Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums5-MeO-MiPT op Psy-Fi 2019: alles is liefde

5-MeO-MiPT op Psy-Fi 2019: alles is liefde

31 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
@Albedo
Wat een leuke toegankelijke filmpjes en interessant perspectief. :) Aangename kerel die Jan Geurtz.

Mezelf zei:
Maar de kriebels die ik krijg als ik in de ogen van mijn vriendin kijk, is onbeschrijfelijk. In elkaar ogen kijken is trouwens zoiets moois. Ik heb met mijn vriendin dagelijks een moment van minuten dat we alleen maar in elkaars ogen kijken. Puur kijken... Het lijkt erg veel op verliefdheid maar het tintje is net anders.
Klik om te vergroten...
Het is ook iets moois :)

Ik had trouwens tijdens mijn 4-HO-MET trip een inzicht over anderen in de ogen kijken toen ik lang in de spiegel mezelf in de ogen stond aan te kijken. Kijken in het zwart van iemand's pupillen heeft een bepaald effect op mensen. Alsof dat een soort brug is tussen de ander zijn/haar wereld en die van jezelf. Alsof je in die zwarte diepte de 'ander' terug ziet kijken en dat jullie werelden zo een soort echte connectie krijgen. Maar ik zag dat op dat moment dus heel anders. Het werd mij toen heel duidelijk dat die verbinding er helemaal niet echt is. Je eigen wereld is een compleet gesloten systeem, net zoals de wereld van de ander. Zelfs in het zwart van de ogen van de 'ander' zie je alleen maar je eigen projectie. Er is geen 'ander' waarmee je op dat moment een connectie krijgt. Alles wat je ziet is je eigen bewustzijn, zelfs in de zogenaamde windows to the soul. Dit klinkt misschien negatief, maar ik ervoer dit juist als een prachtig iets. Het maakt contact met anderen ook mysterieuzer denk ik.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mindless zei:
@Albedo
Wat een leuke toegankelijke filmpjes en interessant perspectief. :) Aangename kerel die Jan Geurtz.
Klik om te vergroten...

Ja en met een goede humor. Ik heb nog iets van 4 boeken van hem liggen. Is het juiste pad weet ik, maar kom er maar niet aan toe. Komt nog wel.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Albedo zei:
Ja en met een goede humor. Ik heb nog iets van 4 boeken van hem liggen. Is het juiste pad weet ik, maar kom er maar niet aan toe. Komt nog wel.
Klik om te vergroten...
Wel opmerkelijk dat hij zegt dat we zeker niet allemaal per se een spirituele relatie moeten hebben. Aan de ene kant snap ik dat, want heel veel mensen leven zo (in een typische ego-relatie) met elkaar en beschermen elkaar zo ook door in een soort bubbel van schijn-veiligheid en schijn-vastigheid te leven. Aan de andere kant, al die zogenaamde ego-relaties (de standaard relatie dus zeg maar) brengen immens veel leed in de levens van partners op een manier die je misschien eerst niet eens goed opmerkt. En dat leed blijft natuurlijk niet binnen die relatie, maar vindt zijn weg de wereld ook in. Persoonlijk ben ik van mening dat het juist wel een goed iets zou zijn om de spirituele relatie als het ideaal te stellen in de maatschappij, als het streefdoel. Want hoe het nu is, streven we eigenlijk massaal naar middelmatigheid. "Als jij mijn schaduw tolereert, dan tolereer ik jouw schaduw en kunnen we een enigszins werkbare relatie onderhouden." Ondertussen zorgt de schaduw echter voor mayhem. Eerst onder de oppervlakte, maar later vaak ook in uitbarstingen van frustratie.

Maar misschien is het ook weer het beste om iedereen voor zichzelf op dat punt te laten komen spiritualiteit toe te passen. Misschien is dat Jan's idee ook wel wat.

Edit: wauw dat laatste filmpje (had ik nog niet gezien eerder) is mooi en zeer herkenbaar voor mij persoonlijk! :)
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#4
@Mindless

Hij is behoorlijk vrij in mensen hun eigen gang laten gaan. Een egorelatie vindt hij ook goed als beide daarmee gelukkig zijn. Ze zijn eraan gewend en vinden het leuk en fijn zo. Mijn ouders waren altijd gelukkig (weet ik) met hun egorelatie. Voor zolang het duurde tenminste, want mijn moeder overleed vrij jong. Daarna is een ander verhaal en zou beoefening van spiritualiteit denk ik nut hebben gehad als mijn vader daarvoor open had gestaan.

Als streefdoel zou ik voor zijn, maar is in deze maatschappij lastig te verwezenlijken met alle verschillende opvattingen, culturen en religies. Het zal namelijk inhouden dat monogamie niet meer de standaard is. Dat wil het ego juist. Seksualiteit is nog steeds een van de lastigste onderwerpen. Net een leuke video van hem daarover gezien.

Hij zegt ook dat je eerst door je ego periode heen moet, maar niet zonder kan. Je hebt het nodig om je zelfbeeld te ontwikkelen en het is soms nuttig (ook in een spirituele relatie). Een kind egoloos opvoeden levert meer problemen op.

Belangrijker vindt hij dat we het spel van het ego leren doorzien. Dat kan ook binnen een egorelatie, maar in principe is samenwonen slecht voor je spirituele ontwikkeling. Dat kan lastig zijn bij het opvoeden van kinderen. Daar heeft hij ook een boek over geschreven, gericht aan de ouders.

Een tussenweg zou denk ik NVC kunnen zijn, oftewel Non Violent Communication van Marshall Rosenberg. Dat heeft namelijk spiritualiteit als basis. Ik heb daarover al eens met je gesproken via pm. Het is al toegepast in 120 landen en op vele scholen. Ook in Amsterdam zit intussen zo'n school. Ik denk dat hiermee een brug kan worden geslagen naar latere diepere spirituele ontwikkeling. Het leert ons alvast met compassie te communiceren. Ik kwam een video tegen van iemand die daarin les gaf en ze zei dat het haar van een depressie heeft afgeholpen. Laatst hadden we nog over het aantal burn-outs.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Albedo zei:
Hij is behoorlijk vrij in mensen hun eigen gang laten gaan. Een egorelatie vindt hij ook goed als beide daarmee gelukkig zijn. Ze zijn eraan gewend en vinden het leuk en fijn zo.
Mijn ouders waren altijd gelukkig (weet ik) met hun egorelatie. Voor zolang het duurde tenminste, want mijn moeder overleed vrij jong. Daarna is een ander verhaal en zou beoefening van spiritualiteit denk ik nut hebben gehad als mijn vader daarvoor open had gestaan.
Klik om te vergroten...
Mijn ouders zijn er ook gelukkig mee en ik zou hen ook nooit willen opdringen een spirituele relatie aan te gaan. Tegelijkertijd zie ik ook alle kleine manieren waarmee ze elkaars ego juist in stand houden.

