenderwijs een verslaving aan methamfetamine ontwikkelen heel goed liet zien:Dat allemaal gezegd hebbende is methamfetamine wel een van de meest verslavende drugs die bestaat. Zeker als je het rookt of injecteert is de mentale koppeling tussen gebruiken en een euforische roes bijna absoluut. Dat soort koppelingen raken letterlijk in je brein ingebrand. Omdat methamfetamine ook nog eens neurotoxisch is, wordt een deel van het brein (de mesolimbische route) beschadigd wat betrokken is bij lange termijnplanning, emotie-regulatie en beloning van gedrag. Het gevolg is dat je steeds meer last krijgt van zucht, en dat het steeds lastiger wordt om daar nog 'nee' tegen te zeggen. In die zin ontstaat er dan wel een soort controleverlies. Sterker nog, meer en vaker gebruiken dan je van plan was is een kenmerk van verslaving in de DSM V. Het punt is meer dat zoiets sluipenderwijs ontstaat. En wat dat betreft zijn die drug scare campaigns ook nog een groot risico. Want eerst denk je 'oei, ik moet echt geen meth doen want dat is levensgevaarlijk', en daarna ontdek je dat die waarschuwingen onderdeel zijn van een leugenachtige politieke campagne die poogt een machtsmiddel op te leggen aan de samenleving, waarna je natuurlijk niks meer van die waarschuwingen gelooft, maar daardoor kun je drugs zoals meth weer gaan onderschatten, omdat je denkt dat je het allemaal beter weet en het allemaal niet zo schadelijk is.
Bij langdurig en heftig gebruik kunnen de hersenbeschadigingen ook allerlei psychologische problemen veroorzaken. Zo kunnen mensen last krijgen van emotie-regulatie stoornissen. Met name woede-uitbarstingen en agressie kunnen daardoor vaker voorkomen. Ook kunnen mensen psychotisch raken van methamfetamine, enerzijds door het lange slaaptekort, maar anderzijds ook door het effect van methamfetamine op het brein (voornamelijk het samenspel van dopamine en serotonine, en dan tolerantie voor die neurotransmitters na heftige stimulatie). Verder kun je last krijgen van angststoornissen, concentratiestoornissen, geheugenproblemen, bruxisme, staar, de Ziekte van Parkinson, impotentie en hart- en vaatproblemen.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."