Ik denk dat dit wel een beetje het juiste topic is om m'n vraag te stellen. (of had ik een nieuw topic moeten starten?)
Ik doe het maar even hier..
Ik weet dat dexamfetamine en speed een net andere verbinding hebben, maar soortgelijke werking.
Kan iemand die verstand heeft van chemische verbindingen etc. mij uitleggen waarom dagelijks een heeeel klein beetje speed uiteindelijk slechter zou zijn dan elke dag dexamfetamine?
Wat zorgt er nu voor dat ze dexamfetamine ontwikkeld hebben, (omdat speed dus rustgevend werkt op een over actief brein) maar dat het dus zo
slecht is uiteindelijk.
Wat maakt nou het verschil en waarom zou het (is het) dus
beter zijn dexamfetamine te gebruiken dan speed?
Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben. 😊
Begreep ik goed dat bijvoorbeeld jij
@Dirkjan hier mij wijzer over kan maken?
Ik zag namelijk dat je me in de telegramgroep een foto van de chemische verbinding van Nitrazepam stuurde en je iets afvroeg over een toevoeging in die moleculen.
Alvast bedankt voor een eventuele uitleg. 🙂
Ik ben oprecht nieuwsgierig naar het verschil. 🙂
Slecht(er) en beter voor wat precies? Voor je lichamelijke gezondheid of qua klinische waarde? Dit is wat ik je kan vertellen over amfetamine en dextroamfetamine op klinisch gebied:
Amfetamine is een combinatie van twee isomeren: linksdraaiend (levoamfetamine) en rechtsdraaiend (dextroamfetamine). Medicijnen die één of beide isomeren van amfetamine bevatten zijn o.a.:
- Adderall (25% levoamfetamine + 75% dextroamfetamine = 100% amfetamine) âž” dit wordt niet voorgeschreven in Nederland, zo ver ik weet.
- Amfexa (100% dextroamfetamine)
- Vyanse (100% lisdexamfetamine = 100% dextroamfetamine) âž” dit is een inactieve prodrug van dextroamfetamine, dus als je lisdexamfetamine consumeert, dan wordt het in je lichaam omgezet naar dextroamfetamine.
Zo ver ik weet is er geen enkel medicijn op de markt dat enkel levoamfetamine bevat. Waarom dit zo is weet ik niet, want op basis van
dit onderzoek (waarbij de testgroep bestaat uit kinderen met minimale breindisfunctie en er getest werd met welk medicijn focus zou kunnen verbeteren) waren zowel levoamfetamine als dextroamfetamine beide effectiever dan een placebo, maar was er geen significant verschil tussen levoamfetamine en dextroamfetamine qua effectiviteit. De resultaten uit dit onderzoek waren dat:
- 25 van de 31 kinderen überhaupt goed reageerde op de medicatie.
- 17 van de 25 kinderen zowel op levoamfetamine als dextroamfetamine reageerde.
- 5 van de 25 kinderen enkel op dextroamfetamine reageerde.
- 3 van de 25 kinderen enkel op levoamfetamine reageerde.
Hier moet echter wel bijgezegd worden dat dit een onderzoek is uit 1976 en dat het verschil tussen levoamfetamine en dextroamfetamine misschien niet significant was, omdat de testgroep te klein was. Dat neemt echter niet weg dat het verschil van 8 kinderen die op slechts één isomeer reageerde t.o.v. 17 kinderen die op beide reageerden wél significant is. Bovendien is het ook belangrijk om te benoemen dat hier daadwerkelijk pure stoffen gebruikt zijn en dat niet per se hetzelfde gezegd kan worden over straatamfetamine.
Dus om terug te komen op je vraag: ik denk niet dat je kan stellen dat dextroamfetamine sowieso voor iedereen beter werkt dan een combinatie van beide isomeren (amfetamine), maar als ik een verklaring zou moeten verzinnen voor waarom dextroamfetamine bij veel mensen beter zou werken dan amfetamine, dan zou ik denken dat dat mogelijk komt doordat 1) mensen ongeteste amfetamine gebruiken en dus niet zeker weten of wat ze in handen hebben puur uit amfetamine bestaat en 2) als ze daadwerkelijk pure amfetamine hebben, dat ze daar slechter op reageren dan op dextroamfetamine, omdat de levoamfetamine-dextroamfetamineratio voor hen niet ideaal is en tot slot: 3) als mensen pure amfetamine in handen hebben, dan is het nog maar net de vraag of ze daadwerkelijk een therapeutische dosis voor zichzelf afwegen, want als je dextroamfetamine gaat overdoseren en er een recreatieve dosis van maakt, dan wordt dat op een gegeven moment ook disfunctioneel en heb je gewoon een partydrug.
Qua wat lichamelijk slechter voor je zou zijn: geen idee, maar ik vermoed dat amfetamine en dextroamfetamine nagenoeg even slecht zullen zijn voor je lichamelijke gezondheid.
Hoop dat ik hier je vraag enigszins mee beantwoord heb.