Albedo zei:
Als streefdoel zou ik voor zijn, maar is in deze maatschappij lastig te verwezenlijken met alle verschillende opvattingen, culturen en religies. Het zal namelijk inhouden dat monogamie niet meer de standaard is. Dat wil het ego juist. Seksualiteit is nog steeds een van de lastigste onderwerpen. Net een leuke video van hem daarover gezien.
Klik om te vergroten...
Ja dat is wel een punt... De maatschappij zou er heel anders uit kunnen gaan zien. Al denk ik dat partners in een oprechte spirituele relatie (niet dat ik dat fenomeen ooit heb gezien) er nog steeds voor kunnen kiezen om bij elkaar te blijven wegens kinderen bijvoorbeeld.

Albedo zei:
Hij zegt ook dat je eerst door je ego periode heen moet, maar niet zonder kan. Je hebt het nodig om je zelfbeeld te ontwikkelen en het is soms nuttig (ook in een spirituele relatie). Een kind egoloos opvoeden levert meer problemen op.
Klik om te vergroten...
Ben ik het ook helemaal mee eens. De ego fase is absoluut noodzakelijk. Het is de grond waarin spiritualiteit kan beginnen te groeien.

Albedo zei:
Belangrijker vindt hij dat we het spel van het ego leren doorzien. Dat kan ook binnen een egorelatie, maar in principe is samenwonen slecht voor je spirituele ontwikkeling. Dat kan lastig zijn bij het opvoeden van kinderen. Daar heeft hij ook een boek over geschreven, gericht aan de ouders.
Klik om te vergroten...
Dat dat ook kan in een egorelatie is denk ik puur theoretisch. In de praktijk versterken en bevestigen egorelaties de ego's van beide partners denk ik altijd. Dat is denk ik zelfs het doel en de functie van zo'n relatie.

Albedo zei:
Een tussenweg zou denk ik NVC kunnen zijn, oftewel Non Violent Communication van Marshall Rosenberg. Dat heeft namelijk spiritualiteit als basis. Ik heb daarover al eens met je gesproken via pm. Het is al toegepast in 120 landen en op vele scholen. Ook in Amsterdam zit intussen zo'n school. Ik denk dat hiermee een brug kan worden geslagen naar latere diepere spirituele ontwikkeling. Het leert ons alvast met compassie te communiceren. Ik kwam een video tegen van iemand die daarin les gaf en ze zei dat het haar van een depressie heeft afgeholpen. Laatst hadden we nog over het aantal burn-outs.
Klik om te vergroten...
Als er nog geen compassie is tussen twee mensen, is dat misschien wat.


Spiritualiteit is toch iets wat uit zichzelf moet komen. Maar misschien zullen mensen er interesse in krijgen als gezien wordt bij anderen hoe het ook anders kan dan dat nu de norm is. Maar ja, waar zijn de voorbeelden? Ik denk dat spirituele relaties nu nog extreem zeldzaam zijn en dat de mensen die claimen er een te hebben lang niet altijd de waarheid zeggen (bewust of onbewust). Wie stelt echt de relatie met het Goddelijke boven zichzelf, boven zijn/haar status en carriĂšre, boven zijn/haar partner, boven zijn/haar kind? Dat zijn denk ik extreme uitzonderingen.
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#6
Heb de filmpjes bekeken. @Albedo dankjewel daarvoor!

Het tweede filmpje heeft me mooie aanvullende inzichten gegeven over wat er precies is gebeurd in mijn huwelijk en hoe het één tot het ander heeft geleid en waardoor het uiteindelijk ook nodig was de relatie te verbreken. Ook hoe zo'n egorelatie eigen spirituele ontwikkeling in de weg staat, etc. En ook interessant hoe hij omschrijft hoe en in welke omstandigheden de spirituele ontwikkeling het meest op gang komt, zo vallen er weer wat puzzelstukjes op z'n plek.
Heel herkenbaar ook, denk voor velen wel, dat ultieme gevoel van liefde met elkaar voelen (wat dus echt is), denken dat het van de ander komt en daardoor de ander voor altijd aan je willen binden. Terwijl die liefde uit jezelf komt. En dan het willen vasthouden van die liefde uit angst het kwijt te raken, waarmee je het juist om zeep helpt.

Albedo zei:
Belangrijker vindt hij dat we het spel van het ego leren doorzien. Dat kan ook binnen een egorelatie, maar in principe is samenwonen slecht voor je spirituele ontwikkeling. Dat kan lastig zijn bij het opvoeden van kinderen. Daar heeft hij ook een boek over geschreven, gericht aan de ouders.
Klik om te vergroten...
'Het einde van de opvoeding' heet dat boek, lees ik. Over fundamentele fouten in ons basisprincipe aangaande opvoeding van kinderen. Ik zet hem ook op mijn lijstje.
Opvoeding in een systeem gericht op ego, en daarbij nog eigen spirituele ontwikkeling vind ik een zéér uitdagende combinatie.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Als er nog geen compassie is tussen twee mensen, is dat misschien wat.
Klik om te vergroten...
Klopt, maar ik denk dat het overal nut zal hebben. We doen het namelijk snel verkeerd met ons taalgebruik. Wat we (bijna) allemaal van jongs af aan hebben aangeleerd, noemt hij het spel van wie heeft er gelijk. Vaak als we iets vragen aan een ander, is het eigenlijk geen vraag maar een eis. Als we het oneens zijn met wat iemand doet, brengen we het als een beschuldiging (diagnose) of verwijt. We nemen het daarbij snel persoonlijk op en schieten in de verdediging en/of gaan gelijk terug in de aanval.

Met NVC zullen we beter onze achterliggende behoeften en gevoelens uitdrukken en deze kunnen achterhalen bij de ander. Om daarmee conflicten te voorkomen.

