Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRacemische amfetamine?

Racemische amfetamine?

38 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik zat me dus af te vragen, is "gewone" speed racemische amfetamine of pure L-amfetamine? We weten allemaal dat dex D-Amphetamine is, maar hoe zit het met gewone pep? En, als gewone pep L-amfetamine is, is racemische amfetamine ook verkrijgbaar? En zo niet, is zuivere L-amfetamine ook verkrijgbaar? Want als het goed is zijn bij een stof met 2 optische isomeren 3 eindversies mogelijk, Racemisch, en de L/D (of andere isomeren) variant, maar ik hoor maar over 2 soorten speed.
D
DerangedLid
01-01-2024, 00:00
#2
Loop eens niet zo interessant te doen met een oninteressante vraag.
d
de GTLid
01-01-2024, 00:00
#3
ik denk dat gewone amf. rac. is, omdat het scheiden van isomeren vaak lastig, en dus duur is.

wat er met de L-amf. gebeurt bij de productie van D-amf weet ik niet. of D-amf zou gemaakt moeten kunnen worden zonder dat er L-amf. ontstaat, maar of dat mogelijk is weet ik niet.
Misschien dat de (relatief waardeloze?) L-amf dat als restproduct ontstaat bij de productie van D-amf. gewoon wordt verkocht als rac. amf. oftewel gewone amf. Of misschien dat rac. amf wordt versneden met L-amf.
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#4
Deranged zei:
Loop eens niet zo interessant te doen met een oninteressante vraag.
Klik om te vergroten...

Oninterresante vraag? Ik kan me voorstellen dat als dex en "gewone" pep verschillende werkingen hebben, de derde variant dat ook heeft. Nou vind ik het fijn om zo veel mogelijk van drugs te snappen. Plus, ik wil weten wat speed is. L-Amfetamine of Racemische amfetamine. Ik vind het een beetje naar als ik iets niet weet.
c
croppLid
01-01-2024, 00:00
#5
is een studie chemie niet iets voor jou AT?
h
honingolieLid
01-01-2024, 00:00
#6
De meeste 'straat pep' is racemisch, dus een mengel (niet perse gelijkmatig) van levo- en dextroamfetamine.
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#7
Nyah, het klopt gewoon niet, 3 chemische varianten amfetamine en maar twee straatversies, waar is de laatste amfetamine? Al is racemische geen variant opzich maar een gelijkmatig mengsel, maar nog, ik vraag het me gewoon af, dit soort stomme dingen verlies ik slaap door :P. Eigenlijk heel ironisch, dat iemand slaap verliest aan pep zonder pep te gebruiken.


cropp zei:
is een studie chemie niet iets voor jou AT?
Klik om te vergroten...

Daar zat ik zelfs over na te denken, ik doe nu het VWO via LOI met scheikunde en wiskunde B in m'n pakket dus wat dat betreft kan het wel, maar ik denk dat het uiteindelijk toch neuropsychologie wordt.
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#8
Lijkt me wel tof als een lid een keer aan de 3 varianten kan komen en zo een experiment te houden welke duidelijke verschillen er nu zijn tussen de D, L en de racemische.

Maar ik ben ook gek :beer:
h
honingolieLid
01-01-2024, 00:00
#9
l-amfetamine op zichzelf schijnt niet zo interessant te zijn..
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#10
Als ik ooit toegang heb tot een goed laboratorium ga ik ze alle 3 eens synthetiseren en testen voor je, maar dat zit er voorlopig niet in, dus vandaar de vraag :grin:
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#11
honingolie zei:
l-amfetamine op zichzelf schijnt niet zo interessant te zijn..
Klik om te vergroten...

Heb je misschien een bron ofzo,
want 'k vind het steeds interessanter worden.
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#12
Misschien dat je eerst eens in je inleiding een uitleg kan geven, over wat racemische amfetamine en L-amfetamine uberhaupt zouden moeten zijn dan? Want ik - en waarschijnlijk nog wel meer mensen - begrijp absoluut niet waar dit over gaat... :confused:
F
FronskeLid
01-01-2024, 00:00
#13
honingolie zei:
De meeste 'straat pep' is racemisch, dus een mengel (niet perse gelijkmatig) van levo- en dextroamfetamine.
Klik om te vergroten...

Volgens mij gebruiken jullie de term 'racemisch' verkeerd. Racemisch staat immers voor een mengsel met gelijke delen. Zuiver 50/50 dus.

Staatpep is meestal een mengsel van levo en dextro, maar daarom niet altijd een mengsel met gelijke delen. Ik denk dat het afhangt van de grondstoffen, productiemethode en andere omstandigheden in welke mate l- en d- isomeren voorkomen bij het uiteindelijke product.

