Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRacemische amfetamine?

Racemische amfetamine?

38 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
A
AldousLid
01-01-2024, 00:00
#1
Berbatov zei:
Bij de synthese uit BMK komt alleen L-amfetamine voor.
Klik om te vergroten...

welke synthese methode dan? BMK is namelijk niet chiraal en heeft dus bij directe systhese geen voorkeur
t
tripkopLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik ga volledig akkoord dat AT een beetje met grote woorden zit te goochelen en de klok wel hoort luiden maar niet weet waar de klepel hangt. :tongueout:

Want de 2 isomeren van de amfetamine-molecule "soorten" noemen is mijns inziens een beetje overdreven vaag. En als de mensen die zeiden niet te begrijpen waar je het over had jouw uitleg lezen zullen ze er nog veel minder van snappen want je maakt het echt nodeloos gecompliceerd.

In het kort: amfetamine heeft 2 optische isomeren. Dit zijn moleculen met exact dezelfde chemische formule en volgorde van atomen waarbij het enige verschil zit in de ruimtelijke structuur. Dit verschil zie je dus enkel bij een grafische voorstelling van de molecule. De 2 isomeren van amfetamine zijn elkaars enantiomeer, dit wil zeggen dat ze elkaars spiegelbeeld zijn. Het rechtsdraaiende isomeer is D-amfetamine (= dextroamfetamine) en het linksdraaiende is L-amfetamine (= levoamfetamine).

Racemische amfetamine is een mengsel dat voor de helft uit rechtsdraaiende en voor de helft uit linksdraaiende amfetamine bestaat.

Bij de meeste stoffen is één van beide isomeren duidelijk actiever, niet alleen bij amfetamine is het rechtsdraaiende isomeer beduidend sterker, ook bij bijvoorbeeld ketamine is het S-isomeer het actievere.

Tot zover deze korte chemie 101 : :smoke:

Dit alles heeft trouwens helemaal niets te maken met straatpep, want dat is doorgaans gewoon een mengeling van een hele hoop stimulerende middelen waaronder caffeine, ephedrine, dextroamfetamine, methamphetamine,...
a
atbboyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Wat een scheikundig gelul!
Maakt toch niks uit wat het is L of wat...
Als je het maar kan snuiven en het goed werkt!
t
tripkopLid
01-01-2024, 00:00
#4
atbboy zei:
Wat een scheikundig gelul!
Maakt toch niks uit wat het is L of wat...
Als je het maar kan snuiven en het goed werkt!
Klik om te vergroten...

Maakt toch niks uit wat het is mcpp of mdma...
Als je het maar kan slikken en er iets van voelt!


Idioot.
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#5
atbboy zei:
Wat een scheikundig gelul!
Maakt toch niks uit wat het is L of wat...
Als je het maar kan snuiven en het goed werkt!
Klik om te vergroten...
Je maakt niet echt de meest snuggere opmerkingen op dit forum. Als ik jou was zou ik je attitude wat betreft drugs aanpassen, want als je zo door gaat kan je er een keer behoorlijk ziek van worden. Serieus, weet wat je neemt! De speed, pillen etc die jij denkt te kopen zitten vaak vol rotzooi die je absoluut niet in je lichaam wil hebben. Dus ga naar een testcentrum en laat je spul testen, want alleen zo kun je tenminste met een gerust hart iets innemen.

En zo kom je ook eens te weten hoe zuiver je speed is. Ik las gister dat je op een dag 4 gram naar binnen heb gejaagd, ik kan je zeggen dat dat verre van zuiver (73%) is.
D
De SituatieLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dus speed uit BMK is Racemisch en als je dex wil hebben moet je het racemische produkt dus splitsen en niemand weet wat er met de overgebleven Levo gebeurt?
(FF kort samengevat)
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#7
De Situatie zei:
Dus speed uit BMK is Racemisch en als je dex wil hebben moet je het racemische produkt dus splitsen en niemand weet wat er met de overgebleven Levo gebeurt?
(FF kort samengevat)
Klik om te vergroten...

BMK is de grondstof voor amfetamine, dus er hoeft niks gesplitst te worden. Racemische speed betekent dat het een mengsel is van D- en L-amfetamine (links- en rechtsdraaiend). Ik snap de vraag dus niet helemaal. Je gaat toch niet twee optische isomeren mengen om ze daarna weer te gaan scheiden? Of wil je van racemische speed weer dexamfetamine maken?
1
19hyperdrive80Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Meestal de l +d vorm

alleen moet ng gekraakt worden.