NiandraLades zei:
'Het einde van de opvoeding' heet dat boek, lees ik. Over fundamentele fouten in ons basisprincipe aangaande opvoeding van kinderen. Ik zet hem ook op mijn lijstje.
Opvoeding in een systeem gericht op ego, en daarbij nog eigen spirituele ontwikkeling vind ik een zéér uitdagende combinatie.
Klik om te vergroten...
Ik wil het boek ook nog gaan lezen. Ik zag in een video daarover dat hij net als bij NVC af wilt van belonen en straffen. Dat is allebei een vorm van manipulatie. Als een kind iets niet wilt doen of brutaal is, schuilt er een behoefte achter. Die is bij jonge kinderen natuurlijk lastig te achterhalen, maar ipv straffen zeg je bijv. dat je dit gedrag niet leuk vindt of niet de bedoeling is. Hetzelfde als een kind iets goeds doet. Dan zeg je ook dat dit leuk is ipv goedzo. Kans is namelijk groot dat een kind zich nog meer gaat verzetten als deze zich niet begrepen voelt of nog meer wenselijk gedrag gaat vertonen vanwege de complimentjes. Als kinderen ouder zijn en zich beter kunnen uitdrukken, wordt het makkelijker de gevoelens en behoeften bij bepaalde acties te achterhalen.

Ons openbare schoolsysteem, althans wat ik had, is gebaseerd op straffen en belonen. Dat heeft voordelen. Je gaat harder werken als je een laag cijfer haalt. Als je wilt leren tenminste en een diploma halen. Waar het mis kan gaan is dat ieder kind een eigen ontwikkeling en behoeften heeft. Jongens zijn bijv. op de middelbare school meestal wilder en speelser dan meisjes. Jongens krijgen daarom vaker straf of worden vaker daarop gewezen. Een zekere structuur is op scholen natuurlijk nodig, maar dit geeft een verkeerd signaal naar zowel jongens als meisjes.

Hier een video met beknopte uitleg en een korte demo met een kind. Als er behoefte is, heb ik nog een (oude) video gevonden die goed weergeeft hoe lastig het is om in een schurende egorelatie op deze manier te leren communiceren.

Voor mij is dit allemaal ook nog nieuw. Ik vind het allemaal boeiend en interessant, maar weet nog niet hoe ik dit allemaal zelf in de praktijk ga brengen.


v
verwonderingLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Elkaar vrij laten om meerdere romantische en/of seksuele relaties te hebben is imo net zo goed fish-love. Je laat elkaar vrij omdat jullie beiden meer spanning, meer afwisseling, meer nieuwigheid, meer seks, meer plezier willen. Imo heeft het weinig van doen met echte (platonische) liefde. Echte liefde is (echte) vriendschap. Niets willen van de ander, terwijl al de bovenstaande dingen daar tegenin gaan.
Klik om te vergroten...
Elkaar nĂŹet vrijlaten is elkaar als bezit zien. De ander een pleziertje misgunnen. De ander helemaal alleen voor jezelf willen houden, bang om (een stukje van) die ander kwijt te raken.

De ander loslaten, hoeveel je ook van hem of haar houdt, dat is liefde. Je gunt de ander de vrijheid, ook al kan dat ongemakkelijk voelen en geef je daarmee je alleenrecht op die ander een stukje op.

NiandraLades zei:
Mooi gezegd maar ik vind dit wel heerlijk naïef. Ik denk dat veel stellen op de lange termijn namelijk juist bij elkaar blijven uit fish love: doordat de ander ze dingen verschaft die ze nodig hebben. Denk aan stabiliteit, financiën, status, veiligheid, gezelschap, hulp. Zogenaamd blijven ze bij elkaar omdat ze van de ander houden, maar ik zie vooral eigenbelang. Omdat ze van zichzelf houden en zelf dingen uit de relatie halen waar ze beter van worden. Je ziet juist vaak dat de tekortkomingen van de ander niet echt worden geaccepteerd en dat de één de ander wil veranderen of zich stoort aan de mindere eigenschappen van de ander. Romantische liefde zie ik op de lange termijn eigenlijk vrijwel nooit werken. Behalve dus wanneer je geheel zonder eigenbelang de juiste dingen doet voor de ander, maar zijn er echt mensen die constant volledig zonder eigenbelang handelen?
Klik om te vergroten...
Het klopt dat dat ook zeker redenen zijn om bij elkaar te blijven. Maar dat hoeft toch niet het énige motief te zijn? Je kunt je ook zodanig verbonden voelen met elkaar dat je vooral voor de ander het beste wilt. Maar misschien is het ook wel een stukje naïviteit mijnerzijds.

Misschien moet ik me ook niet teveel met dit onderwerp bemoeien. Ik ben een groentje in de liefde dus wat weet ik er nu van? :wink:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
verwondering zei:
Elkaar nĂŹet vrijlaten is elkaar als bezit zien. De ander een pleziertje misgunnen. De ander helemaal alleen voor jezelf willen houden, bang om (een stukje van) die ander kwijt te raken.

De ander loslaten, hoeveel je ook van hem of haar houdt, dat is liefde. Je gunt de ander de vrijheid, ook al kan dat ongemakkelijk voelen en geef je daarmee je alleenrecht op die ander een stukje op.
Klik om te vergroten...
Daar ben ik het op zich mee eens.

Maar als dat een wederzijds vrijlaten is om zoals gezegd beide maar zoveel mogelijk spanning, nieuwigheid, seks, plezier te hebben, dan is dat imo wel 'fish-love'. Dan maak je een afspraak met elkaar zodat jullie beiden jullie lusten kunnen botvieren. Niet iets mis mee per se want beiden willen het, maar dat noem ik wel fish-love.

Als iemand zijn/haar partner laat gaan omdat het ondanks het houden van elkaar niet goed is om bij elkaar te blijven, dan zou ik dat echte liefde noemen ja. Het beste willen voor de ander, ondanks dat je zelf iemand verliest.

Ik ben misschien ook gewoon ouderwets. Ik ben persoonlijk geen voorstander van polyamorie omdat het imo gedaan wordt om bepaalde lusten te bevredigen (fish-love dus) en niet zozeer vanuit echte liefde.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Daar ben ik het op zich mee eens.

Maar als dat een wederzijds vrijlaten is om zoals gezegd beide maar zoveel mogelijk spanning, nieuwigheid, seks, plezier te hebben, dan is dat imo wel 'fish-love'. Dan maak je een afspraak met elkaar zodat jullie beiden jullie lusten kunnen botvieren. Niet iets mis mee per se want beiden willen het, maar dat noem ik wel fish-love.

