Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRare effecten van pep?

Rare effecten van pep?

33 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
W
Waterkan01Lid
01-01-2024, 00:00
#1
PsyTekz zei:
4fa heeft toch ook wel een middelmatige werkingsduur en samen met pep word dat versterkt. De overlast op de hersenen word pas later merkbaar als je lichaam uitgeput is en je op de reserves gaat teren. Wees blij dat je die fase op het feest niet had, kan heel verwarrend zijn.
Beter 1 upper en niet combineren. Bezorgt je een pak minder last.
Klik om te vergroten...
Klinkt wel logisch! Ik heb zulke gesprekken idd ook wel eens op feestjes meegemaakt, maar dan verwacht je het ook meer en raak je er niet per se van in paniek. Ik vond het nu juist beangstigend dat het in m’n veilige bedje gebeurde en pas zoveel uur na m’n laatste dosis drugs. Het voelde nu ook wat intenser, ik was helemaal in m’n eigen wereld. Had het idee dat m’n hersenen kapot waren ofzo.
W
Waterkan01Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Hoi lieve mensen,

Hier ben ik weer ff. Ik ben nog steeds niet hersteld, voel me nog erg moe, heb hoofdpijn en ben nog steeds duizelig. Wilde net even een stukje gaan wandelen (nog niet buiten geweest na oudejaarsnacht) maar ik kreeg een soort paniekaanval. Hoge hartslag, duizeligheid werd erger, slappe benen etc. Dus ben maar weer teruggegaan.

Ik wil niet te snel in paniek raken, het is natuurlijk best een heftige avond geweest en ik heb sindsdien nog maar twee nachten geslapen. Denk dat ik gewoon nog even goed moet uitrusten. Maar ben toch benieuwd; hoe lang kunnen dit soort klachten aanhouden na zo'n nacht met teveel amfetaminen? Wat kan ik doen om het proces te versnellen?
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#3
Wat naar dat je je nog steeds zo voelt! 😞 we kunnen elkaar de hand schudden! Ik ben nog steeds herstellende van 3mmc en speed. Ik voel me net zoals jou, hoofdpijn, duizelig , benauwd enz
Ik zie geen rare dingen in je verhaal, ik herken het allemaal heel erg als ik teveel pep heb gebruikt en in de ergste gevallen ben ik na 7 dagen weer de oude maar dat ligt er helemaal aan hoe ik er zelf mee omgaat. Behandel je lichaam nu alsof je ziek bent, goed eten, goed drinken en vooral echt veel slapen.
Ik merk aan mezelf dat ik zelfs nu nog geen eetlust heb en dat ik mezelf er echt aan toe moet zetten om te eten. Maar eten helpt echt, probeer echt die 3 maaltijden op een dag te eten. Ik heb net gegeten en ik voel dat m’n verbrandingsmotor weer gaat draaien, ik krijg er echt meer energie van.
Drink ook veel vitamines, een vitamine C bruistablet kan echt wonderen doen, smoothies (de groene van de appie), veeeeel water en als je een echte diehard bent een gembershotje maar dat is echt vies. Vergeet ook niet je suikers, 1 of 2 dextros kunnen nu echt geen kwaad. Je hebt de afgelopen dagen echt te weinigbvoedingsstoffen binnen gekregen dus suikers zullen je goed doen. En verder, probeer je er bij neer te leggen dat het nu gewoon ff niet lekker gaat. Helemaal niet erg, hoe beter je voor jezelf zorgt hoe sneller het weer goed gaat. Dus pak je slaap, pak je dutjes, pak je rust. En wees ook niet bang om een paracetamol of ibuprofen te nemen tegen de hoofdpijn. Dat kan zeker helpen
Dat je in paniek raakt is helemaal niet raar, zoals ik dit allemaal lees heb je dit nog niet eerder meegemaakt en dan kan het je echt overvallen. Geloof me, er is niks raars aan de hand. Je lichaam is gewoon een beetje boos op je, nu aan jou om het weer goed te maken 😜
Nee zonder dollen, het komt wel goed! Ik vermoed dat je je morgen of woensdag weer veel beter gaat voelen.
En je mag altijd pb’en als je het wilt!
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#4
Waterkan01 zei:
Heel erg bedankt voor je reactie. Stelt me gerust dat je zegt dat het (bij jou) nooit langer dan zeven dagen duurt, al voelt dat nu niet zo. Ik ben nu herstellende van die paniekaanval van net en voel me nogal vreemd, ik denk derealisatie? Kan dingen slecht relativeren nu in ieder geval. Herken je dat gevoel ook? Ben ook extra moe nu, zo'n paniekaanval vergt veel van je. Maar ben aan het werk (gelukkig thuis), dus ik moet door...

