Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLangdurig gebruik joints doet hersenen krimpen

Langdurig gebruik joints doet hersenen krimpen

15 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
P
PaddoTripperLid
01-01-2024, 00:00
Wat een onderzoeken gebeuren er toch... En dan nog met "zo veel" deelnemers, het moet wel waar zijn he... Arme wereld toch...

http://www.hln.be/hln/nl/14/Kanaal-You/ ... mpen.dhtml

:stoned:
b
buzzriderLid
wtf, hoe onrepresentatief kan een onderzoek zijn?

"uitgevoerd bij 16 en 15 mannen" :confused:

verder zeg ik niet dat het niet klopt maar dat ze het dan tenminste testen op meer mensen
W
WackyLid
BuZzRiDeR zei:

verder zeg ik niet dat het niet klopt maar dat ze het dan tenminste testen op meer mensen
Klik om te vergroten...

Of dat een significante sample size is kun je pas zeggen wanneer je de uitslagen van alle testpersonen ziet. Als de variatie klein is tussen de testpersonen van beide groepen (wat dus zou inhouden dat alle niet blowende testpersonen ongeveer hetzelfde scoren en alle wel blowende testpersonen ongeveer evenveel procent lager) dan is 15 wel een significante sample size.
Indien de variatie groot is waardoor de uitslagen van de blowers en niet blowers ver door elkaar lopen is het geen significante sample size. De waarde van zo een uitslag is allemaal prima te bepalen statistisch, maar helaas gebruiken veel onderzoekers statistiek liever om te poging hun vooringestelde mening te bewijzen dan om te bepalen wat de waarde is van de uitkomst van een onderzoek.
j
jcutterLid
Tot mijn grote spijt; is dit bij Ritalin helaas ook het geval :(
d
dainLid
jah hallo, 5 joints per dag voor 10 jaar. Dat is ook wel ziek.
P
PaddoTripperLid
Wacky zei:
BuZzRiDeR zei:

Klik om te vergroten...

Of dat een significante sample size is kun je pas zeggen wanneer je de uitslagen van alle testpersonen ziet. Als de variatie klein is tussen de testpersonen van beide groepen (wat dus zou inhouden dat alle niet blowende testpersonen ongeveer hetzelfde scoren en alle wel blowende testpersonen ongeveer evenveel procent lager) dan is 15 wel een significante sample size.
Indien de variatie groot is waardoor de uitslagen van de blowers en niet blowers ver door elkaar lopen is het geen significante sample size. De waarde van zo een uitslag is allemaal prima te bepalen statistisch, maar helaas gebruiken veel onderzoekers statistiek liever om te poging hun vooringestelde mening te bewijzen dan om te bepalen wat de waarde is van de uitkomst van een onderzoek.
Klik om te vergroten...

Inderdaad. Spijtig genoeg zijn er veel te veel onderzoeken naar drugs die niet op een ernstige wijze gebeuren, waardoor ze natuurlijk weer in een slecht daglicht komen te staan. Ik ga hier nu niet zeggen dat drugs goed zijn, maar ik vind dat dit onderzoek een beetje te ver gaat qua stelling. Ze hebben mensen bekeken die 10 jaar 5 joints per dag gerookt hebben. Sommigen zeggen dat dit veel te veel is, maar er zijn genoeg mensen in mijn directe omgeving die hieraan voldoen. Deze mensen zijn geestelijk perfect in orde.

Dit artikel zegt natuurlijk ook niet hoe de onderzoeken zijn gebeurd. Hebben ze gewoon mensen genomen die zeggen dat ze dit al 10 jaar doen. Of hebben ze daadwerkelijk 10 jaar die mensen ook gevolgd en getest?

Kortom, waardeloze stelling om zo op een nieuwssite te zetten. En maar weer eens slechte en oncomplete informatie de wereld insturen... Spijtig... :angry:
p
pieter-bLid
zucht..wees op de hoede voor het feit dat huidig research alle grip op marge en verhoudingen kwijt is.
..
..ten eerste is het een hoop ongefundeerde blaat
blaatontvouwing zei:
However, since the size of the hippocampus and amygdala in the men studied was not measured before the heavy consumption of cannabis began, it is not possible to say if the drug caused brain shrinkage or if these regions were already smaller.
Klik om te vergroten...
..ten tweede zijn effecten die slechts meetbaar zijn met de allernieuwste technologische snufjes, terwijl de effecten van caffeine en broodjes sla al tigjaar meetbaar zijn..natuurlijk niet van dusdanige aard dat het daadwerkelijk invloed zou hebben op je dagelijks bestaan.
zoals ze hier dus ook zeggen zei:
Previous research on the brains of cannabis users has produced conflicting results, with some studies finding no changes to the volume of the hippocampus and amygdala. But most have looked at moderate rather than heavy use, and have used less accurate brain scanning techniques,
Klik om te vergroten...
tja..en dan idd die 15 mensen hè..naja.

Vang:
Study shows marijuana increases brain cell growth:
viewtopic.php?f=1&t=13653
b
buzzriderLid
dain zei:
Klik om te vergroten...
ziek :confused:
als je er 's avonds vijf rookt ben je toch niet ziek? dat noem ik leuk
j
jcutterLid
Dan bereik je wat je bereiken wilt :stoned:
b
buzzriderLid
jcutter zei:
Dan bereik je wat je bereiken wilt :stoned:
Klik om te vergroten...
dat heb ik nog al gehoord :tearsofjoy:
d
dainLid
BuZzRiDeR zei:
dain zei:
Klik om te vergroten...
ziek :confused:
als je er 's avonds vijf rookt ben je toch niet ziek? dat noem ik leuk
Klik om te vergroten...

ja maar elke dag, voor 10 jaar t zijn zo'n 18250 joints, zonder een dag pauze, dan vind ik het redelijk normaal dat je wat minder zal scoren als iemand dat gematigder, met pauzes, of niet smoort.

(en neen, ben niet anti ofzo, smoor ook, maar lang niet zoveel)
W
WackyLid
PaddoTripper zei:
Wacky zei:
BuZzRiDeR zei:

Klik om te vergroten...

Klik om te vergroten...

Inderdaad. Spijtig genoeg zijn er veel te veel onderzoeken naar drugs die niet op een ernstige wijze gebeuren, waardoor ze natuurlijk weer in een slecht daglicht komen te staan.....
Klik om te vergroten...
Maar het zelfde word ook gedaan aan het pro-drugs front.
P
Purple hazeLid
dain zei:
Klik om te vergroten...

Zeker. De meeste blowers roken geen 5 joints per dag.
Z
ZI09Lid
Mijn joint krimpt vaak wel naarmate ik hem langer rook.

Dat bleek uit mijn onderzoek.

Cheers! :stoned: :beer:
P
PaddoTripperLid
ZI09 zei:
Mijn joint krimpt vaak wel naarmate ik hem langer rook.

Dat bleek uit mijn onderzoek.

Cheers! :stoned: :beer:
Klik om te vergroten...

Geweldig :grin:
a
acidboyLid
pieter-b zei:
zucht..wees op de hoede voor het feit dat huidig research alle grip op marge en verhoudingen kwijt is.
..
..ten eerste is het een hoop ongefundeerde blaat
blaatontvouwing zei:
However, since the size of the hippocampus and amygdala in the men studied was not measured before the heavy consumption of cannabis began, it is not possible to say if the drug caused brain shrinkage or if these regions were already smaller.
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...

Lol lekker onderzoek ..

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."