Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsCannabismisbruik verdriedubbelt kans op psychose

Cannabismisbruik verdriedubbelt kans op psychose

8 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
I
IZ420Lid
01-01-2024, 00:00
Hallo,

Ik zag net op het nieuws iets over cannabis.
Ze zeiden dat misbruik ervan de kans op psychose verdriedubbelt.

Maar wat bedoelen ze met misbruik?
Wordt één joint per week gezien als misbruik?
J
Jowdy37Lid
Psychische stoornissen
Bij inname van een hoge dosis cannabis zijn, eerder uitzonderlijk en vooral in geval van orale inname, angst- en paniekreacties en hallucinaties mogelijk. Deze toestand kan enkele uren aanhouden en wordt in de literatuur een cannabispsychose genoemd. Ze gaat vanzelf weer over naarmate de actieve stof weer uit het lichaam verdwijnt. Zelfs in ernstige gevallen heeft deze psychose een goede prognose. Een gelijkaardige fenomeen kan eveneens voorkomen bij inname van andere psychotrope stoffen. Voor alle psychoactieve middelen geldt dat mensen met een psychiatrisch verleden extra gevoelig zijn voor een dergelijke acute psychose.
Epidemiologische studies tonen aan dat cannabisgebruik geen langdurige psychose veroorzaakt. Nochtans kan het gebruik van cannabis de symptomen van een (latent) aanwezige psychose oproepen of versterken en zelfs de werking tegengaan van de medicatie, waarmee de psychose wordt behandeld.
Klik om te vergroten...
bron: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... art_id=845

Nuja, er zijn 10000000den versies in de wereld, volgens mij is dit zelfs niet 100% geweten. Zoals hierboven geschreven staat is ook zoals je het meestal zal lezen: het vergroot de kans als je er reeds aanleg voor hebt... (dat ben ik iig het meest tegengekomen)
I
IZ420Lid
Wel,
Veel leden van mijn familie hebben problemen ivm psychose.
Het is iets genetisch dus heb ik ook een grote kans om het te krijgen.

Maar wat ik begrijp uit die quote is dat als je psychose krijgt door cannabis, en je stopt met het te gebruiken, de psychose terug weg gaat? Of is dat alleen voor mensen die geen latent aanwezige psychose hebben?

Hoeveel zou ik nog mogen gebruiken om te voorkomen dat ik psychose krijg?
W
W.F.L.Lid
IZ420 zei:
Wel,

Maar wat ik begrijp uit die quote is dat als je psychose krijgt door cannabis, en je stopt met het te gebruiken, de psychose terug weg gaat? Of is dat alleen voor mensen die geen latent aanwezige psychose hebben?

Klik om te vergroten...

Hallo,

Een naaste heeft dit probleem gehad hier. Cannabis bij occasioneel gebruik zal geen psychose veroorzaken, maar ik zou het ZEKER niet dagelijks doen. En ook niet wekelijks als je dat kan vermijden. Een drugs-gerelateerde psychose wordt dan wel getriggerd door cannabis, meestal spelen andere factoren zoals slaapgebrek en stress een nog belangerijkere rol. Enfin, gebruik je toch wekelijks doe het dan in het weekend wanneer je nergens voor moet opstaan en zulke dingen. Ik weet dat het maar cannabis is maar zo'n psychose is echt niet mooi en kan een tijd aanslepen. En drugspsychoses gaan weg na een half jaar, een jaar, een jaar en half enz. Het heeft niet echt iets te maken met "zo lang nog en dan word ik gek", eerder met slaapgebrek en stress. En alcohol. Dus probeer gewoon te gebruiken op een normale manier en liefst alleen in het weekeinde. Dan komt 't wel goed.

Wel raad ik je af van OOIT LSD te nemen. Gewoon niet doen.
H
HislordshipLid
W.F.L. zei:
IZ420 zei:
Wel,

Klik om te vergroten...

Hallo,

Een naaste heeft dit probleem gehad hier. Cannabis bij occasioneel gebruik zal geen psychose veroorzaken, maar ik zou het ZEKER niet dagelijks doen. En ook niet wekelijks als je dat kan vermijden. Een drugs-gerelateerde psychose wordt dan wel getriggerd door cannabis, meestal spelen andere factoren zoals slaapgebrek en stress een nog belangerijkere rol. Enfin, gebruik je toch wekelijks doe het dan in het weekend wanneer je nergens voor moet opstaan en zulke dingen. Ik weet dat het maar cannabis is maar zo'n psychose is echt niet mooi en kan een tijd aanslepen. En drugspsychoses gaan weg na een half jaar, een jaar, een jaar en half enz. Het heeft niet echt iets te maken met "zo lang nog en dan word ik gek", eerder met slaapgebrek en stress. En alcohol. Dus probeer gewoon te gebruiken op een normale manier en liefst alleen in het weekeinde. Dan komt 't wel goed.

Wel raad ik je af van OOIT LSD te nemen. Gewoon niet doen.
Klik om te vergroten...

+1 geen LSD nemen aangezien je al een verhoogde kans op een psychose hebt.
p
paweloniusLid
nja, waarom geen LSD als wel cannabis..
je moet eigenlijk helemaal geen drugs gebruiken die een eventueel aanwezige (maar inactieve) psychose uit kunnen lokken. het punt is alleen, dat heel veel drugs dat doen, waaronder de veel gebruikte cannabis en alcohol.. dat maakt het leven niet al te makkelijk.
wat je misschien kunt doen is naar de huisharts gaan en aan hem vragen wat je moet doen, omdat je bang bent dat jij ook candidaat bent voor een psychose, en je graag wil weten wat je wel en niet kan gebruiken etc. zodat de kans op een psychose beperkt blijft.
I
IZ420Lid
Ouch..
Dacht niet dat het echt zo een groot risico was.
Dan zal ik moeten minderen met cannabis =/

Maar ik heb altijd al het gevoel gehad dat ik geadopteerd ben, misschien is er nog hoop!
p
paweloniusLid
heel eerlijk denk ik dat minderen geen optie is, je moet echt stoppen als je 't niet wil hebben.
de kans wordt hoe dan ook vergroot, of je nou veel of weinig gebruikt. en een psychose, dat willen we niet :wink:
N
NathanielLid
IZ420 zei:
Maar ik heb altijd al het gevoel gehad dat ik geadopteerd ben, misschien is er nog hoop!
Klik om te vergroten...

:tearsofjoy:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."