Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSpeed een optie als ADHD medicijn?

Speed een optie als ADHD medicijn?

41 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
J
Jules2020Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Een week geleden van de psychiater te horen gekregen dat we mijn Elvanse moeten staken. Ik heb geen ADHD diagnose en die diagnose moet er eerst komen. Ik gebruik dit al vijf jaar, en ben ik nu, omdat ik net gestopt ben, best wel lamlendig. Ik gebruikte 70mg per dag, dat staat gelijk aan 21.5mg dex-amfetamine. Ik kan niet naar een andere dokter om het voor te laten schrijven.

Nu kwam ik op het mega goede idee om speed te kopen, en deze te verdelen in capsules, als behandeling voor mijn ADHD. De capsules die ik nu heb gemaakt vallen niet zo lekker, ik weet niet waardoor. Morgen avond ga ik het testen. Nu ben ik aan het twijfelen of ik nieuwe speed zal halen en deze morgen avond ook gelijk mee test, om later wellicht te verdelen in capsules.

Omdat ik antipsychotica en een stemming stabilisator gebruik ervaar ik geen euforie bij speed. Dit verlaagd natuurlijk de kans op verslaving. Wel worden mijn ADHD symptomen minder en heb ik meer energie (wat logisch is). Nu luid mijn vraag: "Ben ik verstandig bezig, of is dit een mega onhandige manier van aanpak?" Is dit niet aan te raden vanwege de linksdraaiende LEVO? Of omdat het altijd versneden is?

Kortom: ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Alle meningen, tips of advies zijn welkom. Dankjewel.
D
DruktemakerLid
01-01-2024, 00:00
#2
Bijzonder dat je eerst medicatie voorgeschreven krijgt, ik neem aan op basis van je ‘klachten’ en dat nu pats boem de stekker eruit getrokken wordt.
Is het geen optie om met de psychiater in gesprek te gaan over welk effect het op je heeft nu het er zo plots gestopt is? Het is behoorlijk cru om van een vrij hoge dosering naar 0 te gaan.

Ik zou in ieder geval geen speed als vervanger gaan nemen, zelfmedicatie met drugs klinkt als een bar slecht plan. Nu is het wellicht als een ‘tijdelijke’ oplossing, maar als ze geen diagnose afgeven wat ga je dan doen?
J
Jules2020Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Druktemaker zei:
Bijzonder dat je eerst medicatie voorgeschreven krijgt, ik neem aan op basis van je ‘klachten’ en dat nu pats boem de stekker eruit getrokken wordt.
Is het geen optie om met de psychiater in gesprek te gaan over welk effect het op je heeft nu het er zo plots gestopt is? Het is behoorlijk cru om van een vrij hoge dosering naar 0 te gaan.

Ik zou in ieder geval geen speed als vervanger gaan nemen, zelfmedicatie met drugs klinkt als een bar slecht plan. Nu is het wellicht als een ‘tijdelijke’ oplossing, maar als ze geen diagnose afgeven wat ga je dan doen?
Klik om te vergroten...
Het is en voelt inderdaad wat cru. Máargoed, deze psychiater wil me niet dezelfde medicijnen voorschrijven omdat ze niks voorschrijft zonder diagnose. Kan er dus niks aan veranderen.

Ik ben het met je eens, het is ook een bar slecht plan. Inderdaad als tijdelijke oplossing... Indien de diagnose er niet komt... Dan ben ik de sjaak. Het is goed wennen (maar niet positief), om de dagen door te komen zonder Elvanse.

Ik hoop dus op snelle diagnostiek, en dan weer over op mijn gebruikelijke medicatie. Misschien laat ik het ook maar niet testen... En gooi ik het gewoon weg. Je hebt gelijk.
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#4
tony211 zei:
"Ben ik verstandig bezig, of is dit een mega onhandige manier van aanpak?" Is dit niet aan te raden vanwege de linksdraaiende LEVO? Of omdat het altijd versneden is?
Klik om te vergroten...
Tja, ik kan niet echt zeggen dat het verstandig is. Maar goed ik heb het zelf ook een tijdje gedaan, het werkte, maar verslaving ligt op de loer.

Overigens is ‘straat speed’ niet levo maar racemisch. Oftewel een mix van dex- en levoamfetamine. Of het versneden is weet je als je het laat testen en je zou het in ieder geval kunnen wassen met aceton zodat het schoner is en veel bij-effecten door versnijding weghaalt.

