Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWiet: de onderbouwde feiten

Wiet: de onderbouwde feiten

16 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
f
franxLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoi

Gewoon ter leering en vermaak hieronder een linkje naar een compleet Nederlandstalig overzicht inclusief bronnen over de feiten en fictie van cannabis.

http://www.grenswetenschap.nl/blogs/Wel ... -Cannabis/

Wat denken jullie ervan?
H
HakvleesLid
01-01-2024, 00:00
#2
Goede uiteenzetting, netjes met bronvermeldingen erbij. Een artikel wat ik nog vaak uit de kast zal trekken tegen hersenloze anti-wiet kruisvaarders.
E
EinsteinLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ziet er goed onderbouwd uit, hoewel mijn ingebouwde paranoia voor tendentieuze artikelen standaard overuren begint te draaien bij dit soort teksten.
Het stuk over spacende verkeersdeelnemers vind ik wel enigszins getuigen van een te groot enthousiasme om cannabis af te schilderen als prachtig goedje waar helemaal niks verkeerd aan is.
l
lolnoobLid
01-01-2024, 00:00
#4
Met dat blokje tekst over het verkeer was ik het ook niet eens. Je reactievermogen gaat wel degelijk achteruit en langzaam rijden is soms nog gevaarlijker dan te hard rijden. Op de snelweg met wiet lijkt me heel erg gevaarlijk.

Jammer dat alle onderzoeken over wiet (en drugs in het algemeen) van te voren al zo beïnvloed zijn door de meningen van de onderzoekers.
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#5
Feiten hoeven toch niet onderbouwd te worden?
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#6
Veel dingen kloppen wel, maar vind het veel te pro wiet.

Er zijn inderaad een hoop voordelen, maar je moet zeker ook zo verstandig zijn om ook de nadelen te kunnen erkennen. Want die zijn er zeker.

In feite is het gewoon een artikel met bij een geraapte onderzoeken, die toevallig allemaal positief zijn uitgepakt.

lolnoob zei:
Je reactievermogen gaat wel degelijk achteruit
Klik om te vergroten...

Ik heb het eens getest, en mijn reactie vermogen verbeterd zelfs met gemiddeld zo'n 0,003 seconde wanneer ik stoned ben.
Het enige gevaar dat ik zie in het stoned rijden is concentratie/oplettendheid..Je concentratie kan onder invloed van wiet ook verbeteren, maar dat is dan gericht op 1 ding. Bij het besturen van een auto moet je helaas 10 dingen tegelijk doen.
p
pascal828Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Exceptional Insight zei:
Feiten hoeven toch niet onderbouwd te worden?
Klik om te vergroten...
Hoeft niet, mag wel. :)

Leuk artikel. :)
W
WietjeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Uit ervaring vind ik dat rijden & wiet roken goed gaat, je moet niet op de ring in de spits gaan rijden als je stoned bent, dat is misschien iets té heftig, maar je kan zeeeker relax rijden, zonder nadelige gevolgen als je gesmoort hebt.

(schat natuurlijk zelf in, in hoeverre je capabel bent, maar als je heel moe bent ga je ook niet rijden... )
E
EscobanLid
01-01-2024, 00:00
#9
PepTalk zei:
Ik heb het eens getest, en mijn reactie vermogen verbeterd zelfs met gemiddeld zo'n 0,003 seconde wanneer ik stoned ben.
Het enige gevaar dat ik zie in het stoned rijden is concentratie/oplettendheid..Je concentratie kan onder invloed van wiet ook verbeteren, maar dat is dan gericht op 1 ding. Bij het besturen van een auto moet je helaas 10 dingen tegelijk doen.
Klik om te vergroten...

Ik ben wel eens dusdanig stoned geweest dat ik een deur sloot, weg liep en op eens merkte dat mijn arm nog vast zat aan de deurklink omdat ik hem nog niet losgelaten had. Als ik toen achter het stuur had gezeten was ik sowieso dood geweest.
E
EinsteinLid
01-01-2024, 00:00
#10
Uit pure logica vind ik dat het levensgevaarlijk is om stoned te rijden. "Relax" zal het zeker zijn, dat is ook meteen het grootste risico.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#11
Escoban zei:
Ik ben wel eens dusdanig stoned geweest dat ik een deur sloot, weg liep en op eens merkte dat mijn arm nog vast zat aan de deurklink omdat ik hem nog niet losgelaten had. Als ik toen achter het stuur had gezeten was ik sowieso dood geweest.
Klik om te vergroten...