En weet je hoe je een dubbele binding krijgt op de C binding??????

Dan zit je hele maal goed!
:smoke: :smoke: :smoke:
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik zat me dus af te vragen, is "gewone" speed racemische amfetamine of pure L-amfetamine? We weten allemaal dat dex D-Amphetamine is, maar hoe zit het met gewone pep? En, als gewone pep L-amfetamine is, is racemische amfetamine ook verkrijgbaar? En zo niet, is zuivere L-amfetamine ook verkrijgbaar? Want als het goed is zijn bij een stof met 2 optische isomeren 3 eindversies mogelijk, Racemisch, en de L/D (of andere isomeren) variant, maar ik hoor maar over 2 soorten speed.
D
DerangedLid
01-01-2024, 00:00
#10
Loop eens niet zo interessant te doen met een oninteressante vraag.
d
de GTLid
01-01-2024, 00:00
#11
ik denk dat gewone amf. rac. is, omdat het scheiden van isomeren vaak lastig, en dus duur is.

wat er met de L-amf. gebeurt bij de productie van D-amf weet ik niet. of D-amf zou gemaakt moeten kunnen worden zonder dat er L-amf. ontstaat, maar of dat mogelijk is weet ik niet.
Misschien dat de (relatief waardeloze?) L-amf dat als restproduct ontstaat bij de productie van D-amf. gewoon wordt verkocht als rac. amf. oftewel gewone amf. Of misschien dat rac. amf wordt versneden met L-amf.
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#12
Deranged zei:
Loop eens niet zo interessant te doen met een oninteressante vraag.
Klik om te vergroten...

Oninterresante vraag? Ik kan me voorstellen dat als dex en "gewone" pep verschillende werkingen hebben, de derde variant dat ook heeft. Nou vind ik het fijn om zo veel mogelijk van drugs te snappen. Plus, ik wil weten wat speed is. L-Amfetamine of Racemische amfetamine. Ik vind het een beetje naar als ik iets niet weet.
c
croppLid
01-01-2024, 00:00
#13
is een studie chemie niet iets voor jou AT?
h
honingolieLid
01-01-2024, 00:00
#14
De meeste 'straat pep' is racemisch, dus een mengel (niet perse gelijkmatig) van levo- en dextroamfetamine.
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#15
Nyah, het klopt gewoon niet, 3 chemische varianten amfetamine en maar twee straatversies, waar is de laatste amfetamine? Al is racemische geen variant opzich maar een gelijkmatig mengsel, maar nog, ik vraag het me gewoon af, dit soort stomme dingen verlies ik slaap door :P. Eigenlijk heel ironisch, dat iemand slaap verliest aan pep zonder pep te gebruiken.


cropp zei:
is een studie chemie niet iets voor jou AT?
Klik om te vergroten...

Daar zat ik zelfs over na te denken, ik doe nu het VWO via LOI met scheikunde en wiskunde B in m'n pakket dus wat dat betreft kan het wel, maar ik denk dat het uiteindelijk toch neuropsychologie wordt.
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#16
Lijkt me wel tof als een lid een keer aan de 3 varianten kan komen en zo een experiment te houden welke duidelijke verschillen er nu zijn tussen de D, L en de racemische.

Maar ik ben ook gek :beer:
h
honingolieLid
01-01-2024, 00:00
#17
l-amfetamine op zichzelf schijnt niet zo interessant te zijn..
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#18
Als ik ooit toegang heb tot een goed laboratorium ga ik ze alle 3 eens synthetiseren en testen voor je, maar dat zit er voorlopig niet in, dus vandaar de vraag :grin:
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#19
honingolie zei:
l-amfetamine op zichzelf schijnt niet zo interessant te zijn..
Klik om te vergroten...

Heb je misschien een bron ofzo,
want 'k vind het steeds interessanter worden.
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#20
Misschien dat je eerst eens in je inleiding een uitleg kan geven, over wat racemische amfetamine en L-amfetamine uberhaupt zouden moeten zijn dan? Want ik - en waarschijnlijk nog wel meer mensen - begrijp absoluut niet waar dit over gaat... :confused:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."