Als iemand zijn/haar partner laat gaan omdat het ondanks het houden van elkaar niet goed is om bij elkaar te blijven, dan zou ik dat echte liefde noemen ja. Het beste willen voor de ander, ondanks dat je zelf iemand verliest.

Ik ben misschien ook gewoon ouderwets. Ik ben persoonlijk geen voorstander van polyamorie omdat het imo gedaan wordt om bepaalde lusten te bevredigen (fish-love dus) en niet zozeer vanuit echte liefde.
Klik om te vergroten...
Ja hier ben ik het echt 100% mee eens... Gelukkig mijn vriendin ook dat nu naast me zit mee te lezen. :)
T
The Curious CatLid
01-01-2024, 00:00
#11
NiandraLades zei:
PSY-FI 2019
Zaterdag, dag 3, de dag van de DF Psy-Fi meet
Wat: 5-MeO-MiPT, ongeveer 5 + 5 + 5 mg

Het zonnetje lacht, de lucht is blauw. Ik ben fris gedoucht en sprokkel hier en daar wat restjes ontbijt bij elkaar. Het is dag 3 van mijn Psy-Fi avontuur en ik zit met twee van mijn campingmaatjes buiten in de zon terwijl er één nog bezig is met zijn schoonheidsslaapje. Het is prachtig weer en het leven is goed. Het is lang geleden dat ik me zo prettig en op mijn gemak heb gevoeld in gezelschap en ik ben dan ook onwijs blij dat ik zo warm in de groep ben opgenomen. P komt ook nog even langs en ik luister naar de droge humor tussen de mannen terwijl ik geniet van de warme zon op mijn huid. Na een tijdje vindt één van ons ‘plotseling’ een pakje coke tussen zijn voorraad en is hij zo gul deze met ons te delen, zodat we na twee lijntjes hebben genuttigd vrolijk en zelfverzekerd richting festivalterrein lopen.

Aangekomen bij de ontmoetingsplek zie ik al een aantal bekende gezichten zitten en worden er hier en daar wat warme knuffels uitgedeeld. Aanwezig van het forum zijn @verwondering, @acht.zes, @psycel, @Jmths, @Eik, @Spacey Ostrich, @Fenrir, @Rupsen God ❀ en @Wiz. Ik raak in gesprek met de lieve vriend van Eik die gister een prachtige LSD trip heeft beleefd, en ik raak ook met Spacey aan de praat. Er waren nog een aantal mensen met wie ik graag nog had willen kletsen maar dat is er die dag niet meer zo van gekomen.
Ik wil op tijd beginnen dus neem mijn 5-MeO-MiPT rond 13.30 uur in. Ik wil aanvankelijk de afgewogen 10 mg in één keer innemen voor een leuke subtiele trip maar na advies van een expert besluit ik toch voor iets minder te gaan. Terwijl ik het effect afwacht besluit ik, net zoals J, ook maar even in het gras te gaan liggen. Ik vind het altijd even lastig om mijn draai te vinden in zo’n groep dus laat ik de boel maar even voor wat het is. Nog een ander volgt mijn voorbeeld en we liggen gemoedelijk te relaxen in de schaduw. J straalt vrede en rust uit (niet zo gek als je slaapt) en terwijl mijn trip langzaam op begint te komen voelt hij voor mij als een veilig anker. Wat er ook gebeurt, als ik het even niet meer weet kan ik altijd weer gewoon naast hem gaan liggen en dan komt alles goed.

Na een tijdje vind ik het wel weer even prima en begin weer te kletsen met iemand die een heerlijke positieve energie heeft. Terwijl ik dat doe begint zijn gezicht langzaam te veranderen van kleur en van vorm. Er lopen gekleurde patronen over zijn gezicht en het lijkt alsof er wormpjes onder zijn huid bewegen. We hebben een fijn gesprek en ik wil hem graag beter leren kennen maar het wordt moeilijker om me te concentreren en het is ook steeds lastiger om de juiste woorden te vinden. Ik ben eigenlijk verbaasd hoe sterk het effect al op begint te komen op zo’n lage dosering en voel me er redelijk ongemakkelijk door.

Ik weet niet zo goed wat ik ermee aan moet en besluit me even af te zonderen, ik wil de zon in. Ik loop een stukje verder en ga op mijn handdoek liggen in het zand. Het is druk en het is makkelijk om mee te gaan in angstgevoelens over raar gevonden worden of nagestaard worden door de mensen die om me heen zitten, maar eigenlijk boeit het me ook niet echt en kan ik het vrij snel van me afzetten. Ook het gevoel van eenzaam en alleen zijn op de wereld, op mezelf aangewezen zijn door mijn scheiding, komt even voorbij maar laat ik niet overheersen. Dan ook nog maar even dealen met gevoelens van onzekerheid, het gevoel te hebben te falen omdat ik gesprekken voeren zo moeilijk vind als ik trip, het gevoel dat ik anderen tot last ben en het nooit iets gaat worden met mij. Het is allemaal niet de eerste keer dat dit voorbij komt en ik probeer er dan ook niet al te zeer in mee te gaan en besluit eerst gewoon te genieten van het hier en het nu, wat daarna komt zien we dan wel weer. Want wat is het mooi. Alles glinstert en glittert, iedereen is open en relaxt, de mensen zijn vrolijk en vrij. De trip is prachtig visueel; wolken bewegen en vervormen, alles flikkert, prachtige kleuren en vervormingen. De warme zon geeft stralen van liefde af op mijn huid en ik voel hoe alles in mij zacht en warm wordt. Als de eerste klanken van de muziek bij de chillout ineens beginnen overvalt een kalm gevoel van euforie me. Ik laat alles even los en voel de vrede en liefde over me heen vallen waar ik terstond even emotioneel van word. Ik laat de tranen gaan, maak me even nergens zorgen om en geniet van dit pure moment van in het nu zijn. De muziek klinkt zo mooi dat ik besluit naar de chillout stage te lopen om te gaan dansen. Ik ga vooraan staan tussen de andere 10 mensen die aan het dansen zijn en kijk naar hoe ze bewegen. Ze hebben allemaal hun eigen unieke stijl en energie. Ik heb het gevoel dat ik precies kan zien hoe ze in elkaar zitten als persoon door de manier waarop ze bewegen. Hoe ze zich voelen, wat voor karakter ze hebben, wat voor intenties ze hebben en welke coping mechanismen ze gebruiken in het dagelijks leven. Ik voel hun vreugde maar ook hun pijn en verdriet en zie voor me welke wegen ze nog moeten bewandelen. Wegen die ik zelf ook al heb bewandeld of nog zal gaan bewandelen. De eindeloze cirkel.
Ik sluit mijn ogen en probeer de klanken uit te beelden zoals ze zijn, zoals ik ze voel. De muziek is langzaam maar toch lukt het, en zo beweeg ik op mijn eigen unieke manier. Vroeger zou ik me zorgen hebben gemaakt of het er misschien raar uit zou zien, maar dat maakt me nu niks uit: het is hoe ik de muziek voel en dat kan nooit fout zijn. Tevreden stel ik vast dat ik de afgelopen maanden al heel veel dingen los heb kunnen laten en dichter bij mijn gevoel durf te staan, en me steeds minder aantrek van wat ‘men’ ervan zou kunnen vinden.