Ook heel naar voor jou dat je je zo voelt. Ook afgelopen weekend gebruikt?
Klik om te vergroten...
Pfff kut zeg van die paniek aanval, dikke knuffel 😞. Ben je alleen? Misschien is het fijn als iemand even bij je kan zijn..
Derealisatie kan heel goed, ik had daar gister heel veel last van. M’n huis voelde niet als thuis en alles voelde nep/raar waardoor ik zelf ook raar begon te doen. Alsof je een andere wereld induikt die net iets anders is dan de echte wereld. Gelukkig is dat na een hele lange nachtrust veel minder. Wel echt nog moe een lichamelijke uitputting
Hoe heb je eerdergister en vannacht geslapen? Heel vervelend dat je moet werken.. tot lang nog? Lukt dat überhaupt wel? Anders misschien morgen ziekmelden? Snap dat niet maar zo kan maar zo werken lijkt mij ook echt niet fijn.. Vind het echt naar voor je dat het zo’n lange na sleep geeft!
Ja heb met oud en nieuw ook teveel gebruikt helaas
W
Waterkan01Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Jesse Pinkvrouw zei:
Wat naar dat je je nog steeds zo voelt! 😞 we kunnen elkaar de hand schudden! Ik ben nog steeds herstellende van 3mmc en speed. Ik voel me net zoals jou, hoofdpijn, duizelig , benauwd enz
Ik zie geen rare dingen in je verhaal, ik herken het allemaal heel erg als ik teveel pep heb gebruikt en in de ergste gevallen ben ik na 7 dagen weer de oude maar dat ligt er helemaal aan hoe ik er zelf mee omgaat. Behandel je lichaam nu alsof je ziek bent, goed eten, goed drinken en vooral echt veel slapen.
Ik merk aan mezelf dat ik zelfs nu nog geen eetlust heb en dat ik mezelf er echt aan toe moet zetten om te eten. Maar eten helpt echt, probeer echt die 3 maaltijden op een dag te eten. Ik heb net gegeten en ik voel dat m’n verbrandingsmotor weer gaat draaien, ik krijg er echt meer energie van.
Drink ook veel vitamines, een vitamine C bruistablet kan echt wonderen doen, smoothies (de groene van de appie) en veeeeel water. Vergeet ook niet je suikers, 1 of 2 dextros kunnen nu echt geen kwaad. Je hebt de afgelopen dagen echt te weinigbvoedingsstoffen binnen gekregen dus suikers zullen je goed doen. En verder, probeer je er bij neer te leggen dat het nu gewoon ff niet lekker gaat. Helemaal niet erg, hoe beter je voor jezelf zorgt hoe sneller het weer goed gaat. Dus pak je slaap, pak je dutjes, pak je rust. En wees ook niet bang om een paracetamol of ibuprofen te nemen tegen de hoofdpijn. Dat kan zeker helpen
Dat je in paniek raakt is helemaal niet raar, zoals ik dit allemaal lees heb je dit nog niet eerder meegemaakt en dan kan het je echt overvallen. Geloof me, er is niks raars aan de hand. Je lichaam is gewoon een beetje boos op je, nu aan jou om het weer goed te maken 😜
Nee zonder dollen, het komt wel goed! Ik vermoed dat je je morgen of woensdag weer veel beter gaat voelen.
En je mag altijd pb’en als je het wilt!
Klik om te vergroten...
Heel erg bedankt voor je reactie. Stelt me gerust dat je zegt dat het (bij jou) nooit langer dan zeven dagen duurt, al voelt dat nu niet zo. Ik ben nu herstellende van die paniekaanval van net en voel me nogal vreemd, ik denk derealisatie? Kan dingen slecht relativeren nu in ieder geval. Herken je dat gevoel ook? Ben ook extra moe nu, zo'n paniekaanval vergt veel van je. Maar ben aan het werk (gelukkig thuis), dus ik moet door...

