Vraag:
straatmadelief zei:
Ik gebruik zo nu en dan speed, de laatste tijd ongeveer eens per twee weken. Ook heb ik in het verleden zo nu en dan cocaïne gebruikt. Ik vind snuiven zelf lekker en zou speed niet graag willen slikken. Toch ben ik wel bang voor reukschade. Ik ken een aantal zwaardere speedgebruikers en zij hebben allemaal weinig reukvermogen hierdoor. Is er heftig gebruik voor nodig om je neus zo te beschadigen of kan dit vrij snel gebeuren? Is het voor een gebruiker als ik belangrijk om toch over te gaan op slikken om goed te blijven ruiken?
Antwoord:
Amfetamine snuiven is, zoals je al hebt gemerkt bij je kennissen, erg slecht voor je neus. Het neusweefsel kan worden aangetast, infecties kunnen ontstaan en het reukvermogen kan verminderen of zelfs verdwijnen. Ook heb je veel vaker last van verstoppingen.
Er is niet te zeggen hoeveel amfetamine je kunt snuiven zonder last te krijgen van een van deze symptomen. Dat ligt voor iedereen anders; hoe gevoelig ben je, heb je vaak last van infecties, is de doorbloeding in je neus meestal goed etc.
Zal een enkele snuif over het algemeen weinig schade berokkenen en chronisch gebruik zo goed als zeker wel, het is mogelijk dat je juist bij die ene snuif een neusinfectie oploopt door een wondje wat is ontstaan. Als je zuinig wilt zijn op je neus, moet je het snuiven zo veel mogelijk vermijden of zelfs laten; die afweging moet je zelf maken. Ook is het zo dat het slikken van amfetamine niet bevorderlijk is voor de werking van je neus. De bloedvaten en haarvaten vernauwen en onder andere je neus raakt veel minder doorbloed door het effect van amfetamine.
Natuurlijk is snuiven nog schadelijker voor de neus. Bij ernstig misbruik door snuiven, kun je zelfs je reukvermogen permanent verliezen, maar dat zijn uitzonderingen. Meestal herstelt de neus zich en het reukvermogen als je voor langere tijd stopt met amfetamine (cocaïne) snuiven.