Ik vind mijn draai in mijn trip en met mijn opnieuw hervonden zelfvertrouwen vind ik dat ik de intensiteit nog wel wat op kan schroeven met het restje van de 10 mg wat nog over was. Eerst maar even mijn flesje vullen en naar de wc. De modder rondom het waterpunt voelt zo heerlijk aan mijn blote voeten dat ik er spontaan een paar minuten mee blijf spelen. Na het plassen huppel ik vrolijk rond en bedenk ik me wat ik zal gaan doen. Ik zie plots het DF groepje weer zitten en zie hoe twee ervan me stralend aankijken. Ze zien er zo vrolijk uit dat ik besluit er weer bij te gaan zitten. Dat was een goede keuze want ik vind de mensen allemaal super lief en voel direct alle eenzaamheid uit me wegtrekken en mijn vredige anker ligt er ook nog steeds ogenschijnlijk onbewogen bij.
Sociale regels snap ik allemaal niet meer en meedoen met gesprekken is ook lastig maar ik besluit niet te streng voor mezelf te zijn en het maar gewoon te accepteren zoals het is. Ik luister met een glimlach naar de gesprekken en krijg af en toe de slappe lach omdat ik de verhalen die ik om me heen hoor zo beeldend voor me zie. Ik hoor een interessant gesprek aan tussen twee mensen: de één vertelt over de illusie van het systeem, het doorbreken ervan, de eindeloze mogelijkheden tot liefde en vrij zijn en aan het systeem ontsnappen. De ander ziet vooral de praktische bezwaren en zoekt concrete antwoorden voor de problemen in zijn leven. Ik kan me vinden in allebei de kanten want de inzichten waarover ze het hebben heb ik zelf ook al vaker gehad en zijn zo veel echter dan de dingen die ik om me heen zie, maar ook ik worstel met de implementatie ervan.

E en zijn vriend A gaan even wat eten. Ze willen MDMA gaan doen als ze terugkomen. Ik spreek met A af dat ik lekker hier blijf zodat we straks samen lekker kunnen spacen. Ik kijk er al naar uit.

Er ontstaat iets tussen P en mij. We staan open naar elkaar, onze ogen maken echt contact. Hij praat, ik luister. Het maakt hem niet uit dat ik geen woorden kan vinden om terug te zeggen, want we verstaan elkaar. Mijn visuals passen zich aan aan zijn woorden. Als hij praat over liefde zie ik alleen maar licht en glitters en voel ik warmte door mijn hele lijf gaan. Hij vertelt over zijn belevenissen en zijn inzichten, over het systeem, over doorbreken, buitenaards leven, satanisme, andere dimensies, de apocalyps, ons ontstaan, synchroniciteit, onze kern, universele liefde. Zaken die de dagen daarvoor ook al eens ter sprake waren gekomen, maar die ik nu Ă©cht voel. Naarmate we langer praten begint alles op z’n plek te vallen. Wéér. Ik krijg het ene dĂ©jĂ  vu na het andere. Ik zie hoe ik dit gesprek lang geleden in een ander leven eerder met hem heb gevoerd. Ik zie mezelf teruggaan naar mijn kern, herinner me plots weer hoeveel wegen ik al heb bewandeld, hoeveel levenscirkels ik al heb gemaakt, wat ik ben geweest voordat ik mens was. Ik wist het allemaal al, maar was het weer vergeten. Hij gaat zo razendsnel en blijft maar praten, ik kijk hem gefascineerd aan en het komt me allemaal zo verdomd bekend voor. Hij weet dat ik nu toegankelijk ben voor informatieoverdracht en wil het allemaal op me overbrengen maar hij vertelt sneller dan ik kan verwerken. Ik weet dat ik hem niet voor niets ben tegengekomen, ik weet dat dit perfect past in alle andere onverklaarde toevalligheden, openbaringen en de merkwaardige opeenstapeling van gebeurtenissen die de laatste tijd in mijn leven plaatsvinden.
Hij heeft antwoord op alle vragen, precies in de richting waarin ik zelf ook al dacht, enkel kon ik er zelf geen uitdrukking aan geven. Terwijl hij tegelijkertijd toegeeft ook eigenlijk helemaal niets te weten. Dat als je denkt dat je alles weet
 zo herkenbaar. Op sommige momenten spreekt hij letterlijk uit wat ik op dat moment denk ik mijn hoofd. Hij is zo vrij, zo los van alles. En toch voel ik ook zijn eenzaamheid omdat hij niet van hier is en niet kan leven zoals andere mensen dat doen. We wisselen emoties uit, ik zie hem huilen, ik bewonder hem om zijn kwetsbaarheid en openheid. We wisselen liefde uit, geen romantische liefde, ook niet seksueel geladen, maar universele liefde. ik zie hem lachen en zijn ogen geven licht net zoals de mijne dat doen. Dit is liefde. Echt contact. En daarom bestaat romantische liefde niet, want je kunt liefde niet vastgrijpen aan iets of iemand. De liefde is er altijd en zit in alles en iedereen. Je moet alleen je ogen openen om het te kunnen zien.