Ook heel naar voor jou dat je je zo voelt. Ook afgelopen weekend gebruikt?
W
Waterkan01Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Jesse Pinkvrouw zei:
Pfff kut zeg van die paniek aanval, dikke knuffel 😞. Ben je alleen? Misschien is het fijn als iemand even bij je kan zijn..
Derealisatie kan heel goed, ik had daar gister heel veel last van. M’n huis voelde niet als thuis en alles voelde nep/raar waardoor ik zelf ook raar begon te doen. Alsof je een andere wereld induikt die net iets anders is dan de echte wereld. Gelukkig is dat na een hele lange nachtrust veel minder. Wel echt nog moe een lichamelijke uitputting
Hoe heb je eerdergister en vannacht geslapen? Heel vervelend dat je moet werken.. tot lang nog? Lukt dat überhaupt wel? Anders misschien morgen ziekmelden? Snap dat niet maar zo kan maar zo werken lijkt mij ook echt niet fijn..
Ja heb met oud en nieuw ook teveel gebruikt helaas
Klik om te vergroten...
Ja ben alleen, maar over een paar uur niet meer gelukkig.
Ik vind eigenlijk die derealisatie nog vervelender dan een paniekaanval, want een paniekaanval kun je relativeren en derealisatie niet. Ik heb dit wel eens als ik bijvoorbeeld erg brak ben (van alcohol), maar niet zo erg als nu. Alles voelt idd beetje nep, voel me een spook. Pffff, rotgevoel, maar het komt wel weer goed.
Gister en eergister heb ik gelukkig goed geslapen, gewoon acht/negen uur. Gister wel met behulp van een temazepammetje, die heb ik in huis liggen omdat ik normaal een moeilijke slaper ben. Dat was wel heel fijn hoor, was gisteravond ook erg onrustig, maar na dat pilletje voelde ik alle onrust langzaam uit mijn lichaam wegebben.
Werken gaat wel lukken, denk ik... het is ook goede afleiding. Als ik nu stop ga ik me alleen maar bezighouden met hoe ik me voel.
1 ding weet ik wel: voor mij geen speed en 4fmp meer :dizzy:
W
Waterkan01Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik had achteraf gezien die temazepam eigenlijk gewoon al moeten nemen toen ik na oudejaarsnacht niet kon slapen. Ik denk dat dat een hoop ellende had gescheeld. Durf alleen nooit zo goed aan de slaappillen na drugs.
J
Jesse PinkvrouwLid
01-01-2024, 00:00
#8
Waterkan01 zei:
Ja ben alleen, maar over een paar uur niet meer gelukkig.
Ik vind eigenlijk die derealisatie nog vervelender dan een paniekaanval, want een paniekaanval kun je relativeren en derealisatie niet. Ik heb dit wel eens als ik bijvoorbeeld erg brak ben (van alcohol), maar niet zo erg als nu. Alles voelt idd beetje nep, voel me een spook. Pffff, rotgevoel, maar het komt wel weer goed.
Gister en eergister heb ik gelukkig goed geslapen, gewoon acht/negen uur. Gister wel met behulp van een temazepammetje, die heb ik in huis liggen omdat ik normaal een moeilijke slaper ben. Dat was wel heel fijn hoor, was gisteravond ook erg onrustig, maar na dat pilletje voelde ik alle onrust langzaam uit mijn lichaam wegebben.
Werken gaat wel lukken, denk ik... het is ook goede afleiding. Als ik nu stop ga ik me alleen maar bezighouden met hoe ik me voel.
1 ding weet ik wel: voor mij geen speed en 4fmp meer :dizzy:
Klik om te vergroten...
Het komt inderdaad wel weer goed!! Dit gevoel blijft niet, als je dat maar blijft onthouden! Fijn dat je eergisteren en gisteren goed geslapen hebt, helemaal niet erg als een pammetje daarbij geholpen heeft, als je uiteindelijk wel weer zonder een benzo slaapt. Fijn dat werk een goed afleiding is, dat scheelt!
Waterkan01 zei:
Ik had achteraf gezien die temazepam eigenlijk gewoon al moeten nemen toen ik na oudejaarsnacht niet kon slapen. Ik denk dat dat een hoop ellende had gescheeld. Durf alleen nooit zo goed aan de slaappillen na drugs.
Klik om te vergroten...
Dat had je inderdaad kunnen doen, maar ik weet niet of dat qua gevoel overdag geholpen had. Als je drugs gebruikt en een benzo neemt is de slaap echt kunstmatig, ik weet bijna wel zeker dat je je overdag net zo had gevoeld. Ik keur benzo’s echt niet af, hou er zelf ook van maar eerder om het scherpe randje er vanaf te halen ipv goed te slapen. Benzo slaap is geen echte slaap, vooral niet met drugs op.
Ik neem zelf altijd melatonine, van die smelt tabletjes, die doen het voor mij prima 😌
W
Waterkan01Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Jesse Pinkvrouw zei:
Het komt inderdaad wel weer goed!! Dit gevoel blijft niet, als je dat maar blijft onthouden! Fijn dat je eergisteren en gisteren goed geslapen hebt, helemaal niet erg als een pammetje daarbij geholpen heeft, als je uiteindelijk wel weer zonder een benzo slaapt. Fijn dat werk een goed afleiding is, dat scheelt!