Dus je hebt gelijk dat gewone pep vrijwel altijd een mengsel van d- en l- amfetamine is, maar niet dat het daarom altijd om een racemisch mengsel gaat.
p
paulXTCLid
01-01-2024, 00:00
#14
heeft iemand referenties hier over in plaats van "volgens mij" en "ik denk"......
F
FronskeLid
01-01-2024, 00:00
#15
http://en.wikipedia.org/wiki/Racemic_mixture

Dat dus over racemisch.

En over de rest wat ik schreef: Amfetaminesynthese is een vrij esoterische materie.. Hoeveel zin heeft het om referenties naar wetenschappelijke artikels te posten, wanneer deze alleen te begrijpen vallen door hoogopgeleide chemici en diehard amfetamineproducenten? Beiden zijn nogal dun gezaaid op dit forum. Daarbij komt nog dat de werken die hierover online staan praktisch nooit vrij toegankelijk zijn.

We zitten hier niet op bluelight, dus we zullen het moeten doen met de bits en pieces die de verschillende leden hier kunnen samenpuzzelen tot een aanvaardbaar antwoord. Ik vertel wat ik weet en ik hoop dat iemand er op inpikt, zodat er een interessante en leerrijke discussie ontstaat. Op deze manier leren mensen die meelezen ook veel meer bij dan wanneer 1 iemand een wetenschappelijke uitleg neerpent die toch los over het hoofd van 95% van de gebruikers hier gaat.

Die 'ik denk' en 'volgens mij' zet ik er eerder tussen om uit te nodigen uit tot reacties, dan om onzekerheid over hetgeen ik zeg weer te geven. Ik ben overtuigd dat wat ik zeg waar is, maar net omdat ik niet voor alles een goede referentie kan geven zet ik die verzachtende formuleringen ertussen. Ik ben immers geen wandelende bibliografie, ik put meestal gewoon uit mijn geheugen om ergens een antwoord op te geven.

No offence en begrijp me niet verkeerd : Ik waardeer dat je graag harde feiten en referenties wilt zien, maar in dit geval ligt dit wat moeilijk om bovenvernoemde redenen.
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik snap er nog steeds geen reet van, maar dat zal wel aan mij liggen... :P
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#17
Amfetaminesynthese (valt uit verschillende dingen te doen, ik zou het persoonlijk uit ephedrine maken - lijkt me het makkelijkst. Al zou ik het sowieso niet maken, omdat ik zo para zou worden dat de politie me gaat pakken dat ik wss mezelf van kant zou maken van spanning :mrgreen:) is niet een extreem moeilijk process, vooral met wat scheikundige voorkennis. Je zal zeker geen universitair opgeleid chemicus moeten zijn om het te snappen (Ik begrijp hoe het in z'n werk gaat), maar een degelijke scheikundige kennis zal je er wel voor nodig hebben.

Racemisch houdt in dat een mengsel een gelijke hoeveelheid optische isomeren (zoals Dex en Levo amfetamine) bevat. Bijvoorbeeld, de D-Isomeer van amfetamine is dex, terwijl L "Normale pep" is. Dex = D-Amphetamine. Nu vraag ik me dus vooral af, is "gewone pep" nou een racemisch mengsel D-Amphetamine en L-Amphetamine, of Alleen L-Amphetamine? En, als het een racemisch mengsel is, wat voor effect heet pure L-Amphetamine?
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#18
Nou.. hoe leg ik het anders uit.

Amfetamine (speed dus) heeft 2 varianten, levo en dexto. DWZ, het kan in 3 vormen voorkomen:

L (100% levo amfetaminesulfaat)
D (100% dextro amfetaminesulfaat)
Racemisch (50% levo amfetaminesulfaat, 50% dextro amfetaminesulfaat).

D is dex.

Wat ik me dus afvraag is, is "gewone" pep L of racemisch?
B
BerbatovLid
01-01-2024, 00:00
#19
Angramar Temenos zei:
Nou.. hoe leg ik het anders uit.

Amfetamine (speed dus) heeft 2 varianten, levo en dexto. DWZ, het kan in 3 vormen voorkomen:

L (100% levo amfetaminesulfaat)
D (100% dextro amfetaminesulfaat)
Racemisch (50% levo amfetaminesulfaat, 50% dextro amfetaminesulfaat).

D is dex.

Wat ik me dus afvraag is, is "gewone" pep L of racemisch?
Klik om te vergroten...

Levo wordt gezien als straatspeed. Al wordt Dex soms ook als datgene verkocht.
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#20
Maar het is toch hartstikke duur om 1 isomeer te isoleren?
Is gewone straat pep dan niet racemische, die waarschijnlijk door slechte productie niet zuiver racemisch is maar met afwijkende verhoudingen?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."