Hij vraagt of ik mee ga naar de mainstage om te dansen. Ik zie inmiddels alleen nog maar zijn gezicht en alles eromheen is één grote waas, ik ben compleet ingezoomd, waardoor ik niet meer goed weet wie er bij zijn op dat moment en wie ik wel of geen gedag heb gezegd. Ook de afspraak met A ben ik vergeten. We besluiten met een deel van de groep naar de main te gaan en ik zoom weer uit. Het kost een hoop moeite om dit allemaal te organiseren omdat we allemaal nogal verstrooid zijn en ik niet de enige ben die hard aan het trippen is. Onderweg voel ik me alsof ik bijbelse toestanden aan het meemaken ben, maar ik kan er niet precies de vinger op leggen.
Somehow raken we onderweg iemand kwijt die zijn slippers nog ging halen, en ergens bij een punt met een bruggetje overleggen we op een zeer verstrooide manier wat we moeten doen. Ik besluit terug te lopen om te kijken of ik hem kan vinden, maar vergeet halverwege wat ik ook alweer ging doen. Als ik het me weer herinner kijk ik goed rond maar ik kan hem niet vinden en loop maar weer terug. De één wil alvast naar de mainstage en de ander wil loyaal blijven aan zijn vriend, wat hem siert. En als we dan weer een nieuw plan hebben bedacht is er wéér iemand weg of ligt er ergens ineens een tas of spullen waarvan we niet weten van wie het is. Mijn humor en creatief denkvermogen worden gestimuleerd en met een beetje teamwork lukt het me om de verloren persoon te bellen, die helaas niet opneemt. We besluiten het los te laten en naar de main te gaan. Ondanks dit voorval zit ik nog steeds in een geweldig positieve flow en ik ben niet de enige.

Dansen voelt goed, dansen voelt lekker. We laten ons gaan, denken niet na, leven enkel nu in dit moment en vieren het leven met deze bewegingsode. Dit is het, zo hoort het te zijn, allemaal vrij en in harmonie. Ik voel weer dat ik dit eerder heb gedaan, in andere levens. Ik ben al eerder op dit punt geweest. Liefde, liefde, nog meer liefde.

Iemand geeft aan te gaan zwemmen. Ik besluit mee te gaan. We trekken onze kleren uit en rennen naakt het water in. Ik voel verbinding. Het water voelt koud maar o zo lekker. Drijven, eerst alleen, dan met z’n tweeĂ«n tegen elkaar aan als één. Ik ben gewichtloos, ik kijk naar de prachtige strakblauwe lucht vol beweging, stralen van glitter, wit licht en liefde. EĂ©n en al zoetsappige cliché’s. Deze plek is het Paradijs, ik ben weer thuis. Kon alles maar altijd zo blijven.
Ik laat hem los, hij maakt een duik onder mij door terwijl ik drijf en ik lach en ik voel me alsof ik weer een kind ben, herboren in het hof der gelukzaligheid.

Het wordt wel koud, dus ik ga er weer uit. Terwijl we naar onze kleedjes lopen kijken we in de stralende ogen van P die als trotse Jezus naar zijn kindjes kijkt die genieten van het vrije leven. Ik voel me als Eva in het hof van Eden en de mensen om me heen voelen als mijn familie die ik altijd al heb gekend. Ik voel de liefde die ik in me heb, ik ben lief, ik ben mooi, iedereen is lief en mooi. Eenmaal aangekleed ga ik terug de dansvloer op. Eenmaal daar merk ik dat het effect af aan het nemen is. Het is inmiddels 18.30 uur, T+5.

Ik denk na. Ik heb het gevoel dat er vandaag nog grotere doorbraken aan gaan komen. Ik kan dit niet aan me voorbij laten gaan uit angst. Angst of liefde, kies maar. Het is nu of nooit.
Ik voel me onoverwinnelijk en neem nog wat 5-MeO-MiPT uit mijn capsule van 10 mg plus nog een Oxycodon (mijn pijnmedicatie) omdat mijn rug er eigenlijk allang klaar mee is. Ik pak ongeveer 5 mg 5-MeO-MIPT maar erg precies gaat het niet. P vraagt nog of ik zeker weet dat ik het aankan, maar in mijn arrogantie denk ik dat ik alles aankan. Ik maak ook nog even kennis met @OlderPsyEr die me wat vertelt over zijn prachtige trip van eerder.

Terug de dansvloer op naar mijn maatjes. Alles goed, alles lekker, goh ik trip eigenlijk toch nog wel best hard. Was dit wel een goed idee? Hoeveel heb ik eigenlijk genomen? Wat als het straks donker wordt? En ik niks meer kan door mijn rugpijn?

Al na 20 minuten worden de visuals een stuk heviger en word ik nog een stuk chaotischer in mijn hoofd. Ik loop gauw terug naar de kleedjes, want ik heb zomaar het idee dat ik het straks niet meer kan vinden. P is er nog met een vriend van hem en hij begint weer intens tegen me te praten over het universum, liefde en waarheid. Ik ga te hard. Ik snap het allemaal niet meer en ik ga liggen op de grond met mijn ogen dicht om me wat af te sluiten van prikkels. Dat lukt niet echt. Ik zie dat er meer mensen bij ons zijn gekomen waaronder @Psilocyloner maar ik kan ze allemaal niet meer van achtergrond onderscheiden. Ik moet plassen maar ik weet dat het me in deze staat niet gaat lukken om door de mensenmassa heen te lopen en een wc te vinden (en vooral de weg weer terug te vinden). Ik word misselijk, heel misselijk, en mijn hoofd en rug doen pijn. Ik voel me licht in m’n hoofd en ben bang out te gaan als ik overeind kom. De zon verdwijnt achter de wolken, en met het donker worden van de lucht wordt plots ook mijn trip donker.

BAM. Mijn innerlijke demonen spelen op. Zie je wel, jij waardeloos stuk vreten. Jij kunt dit niet. Iedereen kan lekker sociaal blijven doen maar jij niet. Jij moet het weer verpesten, jij moet anderen weer tot last zijn. Ga terug, ga naar huis, wis jezelf uit de levens van anderen en laat jezelf nooit meer zien want jij maakt alleen maar alles kapot.
Met hangende pootjes terug naar huis dus. Huis. Wat is huis? Een thuis? Heb ik niet. Ik woon nu nog met mijn ex, maar ook hij zal er binnenkort niet meer voor mij zijn.
Ik ben alleen.
Niets om naar terug te gaan.
Waar doe ik het eigenlijk nog voor.