Dat had je inderdaad kunnen doen, maar ik weet niet of dat qua gevoel overdag geholpen had. Als je drugs gebruikt en een benzo neemt is de slaap echt kunstmatig, ik weet bijna wel zeker dat je je overdag net zo had gevoeld. Ik keur benzo’s echt niet af, hou er zelf ook van maar eerder om het scherpe randje er vanaf te halen ipv goed te slapen. Benzo slaap is geen echte slaap, vooral niet met drugs op.
Ik neem zelf altijd melatonine, van die smelt tabletjes, die doen het voor mij prima 😌
Klik om te vergroten...
Fijn dat je de moeite neemt om me gerust te stellen! Het gaat al beter. De paniek is weg, de derealisatie is voor 70% minder en wat nu rest is vooral vermoeidheid. Maar dat is peanuts vergeleken met wat ik net had :) Denk dat ik de komende dagen nog wel ff last blijf houden, maar het is wel fijn om te ervaren dat zo'n paniekaanval gewoon voorbij gaat, ook al denk je echt van niet, net als de derealisatie erna.

Dat van die kunstmatige slaap is waar, ik denk alleen dat een pammetje op dat moment wel fijn was geweest tegen de angst. Ik merk nu namelijk af en toe dat ik die angst weer herbeleef. Nouja, goede les voor de volgende keer (die voorlopig echt niet komt).