Als het kan, zou ik echt wachten tot je diagnose.
S
SpeedPietLid
01-01-2024, 00:00
#5
zou eerder designer drugs gebruiken dan is het tenminste puur en easy te dosen
J
Jules2020Lid
01-01-2024, 00:00
#6
SpeedPiet zei:
zou eerder designer drugs gebruiken dan is het tenminste puur en easy te dosen
Klik om te vergroten...
Hey, daar ben ik nu toevallig naar aan het kijken. Denk je dat 4f-mph een goede vervanger is voor dex? Zeg 30-45mg per dag? Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar zag handige (goedkope) pellets op een RC site. Ik ben aan het twijfelen...
D
DruktemakerLid
01-01-2024, 00:00
#7
tony211 zei:
Hey, daar ben ik nu toevallig naar aan het kijken. Denk je dat 4f-mph een goede vervanger is voor dex? Zeg 30-45mg per dag? Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar zag handige (goedkope) pellets op een RC site. Ik ben aan het twijfelen...
Klik om te vergroten...
Wat ik hierboven benoem geldt voor alle stofjes. Nooit zelf gaan dokteren, als je straks een diagnose hebt en het dus wel weer kan krijgen kan je eerst van een andere stof af zien te komen. De ene stof is de ander niet. Er is geen drempel betreft aanschaffen, al helemaal met rc niet.
J
Jules2020Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Druktemaker zei:
Wat ik hierboven benoem geldt voor alle stofjes. Nooit zelf gaan dokteren, als je straks een diagnose hebt en het dus wel weer kan krijgen kan je eerst van een andere stof af zien te komen. De ene stof is de ander niet. Er is geen drempel betreft aanschaffen, al helemaal met rc niet.
Klik om te vergroten...
Daar heb je gelijk in, maar ik ben een ongeconcentreerd moe wrak zonder medicatie. Zelfs een tikkeltje depressief. De dex werkt ook als antidepressiva voor mij. Ik wil dus niet opnieuw een gat in.. Daarnaast hou ik me aan lage therapeutische dosissen.

OT: van het dagelijkse speedgebruik (1w) ben ik goed ziek geworden (50mg/dag), speed is in mijn beleving toch echt enkel recreatief eens in de zoveel tijd. Heb alles weg gegooid en ben nu dus aan het kijken naar een RC vervanger. Ik weet nog niet of ik een RC ga gebruiken maar ik denk er over na.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ga naar je huisarts en vraag om een andere psychiater. Als hij/zij je eerst wel 5 jaar geeft en in ene stopt is het een slechte psychiater. En waarom heeft die psychiater het je in eerste instantie wel voorgeschreven als het niet zonder diagnose mag?

Wel rot voor je, sterkte! (Enne die rc’s, kweet niet hoor…)
J
Jules2020Lid
01-01-2024, 00:00
#10
De Dunne zei:
Ga naar je huisarts en vraag om een andere psychiater. Als hij/zij je eerst wel 5 jaar geeft en in ene stopt is het een slechte psychiater. En waarom heeft die psychiater het je in eerste instantie wel voorgeschreven als het niet zonder diagnose mag?

Wel rot voor je, sterkte! (Enne die rc’s, kweet niet hoor…)
Klik om te vergroten...
Dankje!

Ik ga deze week dit hele verhaal voorleggen bij de psychiater. Begin ik over RC's... Dan komt de diagnostiek snel om de hoek kijken, of ze schrijft me gewoon het oud vertrouwd voor.

Of er gebeurd niets, maar ik denk toch niet dat ze me liever aan de RC's wilt hebben... Ik zal het laten weten. (Het lijkt zo wel chantage, maar ik vertel het eerder uit eerlijkheid want misschien bevalt de RC me wel erg goed...) Ik weet hoe ik ben en heb nu eenmaal RC in m'n hoofd, dan krijg ik het er ook niet meer uit. 😅Tenzij ik m'n medicijnen weer terug mag.

Antwoord op je vraag; de ene psychiater is de andere niet-- ik vroeg erom en kreeg het. De psych die ik nu heb is erg van de regeltjes en zwart op wit, vandaar.
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#11
Nee
arts !!!!!
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#12
tony211 zei:
Dankje!

Ik ga deze week dit hele verhaal voorleggen bij de psychiater. Begin ik over RC's... Dan komt de diagnostiek snel om de hoek kijken, of ze schrijft me gewoon het oud vertrouwd voor.

Of er gebeurd niets, maar ik denk toch niet dat ze me liever aan de RC's wilt hebben... Ik zal het laten weten. (Het lijkt zo wel chantage, maar ik vertel het eerder uit eerlijkheid want misschien bevalt de RC me wel erg goed...) Ik weet hoe ik ben en heb nu eenmaal RC in m'n hoofd, dan krijg ik het er ook niet meer uit. 😅Tenzij ik m'n medicijnen weer terug mag.

Antwoord op je vraag; de ene psychiater is de andere niet-- ik vroeg erom en kreeg het. De psych die ik nu heb is erg van de regeltjes en zwart op wit, vandaar.
Klik om te vergroten...
Ah, ik had niet begrepen dat je gewisseld was. Dacht dezelfde psych. Sorry!
Goed dat je eerlijk bent tegen je psych straks, succes!
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#13
RC's combineren met anti-psychotica is een gevaarlijk spelletje.
J
Jules2020Lid
01-01-2024, 00:00
#14
De Apotheker zei:
Nee
arts !!!!!
Klik om te vergroten...
Dankjewel voor je zorgen. Waardeer ik oprecht. Stap 1 is arts. Stap 2 is .. Dat zien we dan wel. Mogelijk lage dosis RC. Ik ben anders concentratie loos.