Don’t go there. Laat je niet meeslepen. Blijf in het hier en nu. Kijk rond voor een plek waar je kan overgeven en kijk of je naar de wc kan gaan.
P begint weer te praten over liefde en de maakbaarheid van het leven, maar ik zie het niet. Ik maak bekend in de groep dat ik te hard ga en vraag om een benzo. Die heeft niemand, ik had er zelf ook niet aan gedacht. Ik krijg wel hulp en ik zie lieve bezorgde blikken die het goed met me voor hebben, maar de schaamte is te groot. Ik ga toch maar zelf naar de wc. Daar ga ik in mijn hoofd door dezelfde negatieve cirkeltjes als aan het begin van de middag en toen ik een paar dagen terug 2C-B nam, maar dan 10x zo heftig. Ik weet precies waar ik allemaal nog doorheen moet. En dat is veel, heel veel. Dit is nog maar het begin. Ja, jij wilde toch trippen? Je gaat weer compleet afgeranseld worden. Kleed je maar uit en incasseer de zweepslagen. Leven is geen liefde, hier komt de andere kant van de medaille.

Het lukt zowaar om naar de wc te gaan. Daarna ren ik zo snel mogelijk terug, want mijn trip is nog steeds verder aan het opbouwen en het zal niet lang meer duren voordat ik totaal niet meer weet wie ik ben of waar ik ben. Terwijl ik ren voel ik hoe ik weer een dier word, compleet instinctief, compleet in beslag genomen door mijn fysieke actie. Ik word weer één met de natuur, ik weet dat ik dit altijd geweest ben, bewustzijn van bewustzijn verdwijnt. Het voelt als thuiskomen. Ik weet het weer.

Terug bij de kleedjes. Liggen maar weer, voordat ik moet kotsen. Ik word even gelaten terwijl de rest relaxt met elkaar praat en dat voelt prettig. Acht.zes stelt me gerust en langzaam begint het alweer wat beter te gaan. Ik weet dat hij me naar m’n tent zal brengen als het nodig is, maar ik wil juist niet weer de trip van een ander verpesten. Langzaam kan ik wel weer mensen van achtergrond onderscheiden en misschien moet ik hier gewoon even doorheen en gaat het straks beter. Ik kan alweer een beetje lachen, want humor is de oplossing voor alles.

Het begint ineens keihard te regenen. P had het al voorspeld, en we hadden natuurlijk kunnen weten dat onze Jezus gelijk had. Het wordt er helemaal donker bij en ik heb geen idee wat ik moet doen. Iedereen staat op dus sta ik ook maar op. Ik voel mezelf helemaal nat en koud worden en word weer licht in mijn hoofd. Er worden snel spullen bij elkaar geraapt voordat alles nat is. A drukt een telefoon en geld in mijn handen en zegt me licht paniekerig het op te bergen in mijn tas. Ik probeer hem nog duidelijk te maken dat het niet van mij is maar hij zegt dwingend dat het er niet toe doet. Ik begrijp hem niet, ik ben toch zeker geen dief?? Nee, ik ben geen dief! Maar er is geen tijd om het uit te leggen en ik stop de spullen in mijn tas. We gaan gauw onder een stuk tent staan waar iedereen op elkaar gepakt aan het schuilen is en waar we nog net bij passen. Ik druk me er ook bij, zwaar verward met de tas in mijn handen, en doe mijn uiterste best niet te kotsen. Ik wil die telefoon niet in mijn tas. NEE, HAAL DIE TELEFOON UIT MIJN TAS! Dit is teveel. Als A dan ook nog zegt dat hĂ­j nu te hard gaat besluiten we weg te lopen. Zo erg is het ook weer niet om nat te worden.

Ik begin te begrijpen waarom de telefoon en het geld in mijn tas moest, maar ik vind het maar niks dus ik zadel A er maar mee op. Gelukkig heeft hij een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Ik weet niet wat ik verder nu nog zou kunnen doen dus ik vraag hem me terug te brengen naar de camping. Ik voel me er lullig over maar gelukkig vindt hij het geen probleem, ondanks dat hij zelf ook zwaar aan het trippen is op DOC en nog wat andere dingen.

Tijdens het lopen begint het langzaam steeds een beetje beter te gaan en zie ik de humor er wel weer van in. We dragen de kleedjes over ons hoofd en dat geeft weer bepaalde bijbelse associaties. Praten lukt wel weer een beetje en ik voel me veilig bij hem. Het komt wel goed nu.

Eenmaal aangekomen op de camping stopt het met regenen en treffen we daar nog een vriend aan. Ik ben nu eindelijk niet meer misselijk en de donkere tripelementen van eerder lijken als sneeuw voor de zon verdwenen. Het gaat weer goed, ik vind het nu juist wel weer erg gezellig met z’n drieĂ«n en ik vind de hele situatie toch wel weer onwijs humoristisch. Plots komen er ook nog twee anderen aan die blijkbaar in de groepschat hadden gelezen dat wij een telefoon en geld hadden gevonden, en zo komt het weer bij de rechtmatige eigenaar terecht. A neemt nog wat andere middelen bij om de boel nog wat te intensiveren en is een echte stuiterbal geworden, net als V die aan de uppers zit. Na nog wat ballonnetjes en de nodige humor besluit A om mee terug naar het terrein te gaan met V en W om nog te gaan dansen. Ik ben er blij om, want ik voelde me nogal lullig dat hij door mij weer terug naar de camping moest terwijl hij duidelijk nog lang niet klaar was.

We zijn nog met twee over en we genieten in stilte. Onze energie is heel anders dan dat van de rest: we zijn rustig, moe, traag, wappie. We zijn nog flink aan het trippen. Hij heeft een donker randje, net als ik. Ik voel me al langer tot hem aangetrokken en vind hem fascinerend.
Het is koud, en hij geeft nogmaals aan behoefte te hebben aan een warm lichaam om tegen aan te kruipen. Het komt niet uit de lucht vallen. Er is een innerlijk conflict gaande in mij maar ik wil nu niet nadenken en voel heel sterk dat ik er ook behoefte aan heb, met hem. En zo geschiedde.

Als A en V vroeg in de ochtend terugkomen is mijn trip wel grotendeels voorbij.