Hopelijk voel jij je ook wat beter inmiddels! :blushing:
W
Waterkan01Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik weet niet of iemand hier nog meeleest, maar ik doe gewoon een poging.
Na mijn berichten hier van begin januari gaat het over het algemeen echt beter met me gelukkig. Ik merkte dat ik mijn normale leven al redelijk snel weer kon oppakken, al had ik af en toe wel 'aanvallen' van derealisatie. Die duurden dan een paar uur en daarna was er niks meer aan de hand, dus die moest ik gewoon even uitzitten.
Toch heb ik het gevoel dat mijn lichaam nog steeds in een soort vecht-vluchtmodus verkeert. Als ik een stressvolle dag heb, reageert mijn lichaam meteen met derealisatie. Ik ben sneller van slag zeg maar, terwijl ik normaal altijd wel goed met stress om kan gaan. Na oud en nieuw heb ik bewust even geen alcohol gedronken (en geen drugs gebruikt natuurlijk) om mijn lichaam en brein wat rust te geven. Heb daarnaast veel gesport en onwijs gezond gegeten.
Nou had ik het afgelopen weekend weer mijn eerste biertje en die landde totaal niet lekker. Ik was al niet helemaal topfit, had niet zo lekker geslapen en ik voelde de hele dag een soort druk in m'n hoofd, misschien door de slaappil die ik de nacht ervoor had genomen. Maar na dat biertje ging het helemaal mis: extreem duizelig, heel moe, derealisatie, hoge hartslag. Het voelde alsof mijn hoofd het allemaal ff niet aankon, soort overspannen maar dan anders. Na een paar uur (en na een goede maaltijd) trok het gevoel voor een groot deel weg, maar mentaal zat ik er nog wel even mee.
Kan dit nog steeds een gevolg zijn van mijn uitbundige oudejaarsnacht? Het voelt de laatste tijd soms alsof m'n lichaam even op is ofzo, het reageert overal opeens zo extreem op. Moet daarbij zeggen dat oudejaarsavond niet m'n enige uitbundige avond is geweest, ben in coronatijd iets te makkelijk omgegaan met drugs (vooral sos) op huisfeestjes. Maar heb daar nooit bewust (lichamelijk) last van gehad.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#11
Waterkan01 zei:
Ik weet niet of iemand hier nog meeleest, maar ik doe gewoon een poging.
Na mijn berichten hier van begin januari gaat het over het algemeen echt beter met me gelukkig. Ik merkte dat ik mijn normale leven al redelijk snel weer kon oppakken, al had ik af en toe wel 'aanvallen' van derealisatie. Die duurden dan een paar uur en daarna was er niks meer aan de hand, dus die moest ik gewoon even uitzitten.
Toch heb ik het gevoel dat mijn lichaam nog steeds in een soort vecht-vluchtmodus verkeert. Als ik een stressvolle dag heb, reageert mijn lichaam meteen met derealisatie. Ik ben sneller van slag zeg maar, terwijl ik normaal altijd wel goed met stress om kan gaan. Na oud en nieuw heb ik bewust even geen alcohol gedronken (en geen drugs gebruikt natuurlijk) om mijn lichaam en brein wat rust te geven. Heb daarnaast veel gesport en onwijs gezond gegeten.
Nou had ik het afgelopen weekend weer mijn eerste biertje en die landde totaal niet lekker. Ik was al niet helemaal topfit, had niet zo lekker geslapen en ik voelde de hele dag een soort druk in m'n hoofd, misschien door de slaappil die ik de nacht ervoor had genomen. Maar na dat biertje ging het helemaal mis: extreem duizelig, heel moe, derealisatie, hoge hartslag. Het voelde alsof mijn hoofd het allemaal ff niet aankon, soort overspannen maar dan anders. Na een paar uur (en na een goede maaltijd) trok het gevoel voor een groot deel weg, maar mentaal zat ik er nog wel even mee.
Kan dit nog steeds een gevolg zijn van mijn uitbundige oudejaarsnacht? Het voelt de laatste tijd soms alsof m'n lichaam even op is ofzo, het reageert overal opeens zo extreem op. Moet daarbij zeggen dat oudejaarsavond niet m'n enige uitbundige avond is geweest, ben in coronatijd iets te makkelijk omgegaan met drugs (vooral sos) op huisfeestjes. Maar heb daar nooit bewust (lichamelijk) last van gehad.
Klik om te vergroten...
Benzo's(slaappillen) en alcohol combineren is een no go. Denk dat je meer in die richting moet zoeken.
W
Waterkan01Lid
01-01-2024, 00:00
#12
CuriousExplorer zei:
Benzo's(slaappillen) en alcohol combineren is een no go. Denk dat je meer in die richting moet zoeken.
Klik om te vergroten...
Ook als er zo'n lang tijdsbestek tussen zit? De slaappil (temazepam 10 mg) heb ik rond 2 uur 's nachts genomen, het biertje pas de volgende dag rond etenstijd.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#13
Waterkan01 zei:
Ook als er zo'n lang tijdsbestek tussen zit? De slaappil (temazepam 10 mg) heb ik rond 2 uur 's nachts genomen, het biertje pas de volgende dag rond etenstijd.
Klik om te vergroten...
Geen ervaring met Temazepam. Maar mijn bescheiden mening is toch dat je beschreven symptomen eerder daarvan komen dan nog steeds van de pep.
Maar er zitten mensen met meer ervaring die wel nog zullen reageren.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
Waterkan01 zei:
Hoi,

