Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumstoegestaande hoeveelheid wiet in huis

toegestaande hoeveelheid wiet in huis

11 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik denk dat je meer in huis mag hebben want je mag planten hebben en als je daar maar 5g van haalt doe je toch iets verkeerd denk ik.
m
mr icehashLid
01-01-2024, 00:00
#2
hoi,

Ik woon begeleid/zelfstandig,en nu vroeg mijn persoonlijk
begeleider wat de toegestaande hoeveelheid wiet in huis is,
ik antwoorde 5 gram,teminste dat geld op straat.
want een andere begeleider had in mijn laatjes lopen neuzen,
en vondt dat ik teveel wiet/hash in huis had
En hadden nu plannen om er mee naar de politie te gaan
Heb meestal twee soorten hash/wiet op voorraad,
hou van wat afwisseling
maar wil natuurlijk geen gedonder,
daarom deze vraag :wink:

dus,heeft iemand antwoord op mijn vraag,
alvast bedankt :)
D
Dr GonzoLid
01-01-2024, 00:00
#3
Vraag en antwoord
Over hoeveel gram softdrugs mag ik als gebruiker beschikken?

Hoewel het bezit van softdrugs strafbaar is, worden in de praktijk kleine hoeveelheden voor persoonlijk gebruik toegestaan. Het bezit van maximaal vijf gram cannabis (wiet, marihuana, hasj) wordt meestal niet vervolgd.

Thuis wietplanten telen
Het is niet toegestaan om thuis wietplanten of hennepplanten te telen. Maar met het telen van vijf planten of minder wordt u meestal niet vervolgd als u afstand doet van de planten. Bij deze hoeveelheid gaat het Openbaar Ministerie (OM) er vanuit dat er geen sprake is van beroepsteelt of bedrijfsmatige teelt.

Strafvervolging
Als de politie u met niet meer dan vijf gram hasj of niet meer dan vijf hennepplanten aantreft, zal de drugs wel in beslag genomen worden maar vindt er meestal geen strafvervolging plaats. Als u meer dan vijf gram bezit, wordt u altijd vervolgd.

Gedoogbeleid
In het strafrecht bestaat het opportuniteitsbeginsel. Dit houdt in dat het Openbaar Ministerie kan afzien van vervolging van strafbare feiten als daarmee een hoger algemeen maatschappelijk belang wordt gediend. Het hoger algemeen belang bij het drugsbeleid is de volksgezondheid (scheiding van hard- en softdrugs markten) en de openbare orde. Door de verkoop van cannabis te gedogen en streng op te treden tegen de verkoop van harddrugs, worden deze twee markten uit elkaar getrokken. Gevolg is dat cannabisgebruikers minder gemakkelijk in aanraking komen met harddrugs.

Gedoogbeleid minderjarigen
Voor minderjarigen geldt het gedoogbeleid niet. Onder de 18 jaar is aankoop en bezit van softdrugs altijd verboden.

Straffen Softdrugs

Bezit van maximaal vijf gram wordt toegestaan.
Bij bezit van vijf tot dertig gram kan de drugsbezitter strafrechtelijk vervolgd worden.
Drugs worden bij ontdekking altijd in beslag genomen.
Bezit van meer dan dertig gram: maximaal twee jaar gevangenisstraf en/of 11.250 euro.
Verkoop, vervaardiging en bezit tot dertig gram: maximaal een maand gevangenisstraf en/of 2.250 euro.
Invoer/uitvoer: maximal vier jaar gevangenisstraf en/of 45.000 euro.
Teelt, verkoop, vervoer: maximaal twee jaar gevangenisstraf en/of 11.250 euro.
Bedrijfs-/beroepsmatige teelt, verkoop, vervoer: maximaal vier jaar gevangenisstraf en/of 45.000 euro.

(bron rijksoverheid.nl)
google
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dus je mag planten hebben maar geen oogst. :P
D
Dr GonzoLid
01-01-2024, 00:00
#5
KoxBox zei:
Dus je mag planten hebben maar geen oogst. :P
Klik om te vergroten...

officieel mag je helemaal geen planten hebben,als ze je plantje in de achtertuin zien staan mogen ze hem zo meenemen...
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dr Gonzo zei:
KoxBox zei:
Dus je mag planten hebben maar geen oogst. :P
Klik om te vergroten...

officieel mag je helemaal geen planten hebben,als ze je plantje in de achtertuin zien staan mogen ze hem zo meenemen...
Klik om te vergroten...
Hufters.
D
Dr GonzoLid
01-01-2024, 00:00
#7
KoxBox zei:
Hufters.
Klik om te vergroten...
Ik weet het...Maar fuck it,Grow the World, :grin: :grin:
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dr Gonzo zei:
KoxBox zei:
Hufters.
Klik om te vergroten...
Ik weet het...Maar fuck it,Grow the World, :grin: :grin:
Klik om te vergroten...
Haha, yeah man! Fuck yeah! :beer:
F
FidgeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Je geeft aan dat je op een begeleid woonproject zit. De wet gedoogd 5 gram. Maar jouw begeleiders en behandelaars hebben het eindwoord. Als ze het nodig vinden kunnen ze er op staan dat je geen wiet mag hebben of roken omdat dit een eventueele behandeling in de weg zou kunnen staan.

Je moet het dus van twee kanten bekijken, de wet zegt 5 gram, maar de instelling waar je woont is de baas.
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Dr Gonzo zei:
KoxBox zei:
Dus je mag planten hebben maar geen oogst. :P
Klik om te vergroten...

officieel mag je helemaal geen planten hebben,als ze je plantje in de achtertuin zien staan mogen ze hem zo meenemen...
Klik om te vergroten...

Ja daar weet Wackie alles van :grin:
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#11
Is gedoogd, huiselijk gezien mag het misschien niet ..... politie kan je niet veel maken
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dr Gonzo zei:
KoxBox zei:
Hufters.
Klik om te vergroten...
Ik weet het...Maar fuck it,Grow the World, :grin: :grin:
Klik om te vergroten...

Ik zeg 1 ding, GUERRILLA! :hearteyes:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."