Ik heb enorm veel indrukken te verwerken en heb veel overwonnen die dag. Het is er weer één om niet snel te vergeten.
Klik om te vergroten...
Lol ik ken jullie
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#12
(ik ga even heel erg offtopic hier, hoor het wel als het niet de bedoeling is)
Albedo zei:
Ik wil het boek ook nog gaan lezen. Ik zag in een video daarover dat hij net als bij NVC af wilt van belonen en straffen. Dat is allebei een vorm van manipulatie. Als een kind iets niet wilt doen of brutaal is, schuilt er een behoefte achter. Die is bij jonge kinderen natuurlijk lastig te achterhalen, maar ipv straffen zeg je bijv. dat je dit gedrag niet leuk vindt of niet de bedoeling is. Hetzelfde als een kind iets goeds doet. Dan zeg je ook dat dit leuk is ipv goedzo. Kans is namelijk groot dat een kind zich nog meer gaat verzetten als deze zich niet begrepen voelt of nog meer wenselijk gedrag gaat vertonen vanwege de complimentjes. Als kinderen ouder zijn en zich beter kunnen uitdrukken, wordt het makkelijker de gevoelens en behoeften bij bepaalde acties te achterhalen.

Ons openbare schoolsysteem, althans wat ik had, is gebaseerd op straffen en belonen. Dat heeft voordelen. Je gaat harder werken als je een laag cijfer haalt. Als je wilt leren tenminste en een diploma halen. Waar het mis kan gaan is dat ieder kind een eigen ontwikkeling en behoeften heeft. Jongens zijn bijv. op de middelbare school meestal wilder en speelser dan meisjes. Jongens krijgen daarom vaker straf of worden vaker daarop gewezen. Een zekere structuur is op scholen natuurlijk nodig, maar dit geeft een verkeerd signaal naar zowel jongens als meisjes.

Hier een video met beknopte uitleg en een korte demo met een kind. Als er behoefte is, heb ik nog een (oude) video gevonden die goed weergeeft hoe lastig het is om in een schurende egorelatie op deze manier te leren communiceren.

Voor mij is dit allemaal ook nog nieuw. Ik vind het allemaal boeiend en interessant, maar weet nog niet hoe ik dit allemaal zelf in de praktijk ga brengen.
Klik om te vergroten...
Klinkt alsof het veel weg heeft van de opvoedstijl 'onvoorwaardelijk ouderschap'. Niet straffen en belonen, maar juist in gesprek blijven met je kind, zoeken naar achterliggende gevoelens en gedachten en ervoor zorgen dat je kind zich begrepen voelt.
https://www.jmouders.nl/interview-met-alfie-kohn-stop-met-straffen-en-belonen/
Daar ben ik zeer bekend mee, dat is namelijk precies hoe ik het wilde gaan doen voordat mijn kinderen er waren.
In de praktijk bleek dit voor één van mijn kinderen (van het type temperamentvol, driftig, opstandig) helaas niet haalbaar. 'Men' vond mij te lief en vond dat kind duidelijkere grenzen en een harder optredende ouderfiguur nodig had. Nu hebben we met hulpverlening en school een systeem ingevoerd wat juist voor een groot deel gericht is op belonen en straffen, aangezien dat het enige is wat een beetje aan lijkt te slaan (kind is erg competitief, wil altijd de beste zijn en is nogal materialistisch ingesteld zoals wel normaal is voor kinderen). Dat is in feite dus gewoon operante conditionering en dit voelt uiteraard niet goed. Ten eerste wil ik mijn kind niet manipuleren en ten tweede werkt het niet door op dieper vlak, want zonder beloning wordt het gewenste gedrag onmiddelijk gestaakt.
Maar goed, ik bedoel te zeggen dat het in theorie een prachtige liefdevolle kijk op opvoeden is, maar dat er in de praktijk, in sommige gevallen, heel wat haken en ogen aan zitten. Ik denk dat in gesprek blijven met je kind en op zoek gaan naar wat er achter het gedrag schuilgaat altijd belangrijk is, maar wat doe je als ondanks dit alles het negatieve gedrag (zoals zeer agressief en ongehoorzaam gedrag) toch doorgaat?
Ik weet niet of jij ook kinderen hebt of met kinderen werkt, @Albedo ?

verwondering zei:
Het klopt dat dat ook zeker redenen zijn om bij elkaar te blijven. Maar dat hoeft toch niet het énige motief te zijn? Je kunt je ook zodanig verbonden voelen met elkaar dat je vooral voor de ander het beste wilt. Maar misschien is het ook wel een stukje naïviteit mijnerzijds.

Misschien moet ik me ook niet teveel met dit onderwerp bemoeien. Ik ben een groentje in de liefde dus wat weet ik er nu van?
Klik om te vergroten...
Onze hopeloze romanticus. :kissingheart:
Je kunt altijd blijven dromen. Misschien heb je wel gelijk en misschien ben ik zelf gewoon een tikkeltje verbitterd.
Maar ik denk dat zulke relaties zoals jij omschrijft, als het gaat om lange termijn, zéér zeldzaam zijn.

Mindless zei:
Maar als dat een wederzijds vrijlaten is om zoals gezegd beide maar zoveel mogelijk spanning, nieuwigheid, seks, plezier te hebben, dan is dat imo wel 'fish-love'. Dan maak je een afspraak met elkaar zodat jullie beiden jullie lusten kunnen botvieren. Niet iets mis mee per se want beiden willen het, maar dat noem ik wel fish-love.
Klik om te vergroten...
Dan zou het inderdaad gaan om fish love. Je partner de vrijheid geven helemaal zichzelf te kunnen zijn is echter juist weer een uiting van onvoorwaardelijke liefde.
Ik vind het maar een raar iets om liefde vast te willen zetten aan één iemand, dat je deze vorm van liefde dus maar aan één persoon mag geven en dat je van de ander verwacht dat hij/zij die liefde beperkt tot jou. Liefde is allesomvattend en waarom zouden we het maar aan één persoon geven? Ik ken zat mensen die méér willen geven, en ook meer willen ontvangen (ja ja, fish love dus). Liefde geven kan natuurlijk op vele manieren, zoals iets onbaatzuchtigs voor een ander doen, een luisterend oor bieden, iets 'goeds' doen, een oprechte vriendschap aangaan etc, maar op dieper niveau van verbinding kan daar ook intimiteit bij komen. Vaak is dit iets wat heel natuurlijk ontstaat en dit 'mag' dan niet omdat we al een partner hebben die die liefde al krijgt, dus mag je het niet meer aan een ander geven (??). Ik begrijp dat niet goed.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."