Ik had onlangs met pep op iets raars waar ik een beetje van ben geschrokken. Het begon met mijn laatste sleutelpuntje van de avond, die bleek achteraf iets te veel van het goede. Ik werd daarna erg duizelig (kon moeilijk lopen), werd een beetje warrig (beetje hetzelfde gevoel als bij de coming down van xtc) en werd er nou ook niet per se heel energiek meer van. Ik ben toen naar huis gegaan, maar slapen wilde niet lukken. Ik heb wel tot in de middag met m’n ogen dicht gelegen maar ik merkte dat de duizeligheid en de verwardheid eigenlijk alleen maar toenamen. Maar ik dacht: het gevoel neemt op een gegeven moment vast wel af, m’n laatste sleutelpuntje had ik namelijk om 5 uur genomen. Maar neen. Het werd op een gegeven moment zo erg dat ik last kreeg van een soort derealisatie. Ik snapte het allemaal niet meer zo en als ik iets tegen mijn vriend zei, was ik een seconde later vergeten dat ik dat had gezegd. Ook een beetje wat je met xtc kan hebben als je er lekker in zit zeg maar. Het voelde alsof ik in een droom zat. Ook zag ik wat lichte hallucinaties in de kamer, maar die zullen wel door slaaptekort zijn gekomen. Zag ook twee keer een lichtflits. En ik had last van kramperige/tintelende handen en voeten. Ik moest ook vaak naar de wc maar omdat ik zo duizelig was, ging dat soms nog bijna fout. Zat steeds vreselijk trillerig op de wc (gevoel flauw te vallen) en m’n hartslag ging iedere keer sky high.
Mijn vraag is nu of dit normale gevolgen zijn van speed. Ik had dan wel iets te veel genomen, maar niet veel meer dan normaal. Ik denk dat ik in totaal drie keer heb gesnoven, best weinig dus. Had er wel ook 4fmp bij gebruikt. Ik ben er best wel van geschrokken, ik vond het echt een zeer eng gevoel en was bang gek te worden.
Klik om te vergroten...
Sorry ik lees dit nu pas, maar dit kunnen signalen zijn van hartklachten of een beroerte. Bij dit soort bijwerkingen is het daarom zeer aan te raden om medische hulp in te schakelen. Het kan dan nog meevallen, maar stel je hebt een hartinfarct of een beroerte, dan kan je daar permanente schade aan overhouden waarvan je de rest van je leven invalide wordt bijvoorbeeld. Dus het is echt heel belangrijk om zulke signalen serieus te nemen.

Bij een beroerte wordt een bloedvat, of meerdere bloedvaten, geblokkeerd waardoor de bloedtoevoer in het brein niet meer genoeg is om de hersenen van zuurstof te voorzien. Die blokkade kan veroorzaakt worden door vasoconstrictie (samenknijpende bloedvaten), door een bloedprop (trombose) en door een infarct. Gebruik van stimulerende middelen verhoogt vooral de kans op vasoconstrictie of trombose.
Mensen die last krijgen van een beroerte vertonen verminderde cognitieve vaardigheden. Dat merk je dus aan het plotseling verminderde geheugen en de verwardheid. Duizeligheid kan een teken zijn van een verminderd functionerend evenwichtsorgaan, of van zuurstoftekort.
www.hartstichting.nl

Gevolgen van een beroerte | Hartstichting

Een beroerte (herseninfarct of hersenbloeding) kan blijvende gevolgen hebben. Beperkingen zijn zowel zichtbaar als onzichtbaar. Lees over gevolgen van beroerte.
www.hartstichting.nl www.hartstichting.nl

Dat je last had van tintelende handen is ook een sterk teken dat de bloedtoevoer is verminderd. Dat kan ook een signaal zijn van hartklachten, net als de duizeligheid. Als je last hebt van hartklachten kun je ook duizelig worden en een onrustig gevoel krijgen.
www.hartstichting.nl

Hartinfarct herkennen | Hartstichting

Bij een hartinfarct heb je vaak duidelijke signalen. De meest voorkomende klacht is een aanhoudende drukkende pijn op de borst. Lees hoe je een hartinfarct herkent.
www.hartstichting.nl www.hartstichting.nl

Let ook even op dat de symptomen van hartklachten bij vrouwen meestal anders zijn dan bij mannen:

Hartinfarct bij vrouwen: hoe herken je de signalen

Bij hartfalen is snel handelen van levensbelang. Maar dan moet je wel de symptomen herkennen. Zo verschillend als mannen en vrouwen zijn, zo anders – en vooral vager – zijn ook de voortekenen van hartfalen.
www.umcutrecht.nl www.umcutrecht.nl

Als je een combinatie van zulke symptomen ervaart of herkent bij iemand anders, dan direct 112 bellen!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."