Tja, het blijft zelf inschatten natuurlijk.
Ik maak zowel stoned als nuchter vele kilometers en merk dat ik toch echt minder gevaarlijk ben wanneer ik stoned ben.

Het verschil zit hem denk ik ook hoeveel (en dan vooral hoe vaak) je blowt.
Als je full time blowt zal het rijden onder invloed je beter afgaan denk ik.

Ongevaarlijk vind ik het ook niet, maar toch zeker het minst gevaarlijke verdovende middel om onder invloed op te rijden. (I.t.t. Alcohol, speed, coke, GHB, LSD, paddo's ect.)

Oom Klaas zei:
Als ik zou zeggen dat jij deranged bent is dat een feit, een onwaar feit weliswaar maar het blijft een feit.
Klik om te vergroten...

Nee dan is het geen feit :wink:, maar een belediging :openmouth: (def. van ''feit'': ''permanente kennis waarvan een expertsysteem gebruik maakt'')
Een feit moet natuurlijk wel altijd onderbouwd kunnen worden!
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#12
Exceptional Insight zei:
Feiten hoeven toch niet onderbouwd te worden?
Klik om te vergroten...

Natuurlijk wel.
Als ik zou zeggen dat jij deranged bent is dat een feit, een onwaar feit weliswaar maar het blijft een feit.
W
WietjeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Einstein zei:
Uit pure logica vind ik dat het levensgevaarlijk is om stoned te rijden. "Relax" zal het zeker zijn, dat is ook meteen het grootste risico.
Klik om te vergroten...

Levensgevaarlijk? ik denk eerder levensreddend, hoeveel mensen rijden er niet opgefucked rond
elke dag, ik hou me aan de regels, ben galant naar voetgangers fietsers, en andere auto's.
Als ik niet smoor en rij, ben ik ook sneller opgedraaid als er iemand een dom maneuver doet etc...

Dus nee, geef mij maar wat blowen, en relax rijen. keeps everybody happy.
E
EinsteinLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ok, wat jij wil. Neemt echter niet weg dat er waarschijnlijk zat mensen zijn die hier en daar tegen langsrijdende vrachtauto's en bijbehorende chauffeurs op zullen knallen als ze net iets teveel white widow in hun bloedsomloop hebben gegooid.

Voor veel mensen is:
Wietje zei:
schat natuurlijk zelf in, in hoeverre je capabel bent
Klik om te vergroten...
teveel gevraagd.
W
WietjeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Einstein zei:
Voor veel mensen is:
Wietje zei:
schat natuurlijk zelf in, in hoeverre je capabel bent
Klik om te vergroten...
teveel gevraagd.
Klik om te vergroten...

Das inderdaad waar, ik spreek alleen voor mezelf..
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#16
Wietje zei:
Einstein zei:
Uit pure logica vind ik dat het levensgevaarlijk is om stoned te rijden. "Relax" zal het zeker zijn, dat is ook meteen het grootste risico.
Klik om te vergroten...

Levensgevaarlijk? ik denk eerder levensreddend, hoeveel mensen rijden er niet opgefucked rond
elke dag, ik hou me aan de regels, ben galant naar voetgangers fietsers, en andere auto's.
Als ik niet smoor en rij, ben ik ook sneller opgedraaid als er iemand een dom maneuver doet etc...

Dus nee, geef mij maar wat blowen, en relax rijen. keeps everybody happy.
Klik om te vergroten...

Blijf lekker in je droomwereldje. :tearsofjoy:
W
WietjeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Oom Klaas zei:
Wietje zei:
Einstein zei:
Uit pure logica vind ik dat het levensgevaarlijk is om stoned te rijden. "Relax" zal het zeker zijn, dat is ook meteen het grootste risico.
Klik om te vergroten...

Levensgevaarlijk? ik denk eerder levensreddend, hoeveel mensen rijden er niet opgefucked rond
elke dag, ik hou me aan de regels, ben galant naar voetgangers fietsers, en andere auto's.
Als ik niet smoor en rij, ben ik ook sneller opgedraaid als er iemand een dom maneuver doet etc...

Dus nee, geef mij maar wat blowen, en relax rijen. keeps everybody happy.
Klik om te vergroten...

Blijf lekker in je droomwereldje. :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...
sure will :stoned:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."