Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsParacetamol lijkt op speed?

Paracetamol lijkt op speed?

9 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
A
AnderemaanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Het viel mij laatst op dat paracetamol qua molecuul heel erg op amfetamine lijkt. Sterker nog, heel erg op bijvoorbeeld 4-MMC. Ik kan helaas paracetamol niet vinden op psychonautwiki, dus heeft iemand een idee of het daadwerkelijk ook een upper is? Zou je het in principe kunnen gebruiken om je "wakker" of "blij" te voelen.

Geen zorgen hoor, puur interesse, ga geen paracetamolletjes poppen op een feestje. Het viel mij gewoon op dat hier weinig over te vinden is. Op wikipedia staat dat het het serotonine systeem beïnvloed, wat ik ook interessant vind..!
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#2
Stonologie zei:
Het viel mij laatst op dat paracetamol qua molecuul heel erg op amfetamine lijkt.
Klik om te vergroten...
Paracetamol heeft qua structuur iets meer weg van phenylethylamine en noradrenaline, zonder methylgroep zoals amfetamine dus. Maar qua werking lijkt het zeer weinig overeenkomsten te hebben. Al valt er weinig informatie over te vinden omdat de werking van paracetamol nog altijd slecht begrepen wordt.
Stonologie zei:
Zou je het in principe kunnen gebruiken om je "wakker" of "blij" te voelen.
Klik om te vergroten...
Je kunt paracetamol gebruiken om wakker te blijven mits je bereid bent een vrij helse pijn te ondervinden.

"The mechanism of action of paracetamol is not completely understood."

"Paracetamol apparently might modulate the endogenous cannabinoid system in the brain through its metabolite, AM404, which appears to inhibit the reuptake of the endogenous cannabinoid/vanilloid anandamide by neurons, making it more available to reduce pain. AM404 also appears to be able to directly activate the TRPV1 (older name: vanilloid receptor), which also inhibits pain signals in the brain."
Men denkt dat paracetamol via een metaboliet op de cannaboide receptoren inwerkt.

"Untreated paracetamol overdose results in a lengthy, painful illness. Signs and symptoms of paracetamol toxicity may initially be absent or non-specific symptoms. The first symptoms of overdose usually begin several hours after ingestion, with nausea, vomiting, sweating, and pain as acute liver failure starts.[85] People who take overdoses of paracetamol do not fall asleep or lose consciousness, although most people who attempt suicide with paracetamol wrongly believe that they will be rendered unconscious by the drug.[86] The process of dying from an overdose takes from 3–5 days to 4–6 weeks.

Paracetamol hepatotoxicity is by far the most common cause of acute liver failure. Toxicity of paracetamol is believed to be due to its quinone metabolite.[89]"- https://en.wikipedia.org/wiki/Paracetamol

Er is mij verteld dat paracetamol overdosis een van de meest pijnlijke manieren is om te sterven.

In Vlaanderen is ibuprofen enkel op doktersvoorschrift verkrijgbaar. Wellicht niet de meest constructieve gedachte maar ik heb mij wel eens af gevraagd wat daarvoor de reden is. Aan de andere kant kent Vlaanderen ook meer paracetamol overdoseringen dan Nederland.
T
Timovz_Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Stonologie zei:
Het viel mij laatst op dat paracetamol qua molecuul heel erg op amfetamine lijkt. Sterker nog, heel erg op bijvoorbeeld 4-MMC. Ik kan helaas paracetamol niet vinden op psychonautwiki, dus heeft iemand een idee of het daadwerkelijk ook een upper is? Zou je het in principe kunnen gebruiken om je "wakker" of "blij" te voelen.

Geen zorgen hoor, puur interesse, ga geen paracetamolletjes poppen op een feestje. Het viel mij gewoon op dat hier weinig over te vinden is. Op wikipedia staat dat het het serotonine systeem beïnvloed, wat ik ook interessant vind..!
Klik om te vergroten...

Ik kan na een upper juist slapen van paracetamol. Pak er dan meestal 2/3
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Nee, zo werkt paracetamol niet.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#5
Timovz_ zei:
Ik kan na een upper juist slapen van paracetamol. Pak er dan meestal 2/3
Klik om te vergroten...
Dit helpt niet om te slapen.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#6
Timovz_ zei:
Ik kan na een upper juist slapen van paracetamol. Pak er dan meestal 2/3
Klik om te vergroten...
Placebo.
T
Timovz_Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Ganggang💯 zei:
Dit helpt niet om te slapen.
Klik om te vergroten...

dacht ik stiekem al.Ik heb gewoon tussen me oren zitten dat ik er van kan slapen. Maar gek genoeg werkt het echt bij me
G
Gebruiker 0012685732Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Timovz_ zei:
dacht ik stiekem al.Ik heb gewoon tussen me oren zitten dat ik er van kan slapen. Maar gek genoeg werkt het echt bij me
Klik om te vergroten...

hoor ik vaker van upper gebruikers.. placebo of niet, mss geeft het toch wat ontspanning van kaak en andere hoofd spieren die pijnlijk werden van het tandenknarsen/stijf op elkaar houden en/of stilt het pijn van verdere spierspanningen in het lichaam.
ik krijg vaak hoofdpijn van lang en laat/vroeg opblijven.
vind het altijd een zegen als dat niet gebeurt.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik heb persoonlijk ook al ervaren dat paracetamol na uppergebruik een algemeen relaxt gevoel nalaat. Werd ook es aangeraden bij voelbare hartkloppingen door uppers dat 500mg a 1g paracetamol wel wat verlichting bied. Bij ernstig ziek zijn als het enkele dagen na elkaar moet nemen heeft het net een omgekeerd effect. Dan slaap ik er onrustig van en voelt het steeds minder comfortabel.
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#10
🐺PsyTekz zei:
Werd ook es aangeraden bij voelbare hartkloppingen door uppers dat 500mg a 1g paracetamol wel wat verlichting bied.
Klik om te vergroten...
Dit heb ik ook wel eens gehoord.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."