En niet vooruit te branden door mijn antipsychotica.
J
Jules2020Lid
01-01-2024, 00:00
#15
De Dunne zei:
Ah, ik had niet begrepen dat je gewisseld was. Dacht dezelfde psych. Sorry!
Goed dat je eerlijk bent tegen je psych straks, succes!
Klik om te vergroten...
No problem! Eerlijkheid duurt het langst, niet altijd maar vaak wel de beste optie. We gaan het meemaken.
S
SpeedPietLid
01-01-2024, 00:00
#16
tony211 zei:
Hey, daar ben ik nu toevallig naar aan het kijken. Denk je dat 4f-mph een goede vervanger is voor dex? Zeg 30-45mg per dag? Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar zag handige (goedkope) pellets op een RC site. Ik ben aan het twijfelen...
Klik om te vergroten...
Ja hoor veel goede verhale zou nog dd research doen voor de zekerheid
J
Jules2020Lid
01-01-2024, 00:00
#17
SpeedPiet zei:
Ja hoor veel goede verhale zou nog dd research doen voor de zekerheid
Klik om te vergroten...
Na wat research ga ik, indien ik ervoor ga, voor 2FMA pellets (50mg). Deze breek ik dan in twee. Schijnt op lisdexamfetamine te lijken en werkt 6-7 uur.

Op methylfenidaat reageer ik nooit zo goed, dus vandaar deze keus.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#18
tony211 zei:
Na wat research ga ik, indien ik ervoor ga, voor 2FMA pellets (50mg). Deze breek ik dan in twee. Schijnt op lisdexamfetamine te lijken en werkt 6-7 uur.

Op methylfenidaat reageer ik nooit zo goed, dus vandaar deze keus.
Klik om te vergroten...
Ik hoop dat je beseft dat deze redenatie als een tang op een varken slaat. Zelfmedicatie is sowieso een extreem slecht plan en helemaal met RC's waar weinig tot niets over bekend is.
C
Chr0nicLid
01-01-2024, 00:00
#19
Doe nou maar gewoon niet... bespaart je een hoop potentiële problemen..
Zo ben ik ook ooit begonnen, denkende dat het wel verstandig zou zijn om op lage dosissen Rc's en speed mijn symptomen aan te pakken. Van RC's naar dexamfetamine naar speed en weer terug naar dexamfetamine. Op een gegeven moment had ik zo'n hoge tolerantie opgebouwd dat mijn voorgeschreven dosis net voldoende was om me uit bed te krijgen. Me recept was vaak na 1 week al helemaal op waardoor ik 3 wekenlang moest stuntelen met andere amfetamine soorten om maar te kunnen blijven werken. Daarnaast begonnen aan benzo's om te kunnen slapen. En nu anderhalf jaar later is mijn situatie dermate gevorderd dat ik om verslavingshulp heb gevraagd. Mijn recept is stopgezet en ik kan waarschijnlijk nooit meer amfetamines nemen zonder de controle te verliezen. Dit was niet hoe ik het voor me zag maar toch ben ik erin verzeild geraakt.
J
Jules2020Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Chr0nic zei:
Doe nou maar gewoon niet... bespaart je een hoop potentiële problemen..
Zo ben ik ook ooit begonnen, denkende dat het wel verstandig zou zijn om op lage dosissen Rc's en speed mijn symptomen aan te pakken. Van RC's naar dexamfetamine naar speed en weer terug naar dexamfetamine. Op een gegeven moment had ik zo'n hoge tolerantie opgebouwd dat mijn voorgeschreven dosis net voldoende was om me uit bed te krijgen. Me recept was vaak na 1 week al helemaal op waardoor ik 3 wekenlang moest stuntelen met andere amfetamine soorten om maar te kunnen blijven werken. Daarnaast begonnen aan benzo's om te kunnen slapen. En nu anderhalf jaar later is mijn situatie dermate gevorderd dat ik om verslavingshulp heb gevraagd. Mijn recept is stopgezet en ik kan waarschijnlijk nooit meer amfetamines nemen zonder de controle te verliezen. Dit was niet hoe ik het voor me zag maar toch ben ik erin verzeild geraakt.
Klik om te vergroten...
Dat is erg vervelend voor je. Wellicht heb ik al problemen. Ik voel me al tijden niet lekker zonder medicatie. Medicatie verhelpt dit probleem, zonder dat ik aan de antidepressiva hoef.

Ik ben van plan lage dosissen aan te houden en straks over een maand ofzo weer terug aan de Elvanse. Die hou ik ook gewoon op 70mg per dag. Bij mij pakt het ook gewoon heel erg de depressie en angstgevoelens aan.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."