Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRitalin vs Speed

Ritalin vs Speed

42 antwoorden
124 weergaven
18-5-2026
l
limburgerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Komt je antidepressiva (EFEXOR 37.5mg) niet voor dan dacht van wel :grin: ...
L
Lode78ZerLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik vind ritalin veel prettiger. Het is wat rustiger voor je lichaam, en het voelt niet zo heel erg alsof je gesloopt wordt dmv een sloophamer :wink: . Bovendien een stuk helderder gedachtengangen dan bij speed...
Vind ik.
l
limburgerLid
01-01-2024, 00:00
#3
wat is ritalin?
M
Mac...Lid
01-01-2024, 00:00
#4
ritalin is een medicijn die aan mensen wordt gegeven die ADHD hebben. Voor mensen zonder ADHD zou dit ongeveer net zo voelen als speed, heb ik me laten vertellen. Heb het nooit geprobeerd, maar wil het wel eens doen, ook al ben ik niet gek van medicijnen als pleziermiddel te gaan gebruiken
M
Mac...Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Nee das heel wat anders, werkt op een heel andere manier.
En daarbij das de vraag niet.
L
Lode78ZerLid
01-01-2024, 00:00
#6
ritalin is een medicijn die aan mensen wordt gegeven die ADHD hebben. Voor mensen zonder ADHD zou dit ongeveer net zo voelen als speed, heb ik me laten vertellen. Heb het nooit geprobeerd, maar wil het wel eens doen, ook al ben ik niet gek van medicijnen als pleziermiddel te gaan gebruiken
Klik om te vergroten...

Je bent er niet gek van om medicijnen te gebruiken als pleziermiddel, maar speed was in den beginne ook een medicijn. Bovendien: cocaïne wordt soms ook toegedient in het ziekenhuis, evenals belladonna, ephedra, allerlei opiaten etc. etc. Dit wordt allemaal als medicijn gebruikt. Het is dus nonsens om te zeggen dat medicijnen gebruiken als plezier (ik zeg liever genots) middel niet goed zou zijn.
M
Mac...Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Genotsmiddel, dat woord was ik ook even kwijt :wink:
ja ergens heb je wel gelijk, heb zelf ook wel ervaringen met het gebruik van medicijnen, maar ik weet uit ervaring dat deze vaak verslavender zijn (lichamelijk en geestelijk) dan de gewone partydrugs.
L
Lode78ZerLid
01-01-2024, 00:00
#8
Jij denkt waarschijnlijk aan slaapmiddelen, of uppers/downers die je van de arts krijgt voorgeschreven bij depressie of slaapproblemen ed. Ja, die kunnen zeer verslavend werken, maar cocaïne of speed etc niet dan?
L
Lode78ZerLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ze zijn vaak ook zo verslavend omdat er een duidelijke medische reden is voor het gebruik: als je slaappillen gebruikt, raak je gewend om met hulp te gaan slapen, je lichaam leert niet het zelf te doen. En zo zijn er wel meer voorbeelden over medicijnen die zeer verslavend werken die je krijgt voorgeschreven door een arts
M
Mac...Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Een veelvoorkomende fout die heel vaak wordt gemaakt is dat speed lichamelijk verslavend zou zijn. Dat is deze dus absoluut niet. Alleen wordt je van deze drug geestelijk wel zo afhankelijk dat je lichaam hier zelfs op kan gaan reageren. Het is dan een psychisch iets. Sos is uiteraard wel lichamelijk verslavend, maar zolang je geen gekke dingen doet (basen, veelvuldig gebruik of erger zelfs spuiten) valt het allemaal wel reuze mee.
Wat het gewoon is, is dat wanneer je alleen maar gebruikt om te feesten, een keer lol te hebben met je vrienden of gewoon sporadisch wel eens wat pakt is dit allemaal veel minder verslavend dan veel anti-psychotica, slaaptabletten of kalmeringsmiddelen.
L
Lode78ZerLid
01-01-2024, 00:00
#11
Tenzij je het gebruik van die medicijnen ook beperkt tot feestjes.
M
Mac...Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Ja met ritalin kan ik er nog enigszins inkomen, maar de rest wordt je bijna allemaal zo loom van. Maar ja sommige mensen amuseren zich zo.
B
Bal0nLid
01-01-2024, 00:00
#13
AD(H)D = Attention Deficit (Hyperactivity) Disorder

Mensen met een dergelijke aandoening kunnen zich erg slecht concentreren op dingen, op impulsen van buitenaf wordt net zo sterk gereageerd als op impulsen waar de aandacht zich op zou moeten vestigen.

Met speed of methylphenidate (ritalin dus) worden deze gedachten "gekanaliseerd", met als gevolg dat ze hun aandacht wel op 1 ding kunnen vestigen.
B
Bal0nLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ja, geestelijk is het bijzonder verslavend. En idd, erowid is een top site, echt een must voor de bewuste gebruiker :)
B
Bal0nLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mac... zei:
Een veelvoorkomende fout die heel vaak wordt gemaakt is dat speed lichamelijk verslavend zou zijn. Dat is deze dus absoluut niet. Alleen wordt je van deze drug geestelijk wel zo afhankelijk dat je lichaam hier zelfs op kan gaan reageren. Het is dan een psychisch iets. Sos is uiteraard wel lichamelijk verslavend, maar zolang je geen gekke dingen doet (basen, veelvuldig gebruik of erger zelfs spuiten) valt het allemaal wel reuze mee.
Wat het gewoon is, is dat wanneer je alleen maar gebruikt om te feesten, een keer lol te hebben met je vrienden of gewoon sporadisch wel eens wat pakt is dit allemaal veel minder verslavend dan veel anti-psychotica, slaaptabletten of kalmeringsmiddelen.
Klik om te vergroten...

Zowel cocaïne als amphetamine zijn niet lichamelijk verslavend hoor, :).
M
Mac...Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Coke ook niet??
Maar crack e.d. toch wel en deze worden rechtstreeks uit coke gehaald.
Of zie ik dat nu verkeerd?
n
netiLid
01-01-2024, 00:00
#17
ik krijg warscxhijnlijk binnenkort ook ritalin voorgeschreven... als het goed is zal dat dan 3 maal dags 2 tabletten zijn...

hoeveel tabletten ineensheb je nodig voor n avondje plezier?
B
Bal0nLid
01-01-2024, 00:00
#18
Nope, alleen geestelijke verslaving, voor zowel crack als cocaïne :) . Op Erowid.org staat het wel :).
M
Mac...Lid
01-01-2024, 00:00
#19
hmm, maar dan op zijn minst toch wel geestelijk zo verslavend als de pest, want ik ken nogal verhalen van mensen die echt wel behoorlijk aan de crack hebben gehangen.
wel een interessante site overigens.
g
gabberkop18Lid
01-01-2024, 00:00
#20
wat gebeurt er dan met mense die adhd hebbe als ze geen relatin nemen en wat gebeurt er as ze het wel neme

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."